Största problemet är när han vaknar innan hans sovtid är slut då är han svår att få att somna om, men det sätter sig väl kanske också till slut.
Hjälp med min 3 månaders
Vi är nu inne på 3 dagen ur vagnträsket och har inte vagnat något utan bara skak och han har fått vara arg. Dock är han fortfarande arg så fort han kommer ner i vagnen och kan hålla på att vara förbannad i ca 5 min till han somnar, så det där att ligga lugnt och bara gruffa tills han somnar där är vi inte än... Tänkte bara kolla hur ni andra har haft det, har dom fortsatt att vara arga så fort ni lagt dom för att sova eller ger det också med sig. Kvällsläggningen går nu oftast bra och han somnar ganska lugnt. 
Största problemet är när han vaknar innan hans sovtid är slut då är han svår att få att somna om, men det sätter sig väl kanske också till slut.
Son född 081023
Hej Lollan
Tänkte bara höra hur det har gått för er?
Vi har nu övergett vagnen och börjat med spjälsäng för att få slut på vagnträsket och se idag somnade min lilla tjej själv dock efter en del ilskna skrik.
Vi verkar ju ha samma sits lite så jag var nyfiken på hur ni har det?
Kram
Tänkte bara höra hur det har gått för er?
Vi har nu övergett vagnen och börjat med spjälsäng för att få slut på vagnträsket och se idag somnade min lilla tjej själv dock efter en del ilskna skrik.
Vi verkar ju ha samma sits lite så jag var nyfiken på hur ni har det?
Kram
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
Jo det har väl gått ganska bra han får somna med en hel del klagomål ibland. Kvällsläggningen går oftast bra, då läggs han i sin spjälsäng och somnar oftast på en gång för då är han verkligen trött. Daglurarna går väl hyfsat dock har han fortfarande svårt att somna om själv utan att bli ledsen. Idag har han haft många uppvak när han ska ha sin långlur men det kan bero på att lillen är förkyld. Men vagnen drar jag bara i undantagsfall vid uppvak, även om det också kanske är fel men vi skyndar långsamt. 
Son född 081023
En liten fråga, vi har inte infört solfjädern än jag har provat nån gång att buffa och solfjädra men han blir jättearg och ledsen då för det känns som man håller fast honom. Men det kanske är normalt att han reagerar så första gångerna? Ska även börja införa ramsan lite mer nu då han snart är 4 mån.
Son född 081023
Hej
Första gången vi gjorde solfjäder var inte poppis heller men sen gillade hon det. JAg försöker dock att ändå ge henne utrymme att knöla och vända huvet och inte "hålla fast". Kanske inte är enligt boken men man får ju känna sig fram lite.
Idag fick jag ramsan att fungera som verktyg men det har tagit ett par veckor så det är kanske bra att börja med den men inte som verktyg. Det var rådet jag fick och det har funkat
Lycka till
Första gången vi gjorde solfjäder var inte poppis heller men sen gillade hon det. JAg försöker dock att ändå ge henne utrymme att knöla och vända huvet och inte "hålla fast". Kanske inte är enligt boken men man får ju känna sig fram lite.
Idag fick jag ramsan att fungera som verktyg men det har tagit ett par veckor så det är kanske bra att börja med den men inte som verktyg. Det var rådet jag fick och det har funkat
Lycka till
En helt annan fråga. Är det någon som har haft problem med sitt andningslarm? Har haft en sensor i sängen men nu har det larmat varje natt
. Har dock trott att det var för att han hamnade utanför plattan, men nu la vi två plattor bredvid varandra men nu ikväll larmade det igen. Det har aldrig larmat i vagnen förutom en gång när det låg fel. Håller på att bli tokig av att vakna varje natt av larmet, han andas varje gång larmet har gått. Har ett babysense 2. Någon med samma problem 
Son född 081023
Tack smulan för snabbt svar. Tycker dock att vi har ganska tunn madrass, ca 7 cm tror jag. Dock har jag upptäckt att det blivit väldigt fuktigt mellan larmet och madrassen som kondens vet inte om det kan ha påverkat plattan. Usch det är läskigt när larmet drar igång, måste ringa tillverkaren imorgon och fråga om det kan fellarma vid fukt.
Son född 081023
hej!
jag har samma larm som dig. båda mina plattor har slutat fungera med 3 veckors mellanrum. jag skrev ett mejl till andningslarm.se, där det var köpt, och har fått båda plattorna utbytta. nu funkar det toppen igen!
kram lilla mia
jag har samma larm som dig. båda mina plattor har slutat fungera med 3 veckors mellanrum. jag skrev ett mejl till andningslarm.se, där det var köpt, och har fått båda plattorna utbytta. nu funkar det toppen igen!
kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Usch nu går det verkligen inte alls bra
. Min lille kille har börjat vakna om nätterna då han tidigare lätt har sovit från 19.30 till 4-6 på morgonen. Den senaste veckan har han dock börjat sova väldigt oroligt och har vaknat 3 på natten och i natt vaknade han vid 2 och somnade först om när jag ramsat men vaknade sen hela tiden 10 min senare + mat däremellan, sen vaknar han igen vid 5.30-6 när vi har morgon 7. Vet inte om det har att göra med maten, men han får 200 ml vid varje mål och 150 ml på natten. Provade med gröt igår men då kräktes han ännu mer. Är det någon slags fas vid 4 mån eller vet ju att han utvecklas mycket nu. Oj vad mycket klag det blev nu men det är jobbigt att ta flera steg bakåt. Hjälp någon 
Son född 081023
-
Johanna w.
