Inte i mål än efter 3 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
förtvivlad

Inte i mål än efter 3 månader

Inlägg av förtvivlad »

Hej,

hoppas någon kan hjälpa. Vet knappt var jag ska börja berätta.

Vi satte igång att kura vår son i mitten av november, då han precis blivit 7 månader. Han är nu 10 månader. För att vara helt säkra på att vi inte skulle ta en omväg eller hamna snett så tog vi hjälp av en diplomerad kurare som tog första natten själv och andra natten tillsammans med mig. Resan var inte spikrak, men 2 tänder, en tomte och 1.5 månader senare kände vi att vi i alla fall kunde lita på att grabben skulle sova hela nätterna. Daglurarna har det alltid varit ett jäkla protesterande vid, förutom promenad i vagnen. Vi hade i alla fall ca 10 dagar då nätterna fungerade. Sen kom maginfluensan... Först på åttonde dagen drack han frivilligt. Under denna tid hade vi väckt honom för att se till att få i honom vätska på nätterna (BIG misstage kan man säga i efterhand, men då var det det enda som kändes viktigt). Därefter kom 3 helvetes-nätter och vi försökte sätta hårt mot hårt. Sedan visade det sig att han fått vattkoppor och det kliade förstås.. ingen vidare sömn här alltså. När han äääntligen blivit frisk fick vi rådet att sätta ramsan igen. Den brydde han sig vid det här laget inte ett dugg om. Fast det tycker jag inte han har gjort egentligen sedan vecka ett var avklarad. Hur som så när han vaknade så solfjädrade vi honom tills han var riktigt sömntung och ramsade därefter ut. Det fungerade finfint och vi fick några nätter då han i alla fall lyckade sova mellan 19 och 6 på morgonen. Hoppet tilltog.. Men inte då.. nu är vi igång igen.
Första natten var han vaken mellan 1 och 3, andra natten vaknade han klockan 3, somnade om mellan varven, men var vaken långa stunder åt gången och sov aldrig länge än 40 min i sträck till klockan 7. Tredje natten vaknade han igen klockan 1 och höll igång till klockan 3. Vid det här laget hade jag sådan huvudvärk och var så slut att jag faktiskt inte orkade mer. Vi hade då förflyttat oss till landet med mina föräldrar och vi sov alla i samma rum, så jag gav upp och han fick sova bredvid mig. Natten som följde, i går natt var då bättre, han sov till klockan 5 och somnade om efter en timme, men i natt så vaknade han igen kl 23, 3 och 5. Sista passet var han vaken till klockan 6 för att sedan vakna 6.30 igen.

Jag har försökt ge honom pangramsa vid minsta knyst. Det hjälper inte, han börjar gallskrika ändå. Jag går då efter ett tag in till honom, då tystnar han oftast på en gång. Har han hunnit skrika upp sig så kan det förstås ta ett tag. Nu vill han att jag ska stå och solfjädra honom tills han är precis på väg att somna. Går jag med ramsan innan dess så blir det direkt gallskrik och att ramsa utanför dörren då hjälper inte ett smack, inte heller musik eller tv. Så vad jag har gjort dessa dagar är att gå in lugna ner, ramsa ut, avvakta 5-10 min, gå in lugna ner och ramsa ut osv.. Det tar ett tag innan han har lust att somna igen. Det går inte att bara på en gång stå och solfjädra för ofta är han hal som en ål och krånglar sig ur greppet eller ligger och snackar.. men gallskriker som sagt när man går. Jag försökter få honom att ge sig självmant, men han kan lätt gallskrika en timme, det har jag provat vid ett tillfälle på dagluren.

Det enda som just nu funkar för oss är läggningarna på kvällen. Då somnar han lugnt och fint och utan ett knyst!

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Vi är fortfarande ute på landet med mina föräldrar. Min pappa var så sur i morse att han inte tilltalade mig och min mamma har flertalet gånger informerat mig om att hon minsann inte lät oss ligga och skrika utan att vi fick sova i hennes säng och att hon minsann också gjorde det när hon var liten.

