Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Det tar tid det här att vara sjuk...ibland undrar jag om Dag har en låtsaskompis som nyss börjat på dagis och om det är han som drar hem all skit till oss????
I måndags fick jag ont i halsen (IGEN!) och Dag hade varit allmänt supergnällig i tre dagar innan dess. Vi spekulerade i tänder, men det stämde liksom inte eftersom han sov så bra (Tack Anna!).
Jag fick tid hos läkaren och visst, det var en elak bakterie som skulle bekämpas med penicillin. Sen kom barnläkaren på hembesök (BARNLÄKARBILEN & Jan Möller är BÄST!!!!!!!! Hoppas att ni som inte bor i göteborg oxå har tillgång till dyl!)) och ställde diagnosen ögoninflammation, öroninflammation & halsfluss på Dag...Say no more....Stackars killen som mått så dåligt och haft så korkade föräldrar som trodde det var tänder :oops:

Ja, ja. Vi kämpar på, och har det faktiskt rätt bra, jag är mest rädd för att lillen/lillan i magen tar stryk av all sjula :?

UL förra onsdagen var jättekul. Kändes liksom mer verkligt när man såg den lilla grejen vurpa omkring i magen! Och vågen av ömhet som vällde upp inom mig riktigt överraskade mig! Så kände jag inte med Dag, men då tyckte jag mest det kändes som om man hade en "alien" i magen 8) Nu vet man ju liksom vad resultatet blir!
Bluna, det är för tidigt för könsbestämning nu men den 6e april är det dags för det "riktiga" UL och då skall vi försöka ta reda på det!
Stora kramar,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Å herregud Tina vad ni är sjuka!!! Tar det aldrig slut? Oj oj oj...massor av i varje fall halvfriska kramar. :heart: Jo jag är lite förkyld igen, men inget allvarligt. :wink:

Här leker livet som vanligt fast jag är så in i bomben trött på vintern nu. Alla förbaskade kläder som ska av och på. Elsa är bra trött på det hon också. :roll:

Nytt här är att hon äntligen börjar intressera sig för "hemliga påsen" i ensamleken! :D Innan har hon bara struntat i den eller öppnat den bara lite. Men nu tar hon alltid upp den. Har nästan svårt att veta vad jag ska stoppa i den varje dag. :)

Hur har ni det med spjälsängen, har ni spjälskyddet kvar? :| Jag har mitt kvar. Planerar ni att ha sängen till "efter trotsen"? [-( Jag planerar nog att ha den så länge. Hon har gott om plats i den. :sleep:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nillan

Inlägg av Nillan »

:shock: Vilken otur ni verkar ha med sjukor!

Barnläkarbilen och Jan Möller? Vad är det?
Det har jag helt missat trots att jag också bor i Götet.

Vi kommer nog behålla både spjälsängen och spjälskydd till tre-fyra års åldern eller så. Har inga planer på att byta ännu. Spjälskyddet är rätt litet och vitt så det stör inte och sidan på spjälsängen går att dra ner såpass att en två-åring klarar att klättra i och ur själv om man vill dagtid.

Till äldsta tjejen bytte vi från spjälsäng till liten 40-tals säng med löstagbara spjälsidor när lillasyster kom. Det funkade suveränt. Men vi har hittills, peppar, peppar inte haft några "ursängenklättrare".

Krya på er Tina! Tror inte du ska behöva oroa dig för det minsta livet. Lilla K fick stå ut med mycket sjuk mamma och två penicillinkurer när hon var i magen, men jag förstår hur du känner.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tina! Era stackare! Hoppas verkligen att det rättar till sig för er snart med alla sjukdomar.

Vi har klarat oss förvånansvärt bra, eller Junior iaf. Jag och Pappan låg ju magsjuka förra veckan men Junior har klarat sig helt. Otroligt egentligen! Den bacillen kanske inte bet på honom, vad vet jag? Han som ändå klättrade upp i sängen och la sig hos mig på dagen när jag låg helt däckad och låg nära och bara var. Så mysigt... Han märkte att mamma inte mådde bra och var så stillsam så, för en gångs skull.

