Min lilla kille är snart sju månader och sover ungefär från kl 20.00 på kvällen till 07.00 på morgonen. Vi har dock inte fått till nån bra rutin på dagen eftersom vi nu i sommar har flängt hit och dit och bebis har liksom somnat lite här o där o när det har passat. Det är här jag behöver lite förslag på passande sov/ätschema. Jag har lite svårt att få till sovtiderna för vår lilla kille eftersom de tenderar att hela tiden störas av storebrors dagishämtningar... Våra tider i familjen är:
07 - familjen vaknar
08.45-09.30 Lämning av storebror på dagis tre dgr i veckan
11 - lunch
13.45-14.30 hämtning av storebror tre dgr i veckan
14.30 - vi äter mellanmål
17 - vi äter middag
17.30-20.00 - vi badar, busar, tittar på barnprogram och äter nån smörgås innan natten.
20 - barnen går och lägger sig
Ännu som behöver hjälp med schemaförslag
Ja, det var inte helt lätt...
Din skrutt behöver iallafall ca 14,5 timmars sömn per dygn och sover han 11 timmar på natten är det 3,5 kvar till dagen. Antingen sover han 1,5, 45, 45 (vilket är lite för lite) eller 1,5, 1,5 och 20 eller liknande. Kanske kan han sova i vagnen på väg till dagis...
Du måste fundera över när på dagen det passar med en lite längre lur. Många barn gillar ju t. ex. att sova längre på förmiddagsluren. Vad passar din kille?
Lycka till!
Anna
Din skrutt behöver iallafall ca 14,5 timmars sömn per dygn och sover han 11 timmar på natten är det 3,5 kvar till dagen. Antingen sover han 1,5, 45, 45 (vilket är lite för lite) eller 1,5, 1,5 och 20 eller liknande. Kanske kan han sova i vagnen på väg till dagis...
Du måste fundera över när på dagen det passar med en lite längre lur. Många barn gillar ju t. ex. att sova längre på förmiddagsluren. Vad passar din kille?
Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
Jag skulle överväga att bara ha 2 lurar på dagen. Då blir det enklare och det brukar funka från 7/8 månader. (Vi ändrade vid 7 1/2 månad). Spontant skulle jag lägga första vid 10-tiden och "offra" lunchen kl.11. Sedan en andra lur efter mellanmålet. Lycka till.
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
tack för svar!
Tyvärr så har vi en bra bit till dagis varför det inte funkar att han sover i vagnen. Nu sover han ett längre pass på förmiddagen (ca 1½h) och så har det blivit lite hipp som happ på eftermiddagen (beroende på vad vi hittar på). Jag ska försöka införa ett längre sovpass efter mellanmålet som föreslogs. Jag ska också försöka få honom att sova en halvtimme längre på natten, hoppas jag det räcker.
En annan tanke...
Hur gammal är storebror?
Måste han går på dagis? Varför inte ha honom hemma istället så att han kan vara delaktig i arbetet med hemmet och lillebror.
/LO
Hur gammal är storebror?
Måste han går på dagis? Varför inte ha honom hemma istället så att han kan vara delaktig i arbetet med hemmet och lillebror.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum