Vi använder duschen...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lilla morran

Vi använder duschen...

Inlägg av lilla morran »

När vår dotter bajsar så gör hon det rejält och vi brukar använda duschen för att göra henne ren :!:
Det är varken fast eller löst men väldigt mycket så när hon väl tar i så kommer det gärna upp på ryggen :!: :!:
Det skulle ju gå åt en del servetter och ombyten om vi skulle lägga upp henne på skötbordet.
Nu fick jag en kommentar från en avlägsen bekant som råkade befinna sig här hemma precis när hon bajsade att det där var inte normalt :!:
Utan hon tyckte jag skulle ta kontakt med BVC för att kolla upp så hon inte var allergisk och sedan tyckte hon att vår dotter inte skulle äta vår mat utan mer burkmat då den inte är så kryddad.
Hon äter det vi äter men vi kryddar inte maten så mycket utan vi gör det själva efteråt så det tror jag inte för ett ögonblick att maten skulle vara problemet :!:
Men kommentarer som dessa sätter frågor i huvudet och jag måste kolla med er :D
Hon växer som hon ska, är varken underviktig eller överviktig och hon älskar vår mat. Men det är klart att jag ibland tänker på att det blir väldigt mycket i blöjan :!: De gånger som hon inte har bajsat när hon brukar så är man ju lite rädd att hon skall göra det när man är på stan eller liknande :D
Hon verkar inte ha ont i magen heller, det skulle jag ha märkt.
Hon är 14 mån och gör det 2-3 gånger om dagen och då gärna i samband med måltid. Är det för mycket :?:
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
fripps

Inlägg av fripps »

Hej! Jag tror ju inte det är något att oroa sig över eftersom du själv ser att hon mår bra. Och vore hon allergisk så skulle du helt säkert märka det. "Varken löst eller fast" = helt normalt, eller hur? :wink: Sen har alltid bekanta i ens omgivning en tendens att haspla ur sig att ditt eller datt är fel eller onormalt! :roll: Flickebarnet är ju över ett år, då behövs sannerligen ingen burkmat! Jag kan ärligt säga att efter vår dotter blev ett år har jag inte tagit någon hänsyn vad beträffande att maten skulle vara "barnvänlig" utan hon har fått exakt samma mat och kryddning som vi.

Kör på som vanligt bara, tycker jag. Det verkar ändå som om du innerst inne vet att allt är bra! :D 8)
*Hemmamamma till tv? ?lsklingsgryn f?dda 03 & 05
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Tycker det verkar komma i alla olika varianter på olika barn (och vuxna :?: ). En kompis barn bajsade flera gånger om dagen men min lilla brukar hålla sig till en.

Så länge hon äter, går upp i vikt, är glad och pigg och bajset ser normalt ut så är det väl bra. Att man kan bli lös i magen eller få ont av förmycket kryddor har man väl hört. Men att det blir mer... :wink:

Kanske kan du prova med annan blöja :?: Vanliga blöjor släppte alltid upp det på ryggen här medan resåren i up and go sitter bättre och håller det på plats. :P

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

Hej,
Vi använder up and go ibland men hon är nog lite för smal om rumpan :!:
Vi skall nog testa oss igenom andra märken.
Men som du skriver så är resåren väldigt bra upptill men tyvärr så kommer det ut på sidorna lite för enkelt när hon använder up and go :!: :lol:
Det här med blöjor börjar bli en hel vetenskap :!: :?
När kan man börja potträning :?:
Såg förresten på TV om en familj som inte använde blöjor och jag tror sonen var runt året :!: Dom hade inte använt blöjor sedan han var i princip nyfödd :!: Det ända jag kunde tänka på var hur dom löste det på natten :?: Man kan ju inte läsa av deras "signaler" när dom sover :?: :?: :?: :?: :lol: :shock:

jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jag tror att det hela (inte använda blöjor) går hand i hand med samsovning. Min väninna som vande av sin pojke blöjor vid 3 mån ålder sa att hon vaknar så fort han rör sig och är han då vaken så "erbjuder hon ett kisstillfälle" dvs håller honom över en balja och gör kissljud. På min fråga om inte det är jobbigt att sova så lätt och erbjuda kisstillfällen och amma ett antal gånger på natten så får jag svaret att nej, det är höjden av naturlighet och moderlighet! Som ni förstår så har vi olika syn på det här med föräldraskap!