Hej Lollan
Ja, visst känns det jobbigt när det inte flyter på så som man är van vid
Jag/vi hade nyligen en liknande period och flyttade tom. över H till vagn igen, beredda att börja vagna. Hon var plötsligt inte den vanliga solstråle hon varit, samt att hon började ha uppvak nattetid.
Jag körde på en hel dag, fylld av social delaktighet och allt "gnäll" lådsades jag inte höra utan pratade på med ÄNNU gladare röst och ännu fler skratt. Dessutom ökade jag den fasta födan på dagen och vips så är solen själv tillbaka
Alla nöjda och glada.
Du behöver inte börja med gröt, du kan börja med banan,päronpure, sötpotatis eller palsternacka. Gröten är inte särskilt poppis här hemma heller, men den går ner dock
så mamma kör på
Kram Johanna
Ja, visst känns det jobbigt när det inte flyter på så som man är van vid
Jag/vi hade nyligen en liknande period och flyttade tom. över H till vagn igen, beredda att börja vagna. Hon var plötsligt inte den vanliga solstråle hon varit, samt att hon började ha uppvak nattetid.
Jag körde på en hel dag, fylld av social delaktighet och allt "gnäll" lådsades jag inte höra utan pratade på med ÄNNU gladare röst och ännu fler skratt. Dessutom ökade jag den fasta födan på dagen och vips så är solen själv tillbaka
Du behöver inte börja med gröt, du kan börja med banan,päronpure, sötpotatis eller palsternacka. Gröten är inte särskilt poppis här hemma heller, men den går ner dock
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Tack Johanna för tipsen, hur mycket fast föda ger du varje dag, tycker det är svårt att veta hur mycket man ska ge plus ersättningen sen
Enligt bvc-tanten får jag inte ge mer ersättning än 200 ml per mål sa hon, iofs vet man ju inte hur mycket man ska lyssna på henne men det känns som att han behöver mer mättande föda. Får kila iväg sen och köpa nån puré.
Son född 081023
-
chokladkaninen
Min Bebbo var också rätt gnälig förra veckan, verkligen på ett sätt som skrek "utvecklingssprång!!!"; dvs han låg på mage och sprattlade och kämpade och klagade ilsket och om man vände över honom på rygg för att han skulle vila sig ett ögonblick och tagga ned lite grann så sa det bara "svosch" så var han tillbaka på mage igen och fortsatte sitt ilskna kämpande. Jag märkte iofs inga större skillnader i aptit eller sömn, det var bara att han plötsligt inte hade nåt tålamod alls, blev uttråkad jättefort och inte alls var lika solig som vanligt.
Men nu är det redan slut (det varade ungefär en vecka) och han har blivit bättre på finmotoriken, att använda händerna, alltså. Det märks en ganska tydlig skillnad - hans handrörelser verkar mycket mer medvetna än tidigare.
Så jag tror det ligger ett sånt där utvecklingssprång just nu vid 4 månader - visst verkar det som att alla vi som har oktoberbebisar har diverse små problem just nu? Så, som Johanna skriver, gott humör, mycket Attityd, och så kör man på som vanligt och hoppas att det löser sig på ett par dagar.
Men nu är det redan slut (det varade ungefär en vecka) och han har blivit bättre på finmotoriken, att använda händerna, alltså. Det märks en ganska tydlig skillnad - hans handrörelser verkar mycket mer medvetna än tidigare.
Så jag tror det ligger ett sånt där utvecklingssprång just nu vid 4 månader - visst verkar det som att alla vi som har oktoberbebisar har diverse små problem just nu? Så, som Johanna skriver, gott humör, mycket Attityd, och så kör man på som vanligt och hoppas att det löser sig på ett par dagar.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej
Även vi har haft en sån vecka med gnäll och många uppvak och jag vet att ni inte ger så mycket för boken om utvecklingssprången här men jag tycker att den stämmer helt otroligt bra. Sen att de föreslår att man skall bära barnet hela tiden kan man ju strunta i men enligt den boken så är det just nu som barnet lär sig det här med att ta saker etc etc. Jag brukar skratta som en tok åt Elsa när hon blir som mest gnällig och då kan hon inte riktigt hålla sig
Angående mat så verkar vi ha lättare med pure än gröt här också. Jag gör egen och blandar i lite BM så går det ner som bara den. Lite osaltat smör ger ju lite kalorier och mättnad också även om det bara är ett par skedar.
Lycka till
Även vi har haft en sån vecka med gnäll och många uppvak och jag vet att ni inte ger så mycket för boken om utvecklingssprången här men jag tycker att den stämmer helt otroligt bra. Sen att de föreslår att man skall bära barnet hela tiden kan man ju strunta i men enligt den boken så är det just nu som barnet lär sig det här med att ta saker etc etc. Jag brukar skratta som en tok åt Elsa när hon blir som mest gnällig och då kan hon inte riktigt hålla sig
Angående mat så verkar vi ha lättare med pure än gröt här också. Jag gör egen och blandar i lite BM så går det ner som bara den. Lite osaltat smör ger ju lite kalorier och mättnad också även om det bara är ett par skedar.
Lycka till