Nu är det dags!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Nu är andra natten avklarad. Mycket stora framsteg i natt, endast en gång behövde pappa buffa. Lite smågnäll några gånger men långa sömnperioder. Jag tror att gnällperioderna sammanfaller med de tider då hon har ammats innan. Pappa har jobbat mycket med bekräftelsen i natt, han tänkte pränta in den ordentligt sa han.
Dagen har gått bra och hon lyssnar på ramsan! Jag är så lycklig för dessa framsteg!
I kväll och natt är det min tur. Lite peppning och extra goda råd från någon?
Kan det bli lite "börja om med mamma- bakslag" när det nu är dags för skifte?
Tina
Tina,
mamma till Johanna född 0806
Melker 0504
börjar kuren 090214
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Strålande jobbat, pappa :!: Som jag tippar coachar dig lite diskret, vid behov.

Inte gå och vänta på bakslag. Negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva.

Däremot blir det naturligtvis lite nya frågor, när "vakten" byts ut. Är den nya vakten lika säker och pålitlig som den gamla hann visa sig vara :?:

Det är bara att svara på dessa frågor så övertygande och i ordets sanna mening betryggande att lilla barnet anser sig nöjt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Nu är tredje natten avklarad - känns som ett mirakel! Hon sov från 19.25 till 6.10 med endast några korta gnyenden inatt. Vid 6.10 hade hon nog tänkt stiga upp, glad och babblig, men mamma var mer envis. Så arg var hon innan klockan var 7 och hon fick komma upp. Bajsat hade hon också hunnit med.
Lite goda råd?
Denna tid är det så att vi bara ger en pangramsa när hon vaknar och sen lämnar henne mycket ifred om hon inte blir ledsen. Som jag förstår så ska det vara tråkigt och "ensamt" denna tid. Ska man bekräfta när hon blir tyst?
Vi busar så mycket vi kan innan läggning, hon är svår tjejen. Men hur glad hon än är så blir hon arg och skriker så fort hon ska läggas i sängen. Sen ägnar hon en stund åt att vara jättearg, och hinner få ett par bestämda ramsor. Läste i ett annat inlägg att en lite längre solfjäder så hon hinner slappna av kan hjälpa. Kan det vara så att jag har lite för bråttom i själva läggningen och är lite för "arg/bestämd" i ramsan. tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kloka tankar. Ingen bekräftelse på morgonkvisten, utan is i magen är det bästa rådet! :thumbsup:

Kvällarna kommer. Se till att ha roligt själva också. Det gemensama skrattet är nyckeln!
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Nu är vi framme vid natt 11. J sover HELA nätterna, vilket är underbart, fantastiskt. Mamma och pappa börjar piggna till och en ro har infunnit sig i familjen.
MEN - vi behöver lite hjälp, för allt går inte enligt "skolboken" och vi kan inte själva se hur vi ska göra och vad som har strulat till sig.

1. J är svår att busa upp på kvällen, vi kämpar på så mycket vi kan. Men när vi går in i sovrummet blir hon allvarlig och när vi lägger henne blir hon jättearg. Ännu argare blir hon när pappa läggger och mamma går ut. Sen ligger hon och är tokarg en stund, arg en stund och tjurar en stund, tar ca 15-20 minuter innan hon somnar på kvällen. Vi ramsar och bekräftar, hon kan bli riktig sur efter en bekräftelse och så börjar det om en stund. Vi önskar ju att hon inte är så arg när vi lägger henne, hur ska vi göra? Ska vi låta henne vara, ramsa mer....? Känns som hon har börjat vara arg längre stunder de senaste dagarna.
Om hon vaknar till på natten somnar hon om på en ramsa.
2. På dagarna är hon också arg när vi lägger henne, men somnar lite snabbare. Ska vi ramsa eller låta henne vara?

