7,5 månaders börjat vakna om nätterna..
Hej Anna!
Till att börja med tycker jag din lilla har lite väl mycket sömn på schemat
En 8-månaders behöver cirka 14,5 timmar per dygn, och när jag räknar ihop nuvarande sömntimmar blir det 15,5 - alltså en hel timme för mycket. Det är troligt att det är detta som gör att hon sover oroligt. Likaså tror jag absolut det är dags att övergå till två dagslurar, det gör man normalt vid ca 7 månader. Så sätt er ner med penna och papper, fundera ut ett nytt schema och ge det en vecka innan ni utvärderar! Jag skulle också passa på att skjuta fram det andra målet lite, så att lunchen infaller senare. Det borde gå minst tre timmar men gärna fyra mellan varje mål, med undantag av middagen och kvällsslurken - de kan komma så nära inpå varandra som en timme.
Dina frågor:
1. Ja. Mer is i magen. Använd ramsan istället för vaggning! Ös på med så många verser som behövs, ni behöver inte begränsa till fyra. Höj rösten om hon skriker mer - "som man ropar får man svar"
2. Smaksak
Om ni har dörren på glänt ska ni bara se till att den lilla ljusspringan inte faller på sängen.
3. Låter som en bra strategi!
Du resonerar mycket klokt vad gäller verktygandet! Med en sådan klok mor kommer lillan snart att kunna sova lugnt och tryggt igen
För precis som du säger har det inte blivit bättre. Vid denna 8-månadersångest gäller det att klart och tydligt visa vad som gäller, att allt är oförändrat - istället för att börja svaja i attityden. Det ger bara upphov till mer frågor och osäkerhet. Jag misstänker att hon nu börjat skrika sig till er, hon tycker givetvis om vaggningen och vet att ni kommer bara hon jagar upp sig.
Sedan detta med besök. Där är jag lite av en annan åsikt. Barn i hennes ålder behöver faktiskt inte extern stimulans. Världen måste få vara liten innan den kan bli stor. I synnerhet nu. Självklart ska du inte isolera dig, men tro för allt i världen inte att hon blir uttråkad av att bara vara hemma med dig och pappa! Det blir hon inte. Försök varva aktiviteterna och besöken med lugna hemmadagar. Se till att hon får mycket social delaktighet varje dag, och så ut i friska luften minst en timme i vaket tillstånd dagligen!
Kram
Till att börja med tycker jag din lilla har lite väl mycket sömn på schemat
Dina frågor:
1. Ja. Mer is i magen. Använd ramsan istället för vaggning! Ös på med så många verser som behövs, ni behöver inte begränsa till fyra. Höj rösten om hon skriker mer - "som man ropar får man svar"
2. Smaksak
3. Låter som en bra strategi!
Du resonerar mycket klokt vad gäller verktygandet! Med en sådan klok mor kommer lillan snart att kunna sova lugnt och tryggt igen
Sedan detta med besök. Där är jag lite av en annan åsikt. Barn i hennes ålder behöver faktiskt inte extern stimulans. Världen måste få vara liten innan den kan bli stor. I synnerhet nu. Självklart ska du inte isolera dig, men tro för allt i världen inte att hon blir uttråkad av att bara vara hemma med dig och pappa! Det blir hon inte. Försök varva aktiviteterna och besöken med lugna hemmadagar. Se till att hon får mycket social delaktighet varje dag, och så ut i friska luften minst en timme i vaket tillstånd dagligen!
Kram
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Hej Sagalinda och supertack för svar!!!
Har nu suttit med papper och penna en stund, känns knepigt att få till ett schema med bara två dagslurar.. Första morgonluren infaller ju 7.45, en timme efter att hon vaknat, och även om jag försöker ha en positiv inställning så har jag svårt att tänka mig att hon plötsligt skulle orka vara vaken ca 1,5-2 h till vid den tiden. Det är ju ungefär vad som skulle behövas för att få till det resten av dagen?
Tycker tiderna i nuvarande schemat är så himla bra, det passar våra övriga tider och aktiviteter så utmärkt (i schemat är faktiskt inte är mer än 14,45 h sömn sammanlagt, hon lägger sig 19.30).