Annars är det verkligen fullt upp här! Junior har blivit en klättrare av rang! Klättrar på backarna i garderoben ett par våningar upp. Upp på skötbordet för att nå saker på översta hyllan. Ja vi råkar ha skötbordet kvar i badrummet även om vi sedan länge bara byter blöjor på golvet. Men skötbordet är praktisk förvaring med hyllorna ändå. Nu senast har han klättrat upp i sin tripp-trapp-stol själv. Puh, man kan inte vända ryggen mot en sekund. Ur badkaret tar han sig lätt, svingar bara över ena benet.
Han försöker klättra i sin säng men har inte lyckats än. Vi har precis som ni Nillan, en säng där man kan dra ner ena sidan så att det blir lägre och lättare att klättra i och ur. Dock har han inte lyckats än som sagt. När den är uppfälld kan han absolut inte klättra i, möjligen ur. Men det har inte hänt än. Jag har blivit noga med leksakerna till ensamleken. Det får inte vara för stora saker som han kan stå på och på så vis klättra över. :shock: Det handlar ju inte om att han vill smita därifrån utan att han vill testa för att se om han kan liksom.

Vi har också spjälskydd i sängen kvar och har inga planer på att ta bort varken sängen eller spjälskyddet. Jag har till och med funderat i banor på att köpa en ny större spjälsäng. Har sett att brio har en ny modell som är lite större än vårat svenska standardmått och som har högre spjälor. Den kan man sedan plocka bort sidorna på och göra om till en juniorsäng. Då finns ju inga standardmått på spjälskydd som passar men det kvittar för jag syr ändå ett eget, precis som jag gjort till den nuvarande sängen. Spjälskyddet behövs ju för ensamleken tänker jag, så att inte grejerna ramlar ur. Sen har jag en liten som rumlar omkring som en tok i sängen när han sover så det är nog vettigt att ha det där.

Kan hålla med om att det börjar bli tröttsamt med vinter nu. Fast vi har iaf snö och minusgrader som hållt i sig ett tag. Bättre det än evig slask och blött ute. Problemet är bara att Junior börjar växa ur sin overall. Hehe...
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Just ja, jag skulle fråga om blöjor. Flera mornar nu har Junior varit helt blöt på magen för att blöjan läckt på morgonkvisten. Tvättar sängkläder och pyjamasar varenda morgon. Stackarn vaknar dessutom runt 6 och ligger och vrider sig och kan inte somna om. Han är inte ledsen eller sur, bara vaken och ligger och pratar lite eller är tyst en stund osv.

Använder Libero Up & Go strl 5 på dagtid men när han var yngre och jag körde Up & Go strl 4 så läckte de på nätterna. Tycker att Pampers Baby Dry vanliga blöjor hållt tätt bäst på natten. Vi har kört med strl 4 hittills. Köpte strl 5 nu men det läcker ändå. Har också testat Pampers Comfort Fit strl 5 men dom läcker också.

Det här är ju tröstlöst... Vad göra?

Han vill ju ha sin välling på kvällen och det är klart att det blir mycket vätska över natten, men hur ska man göra liksom?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jaha...Elsa hade feber i morse. I och för sig bara 38 men ändå. Och jag som kännt mig dålig ett par dagar hade ont i kroppen och lite feber så jag är hemma jag med, annars blir det väl värre. :roll: Och så har vi ingen alvedon så det är bara att ta sig ut och köpa till pluttan då.

Men det är så härligt med en SS! Man hör andra som har det så jobbigt när de är sjuka och bara vill bli burna. När jag märker att hon blir klängig så vet jag att hon är trött så jag lägger bara ner henne och säger att hon kan vila en stund och då somnar hon bara in i sin säng, nöjd. 8)

LaQ: Oj vad han klättrar bra! Elsa vill inte klättra mycket alls. Ska jag nog vara glad över. Hon vill bara springa eller dansa. :wink: Vi byter blöjor på skötbordet än, funkar bra om hon får något och hålla på med. Ibland blir hon trött på det men som sagt det funkar än.

