Vi vill Vi vill Vi vill!! ...... men

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Trummispappan

Vi vill Vi vill Vi vill!! ...... men

Inlägg av Trummispappan »

Hej forumet!

Vi har en liten tös på 8 1/2 månad som vill sova gott och fick veta att hon kan det. Det var faktiskt föräldrarna till Edvin och Emma, (som skrivit tidigare i forumet), som berättade om Anna Wahlströms SHN-kur.

Vi har läst så att ögonen blöder, bestämt datum (imorgon onsdag den 18/2!!!), satt schema, buffat hunden till sömns och stärkt tanken med "Här ska det sovas och ingenting annat" - attityd.

Problemet är en förkylning med en släng av falsk krupp som hon fick för 3 dagar sedan. Hon kan inte prata som hon brukar och tar hon i så börjar hon hosta. Hon har blivit bättre de två senaste dagarna men hon är inte som hon brukar. Just nu går vi i tankarna om att inte genomföra kuren om hon inte är markant bättre imorgon men samtidigt skulle hon behöva sova nu.

Vi tror(vet) att denna kur skulle passa henne väldigt bra och att hon skulle svara snabbt på den men vi vill ändå ge henne en chans att i varje fall fråga om farsan verkligen står där med bössan laddad.

Vore skönt med lite tankar om detta från andra. Som sagt vi vill, vi vill vi vill....men.........

I don´t rehabilitate dogs. I rehabilitate people. - Ceasar Milan
I don´t rehabilitate children. I rehabilitate parents - Skulle kunna ha varit Anna Wahlgren O:)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Trummispappan och välkommen hit till forumet :D

Jag är säker på att ni kommer att trivas, jag gillar skarpt kopplingen du gör med Millan och Wahlgren, för filosofin är så lika! Vad man än gör så gäller det att man har attityden av självklarhet hela tiden, och den verkar inte saknas hos er!

Vad gäller er lilla tös och kruppen råder jag er att vänta tills ni ser att hon mår bättre. Det är inte roligt att behöva bryta kuren om hon blir sämre, så avvakta hellre någon extra dag innan ni sätter igång!

Så vill jag komma med lite (mer) lästips :wink:

introduktionen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18585

och förhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Vad roligt att det är andra föräldrar som tipsat dig! Jag hoppas Edvin och Emma sover gott!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vill också smyga in och hälsa välkommen! Vilket underbart inlägg fullt av laddade bössor. Detta kommer gå bra!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Trummispappan

Hej Hej!

Tack för snabba svar.
Hennes förkylning är över och hon har fått sin ljuvliga röst tillbaka. Jag fick känna på hennes protester när jag tog tillbaka min mobiltelefon. Så vi vet att hon kan protestera och fråga och då är det ju bara att köra.
Inatt ska det sovas!

Har läst mycket i inlägget, "Ska börja kuren idag! Men har frågor...", och de flesta frågetecken har rätats ut.

Klockan 19:00 laddar jag bössan och alla vargar får passa sig.

Vill tacka lite extra för den finaste "det här borde du ha läst innan" i form av "så vill jag komma med lite (mer) lästips." :D
Ytterst smakfullt
Livia 080531 Kurad vid 8 månader, Isabelle 110225 Standardmodellerad från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad skönt att hon är frisk och heja, det här kommer att gå finemang! Spännande att följa er kur, för du lovar väl att berätta hur det går för er!?
Trummispappan skrev:Vill tacka lite extra för den finaste "det här borde du ha läst innan" i form av "så vill jag komma med lite (mer) lästips." :D
Ytterst smakfullt
:oops: :lol: Åh... är jag så genomskinlig :oops: :wink:

Hoppas vargarna har sprungit till skogs nu :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Re: Vi vill Vi vill Vi vill!! ...... men

Inlägg av Ewa »

Trummispappan skrev:buffat hunden till sömns
:lol: :lol: :lol: Hörs att ni har FULL KOLL på läget :thumbsup: :sleep: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hoppas att natten går bra, ni verkar ju ha full koll på allt, så egentligen kanske man inte ska skriva "hoppas".. det är väl självklart att det går bra :wink:

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Trummispappan

OJ OJ OJ!!

Gråten i halsen. Vi lade henne efter en fantastisk skrattet före gonattet. Hon blev väldigt arg och undrade rent ut sagt vad FAN jag höll på med :evil: . Jag behöll mitt lugn och buffade och buffade. Till slut slappnade den lilla kroppen av efter ca 45 minuter.

Nu började det jobbiga! Jag hann säga första värsen på ramsan innan allt satte igång igen men jag ramsade mig ut. Jag avvaktade inte länge för nu lät hon förtvivlad. Jag ville att hon skulle veta att jag var här och vaktade. Hon blev lugn snabbare den här gången, men så fort hon hörde första ordet på ramsan var hon igång igen. Hon har precis lärt sig krypa ett par steg men när jag gick in igen efter att ha ramsat mig ut stod hon i spjälsängen och försökte nå mörkläggningsgardinerna. Jag behövde inte ens buffa eller solfjädra bara lägga en hand på ryggen så blev hon lugn, men om jag knystade gonatt...... satte hon sig upp i ren desperation. Det hjälpte inte att jag var tvungen att byta på henne, hon trodde självklart att jag skulle ta upp henne efter bytet. Vi lade henne 19:00 och hon somnade 20:43 totalt utmattad. Jag tror att jag höll handen på henne i 10 sekunder innan hon somnade sista svängen. Hoppas hon fick med sig bekräftelsen....