Lite läggningsteknik? Blir det kanske för snabbt. Vi går till sängen, lägger henne direkt på mage, släcker lampan, på med täcket, solfjädern och sen ramsa ut. Ska vi tex sätta henne i sängen och göra stunden innan vi lägger tillrätta och släcker lite lite längre?
Ja, lite påfyllning av goda råd och tips och teknik behöver dessa föräldrar!
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Tiny T :D
1. J är svår att busa upp på kvällen, vi kämpar på så mycket vi kan. Men när vi går in i sovrummet blir hon allvarlig och när vi lägger henne blir hon jättearg.
2. På dagarna är hon också arg när vi lägger henne, men somnar lite snabbare. Ska vi ramsa eller låta henne vara?
Det där kommer att ge med sig efter tiden.
Jag är absolut för att man ska lägga sig i så lite som möjligt bara ni ger förutsättningarna.Är det däremot ledsen gråt så måste man lägga sig i,men är det mest argt så stå tillbaka.
Lite läggningsteknik? Blir det kanske för snabbt. Vi går till sängen, lägger henne direkt på mage, släcker lampan, på med täcket, solfjädern och sen ramsa ut. Ska vi tex sätta henne i sängen och göra stunden innan vi lägger tillrätta och släcker lite lite längre?
Tycker ni gör helt rätt.En läggning ska ta max2minuter.
Börjar ni dra ut på det så blir det lätt att eran dotter med tiden börjar spela på det och drar ut läggningen mer och mer.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Tack för svaret!
Det är alltså is i magen och tålamod med att hon ligger och argskriker ganska länge då? Vi har känt att vi inte fått allt att sitta och trott/tänkt att hon knappt ska protestera så här längre. Inga ramsor så länge hon är arg då? Ska vi vänta in tystnad och bekräfta då?
I kväll (nr 12, här för vi logg fortfarande) la jag och vi lyckades behålla ett glatt humör och en klämkäck mamma ända fram till sängen. Då var hon lugnare och låg mest och småsurade och babblade ett tag, det tog ca 20 minuter innan hon var helt tyst. Jag ramsade två gånger under denna tid, den sista var rams/bekräftelse. Lite gnäll efter men sen somnade hon.
Nu får detta blir en vana!
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen :)
Det är alltså is i magen och tålamod med att hon ligger och argskriker ganska länge då? Vi har känt att vi inte fått allt att sitta och trott/tänkt att hon knappt ska protestera så här längre. Inga ramsor så länge hon är arg då? Ska vi vänta in tystnad och bekräfta då?
Känner ni att hon fastnar i sitt beteende så måste ni bryta det.Att ligga och vara arg i en timme typ är inte meningen,för då måste man bryta.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Nej, ligga och vara arg i en timme får hon inte! Hon har de senaste kvällarna blivit tokarg när vi lagt, och legat och hojtat ett tag. Vi ramsar och sen går det lite upp och ner ca 15-20 minuter. Vi kände oss lite osäkra på om vi skulle köra på mer med ramsor eller avvakta ganska mycket. Det är ju så lätt att tänka att "vad gör vi för fel" när det inte riktigt går som i boken. Det sitter i mig att inte hon ska få skrika sig till sömns och helst önskar jag ju att hon bara ska vilja ner i sängen och sen somna utan att protestera.
Vi kämpar på!
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,det är det som är det svåriga med det hela att läsa av vad för slags gråt det är.
Inget barn ska gråta sig till sömns ledset ,men att vara arg måste man tillåta dom att bli.

Och det kommer det där med att hon vill ner i sin säng för att sova.
:wink:

/ulrika
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Tack, det är så skönt att ställa frågor och få svar och stöttning på det här forumet! Jag ser verkligen framåt, men känslan av hur det var att inte få sova ordentligt finns ju alltid där- men det ska inte tillbaka!
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Med din inställning Tina så kommer ni fixa det här :thumbsup:

Föresten,hur gick det inatt?

/ulrika
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

I onsdags kväll gick det lite bättre, så med god känsla la jag igår också. Då surade lilla fröken tidigt. Lite bus vid sängkanten gick dock, men sen... Hon var så arg och blev jätteledsen efter ett tag. Fick till och med buffa. Tokskrek ett bra tag innan hon lugnade ner sig, skickade med ett pra omgångar bekräftelser som hon gick igång på innan sista satt.
I natt har hon varit vaken ca 1,5 timme sammanlagt och varit både arg och ledsen ett par omgångar. Vi tar det som det "ökanda bakslaget" ... Vi tror att dessutom att både tänder och en förkylning är på gång.

J delar sovrum med oss, sover i teatern, (draperi runt sängen) som storebror säger. Vi har inte sovit hos henne än, men tänker flytta tillbaka i helgen och se om hon reagerar på oss eller inte. Vi får hoppas att natten var en engångsföreteelse och att hon piggnar till om hon får sova en extra kvart nu på fm.
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Har du provat att dammsuga efter du lagt henne, du vet det som man är sååå sugen på, när tösen gått och lagt sig :wink: brukar vara en stor hit :lol:

Vidare så tror jag faktiskt att det oroas lite i mamma vid läggdax, sånt smittar ju av sig, så djupa andetag när du lägger tösen, jag brukar alltid mmmmmmmmmma, det är mitt sätt :oops:
mmmmm så gott du ligger
mmmmmmm krama vovven,
mmmm vad gott du ska sova.
mm

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Ja, du har nog rätt i att det sitter lite oro i mamman (även om det är svårt att erkänna). Det är nog så att jag oroar mig lite för att hon ska skrika länge innan hon somnar och så den gamla nattångesten från den bedrövliga tiden som var.
Men nu ska oron bort!
Ikväll var det nya mamman utan oro som la. Fick fram ett litet skratt innan läggningen i sängen, och körde på mmmmm:anden. Mmmmm så skön säng, mmmmm härligt täcke, mmmmmm så gott du ska sova! Sen fick hon den gladaste ramsan jag kunde få ur mig och så massa husljud, och en glatt nynnande mamma!
Och vad händer? Jo, lite småsur, smågnällig J, och efter ca 5 minuter kunde jag bekräfta, men då blev hon sur igen. Väntade ca 2 minuter, tyst, bekräftade och sen var det tyst! Nu ska här sovas hela natten!
Tjoho, nu ska klumpen i magen bort!
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"