Kan ni inte prova en storlek större på nattblöjorna då? Vi har Liberos 5 nu. Vanliga byxblöjor på dagarna och sånna här som man sätter med kardborre på natten.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna, som sagt vi har testat att köpa större. Pampers strl 5 är för 11-25 kg om jag inte minns fel. de är verklgien stora. Men det största är ju liksom inte fram upp på magen utan mera hänget i grenen. Drar man upp blöjan långt på magen så går det inte att knäppa bra för den stora vällingmagen står liksom rätt ut. :P

Va härligt det låter med Elsa! Klart man vill ligga i sin säng och vila när man är sjuk! Junior har varit väldigt förskonad från allt vad sjukdomar heter men vi kommer nog att få vår beskärda del framöver.

Å andra sidan tar han sig gärna en liten tupplur på ensamleken ibland. Igår somnade han och sov de sista 20 minutrarna av sina dryga 1.5 timmes lek. När jag väckte honom hade han inga planer på att komma upp utan fortsatte pyssla med sitt. Fick hämta lite russin och fylla på och gå ut igen så lekte han vidare en stund till.

Nu ska jag gå upp och se vad han har för sig däruppe på ensamleken. Nyss lät han som en bil och nu är det ganska tyst man har bara något litet pyssel/skrammel. :)

Sedan är det dags att ge sig ut i snön (som fortsätter singla ner här).

Ha en bra dag alla!
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hmm...skulle inte skrivit det där för nu är hon jättetrött men vill inte alls komma till ro.... :roll: Men hon har fått allt hon behöver och hon låter mer förbannad...

LaQ: Just det, 5:an borde ju räcka då..
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja antar att blöjproblemen är för att han är kille och liksom kissar uppåt? Knepigt... :?

Suck. Att jag aldrig lär mig att lita mer på vår lilla tös och låta henne vara ifred. Hon knorrgrät ju mest i början och då får ju jag för mig att hon kanske fryser nu när hon är sjuk. Så jag in och lägger på en filt till. Och hon blir ju så förbannad när jag sen går med ramsan. Vad skulle jag in för??? Sen var hon ju bara mer upprörd. Gick in en gång till och solfjädrade lite lätt, hon blir ju tyst med en gång så inte är det så att hon är rädd eller ledsen direkt. Mer att hon är arg för att jag stör och för att hon inte somnar på en gång. Hennes ögon var röda och som små streck så hon var verkligen jättetrött nu. :roll: Nåja, hon somnade nu i varje fall...
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna!

Jo kanske har det att göra med att han är kille, ändå är vi noga med att fälla ner så att slangen pekar neråt så att säga. ;) Men liksom, vi kan ju knappast vara ensamma om att ha en kille som pumpar i sig en hel flaska välling på kvällen och sover hela natten utan blöjbyte?

Jag gissar att när han sover på mage på den bulliga blöta blöjan så gör trycket som skapas att det sipprar ut fram på magen ovanför blöjkanten.

Visst blir man trött på sig själv ibland när man får för sig saker istället för att låta den lill* vara ifred! Hade en trött och arg kille här idag innan långluren. Han vaknade ju tidigt imorse pga blöjan. Sen händer det ibland att han tar sig en liten lur på ensamleken men det gjorde han inte idag. Sen fick han gå omkring massor själv på utevistelsen när jag skottade snö och vi höll på här utanför. Efter lunchen när jag bäddat rent i hans säng blev han så sugen på sitt täcke att han försökte klättra i sängen (och var ytterst nära att lyckas, benet var över men jag lyfte ner honom igen). Var tvungen att byta blöjan först men OOOOJJ va arg han var, tårarna rann som han gapade. Fick iaf bytt blöjan och han fick springa till sängen och sitt älskade täcke. Han blev ju tyst direkt jag lyfte upp täcket åt honom. Så med unge och täcke i famnen gick vi och vinkade till hundarna. (Junior ska alltid vinka hejdå eller godnatt till hundarna innan han ska sova.) Sedan direkt in i sängen. Han låg och surade ett litet tag innan han kom tillrätta. Men sedan så! Tittade till honom när han somnat och då låg han på sidan och kramade om sitt täcke. 8)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Så sött med täcket!