Jag vet inte om jag ska avvakta längre men det känns så fel när jag hör hur förtvivlad hon är. Dessutom är jag rädd att hon ska ramla och slå sig då hon ställer sig upp när det inte är dags för det än. Jag har avvaktat dubbelt så länge som det har tagit att ramsa ungefär.

Det känns som om ramsan har motsatt effekt och jag vet att andra har skrivit samma sak. Hoppas poletten trillar ner vid första uppvaket. Vill absolut inte att hon somnar av utmattning igen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så jobbig läggning blir det aldrig igen!

Nu ger du henne lugnande besked direkt om hon vaknar, in och buffa lugn! Och gå inte förrän hon är LUGN i lilla kroppen, tänk själv på att andas tungt och sakta!

Och vad du gör - fuska inte med ramsan! Såklart protesterar hon nu i början, hon undrar vad tusan det är du pysslar med, och ramsan gör henne rasande!

Men då ska du, orubbligt lugn och med i första hand fysiskt genom buff och solfjäder lugna henne, och i andra hand tala om för henne med din röst genom en stadig, lugn ramsa att hon är trygg och ska sova!

Kuren tar sin tid. Man får inte stressa eller jäkta fram resultaten. De kommer!

Lugn och fin, och siktet mot målet!
Trummispappan

Tack tack tack för ett lugnande inlägg!

För mig finns det inget ge upp. Jag har säkert spänt mig när jag buffat henne. Det är ju som Anna säger att även en förbipasserande som verkligen inte har tid med barn reagerar på nä barn gråter. Där ligger ens eget barn som man älskar mer än livet själv och ber om att man ska ta upp henne. Kortsiktigt vill man bara få ett slut på den hjärtskärande gråten men man vet vilken björntjänst man gör henne och vilket varg-, orm- och draknäste sängen skulle bli.

Jag ska verkligen tänka på att andas lugnt och ramsa lugnt. Tyvärr känns det som om hon förknippar ramsan med "pappa går nu och det är osäkert om han kommer tillbaka" istället för "du kan sova lugnt ingenting händer på natten"

Men som sagt hoppas poletten trillar ner och min stämma kan vara lika ljuv för henne som hennes skratt är för mig.

HÄR SKA DET SOVAS!! :sleep:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Trummispappan skrev: Tyvärr känns det som om hon förknippar ramsan med "pappa går nu och det är osäkert om han kommer tillbaka" istället för "du kan sova lugnt ingenting händer på natten"

Men som sagt hoppas poletten trillar ner och min stämma kan vara lika ljuv för henne som hennes skratt är för mig.
Hon har inte hunnit förstå det här med ramsan ännu! Poletten kommer att trilla ner, tro mig! Det är ditt jobb att se till att den gör det, och jag tvivlar inte en sekund på att du kommer att tala om det för henne.
Trummispappan

Vaknade igen 23:31

Buffning i ca: 5 min lugnade sig snabbt.
Höll på att somna och fick ramsan medan jag gick ut. Blev orolig och fick veta att pappa verkligen var där.

Samma sak en gång till men buffningen förkortad till ca: 3min

Pappa forfarande här.

Buffningen föredras helt klart framför solfjädern men hon tar mer av eget initiativ att somna själv då man inte buffar så solfjädern i ca:3 min och tung andhämtning och John Blund nalkandes. Ramsa så klart och John Blund blev en varg.

Samma sak igen MEN!!

John Blund kom lite nämare och det var ingen varg han hade bara skägg.
Jag kan nog sova, jag vet att pappa är där ute

Go natt 23:55........en liten stund i alla fall
Trummispappan

Vaknade 02:02

Buffade en liten stund och hon lugnade ner sig solfjädrade så att hon precis var på väg att somna. Ramsade mig ut och på första orden gick hon igång. Sedan var det samma procedur 6-7 ggr.

Ramsan var otäck.

Jag började ramsa samtidigt som jag solfjädrade och DÅ hade den en lugnande effekt. Jag slutade inte förrän jag märkte att hon nästan sov/eller sov och då ramsade jag mig ut klockan 02:46.

Hon vaknade 02:47 och fick en påminnelse och somnade om.

Hon vaknade till igen och frågade 02:54 och fick en påminnelse utifrån igen och somnade om igen.

03:00 fungerar inte påminnelsen och jag går in och solfjädrar och ramsar samtidigt och ramsar mig sedan ut.

03:03 Samma procedur igen och jag kommer ut 03:10

Var det fel att ramsa samtidigt som jag solfjädrade? Ville bryta mönstret och betinga ramsan med något lugnande.

Återstår kanske att se.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzå länge
Trummispappan

06:57

GLAD MORGON!!

Åt en dunderfrukost. Massor med gröt och mjölk på det. Log under hela frukosten och verkar vara pigg och glad.

Jag däremot har nog fått den förkylning hon gick och bar på så det blir nog några hesa ramsor inatt då det ska jagas varg.

Natt 1 avklarad och det känns bra förutom att hon går igång på ramsan om man inte skarvar ihop den med solfjädrandet.

Hoppas det går bra för mamma på dagen.

Vilket fantastiskt forum. Man kan inte bara skriva av sig utan får tips, pepp och lugn av andra. Tack för inatt
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra jobbat!
Natt 1 avklarad och det känns bra förutom att hon går igång på ramsan om man inte skarvar ihop den med solfjädrandet.
Det hör till. Slarva absolut inte med den ändå, det är den som är nyckeln! Den måste få sista ordet, högt och ljudligt! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"