ramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Till en början när min sambo kom hem med förslaget att prova SHN så slog jag bakut, för det skulle jag verkligen inte. Det hjälpte dock lite att vår frisörs syster hade kurat sin älskling och självklart gått bra :) , så jag började läsa lite här på sidan. Kände mig mer och mer peppad och lånade boken på biblan. Läste och läste och läste. Och så kände jag att det var nu eller aldrig, orkade inte vakna varannan timme nätterna genom och min snutte orkade ännu mindre.

Nu sover han från 19,30, somnar som stocken och vaknar till högst ett par gånger på natten. Nappen har han slutat med också, utan att märkbart sakna den. Helt otroligt :!: :!: :!:
Själv sover jag som en stock och motion får jag eftersom förmiddagsluren intages i vagnen på promenad. Tänk så mycket bra denna kuren medför :D . Känns som livet har startat på nytt.

Så till alla som är lite tveksamma, tveka INTE, det kan bara bli bättre :D :!: :!: :thumbsup:
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
sockerprinsessan

Nätterna går bättre och bättre här, brukar vakna till och böka runt lite vid 23 tiden, tar en stund för honom att somna om då men de sista nätterna har det inte behövts ramsats utan han har klarat det själv.. Har bara hört honom en gång inatt och det fixade han också själv och somnade om...Tror att vår lille son låter en del på natten helt enkelt.

Dock vaknar han på morgonen och är ledsen...ramsar för honom och han lugnar sig, blir ledsen igen och jag ramsar, lugnar sig men somnar inte om riktigt. Hur kan jag hjälpa honom att somna om?

Han är fortfarande väldigt trött på dagarna? Förstår att det är individuellt med hur lång tid tar det ungefär innan de har ställt in sig?

Nu är det snöstorm i skåne :lol:
nilam

Inlägg av nilam »

sockerprinsessan skrev:Till en början när min sambo kom hem med förslaget att prova SHN så slog jag bakut, för det skulle jag verkligen inte. Det hjälpte dock lite att vår frisörs syster hade kurat sin älskling och självklart gått bra :) , så jag började läsa lite här på sidan. Kände mig mer och mer peppad och lånade boken på biblan. Läste och läste och läste. Och så kände jag att det var nu eller aldrig, orkade inte vakna varannan timme nätterna genom och min snutte orkade ännu mindre.

Nu sover han från 19,30, somnar som stocken och vaknar till högst ett par gånger på natten. Nappen har han slutat med också, utan att märkbart sakna den. Helt otroligt :!: :!: :!:
Själv sover jag som en stock och motion får jag eftersom förmiddagsluren intages i vagnen på promenad. Tänk så mycket bra denna kuren medför :D . Känns som livet har startat på nytt.

Så till alla som är lite tveksamma, tveka INTE, det kan bara bli bättre :D :!: :!: :thumbsup:
Hej

Har du lagt in denna text i tråden "livet efter kuren en uppmuntran" :?: Annars så gör gärna det :D

Mornarna tar som sagt en vecka eller två att få bukt med, härda ut, jag vet att det inte är roligt :( Det tar ca 2 veckor att etablera en NY god vana :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sockerprinsessan

Hej!

Nu har jag lite funderingar igen, när det är dags för förmiddagsluren i vagnen så somnar han som en stock på några minuter men vaknar efter 45 min, tanken är att han skall sova 1 timme... detta har han gjort de sista dagarna. Jag vet att 45 min är ett normalt sovpass för en liten ängel :) .
När han vaknar så tittar och pratar jag inte med honom utan låter honom ligga, han är nöjd, och titta på världen medans klockan blir dags att vakna. Då låtsas jag som om han sov och gör rise & shine efter vilan. Gör jag rätt då? Eller jag skall ge honom en ramsa och sedan låta honom vara?

Annars sover han så gott så på nätterna, trots han har sprungit på en förkylning och feber. Om jag behöver ge panodil på natten och han vaknar, så skall jag agera som om det var dags att gå och lägga sig på kvällen eller?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Eftersom 45 min är en naturligt sömnrytm pass så skulle jag låta lurren vara 45 min. Vad säger du om det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sockerprinsessan

jo jag har funderat på det med :) och då får jag 15 minuter över i sovtid, får funderar lite och se om jag hittar på något sätt att ändra schemat så det blir bra. Änglar i ålderklass 8-9 mån skall ha två sömnpass per dag eller? Idag gick förmiddagen bra och eftermiddagen sämre när det gällde att sova.
nilam

Inlägg av nilam »

Alla tider är ungefär, 14,15 är väl jättebra till en 9 månaders kille, lagom mittemellan :wink: som vi gillar här i Sverige :lol:

Två sömnpass brukar de flesta ha i den här åldern
Hur funkar mornarna?

