Hur bemöta min 16-mån när hon skriker...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamsen x 3

Hur bemöta min 16-mån när hon skriker...

Inlägg av Mamsen x 3 »

Hej alla kloka,

min lilla gullunge har ett hetsigt temprament minst sagt :P 8)
Hon skriker allt som oftast, ex om storasyster skall hjälpa henne med kläderna, i eller ur vagnen eller liknande så blir lillan störtsur. Om jag gör det är det inga problem alls. Samma med storebrorsan, han möts med skrik så fort han närmar sig. Han blir lite ledsen då han tycker så mycket om lillan :heart:
Hon verkar tro att vad än storasyskonen gör så är det orättvist/fuskigt/tävlan om leksaker... vet inte vad jag skall göra riktigt, ingen av de andra har varit lika hetsig [-(

Annars är hon världens goaste lillflicka som sover 13 timmar per natt och äter som en häst på dagarna :!: :P charmig som bara den och "pratar" hela dagarna.

Lite tips om skrikig "tössunge" emottages tacksam 8) :wink:

Vänligen,
Gunilla
Mamma till f. 9408, p. 9901 och f. 0404. Minstingen har l?rt sig sova hela natten med hj?lp av verktygen.
Mamsen x 3

Flyttar upp tråden

Inlägg av Mamsen x 3 »

...då jag väldigt gärna vill få era synpunkter :P
Mamma till f. 9408, p. 9901 och f. 0404. Minstingen har l?rt sig sova hela natten med hj?lp av verktygen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jättebra jobbat att hon sover så fint och är en så glad liten flicka :D Pris och beröm :lol:

Nu tror jag ju inte att hon är särskilt hetsig eller har något speciellt hetsigt temperament. Så skriv inte hennes skrikande på det kontot :evil:

Se beteendet som frågor. Det faktum att hon godvilligt accepterar att du och bara DU sköter om saker och ting men inte syskonen, tyder på att du inte gett henne - och/eller syskonen - chansen att "annektera" varandra i lugn och ro. Du har funnits där och tagit över. Du har inte gett det hela tid, och framför allt inte avskildhet.

Så gå, är mitt enkla och brutala råd :!: Gå därifrån och låt de andra barnen, ett i taget (vad det nu gäller) vara i fred med den lilla. Spionera osedd, så ska du se vad som händer när du verkligen inte finns där :idea: Men ge det TID och ingrip inte.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamsen x 3

Tack Anna

Inlägg av Mamsen x 3 »

Jag har inte sett det från den sidan förut. Skall prova att backa och låta storasyskonen få en chans att klara ut situationen själva. Det är sant att jag har "tagit över" när lillan protesterat å det vildaste 8)

Tack igen för dina synpunkter

Gunilla
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"