Småbarn i "fina salonger"?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lillith

Småbarn i "fina salonger"?

Inlägg av lillith »

Hej igen

Vi har använt oss av AWs teorier i mångt och mycket hela tiden sedan David föddes (nu 15 mån.). Han har mestadels varit hemma med oss och hos mormor samt på öppen förskola, etc. Ett fåtal gånger har vi varit hemma hos andra, det sker inte så ofta, och jag tycker att det är lite problem med "framfarten". Vi har kört principen "inte hindra" hos oss/mormor, och han är i alla skåp och garderober, klättrar på alla möblerna, tittar i alla lådor och river ut allt, trycker på alla knappar på stereon/tvn/telefonerna, etc., allt i "utforskandets" namn. Och han är flitig... Men jag börjar undra hur det ska gå hemma hos andra i framtiden - han får ju inte göra samma saker där, men det är tydligt att han vill göra det. Jag tycker själv att det är fullständigt uteslutet att han gör alla dessa saker när vi är bortbjudna, det finns olika frihetsnivåer beroende på var man är (precis som för vuxna!). Hur har ni löst detta, ni erfarna föräldrar?

Tack!

Lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Vi har inte haft någon större plan men det har fungerat bra genom lite undanmanövrar och lockande med annat intressant. Kanske inte så mycket till konkret råd men utgå ifrån att det ska fungera bra, häng med och ha lite koll och var beredd att kunna avleda till det andra intressanta du har i bakfickan.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
fripps

Inlägg av fripps »

Håller med föregående talare och kom ihåg Mutans betydelse..... Här har skorpor och päronbitar räddat många situationer! :D
*Hemmamamma till tv? ?lsklingsgryn f?dda 03 & 05
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan
Kotten

Inlägg av Kotten »

Min flicka var också väldigt "pillig" i den åldern, såklart också hemma hos andra. Har alltid också kört med att inte hindra, även det hemma hos andra!
Jag besökte folk jag kände väl i den perioden, typ mamma och pappa och min närmaste vän, och andra barnfamiljer som vet hur små barn är.
När jag gick därifrån hade jag alltid möblerat om alla små prydnadssaker :oops: Jag lät henne titta på en, lockade med något annat och ställde upp den första saken på en hög möbel där hon inte nådde...och så höll det på. Tror det är det man kan göra när man är borta, folk får väl acceptera att barn vill upptäcka. Och som föregående talare säger är en Muta alltid bra att ha! :D

Men jag tror det här eviga pillandet går över med åldern! :D Nu gör min lilla aldrig så, hon pillar inte så på samma sätt. Hon vet att prydnadssaker är prydnadssaker och petar sällan på dem. Bollar, hundar o.s.v. är intressanta och ska lekas med men som sagt inte annat.
Ung mamma (20) till flicka f?dd mars 03
K-ina

Inlägg av K-ina »

Gustav "pillade" inte i den åldern... Han arbetade sig systematiskt igenom ALLT som fanns att upptäcka. Från det ena till det andra med total koncentration och TEMPO. Minns att jag under ca 15 minuter hade lyckats barnsäkra min mammas kök totalt, dvs knutit fast skåpdörrar, stoppat sopborsten genom lådhandtagen, låst och satt för stolar framför saker som helst inte skulle undersökas... SVETTIGT men nödvändigt kände jag! Mamma har mjölpåsarna på golvnivå och VASSA knivar i lådorna.... Då fixar inte jag tillåtande undersökande! Jag är heller inte särskilt bra på undanmanövrar och mutor får erkännas. Jag undviker helst problemen och eliminerar risken för konflikt så att säga... :lol:

ÄNNU svettigare var en eftermiddags besök hos en gammal dam i 80-års åldern som själv aldrig haft barn! :roll: :shock: Vet inte vem som var mest chockad, hon eller jag. Såååå många porslinsfigurer visste man ju inte ens att det fanns! Jag kunde inte fly tidigare heller eftersom att vi var i ett större sällskap utan egen bil 15 mil hemifrån.

Undvik finare salonger så långt det bara går är mitt råd! Det kommer andra tider då besöket blir trevligare för alla parter! Och det går rätt fort! De blir liksom "rumsena" med tiden! :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Amalia

Inlägg av Amalia »

Skrattade igenkännade när jag läste om besöket hos 80 åriga damen, Vi var inbjudna till våra nya grannar! Äldre par även där. Vi har fått 2 tjejer av var sort, en lugn och en mera aktiv! Den lugna var vid detta tillfälle hos mormor och man anade nästan att dom önskat tvärtom.
Givetvis var det porslinsfigurer och små bord i lagom höjd. Gissa om det var svettigt.När vi senare stängt in oss i köket, där det skulle vara "säkrare", var det minst lika svettigt där ! Vi har identiska kök, och det skåp som vi har oömma plastlådor i öppnades i tron om att det kanske var samma... intressant att få se hur det kan se ut bakom stängda dörrar.
Detta var 1 år sedan och vi har inte blivit inbjudna mera!!
Men jag tror på att få sondera terrängen och kolla in lite försiktigt förstås, då kan det mest spännande avta. Lite som med förbjuden frukt...
Det har funkat, oftast, på vår utforskande tjej.
Mamma till 2 flickor.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D Mycket upplyftande läsning :D

Står man på god och vänskaplig och kärleksfull fot med sitt barn, kommer lilla älsklingen att vilja VISA allt han/hon hittar. Man deltar alltså, med ögonkontakt och (evinnerlig) entusiasm: "Ja, titta, så FIIIN, så tjusig, så vacker, tänk då, ja, titta!" Under tiden låser man med hänglås, hammare och spik, spikmatta etc etc :shock: allt som finns omkring, diskret :roll:

Misförstå mig rätt :!: Intresset från den eller de ömma, som är positivt och som försöker se med barnets ögon, hejdar de vildaste orgierna. Om inte annat så med hjälp av Mutan, som verkligen kan se ut hur som helst i den trevliga avledningens namn :lol: Det gäller att gå i pakt med barnet :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika

Inlägg av Sarika »

Vi försöker dela upplevelsen med Vilma. Dvs säga "å vad fin, titta vilka färger" eller vad det nu är, sen brukar vi avsluta med att "den bor där" det har vi kört med sedan start. Och de orden har liksom blivit något magiskt för hon lägger tillbaka dem och lämnar dem sedan ifred, en stund i alla fall tills det är dags igen och då kör vi samma lilla procedur.

Om det är något som hon inte ens får titta på så brukar vi locka med en muta av olika slag. Det behöver inte vara en fysisk muta utan det kan vara att med intressant röst prata om något man såg i det andra rummet å få henne att följa med. Ibland har vi kört med bara "den bor där" och då lämnar hon det ifred. Sen är det viktigt att komma ihåg att säga hej då till sakerna också så att hon går vidare och inte blir "dragen" därifrån.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"