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sockerprinsessan

Ja vi är väldigt lagom här i Sverige :lol:

Han vaknar gärna en halvtimme innan utsatt/tänkt tid, då ramsar jag och låter honom vara och de flesta gånger så roar han sig själv så jag kan gå in och göra god morgon som tänkt.
Han var vaken till och från i natt mellan 01 - 03, är förkyld och har feber, så det gjorde nog att han sov gott på morgonkvisten.
sockerprinsessan

Nu har det hänt något nytt, både igår och idag så har han vid eftermiddagsvilan blivit ledsen när jag har lagt honom i sängen. Har ramsat för honom och han lugnade sig, blev ledsen igen, ramsade och han blev lugn, gav bekräftelseramsa och han blev lite ledsen igen...tillslut blev han lugn och accepterade bekräftelseramsan. Han vaknade till efter 15 minuter ledsen och jag ramsade...somnade om igen. Han lägger sig gärna med huvudet i benändan, ingosad i täcket :)
Är det nu han kollar så att allting är som det skall, att inget kommer att ändras?

I dagsläget ser vårt schema ut såhär:
07,30 god morgon
08,00 grött
10- 11 vila i vagn
12 lunch
13,30 - 15 vila i säng
15,15 mellanmål
18 middag
18,45 bad, välling bus
19,30 natti natt

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att ändra på det.
:arrow: 3 timmar, (max 3 timmar 15 minuter) mellan målen är lagom för annars blir han väldigt hungrig.
:arrow: Vilan på eftermiddagen blir jag inte klok på hur jag skall lägga för nu ligger den lite dumt tycker jag.

Hur många vakentimmar är lagom att ha mellan varje lur?
Tacksam för förslag och hjälp
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Är det nu han kollar så att allting är som det skall, att inget kommer att ändras?
:thumbsup:

Ibland kan för många förslag bli pannkaka, MEN jag kan ju ge ett ex hur det har sett ut hemma hos oss,
Först av allt är det viktigt att schemat passar familjen alla har vi vårt sätt att göra det på

(Jag hade natt 19-07)Välling
8 frukost (satt med när övriga familjen åt)
10 sova 1,5 h
11,30 lunch
14,15 mellis
14,30 sova 45 min
17,30 middag
18.45 välling
Jag kommer inte ihåg om det var till dig jag skrev :roll: men en kurmamma tyckte det var lättare att få till långsömnen på fm och en liten lutare på em

Vaken timmarna är så individuellt, vissa är tröttisar på fm och skulle aldrig klara 2,5 timme oftast är det lite lättare med ett längre vakenpass på em gärna 3 timmar
Hoppas det ger dig lite input :D

Malin

sockerprinsessan

ja tack visst gav det input...har inte fått till något schema ännu men funderar på att lägga den långa luren på förmiddagen och på så vis blir eftermiddagen lite mer flexibel.

När jag sen har kommit fram till ett schema som känns bra, bytar jag då rakt av eller ta det bit för bit?
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Jag hade bestämt mig, genomfört, vässat tänderna och satt på attityden :wink:
Så bara :lol: :lol:

Malin

sockerprinsessan

Hej igen!

Nu var det ett tag sedan och nu har jag lite funderingar.

Han har börjat med att "lösa världsproblemen" med sig själv på natten, läste AW:s tips i en annan tråd att gå in och solfjädra och detta fungerar bra mitt i natten men inte på morgonkvisten.

Han vaknar gärna ca 30 minuter innan det är dags på morgonen, kan först ligga och prata lite men blir sedan ledsen. Det är mer sällan att han sover till 7,30 som är tanken, funderar på om det kan vara hans våta blöja som irriterar honom så att han inte kan somna om på morgonkvisten? Ramsar jag för honom så blir han lugn och tyst ett litet tag för sedan bli ledsen igen.

Han är alltid väldigt hungrig på morgonen, kan detta påverka att han inte kommer till ro när han väl har vaknat?

Eller att han inte behöver en 12 timmars natt utan bara 11,5 timmar och man lägger på den halvtimmen under dagen?

Tacksam för llite feedback och tips från andra supermammor :)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Bra att du läser andra trådar :D

Jag ser inget konstigt med att ha 11-11,5 timmars nätter, du ska göra det som passar er, ge en pangramsa när han vaknar och avvakta och gå in medans han är tyst, sen kan du använda marginalkvarten om det skulle behövas under dagen
Han är alltid väldigt hungrig på morgonen, kan detta påverka att han inte kommer till ro när han väl har vaknat?
Säker, för han vaknar och blir hungrig, han vaknar inte av hunger

Malin

sockerprinsessan

Har lite mer funderingar här, känns lite som om jag / vi har fastnat, förmodligen mest jag.
Att somna inför natten går jättebra, han lägger sig och ev gnäller till och sedan somnar han. Han gnäller gärna till vid 01 tiden på natten och vaknar även då och ligger och pratar lite...jag brukar avvakta med ramsa för att se om han somnar om själv, gör han inte det utan blir mer gnällig och ledsen så ramsar jag och då blir han ännu mer ledsen men tystnar efter ett litet litet tag. Kan gnälla till några gånger till innan han somnar.
Skall jag ge honom bekräftelseramsa där eller det är ok att låta honom somna utan den?
Känns som jag har kört fast här lite.

Han vaknar själv på mornarna vid 7 fortfarande, låter jag honom vara till 7,30 så pratar han lite och nåt gnäll men ramsar jag så blir han bara irriterad och jag får göra god morgon för en ledsen kille...är det ok att låta honom ligga den halvtimmen eller jag bör göra godmorgon när jag hör att han är vaken?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"