Vill behålla 6.45 som vakna-tid så hon hinner träffa både mamma och pappa på morgonen. Vill inte heller tidigarelägga nattningen eftersom vi har supermysiga och busiga kvällar alla tre. Och vakentiden efter mittenluren passar utmärkt med de aktiviteter vi har ett par gånger i veckan.. Vad tror du om att istället korta ned andra och tredje dagsluren samt tidigarelägga natten enligt följande:
6.45 Vakna, välling
7.45-8.30 Sova 45 min
9.30 Mat (ev. lägga in en "extra frukost" typ plockvarianten istället, vid 9, och senarelägga detta mål till kanske 10)
11-12.30 Sova 1,5 h
13.30 Välling
15.45-16.05 Sova 20 min
16.30 Gröt
18.15 Välling
19 Sova natt 11 h 45 min
Detta ger en sammanlagd sömn på 14 h 20 min.
Superkramar!
Har nu suttit med papper och penna en stund, känns knepigt att få till ett schema med bara två dagslurar.. Första morgonluren infaller ju 7.45, en timme efter att hon vaknat, och även om jag försöker ha en positiv inställning så har jag svårt att tänka mig att hon plötsligt skulle orka vara vaken ca 1,5-2 h till vid den tiden. Det är ju ungefär vad som skulle behövas för att få till det resten av dagen?
Tycker tiderna i nuvarande schemat är så himla bra, det passar våra övriga tider och aktiviteter så utmärkt (i schemat är faktiskt inte är mer än 14,45 h sömn sammanlagt, hon lägger sig 19.30).
Vill behålla 6.45 som vakna-tid så hon hinner träffa både mamma och pappa på morgonen. Vill inte heller tidigarelägga nattningen eftersom vi har supermysiga och busiga kvällar alla tre. Och vakentiden efter mittenluren passar utmärkt med de aktiviteter vi har ett par gånger i veckan.. Vad tror du om att istället korta ned andra och tredje dagsluren samt tidigarelägga natten enligt följande:
6.45 Vakna, välling
7.45-8.30 Sova 45 min
9.30 Mat (ev. lägga in en "extra frukost" typ plockvarianten istället, vid 9, och senarelägga detta mål till kanske 10)
11-12.30 Sova 1,5 h
13.30 Välling
15.45-16.05 Sova 20 min
16.30 Gröt
18.15 Välling
19 Sova natt 11 h 45 min
Detta ger en sammanlagd sömn på 14 h 20 min.
Superkramar!
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
Hej!
Ah, jag hade räknat fel på schemat. Räknade 18.45 som läggningstid... Sorry
Jo, jag vet att ett tvålurarsschema kan vara knepigt att få till. Och visst kan du försöka köra med det nya schemat du gjort, det var väldigt bra genomtänkt! Men håll i bakhuvudet, att man kan inte hålla kvar sina barn i ett visst stadium bara för att det passar så bra. Det är ungefär som att försöka klä en 8-månaders med en body i storlek 50 för att den ju är så fin och mjuk och passade så bra förut. Barn växer och utvecklas, och vi måste hänga med i svängarna och anpassa rutiner och scheman, mat och leksaker, uppgifter och sömntimmar. Det är mycket ovanligt att ett barn som är äldre än 8 månader sover tre lurar om dagen, men det kan gå. Jag vill dock göra dig uppmärksam på att så länge inte natten sovs utan uppvak, eller så länge det krånglas med någon lur, försöker barnet visa att det är dags för en schemaförändring
När sömntåget på morgonen kommer, efter en timmes vakentid, gäller det bara att ta sig över tröskeln så orkar hon finfint igen. Du vet, som när vi är stuptrötta en fredag kväll klockan 20, och nästan somnar i soffan där vi sitter och samlar kraft för att orka röja huset. Men så stiger vi upp och börjar städa och efter ca 10 min går det hur bra som helst! Så du måste ge henne lite extra underhållning på morgonkvisten för att hon ska orka vara vaken, hon ska nog klara 2 timmar! Eller i alla fall 1,5.
Sätt inte in plockfrukost en timme före lunch - då äter hon ingen lunch. Låt det då hellre vara som det är nu med lunch 9.30.
Fundera lite till så hörs vi!
Kram!