Vi har samsovit! :shock: Eller samvilat. Hon vaknade efter 20 min och var ledsen och jag tänkte att "hon är sjuk och en gång ingen gång". Så hon fick vara uppe ett tag till. Men var riktigt trött och somnade på mig men vaknade och grät på en gång jag försökte lägga henne. Tillslut sa jag att vi kan lägga oss och vila lite i vår säng då. Så nu har jag liksom på dagis lagt mig bredvid henne och det dröjde nog ca en halvtimme innan hon somnade. Vaknade vid varje 5 min...så det var bara att räkna om för mig så att 10 min hade gått någon gång så jag kunde smyga ut. :shock: Hon var ju så lätt förra gången hon var sjuk, men då var hon mer däckad och ville bara vara ifred. Så...jag tar tillbaka allt jag skrev... :lol: Hoppas hon är bättre i morgon. Och i natt får det bli hennes säng, med attityden! :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Förtydligar lite, hon går ju inte på dagis än så vi har aldrig gjort såhär. Men jag kände mig lite som när jag jobbat på dagis och man ligger sådär vid vilan och sen smyger ut. :roll: :wink:
Nillan

Inlägg av Nillan »

:lol: Känner igen mig Bluna. :lol:

Det är mysigt att samsova. Fast de gånger jag haft barn i sängen de senaste åren så sover alla parter dåligt. :?

Lät jobbigt med blöjorna LaQ. Jag har ju bara tjejer så det är kanske därför vi aldrig haft det problemet. Det jag tänker är att det inte nödvändigtvis blir bättre med större storlekar, det kan t.o.m. bli sämre. Passformen är minst lika viktig och särskilt när man är kille tror jag att det är viktigt att blöjorna sitter åt runt magen och runt benen. Det är därför resåren finns där. Det ska täta och förhindra läckage innan allt kiss hunnit sugas in i blöjorna.

Här avslutas också kvällen med stor flaska välling och vi byter aldrig förrän på morgonen.

Vi har också en klättrare av rang, och ja det är svettigt :roll: .

Lät intressant med Briosängen förresten...
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna, ojdå samsovning minsann! :shock: *fniss* Men det sabbar nog inget en gång sådär. Har själv aldrig testat... Förutom första natten på BB sov Junior på Pappas mage då jag låg på uppvak efter narkosen (de fick tråckla ihop mig gaanska ordentligt :? ).

Nillan, hmm ja vi får väl helt enkelt prova oss fram med lite blöjsorter nu då. Det har funkat bra länge utan läckage. Det är som sagt bara på magen som det läcker och det tror jag beror på att han sover på mage och att det inte blir riktigt tätt där. När man sätter på blöjan på kvällen är ju magen utspänd av middagen och på morgonkvisten är ju magen nästan platt och blöjan full. :P

Brio Sleep heter sängen. Har dock ingen aning om vad den kostar. Men jag lade märke till den när vi var i barnvagnsaffären för ett tag sedan. Reagerade just eftersom att spjälorna var lite högre än på vanliga sängar. Misstänker att Junior kommer att försöka ta sig ur bara för att liksom. Han är minst sagt en grabb som testar gränserna för vad han klarar och nöjer sig inte med den situation han är satt i så att säga.

Idag har han lyckats klättra i sängen ett par gånger. När han inte är i sängen har jag långsidan nerfälld och då kan han kliva mellan spjälorna på sängbottnen och svinga över benet och kasta sig i sängen.
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

På kvällen igår så fick hon i varje fall sova som vanligt i sin säng. Det blev stora protester men jag var så upptagen med annat så sen var det bara smågnäll och tyst ibland. Det märks så väl när hon lyssnar efter oss och sen surar lite till. :roll: Tog väl ca 20 min och sen var det helt tyst, slängde in en bekräftelse för säkerhets skull. Sen sov hon hela natten och hon verkar piggare idag. Jag med fast det känns som att jag svalt en tupp. :shock: Tjock i halsen.

Elsa gillade ju inte välling så hon får yoghurt på kvällen. Men det verkar ju mycket smidigare med välling. Förutom läckagen då... :?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"