Det blir inte lättare att vara hård inne i stan heller. Där har grannarna lite fint undrat om sonen har kolik och informerat om att deras sovrum ligger vägg i vägg. Det känns alltså inte som något alternativ att dra på musik på högsta volym och sedan låta honom skrika tills han ger sig på nätterna. Och det vet jag inte om jag själv klarar av att göra heller, även om jag är rätt säker på att han är förbannad och inte ledsen...

Vad ska jag göra??? Är det helt kört för oss? Vad händer om vi skiter i det här ett tag och låter honom sova i våra sängar. Kan man ta tag i det här igen sen, eller blir det ännu värre då? Kan det bli värre?

Jag är så jäkla slut, psykiskt och fysiskt nu efter alla sjukdomar och kurande att jag inte vet om jag orkar mer. Blir det lika illa i natt så tror jag att jag måste ta in honom till min säng, annars kommer vi nog inte vara välkomna hit till mina föräldrar fler gånger... :(

Snälla! Ge mig hopp! Löser det sig om vi fortsätter som vi gör? Hoppas någon har orkat läsa ända hit.. :)
080417
*frieda*

Re: Inte i mål än efter 3 månader

Inlägg av *frieda* »

förtvivlad skrev:Jag är så jäkla slut, psykiskt och fysiskt nu efter alla sjukdomar och kurande att jag inte vet om jag orkar mer. Blir det lika illa i natt så tror jag att jag måste ta in honom till min säng, annars kommer vi nog inte vara välkomna hit till mina föräldrar fler gånger... :(

Snälla! Ge mig hopp! Löser det sig om vi fortsätter som vi gör? Hoppas någon har orkat läsa ända hit.. :)
Den textbit jag har färgat röd är något jag tycker att du ska fundera över innan du fortsätter kuren, börjar om eller vad det nu är du hade tänkt fortsättningsvis. Mitt tips är att upprätthålla schemat, återhämta dig ordentligt och ta tag i det här när du inte känner dig så "jäkla slut, psykiskt och fysiskt".

Se till att få sova i några nätter, anlita hjälp från anhöriga. Läs "Sova Hela Natten" boken en gång till och gör ingenting innan du är helt säker på att du orkar samt är ordentligt insatt.

Sen finns det flera duktiga shn-kurare som kommer att hjälpa dig att få rätsida på saker och ting.

Kram :heart:
förtvivlad

Inlägg av förtvivlad »

Att inte göra någonting innan man orkar är ju väldigt svårt.. Oavsett hur man reagerar på hans uppvak så gör man ju något.. :) Jag är förstås rädd över att behöva börja om helt från början om vi ger upp nu och orkar naturligtvis köra vidare om jag fick några handfasta tips och lite peppning. Vi har inte lagt ner 3 månader för att låta magsjuka och vattkoppor vinna över oss! Jag vill ge sonen lugnet att sova gott hela natten! Han hade det ju, även om det inte varade så länge! Att läsa boken igen kan jag visst göra, men undrar lite vad det är du tror att jag inte förstått i kuren? Det fattar väl jag att vi haft dörren vidöppen för alla vargar i hela Sverige att ta sig in under hans sjukdomsveckor.. så hur gör jag nu för att schasa ut dem en gång för alla?? Jag vill ju verkligen att det här ska funka, och innerst inne tror jag på metoden, annars hade vi gett upp för länge sedan, men just nu så känns det tungt..

Trött, men envis och mer målmedveten efter en tupplur :)
080417
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej förtvivlad!

Det viktiga nu är att du bestämmer dig för hur du ska göra. Ska du fortsätta eller avbryta. Det är inget beslut du ska ta mitt i natten, utan något du ska avgöra nu, innan kvällen.

:idea: Bestämmer du dig för att avbryta så kör du helt enkelt en ny kur, sen, när du är mogen.
:idea: Bestämmer du dig för att fortsätta så tycker jag du ska köra som om du vore på natt två. Dvs erbjuda buff, lugna och gå med ramsan. Se vartåt det bär hän under natten, ev. fortsätter du med buffen hela natten.

