Första gången jag skriver...
Första gången jag skriver...
Hallå alla!! Vi är inne på vår tredje natt på kuren med vår älskade lilla Märta, 7½ månad. Hon hade aldrig någonsin förr, i hennes korta lilla liv, somnat själv i egen säng. Första natten tog pappa vakten och hon somnade redan efter 35 min. (buff i 18min, resten ramsa). ramsade sig genom natten och natt 2 krävdes bara buff i en halv minut och sedan ramsa i ca 10min. Sedan sov hon i 10 timmar i sträck!!!!!!!!!!!!!!!!!! vaknade, fick några ramsor och somnade om tills vi väckte henne på utsatt tid. Lyckan var total och vi hann prisa kuren för allt och alla. Så var det min tur...alldeles nyss. Min lilla älskling skrek högt och hemskt i 52 min. Gick aldrig in och buffade, inte ens från början för hon var tyst när jag lade ner henne och gråtet lät mer ledset än hysteriskt. Hon blir ofta gnällig även dagtid när hon hör min röst och vill helst vara hos mig. Var det pga av bytet från pappa till mig det gick så dåligt?? Ska tilllägga att jag har brottats med en ganska rejäl "mammablues" och har fått psykhjälp(vägrat antidepp-piller).Är så förbannat rädd för att göra fel och göra illa min lilla vän, hon har haft det nog jobbigt med en trasig mamma. Vet att jag ska vara supersäker på allt jag gör nu, men jag vet oxå att skrik i nästan en timme tredje natten är oacceptabelt. Hur skulle jag ha gjort? Kan det vara så här? Går det utför från och med nu? Ta fast mina tankar snälla!?
Jozzan, mamma till Märta 080709. Kurstart 14/2
Hej där!!
Kommer in med lite pepp till dig/er!! Om du läser lite hos andra trådar här så kommer du att märka att ALLA får bakslag.. Om jag inte missminner mig helt fel så hade även vi det lite extra jobbigt tredje natten.. Vi kan fortfarande ha lite halv-tråkiga nätter, men dom går ändå inte att jämföra med hur det var innan Kuren!! 8)
Kom igen här nu vännen, kör ett eget litet Mantra typ Stig-Helmer : Jag kan hålla vargarna borta, jag är inte rädd
!!
Hoppas att du får mer pepp från andra här oxå!!
P.S. Gå gärna in på din Profil och skriv in din pärlas födelsedatum och datum för kur-start.. lättare för Kurarna och oss andra som vill ge råd D.S.
*kram*
Kommer in med lite pepp till dig/er!! Om du läser lite hos andra trådar här så kommer du att märka att ALLA får bakslag.. Om jag inte missminner mig helt fel så hade även vi det lite extra jobbigt tredje natten.. Vi kan fortfarande ha lite halv-tråkiga nätter, men dom går ändå inte att jämföra med hur det var innan Kuren!! 8)
Kom igen här nu vännen, kör ett eget litet Mantra typ Stig-Helmer : Jag kan hålla vargarna borta, jag är inte rädd
Hoppas att du får mer pepp från andra här oxå!!
P.S. Gå gärna in på din Profil och skriv in din pärlas födelsedatum och datum för kur-start.. lättare för Kurarna och oss andra som vill ge råd D.S.
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Här kommer ditt andra inlägg som jag flyttade:
jozzan skrev:Tredje natten avklarad och min lilla vän sov hela natten!!!??? (Efter en timmes gråt igårkväll!)20 över sju hörde jag hur hon låg och pratade för sig själv( ska väckas 07.30) då gick vi in med tjo och tjim och sa godmorgon. Skulle hon egentligen somnat om de sista 10 min?? Marginalkvart??
flytt från annan tråd
jozzan skrev:Min lilla gumma låg och grät i en timme igår kväll med mig ramsandes utanför dörren. kväll ett och två tog det bara 35 resp 18 minuter. Blir lite osäker om det är som det ska då eller om jag måste göra på ett annat sätt?? Vet heller inte vart jag ska skriva (nytt ämne, inlägg,pm????) så någon ser mig?? Känner mig lite osäker nu när kväll fyra närmar sig och det gick sämre igår??! Hjälp!