Ah, jag hade räknat fel på schemat. Räknade 18.45 som läggningstid... Sorry
Jo, jag vet att ett tvålurarsschema kan vara knepigt att få till. Och visst kan du försöka köra med det nya schemat du gjort, det var väldigt bra genomtänkt! Men håll i bakhuvudet, att man kan inte hålla kvar sina barn i ett visst stadium bara för att det passar så bra. Det är ungefär som att försöka klä en 8-månaders med en body i storlek 50 för att den ju är så fin och mjuk och passade så bra förut. Barn växer och utvecklas, och vi måste hänga med i svängarna och anpassa rutiner och scheman, mat och leksaker, uppgifter och sömntimmar. Det är mycket ovanligt att ett barn som är äldre än 8 månader sover tre lurar om dagen, men det kan gå. Jag vill dock göra dig uppmärksam på att så länge inte natten sovs utan uppvak, eller så länge det krånglas med någon lur, försöker barnet visa att det är dags för en schemaförändring
När sömntåget på morgonen kommer, efter en timmes vakentid, gäller det bara att ta sig över tröskeln så orkar hon finfint igen. Du vet, som när vi är stuptrötta en fredag kväll klockan 20, och nästan somnar i soffan där vi sitter och samlar kraft för att orka röja huset. Men så stiger vi upp och börjar städa och efter ca 10 min går det hur bra som helst! Så du måste ge henne lite extra underhållning på morgonkvisten för att hon ska orka vara vaken, hon ska nog klara 2 timmar! Eller i alla fall 1,5.
Sätt inte in plockfrukost en timme före lunch - då äter hon ingen lunch. Låt det då hellre vara som det är nu med lunch 9.30.
Fundera lite till så hörs vi!
Kram!
Hej igen Sagalinda och tack igen för svar!!! Har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att det kanske är lika bra att införa schema med bara två dagslurar ändå, måste ju ändå göra det så småningom så varför vänta. Det enda rimliga schema jag kan komma på blir då följande:
6.45 Vakna, välling
8.00 Grötfrukost (hon brukar ju äta nästa mål 9.30 men då kommer hon ju sova enligt detta schema och måste få ett mål till innan första luren, lämpligt som här 45 min innan sovdags även om det är nära inpå första målet?)
8.45-10.15 Sova 1,5 h (tror som sagt inte att hon orkar vara vaken längre än 2 h detta pass)
12.00 Välling (så småningom mat)
14.00-15.30 Sova 1,5 h
16.00 Mat
18.30 Välling
19.15 Sova 11,5 h
Vakenpassen efter första och andra luren blir då 3,45 h - känns som en utmaning att få henne att vara pigg och glad så länge, å andra sidan är ju meningen att nattsömnen ska bli bättre så hon kommer bli så pigg och glad så!
- och totalt 14,5 h sömn på dygnet.
För att få in de nya sovtiderna så tänkte jag den första tiden promenera med vagnen båda dagslurarna - hon brukar sova som en stock då - för att sedan när hon kommit in i rytmen återgå till det vanliga (sova ute på altan i stillastående vagn åtminstone en av lurarna, den andra ev. inne). Vad tror du om det?
Blir jättetacksam för synpunkter eller annat förslag!!! Kan också berätta att hon natten till igår faktiskt sov utan ett pip från 19.30 till 05 ialla fall, första gången på nästan tre veckor! Natten till idag ett par gnällattacker igen, men så hade ju pappa natten också..
Nu är det min tur några dagar, ska bli så bra så!
Stor kram!
6.45 Vakna, välling
8.00 Grötfrukost (hon brukar ju äta nästa mål 9.30 men då kommer hon ju sova enligt detta schema och måste få ett mål till innan första luren, lämpligt som här 45 min innan sovdags även om det är nära inpå första målet?)
8.45-10.15 Sova 1,5 h (tror som sagt inte att hon orkar vara vaken längre än 2 h detta pass)
12.00 Välling (så småningom mat)
14.00-15.30 Sova 1,5 h
16.00 Mat
18.30 Välling
19.15 Sova 11,5 h
Vakenpassen efter första och andra luren blir då 3,45 h - känns som en utmaning att få henne att vara pigg och glad så länge, å andra sidan är ju meningen att nattsömnen ska bli bättre så hon kommer bli så pigg och glad så!
För att få in de nya sovtiderna så tänkte jag den första tiden promenera med vagnen båda dagslurarna - hon brukar sova som en stock då - för att sedan när hon kommit in i rytmen återgå till det vanliga (sova ute på altan i stillastående vagn åtminstone en av lurarna, den andra ev. inne). Vad tror du om det?