Hur du ska göra för att schasa ut vargen? Du ska bestämma dig och ge gossen svar på hans frågor! Han är förmodligen massivt förvirrad, med rätta :wink: , och nu behöver han din trygga, handfasta ledning!
I och med att du har tagit upp honom har du signalerat att hans egen säng inte är trygg, att han behöver din närhet för att sova, och det är ju inte sant!
Så vad du än gör, om du bestämmer dig för att köra på, så TA INTE UPP!!!

Har du läst attitydtråden? Jag har en känsla av att du behöver den ikväll :wink: :!:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Håller tummarna för er!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men kör inte där du har ÄNNU fler vargar i form av sura föräldrar som vakar och är arga. Såna vargar är svårmotade i nattens mörker. Be dem stötta och kan de inte det så vänta tills ni är hemma. Grannar är enklare. :roll:

I övrigt är det bra att du har sett alla vargar. Det var bra. Och jag tror att unge mannen är förklarligt skitarg och kommer att vara så oändligt tacksam när ni hittar rätt igen! :D
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej! :heart:
Skulle leta efter en HELT annan tråd och läste runt lite och såg detta...
Du är världens bästa mammi och ni har kämpat så.
Men det har ju inte varit en spikrak väg och det här med att vara konsekvent är väl nyckeln till låset.

Om du bestämmer dig för att köra, kom hem så hjälper jag dig med vad du vill. Vill du sova så fixar vi en bra lösning som du känner dig trygg med och så kör vi en minikur sen när du har sovit.
Vill du ha sällskaå i natten så kan jag komma över.
Tänk bara över exakt vad du vill så fixar vi det!
:heart:
Lisa
Frans 080602
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:heart: :D
förtvivlad

Inlägg av förtvivlad »

Hej!

Nu har jag hittat motivationen igen! Den där attitydtråden var kalas! Precis vad jag behövde och jäklar vad jag kände igen mig. Vi har inte litat på att han ska sova för fem öre.. diskuterat vilken pyamas han ska ha och vilket täcke som är lagom varmt osv..

I går natt var vi kvar hos vargarna mormor och morfar, så då hade jag bestämt mig för att ta upp honom om han inte ville somna om efter 20 min.. så det gjorde jag.. efter en halvtimmas dragandes i håret och klättrande i sängen så åkte han tillbaka till sitt eget hörn och så satt jag där och solfjädrade och buffade. Tog pauser för att jag inte själv orkade då han fick skrika lite, men aldrig mer än några minuter åt gången. Till slut somnade han om, efter 2 timmar, men vaknade igen en timma senare.. nåja, den natten var då det..

I natt var vi hemma igen och efter att ha läst era inlägg och funderat lite så tror jag att jag själv har varit den största vargen av dem alla. Jag har läst någonstans att man inte kan lugna ett argt barn.. men jag kan tillägga att det går inte att lugna ett barn med en arg mamma. För det är det jag har varit senaste veckan. SUR över att behöva ta den här smällen EN GÅNG TILL. Jag ville äääntligen få njuta av min mammaledighet och nu är den inne på sista veckan. Så i det vänliga men bestämda buffandet och solfjädrandet så har nog tonvikten varit mer på bestämd än vänlig. :oops: Så jag har laddat med mer tååååålamod och förståelse. Det är MITT fel att vi har hamnat där vi hamnat, inte lille pluttens..

Natten kom... Grabben vaknade kl 23, kl 2, kl 3 och därefter konstant med 20-40 minuters mellanrum till kl 6.15. Eftersom jag aldrig hann somna om mellan varven så tror jag att jag lyckades ge honom en ramsa vid minsta pip om inte varje så nästan varje gång. När jag därefter gick in till honom så behövde jag aldrig stå mer än 5 min med blandad buff och solfjädring. Och sen gick jag med en högre ramsa än jag brukar. Har tidigare alltid viskat lite fint och försiktigt. Nu i stället för att jag går mjukt så går jag glatt.. Detta funkade till morgonen, då han direkt gick upp i det där skriket som väcker hela kvarteret.. Det var i princip omöjligt att buffa för han slingrade sig så. Min man tog över efter 20 min men han lyckades inte ens hålla pojken liggandes. Så 06.40 så lät vi klockan ringa och så gjorde vi morgon.