Angående din fråga så instämmer jag med föregående talare och tror inte att mängden bajs hänger ihop med vilken typ av mat hon äter utan bara hur mycket. Burkmat är ju för tråkigt för barnet annat än som undantag.
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

Det stämmer nog som du jordgumman skriver att det hör ihop med samsovning. Visserligen så är jag väldigt lättväckt när det gäller vår lilla moj, kan vakna ibland av att hon pratar i sömnen eller rör sig i sängen men vem gör inte det :?: Rör sig i sömnen alltså :lol: Jag skulle inte gå in till henne och sätta henne på pottan om man säger så :!: Jag kanske är för lat :shock: :shock: :shock: :lol:
Men jag beundrar faktiskt dom som lyckas med en sådan sak att göra barnen blöjfria så pass tidigt. Idag verkar det som om vi använder oss av blöjor för länge. Pratade med min mamma om det här och enligt henne så började man vid ca 2-2,5 års ålder med potträning. Idag har jag den uppfattningen att man börjar senare, stämmer det ni som har mer erfarenhet :?:
Frågan är ju i vilken ålder som det är det mest ultimata att börja potträna :?:

jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jag håller fullständigt med dig. Känns sjukt att min son, snart 3 år, fortfarande har blöjor och inte visar en antydan till intresse att sluta med dem....suck....före sommaren sa alla att det kommer att lösa sig under sommaren....visst....vi har försökt att uppmuntra lite försiktigt, men icke. Jaja, vi får hoppas att det kommer en dag och att det inte är under overallperioden....
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Som jag också förstår det så börjar man i regel ganska sent. Ren bekvämlighet tror jag egentligen samt kanske också tidsbrist :?:

Optimal ålder vet jag inte men det gäller att introducera och vara lyhörd för dem. Uppmuntra de naturliga signalerna, utan att forcera.

Jag har börjat med att introducera pottan runt året. Den bara står där och ibland säger vi "där kan man också kissa" etc. De är ju världigt nyfikna på kiss & bajs så det är i regel bara att hänga på. Dessutom låta dem gå nakna om rumpan så de märker vad som händer.

Runt 16-18 månader så började hon springa till pottan samt indikera innan eller efter det hänt. Därefter började hon ogilla blöja och ta av sig den direkt när det hade kissats. Även på natten i sömnen...vilket gav ett blött resultat. :? I början kunde hon inte ha trosor när hon inte hade blöja - för då sade hon inte till som hon gjorde när utan. Nu har vi precis tagit bort blöjan dagtid - förutom middagsluren. Hon fyller två nästa vecka.

Det känns faktiskt som hon har pottränat sig själv. :P Vår insats har varit minimal men vi har också varit hemma och kunnat "vara med".

Nog om kiss & bajs för stunden :wink: :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
man kan köra EC (elimination communication :D ) light också. Det gör vi. Dvs. erbjuder pottan när Lovisa vaknat och oftast efter mat också. Nu är hon så rörlig och vill ibland inte sitta still så då struntar vi idet. Förut gick det jättebra och vi prickade nästan all bajs i blöjan, nu är hon lite för vild... men det går ibland och det är kul! Det här är ju inte potträning. Iallafall inte för barnet men kanske för föräldrarna!

På radioprogrammet Föräldrarna på P1 var det ett intressant program om det här och då var också en urolog där och de pratade om när det kan vara lämpligt att börja erbjuda pottan. Man kan lyssna här: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/ind ... ramID=1274
Krümel

Inlägg av Krümel »

Nu har jag lagt till en signature också :)
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"