Gårkvällen gick bättre men Märta var forfarande jätteledesen i en halvtimme innan hon somnade. prövade gå in och buffa en gång, då slappnade hon av på direkten men blev ännu mer ledsen när jag ramsade mig ut! prövade ramsa på alla möjliga sätt. Högt, lågt, arg, snällt, glatt, irriterat...Gör jag rätt? Kommer det att ge med sig? Ska jag fortsätta på samma sätt? Tar hon inte skada av att jag inte riktigt verkar kunna ramsa så att hon "hör"? Är det bara att forsätta? Två tänder är på väg så hon är redan ledsen, ska läggas klockan 8.. Om bara någon hjälper mig lite på traven ikväll ska jag tuffa till mig och sluta tjata!!
Hej jozzan!
Bli inte förgrymmad nu, men jag tycker du ska plocka fram shn-boken och läsa den ett varv till - inte för jag inte tror att du läst den, utan mest för att känna dig tryggare! Nu förstår jag ju att du inte hinner göra det innan åtta, så lite snabbt inför natten:
Lägg MYCKET krut på skrattet! Busa och ha urskoj nu, se till att hon skrattar ordentligt innan du lägger henne.
Lägg ner, bädda om och solfjädra i 10-15 sekunder, bestämt och rejält, andas tungt!
Tryck till med händerna över ryggen, som en markering. Gå ut med ramsan.
LE när du ramsar, sikta på dörren och TVEKA INTE en sekund!
Gå ut, fortsätt ramsa högt och glatt oavsett vad hon säger! Ramsa in genom dörren en gång, stäng till och GÅ!
Sätt igång dammsugaren - titta på tv - prata i telefon - HÖRS! Koncentrera dig till tusen procent på det du gör och gör det högt!
Gråter hon? Är hon ledsen? Då ramsar du! Och du ramsar REJÄLT, tills hon hör dig och tar emot! Ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!!!
ÄR hon arg? Då måste hon få vara det, du fortsätter med din vädligt viktiga syssla!
OM du känner att hon är för ledsen, att du inte når fram och du måste bryta, så använder du solfjädern MEN du får inte gå in direkt efter en ramsomgång, för du desarmerar du ramsan.
Var väldigt noga med bekräftelsen om hon ifrågasätter! Du och ramsan ska ha sista ordet!
Och sen, när hon somnat, plockar du fram boken och läser den ett varv till
En annan tråd du har glädje av är förhållningssätts-tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Kram och lycka till!
Mia
Bli inte förgrymmad nu, men jag tycker du ska plocka fram shn-boken och läsa den ett varv till - inte för jag inte tror att du läst den, utan mest för att känna dig tryggare! Nu förstår jag ju att du inte hinner göra det innan åtta, så lite snabbt inför natten:
En annan tråd du har glädje av är förhållningssätts-tråden:
Kram och lycka till!
Mia
Hej! Vi har inte behövt ramsa en enda gång på natten på 4 nätter!!!!!!! Har hört henne ett par gånger, men hon har somnat om igen utan ramsa, det behövdes bara första natten då pappan satt vaken utanför hela natten! Men det är fortfarande fruktansvärt tråkigt på kvällarna. Märta gråter jättemycket innan hon somnar. Har läst en massa under dagen idag och lät henne "vara arg" mycket längre innan jag ramsade igen. Till slut stod jag och skrek ramsan utanför i olika röstlägen men hon lyssnade inte alls. Prövade att buffa kvällen innan men då blev hon bara argare så jag gick inte in idag. Då hon tystnade i mellanåt så sa jag ramsan igen lågt, snällt och bekräftande å då jäklar tog hon i igen, lillvännen... 40 min skrik ikväll. 10 min längre än igår. Lagade mat, hade musik på högt och pratade lite vanligt med pappan(mjölkade kor) under tiden. Är inte ledsen förän jag går ut med ramsan. Är det någon annan som har det så här? Kan man behöva "stå ut", härda våra hjärtan tills poletten trillar ned eller ska jag ändra på saker??