Blir jättetacksam för synpunkter eller annat förslag!!! Kan också berätta att hon natten till igår faktiskt sov utan ett pip från 19.30 till 05 ialla fall, första gången på nästan tre veckor! Natten till idag ett par gnällattacker igen, men så hade ju pappa natten också..
Stor kram!
Anna
Hej Anna!
Vilket fint schema du knåpat ihop - jättebra! Jag tror nog det ska gå bra att ha grötfrukost klockan 8, det passar ju jättebra med lunch klockan 12 då. Märker du att hon inte vill ha nån gröt för att hon är mätt från vällingen får vi fundera om.
Om det blir kämpigt med andra vakenpasset kan du ha som alternativ att tidigarelägga andra luren något. Ofta brukar dagens längsta vakenpass vara det sista så de blir laddade att somna skönt och sova hela natten sedan
Dina funderingar med vagnen låter bra, så länge du själv känner att du verkligen vill promenera med vagnen. Det ger ju dig ingen egentid, men vad är väl skönare än en vinterpromenad?
Naturligtvis föreligger risk för att lillan vänjer sig vid att somna i vagn i rörelse, så det är inte säkert att hon är så nöjd sedan med att sova i stillastående vagn. Om hon redan nu är van att somna själv i vagnen så skulle jag köra på med det. Men det där bestämmer du!
Kram tillbaka
Vilket fint schema du knåpat ihop - jättebra! Jag tror nog det ska gå bra att ha grötfrukost klockan 8, det passar ju jättebra med lunch klockan 12 då. Märker du att hon inte vill ha nån gröt för att hon är mätt från vällingen får vi fundera om.
Om det blir kämpigt med andra vakenpasset kan du ha som alternativ att tidigarelägga andra luren något. Ofta brukar dagens längsta vakenpass vara det sista så de blir laddade att somna skönt och sova hela natten sedan
Dina funderingar med vagnen låter bra, så länge du själv känner att du verkligen vill promenera med vagnen. Det ger ju dig ingen egentid, men vad är väl skönare än en vinterpromenad?
Kram tillbaka
Tack för respons och de jättebra tipsen!!!
Igår kväll 1,5 h efter nattning hade hon ett par-tre attacker av gnällande/ylande, upplever verkligen att hon drömmer och "fastnar" i det en stund, känns som hon inte riktigt är medveten om det och inte heller tar in ramsan utan tystnar av sig själv efter en stund. Men det är bara köra på, inga konstigheter med det mer än att jag verkligen undrar om vad dessa "uppvaknanden" handlar om (sedan sov hon gott åtminstone till 06).
En liten sista fråga; kan jag skippa bekräftelse när hon tystnar efter argskrik/protester? Vid de tillfällena blir hon bara förbannad på nytt när hon hör min ljuva stämma..
Kramelikram!
Igår kväll 1,5 h efter nattning hade hon ett par-tre attacker av gnällande/ylande, upplever verkligen att hon drömmer och "fastnar" i det en stund, känns som hon inte riktigt är medveten om det och inte heller tar in ramsan utan tystnar av sig själv efter en stund. Men det är bara köra på, inga konstigheter med det mer än att jag verkligen undrar om vad dessa "uppvaknanden" handlar om (sedan sov hon gott åtminstone till 06).
En liten sista fråga; kan jag skippa bekräftelse när hon tystnar efter argskrik/protester? Vid de tillfällena blir hon bara förbannad på nytt när hon hör min ljuva stämma..
Kramelikram!
Anna
Kram på vändagen
Japp, du inte bara KAN skippa bekräftelsen, du SKA skippa den! Bekräftar gör man normalt bara första och andra kurnatten
Efter det vet barnet vad som gäller och blir bara irriterat av att man tjatar - som du märkt... 
Japp, du inte bara KAN skippa bekräftelsen, du SKA skippa den! Bekräftar gör man normalt bara första och andra kurnatten
Hej här är jag igen..
..det har gått ganska bra sedan sist; framför allt med att införa två dagslurar istället för tre. Schemat och dagslurarna sitter som en smäck! =) Så tack igen Sagalinda för tipsen jag fick tidigare!
Hon vaknar dock fortfarande på nätterna. Oftast fixar hon det helt själv på någon minut utan ens en ramsa, men senaste nätterna mer oroligt. Dags att ramsa igen då, såklart. Men undrar ju varför detta inte går över. Har hållt på såhär länge nu mot att ha sovit så otroligt bra tidigare. Hon är 9 månader om några dagar, kanske upphör 8-månadersångesten då.. =) En sak som dock tydligt besvärar henne är gaser i magen under natten. Vid nästan varje uppvaknande så följer en lång pruttattack. När jag tänker efter så tror jag att detta började när vi övergick från mjölkersättning till välling på kvällen. KAN det ha något samband?? Har prövat olika vällingar. Igår fick hon mjölkersättning som kvällsslurk men pruttade och vaknade ändå. Idéer om detta, någon?
Hon är otroligt sprattlig under uppvaken och ligger i alla möjliga och omöjliga ställningar de gånger jag tittat till henne. Har också fastnat med benen mellan spjälorna trots spjälskydd, skulle behöva mycket bredare sådant men verkar inte finnas? Tips på hur vi kan fixa spjälsängen eller måste jag skaffa en annan sorts säng? Är orolig att hon ska göra sig illa, hon var inte glad den gången hon fastnade..
Blir som vanligt jätteglad över respons på detta! =)
Hej från oss!
..det har gått ganska bra sedan sist; framför allt med att införa två dagslurar istället för tre. Schemat och dagslurarna sitter som en smäck! =) Så tack igen Sagalinda för tipsen jag fick tidigare!
Hon vaknar dock fortfarande på nätterna. Oftast fixar hon det helt själv på någon minut utan ens en ramsa, men senaste nätterna mer oroligt. Dags att ramsa igen då, såklart. Men undrar ju varför detta inte går över. Har hållt på såhär länge nu mot att ha sovit så otroligt bra tidigare. Hon är 9 månader om några dagar, kanske upphör 8-månadersångesten då.. =) En sak som dock tydligt besvärar henne är gaser i magen under natten. Vid nästan varje uppvaknande så följer en lång pruttattack. När jag tänker efter så tror jag att detta började när vi övergick från mjölkersättning till välling på kvällen. KAN det ha något samband?? Har prövat olika vällingar. Igår fick hon mjölkersättning som kvällsslurk men pruttade och vaknade ändå. Idéer om detta, någon?
Hon är otroligt sprattlig under uppvaken och ligger i alla möjliga och omöjliga ställningar de gånger jag tittat till henne. Har också fastnat med benen mellan spjälorna trots spjälskydd, skulle behöva mycket bredare sådant men verkar inte finnas? Tips på hur vi kan fixa spjälsängen eller måste jag skaffa en annan sorts säng? Är orolig att hon ska göra sig illa, hon var inte glad den gången hon fastnade..
Blir som vanligt jätteglad över respons på detta! =)
Hej från oss!
Anna
Vilken härlig rapport, va skönt att dagen löper så bra :thumbsup:
Vad gäller nätterna så tror jag att det är 8-månadersångesten som fortfarande spökar. Fortsätt i samma stil bara, det gäller att vara orubblig med rutinerna och framhärda med lugn och saklighet så är denna lilla fnurra snart upptrasslad. Det är ju toppen att hon klarar uppvaken själv på någon minut!
Vad gäller gaserna i magen, så ja, självklart kan det ha ett samband med vällingen. Tyvärr är de flesta vällingar baserade på vete, som är en mycket stark allergen och ofta förorsakar magbesvär. Man borde vänta med att introducera vete tills barnet har fyllt ett år. (Samma sak är det med komjölk!) Jag föreslår istället gröt till kvällen, och då någon glutenfri sådan. Bäst är havregryn, bovete eller hirs. Eller en blandning av dem
Sängen sedan. Har du kollat på loppmarknader eller internet efter begagnade spjälskydd? Jag har alltid stoppat ner skyddet vid sidan av madrassen så det går ända ner till bottnen av sängen. Då är det värre att sticka ut diverse kroppsdelar
Lycka till!
Hej och tack för svar och bra tips, har inte hunnit testa annat kvällsmål än och inte bifidus heller men ska göra det! Samma kväll jag skrev upptäckte vi första tanden, förmodligen det som spökat också då senaste nätterna.. Igår hade vi för första gången med lilla bebisen när vi var bortbjudna på kvällen; kvällsrutinerna funkade som vanligt samt somnade i vagnen och sov efter några få vagntag hela kvällen, under bytet till bil, sov fortfarande när vi kom hem utan pip till 5.30! Sen blev det lite musik till matdags 6.45! =) Knepigt nu när det börjar ljusna tidigt, kan vara det som stör under morgonkvisten också, ska skaffa riktigt mörka rullgardiner.
Någon bra uppmuntran kring magläge och krypträning..? Hon gillar det INTE, kräks fortfarande även om det är flera timmar sen hon ätit och grinar mycket. Försöker verkligen idogt, har läst en massa bra trådar om vikten av krypträning här på forumet men känns svårt när hon verkar tycka det är så obehagligt. Tänker att det kanske inte bara är frustration utan just obehagligt, något gör ju att hon kräks? Fick bassning från bvc för att vi använt gåstol som hon älskar. Hon är absolut inte passiv; rör sig på miljoner andra sätt, hoppar och sprattlar. Hon är kort och tjock, kan det försvåra krypningen? Hur mycket bör vi träna magläget???
Någon bra uppmuntran kring magläge och krypträning..? Hon gillar det INTE, kräks fortfarande även om det är flera timmar sen hon ätit och grinar mycket. Försöker verkligen idogt, har läst en massa bra trådar om vikten av krypträning här på forumet men känns svårt när hon verkar tycka det är så obehagligt. Tänker att det kanske inte bara är frustration utan just obehagligt, något gör ju att hon kräks? Fick bassning från bvc för att vi använt gåstol som hon älskar. Hon är absolut inte passiv; rör sig på miljoner andra sätt, hoppar och sprattlar. Hon är kort och tjock, kan det försvåra krypningen? Hur mycket bör vi träna magläget???
Anna
Har du läst denna tråd?:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239
Jag måste nog också varna dig för gåstolen nu, i och med att flickan är så stor och inte ännu ålar eller kryper
? Jag tror att hon blivit för bekväm av sig eftersom det är enklare att ta sig fram med gåstol än för egen maskin, och därför vill hon inte ligga på mage. Magläget ska tränas VARJE DAG, i princip hela tiden... Hon ska inte ligga på annat än mage nu vill jag påstå. Varken i vaket eller sovande tillstånd
Nog sover hon väl på mage?
Men va härligt att det funkade så bra med natten borta! Toppen!
Ja, ljuset brukar ställa till det på våren så det är bara att satsa stort på mörkläggningen. (Det kommer jag också att göra idag efter att storasyster vrålat HALLÅ i 15 minuter innan klockan ringde - och jag fick min heliga sovmorgon förstörd
)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239
Jag måste nog också varna dig för gåstolen nu, i och med att flickan är så stor och inte ännu ålar eller kryper
Men va härligt att det funkade så bra med natten borta! Toppen!
Ja, ljuset brukar ställa till det på våren så det är bara att satsa stort på mörkläggningen. (Det kommer jag också att göra idag efter att storasyster vrålat HALLÅ i 15 minuter innan klockan ringde - och jag fick min heliga sovmorgon förstörd
Ok bara magläge nu då.. Måste säga att vi verkligen lagt henne mycket på mage ända sedan hon var pytte, inte minst för att hennes tidiga magbesvär verkade lindras av detta. Men det var länge sedan hon gillade det. Har inte tagit upp henne vid första lilla missnöjesyttring utan när hon vrålgrinar, svårt att låta bli men kanske ska ha is i magen och avvakta mer även då? Hon sover självvalt på sidan.
Anna
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej. jag du magläget (och då även dagtid vaken) är av absolut HÖGSTA vikt för den motoriska utvecklingen och för hjärnan och SYNENS utveckling.
Detta har vår expert på ålning och krypning skrivit ang. magläget och barn som inte "vill/gilllar" detta.
Det gäller att motivera och sen peppa dem. Lägg dig själv på golvet på mage och var med, förlägg alla hushållssysslor till golvet så du är där också!

Detta har vår expert på ålning och krypning skrivit ang. magläget och barn som inte "vill/gilllar" detta.
Det gäller att motivera och sen peppa dem. Lägg dig själv på golvet på mage och var med, förlägg alla hushållssysslor till golvet så du är där också!
Lycka till nu och släng alla gåstolar! 8)Hege skrev:Hej Stellas mamma
Ja, den har jag hört några gånger...De säger att deras barn inte "gillar" att ligga på mage
Jag klipper in en sak som jag skrev i en tidigare tråd :
När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?
Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.
Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?
Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.
Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!
Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!
Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)
Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)
Det kan du ju informera lite om nästa gång du möter på "-mitt barn vill inte..." Vaddå vill inte??
Kram, Hege
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.