Förmiddagsluren tog jag i vagnen då jag kände att jag inte hade orken att ta fighten.. Nu på långluren så solfjädrade jag och när han började snacka så gick jag med ramsan. Ramsade utanför en eller två gånger till. In igen, han blir direkt tyst när jag kommer. Ligger och vrider och vänder på huvudet och kommer inte riktigt till ro.. men börjar snacka igen.. jag går osv.. vi håller på så där i 10 min då jag stannar inne hos honom liiite längre, så jag ser att han börjar blunda då går jag med glad ramsa och det blir tyst.

Snortrött.. men har av någon anledning hittat en energi igen och tron på att nog fasiken ska han väl hajja en gång till. Liiiite orolig över att han har vant sig vid att jag ska komma springandes så fort han knystar. Glad över att äntligen motat bort mina egna hjärnspöken som har gällt vissa delar i den här metoden som jag inte gillat, som att jag sett många skriva att ett argt barn inte går att lugna utan att det bara är att låta dem skrika. Något som jag är helt emot om det handlar om längre stunder.

Här är förresten vårt schema. Tyck gärna till:

7.00 vakna, välling
8.30 gröt
9.00-9.30 sova (han har inga problem med att vakna efter en halvtimma)
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.30 gröt
17.30 middag
18.30 bad, välling, bus
19.00 sova

undrar förresten om ni tror att en 1-åring klarar sig med bara långluren i mitten av dagen?

Sen tänkte jag skicka iväg man och barn hem till farmor och farfar lördag natt. Jag behöver vara själv och få en paus i vardagen, då jag inte lämnat sonen mer än några timmar åt gången sedan han föddes. Tror ni det fungerar? Min man är ju väl införstådd i kuren, även om han inte lyckas lugna lika bra som jag.. och farmodern vet också hur tufft vi har haft det och jag tror inte hon försöker sabotera eller ifrågasätta på något sätt.

Tja, har jag fått ner allt på pränt som är värt att veta? Även om han vaknade hopplöst många gånger under natten så var det ju skönt att han somnade om så snabbt varje gång.. men hur sjutton gör jag när han bara gallskriker och vrider sig som en ål som han gjorde på morgonen?

Ska jag fortsätta likadant i natt? Eller ska jag agera på något annat sätt?

KRAM
080417
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej förtvivlad och välkommen hit :heart:

Vad glad jag blir över att höra att du hittat orken och attityden. fabtastiskt att läsa ditt senast inlägg. En helt annan mamma nu än i det första inlägget.

Inatt skulle jag jobba med ramsan en glad hurtig som du kan dansa till och bara vid kris in och solfjädra. Nu ska ni sova.

Angående farmor och farfar så är det bara ni som kan avgöra. Jag vet att du haft det tufft. Men jag tänker så här. Nu när ni gör om kuren så är det kanske bättre att pappa och son är kvar hemma och fullföljer kur och uppföljningsvecka och att du åker bort någonstanns. Kanske något att fundera över?

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
förtvivlad

Inlägg av förtvivlad »

Hejsan,

natten var betydligt lugnare. Han vaknade strax innan 23. Jag ramsade några gånger men gick sen in, fick honom lugn, ut igen, direkt skrik, ramsade utanför, sen in igen.. höll på sådär ca 4 ggr och sista gången protesterade han inte när jag gick. Han sov sedan till 05.40 då fick han en pangramsa, ramsa igen, ramsa igen, ramsa igen.. gick in.. fick honom tyst, men inte avslappnad.. eller han blev avslappnad ibland och började snacka, men så fort jag började resa på mig för att gå så började han gnälla igen. Stod där i 45 minuter, då det kändes som att han tänkte somna om. Ramsade ut. Han var tyst i 3 min.. Ramsa, ramsa, ramsa.. gick in och solfjädrade till 06.40.

