Långa nattliga pratstunder

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
helena&felix

Långa nattliga pratstunder

Inlägg av helena&felix »

Hej,
Vi kurade vår son (född 080724) i början av januari och det har gått bra, men senaste två veckorna har han vaknat någon gång mellan 2 och 3 och pratat och lekt. Till en början alltid glatt, men ibland så har det mot slutet varit prat blandat med lite missnöje. Dessa pratstunder håller i sig allt mellan 20 min och 2 timmar. Ramsan biter inte då (kanske för att den som jag förstått är tänkt att lugna och inte söva, och han är ju i de allra flesta fall redan lugn men väldigt leksugen). Har ni några idéer på vad jag ska göra för att inte vara vaken så länge mitt i natten? Det stör ju både mig, men inte minst hans sömn.

Jag undrar också om man ska kompensera sömnbortfallet på natten med mer sömn på dagen för att han ska tillräckligt med sömn. Likaså vid de tidiga mornar som vi tyvärr inte alltid fått bukt med än. Det kan ju ibland hända att han vaknar så mycket som 1,5 h för tidigt och inte somnar om och då har han ju svårt att hålla sig vaken och på bra humör fram till den första planerade förmiddagsluren. Ibland känns det då som det inte räcker med att ta till marginalkvarten. Har ni liknande erfarenheter eller bra tips?

Hälsningar, Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
Felix född 080724, kurstart 090102
Max född 110212, kurstart snarast möjligt
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!
En liten tanke: hur ser ert schema ut?

Det är lite vanskligt att kompensera med sömn på dagen. Risken finns att man hamnar i en ond cirkel då man sover för lite på natten för man ligger och trynar hela dagen. :D
helena&felix

Inlägg av helena&felix »

Hej igen,
I natt var det samma visa igen. Vaken 2.40-4.00 och 6-7.30. Glad och gör "lekljud" hela tiden. Visserligen väldigt bra att han är glad och inte ledsen halva nätterna, men han håller ju mig vaken med sitt jollrande.

Schemat ser ut så här:
8.00 väckning och frukost
10.15 sova 45 min
11.00 äta
13.00 sova 2 timmar
15.00 äta
17.15 sova 45 min
18.00 äta
20.00 äta nattslurk
20.30 sova natt

Att vi har en förhållandevis sen läggning beror dels på att Felix ska hinna träffa sin pappa varje dag (som tyvärr oftast inte är hemma förrän 18.30 på vardagarna) och dels på att både jag och min sambo är väldigt morgontrötta. :wink:

Alla tips mottages tacksamt!!

/Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
grodislisa

Inlägg av grodislisa »

Hej!

Vi håller på att kura vår 10 mån dotter och har exakt likadant problem. Inatt var hon vaken mellan 02-04. Detta är mer regel än undantag att hon är vaken så länge. Hon vaknar också tidigt, jättesvårt tycker jag att få henne att somna om och detta resulterar att hon är jättetrött under dagen. De är underbara små liv vi har men ack så krävande ibland :D
Lisa 080421
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om det bara är joller så skulle jag stoppa in öronproppar och somna om. Han kommer göra sig hörd om det är något viktigt. Snart kommer hans lilla kropp komma på att den är trött och sova bort dessa lekstunder.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
helena&felix

Inlägg av helena&felix »

Tack för ditt svar! Stoppa in öronproppar och sova är precis vad jag velat göra men inte riktigt vågat. Känns tryggt och skönt att få det rådet från dig!!
HELENA&FELIX
Två söner:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkomna är ni, helena&felix :wink: :lol: och grodislisa :wink: :lol:

:arrow: Lilla hjärnan sätter inte igång om inga som helst synintryck finns att hämta. Så se till att det är beckmörkt. Och då menar jag kolsvart :!:

Lååånga vakenperioder ska brytas. Till det kan man använda solfjädern. Snabbt och tyst smiter man in, lägger tillrätta och solfjädrar statiskt, utan prat och utan rörelser, tills hela lilla kroppen är sömntung (igen) eller rentav tills barnet hunnit somna. Bekräftelseramsan ger man utifrån sedan, kort (kanske bara x2) och mjukt och just bekräftande. Den går in bakvägen.

Man kan alltid lägga en liten älskling en hel halvtimme tidigare på kvällen och bör göra det i sådana här lägen (en 4-5 kvällar i sträck). Och man kan lägga på marginalkvart både före och efter lurarna. I övrigt bör man INTE försöka kompensera. (Däremot måste man ju se över shemat allt eftersom barnet växer.)

:sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
helena&felix

Inlägg av helena&felix »

TACK för kloka råd! Jag ska prova att solfjädra honom i natt och får hoppas att det funkar. Ska jag göra det direkt när han vaknar och börjar leka eller avvakta en stund? Ibland somnar han ju om efter 15 min och då vill jag ju inte in och solfjädra i "onödan" så att han vänjer sig vid det. Samtidigt är det ju svårt att från början veta om han kommer somna efter 15 min eller vara vaken i 2 h, vilket det tyvärr blivit de flesta nätter senaste 2 veckorna.

I övrigt vill jag bara säga att jag tycker metoden och forumet är fantasktikt! Innan vi kurade vår son hade han ALDRIG sovit mer än 1 h i sträck och nu har vi haft nätter där han sovit 11,5 h. Helt otroligt! Dessutom är läggningarna en njutning. Igår tog det tre minuter för honom att somna från det att jag gav beskedet. Ingen påminnelse behövdes!

/Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart! Härligt att höra :lol: Och pris och beröm för ett fantastiskt jobb :-({|= till sådan glädje för er alla!

Nej, man ger sig ju inte på den sortens sövande solfjäder förrän man själv tycker att nu börjar natten gå åt skogen. Några två timmar vill vi inte höra talas om. Man går efter lilla magkänslan. En gång är ingen gång - visst kan en glad liten älskling få ligga och babbla i "evigheter" - men inte natt efter natt. Svårt att dra en exakt gräns, men jag tycker nog man kan "använda" sig av marginalkvarten där också. Drygt :wink:

Glöm bara inte den extremt viktiga mörkläggningen. Den är första budet. Vi vill inte uppmuntra någon som helst trafik. Helst. På natten händer ingenting :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"