Båda lurarna på dagen har varit som kl 23-uppvaket.. dvs jag får aldrig sista ordet utanför dörren, utan han skriker upp sig och kommer inte ner av sig själv förrän jag går in. Då blir han direkt tyst.. sen ligger han och vrider och vänder på huvudet och kommer inte till ro, och då och då skriker han till lite och tycker synd om sig själv och ibland försöker han resa sig upp..

Nu undrar jag:
VARFÖR envisas han med att jag ska gå in till honom? Jag vill lyckas få sista ordet utanför dörren... Men han låser sig som sagt rätt snart i skriket som kan väcka döda.. Några tips här?

HUR ska jag göra med morgontimman. Det var denna som strulade läääänge sist också.. Vi sätter på tv:n när han vaknar, som (tyvärr) annars nästan jämt står på här hemma. Gör jag rätt som står och solfjädrar honom tills morgonen kommer eller ska jag ränna ut och in med ramsan som vid övriga uppvak?

Farmor har redan hunnit köpa spjälsäng till den lille så det får gå som det går. Han brukar inte vara orolig på nya ställen och känner ju farmor och farfar väl och vi är där dagen innan också så han känner igen sig ännu mer. Annars får maken desto fler tillfällen att svara på hans frågor :D

Tja, det här kommer nog fixa sig.. Men peka gärna ut var motorvägen finns ;)

KRAM
080417
duggan

Inlägg av duggan »

VARFÖR envisas han med att jag ska gå in till honom? Jag vill lyckas få sista ordet utanför dörren... Men han låser sig som sagt rätt snart i skriket som kan väcka döda.. Några tips här?
Vill du förklara lite mer kring det här, somnar han och vaknar eller varvar han upp efter en stund?

Morgonen, hur bemöter du morgnarna, jag förstod inte riktigt hur länge du solfjädrar?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
förtvivlad

Inlägg av förtvivlad »

När han vaknar så ger jag honom direkt en ramsa. Det är lite olika hur snabbt han skriker upp sig. Ibland börjar han gallskrika på en gång, ibland hinner jag ramsa några gånger innan jag inser att han inte kommer lugna sig av sig själv. När jag sedan går in så lugnar han sig väldigt fort. Jag vet att jag har största chansen att lyckas gå om jag inväntar en nöjd suck och det kan ta olika tid förstås innan jag får den. Har jag inte fått sucken och går med ramsan så börjar han direkt skrika. Högt! Och snart är det entonigt gallskrik.

Jag solfjädrade hela morgonen... Innan nystarten av kuren har jag försökt gå med ramsan fast han inte varit helt avslappnad och då har det för varje gång man gått in bara blivit svårare och svårare att lugna ner honom.. Jag trodde jag fick sucken och gick ju i morse, och då var han ju tyst i 3 min men började skrika igen.. vet inte om han somnade till men vaknade direkt eller varför han reagerade så, var själv lite förvånad faktiskt..

Kommer snart att gå och lägga mig själv.. klockan börjar ju närma sig 21.. så hoppas hoppas hoppas jag hinner få ett snabbt svar!

Kram
080417
förtvivlad

Inlägg av förtvivlad »

Suck.. han vaknade redan 21.15 och som vanligt så sket han högaktningsfullt i ramsan.. Jag gick in, la ner honom, ramsade direkt ut.. blev ju tvungen att gå in rätt snabbt igen då han var lovligt förbannad.. solfjädrade några minuter tills han äntligen lägger sig till rätta. Går med ramsan hurtig som tusan.. och han är tyst..

God natt.. hoppas jag :)
080417
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker att det låter som att det är lite för mycket trafin in och ur rummet, så nu är det dags att backa och börja låta ramsan göra jobbet. "Tar" den inte så får du envisas, tänk lite natt två och arbeta med att upprätta dialogen, frågar han 100 gånger ska han ha 101 svar och ge dig inte förän ramsan tar!

Samma på morgonen, dags att backa här med.

En pangramsa vid första pip, sedan avvakta och fastnar han i en klagan så bryt med hög klassisk musik eller höga husljud. Ingen bekräftelse här dock, verkar han rent av ledsen ja då kan du solfjädra en gång, men försök att inte trafikera i onödan.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"