Tips och erfarenheter av kejsarsnitt

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Jo förresten.. om du vill prova med Fänkål-Anis.. 1 liter vatten och en tekula med 1 tsk hel fänkål och en tsk anis.. *kram igen*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mia79
Inlägg: 349
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 19:19
Ort: Noraström

Inlägg av Mia79 »

Hej

Ser att du fått jättebra svar och tips här. Jag ska göra mitt tredje snitt i slutet av april. Detta blir planerat till skillnad från de andra två akuta (som jag själv inte tyckte var så akuta :shock: en timmes förberedelse). Tyckte att det var jättebra att få fräscha upp minnet med lite bra råd, men annars är mitt hetaste tips: Upp och rör dig redan nästa morgon, även fast det gör ont och försök att sträcka på ryggen så gott det går!
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag har fött med kejsarsnitt på Östra också. Alla var snälla och trevliga, det gick lugnt till (det var planerat pga säte och dålig tillväxt).
Men jag hade fruktansvärt ont i såret efteråt. I månader. Jag kunde inte komma ur sängen på morgonen utan hjälp i flera veckor, sen utvecklade jag en långsam rullteknik.
Men så verkar det inte vara för andra. Har nu på nära håll sett andra haft kejsarsnitt och kunnat röra och gå rätt normalt efter några dagar.

Så sydde de igen helt snett också, ungeför 1 1/2 cm. Man ser på det där strecket som går från naveln och ner. Så be dem sy rakt är mitt tips! :lol:
Den där kirurgen var extremt darrhänt och nervöst lagd, det märkte jag redan på "förmötet" då vi träffades och han berättade vad som skulle hända... Han knaprade på en penna som han ideligen tappade och fumlade med.
Jag minns också det där hur de drog och slet liksom för att ta ut bebisen. Men det gjorde ju inte ont, bara kändes lite lustigt.

Ahh! Jag frös hemskt, se till att ha någon rock eller ngt ovanpå (den måste ju vara ren), för som någon sa, man kan få vänta ett tag om ngn kommer akut. Jag skakade av att jag frös när det var dags för operationen, och då ska man ju ta av sig en del till.

Lycka till!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Vet inte om det kan ärr-smärtan kan ha att göra med hur man blir snittad?? Själv är jag snittad i "bikini-linjen" och inte som det verkade med Mata som var sydd från naveln och ner??
Som tidigare inlägg så vill jag bara också trycka på vikten att sträcka på sig och "tänja" direkt så du inte krummar ihop dig..

Hoppas du får en bra upplevelse och glöm inte kameran.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jaha, nej, nej, det var bikini-snitt för mig med. Jag menade att man ser att de sytt ihop snett när man tittar på det där strecket som går från naveln och nedåt....

Jag menar inte att skrämma någon...Men om man förväntar sig att det ska gå så enkelt som det verkar för de flesta, och så gör det så ont som det gjorde för mig och en del andra efter snitt, så kan man ju bli lite besviken.
Jag tänker att man får väl hoppas på det bästa alltid, men vara lite beredd på att det ibland inte blir så. Som sagt verkar det vanligaste ändå vara att det går över snabbt. (Jag vet inte om smärtan hade ngt med att de sydde lite snett att göra eller ej, men det ser lite lustigt ut).
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Hej! Jag vet inget om kejsarsnitt, (men läser ändå av nyfikenhet och intresse) men har genomgått en annan operation, på halsen (struma). Efteråt fick jag instruktioner av sjukgymnast om hur jag skulle gymnastisera och tänja för att inte ärret skulle börja strama. Jag skulle också tejpa ärret med kirurgtejp i några veckor för att det skulle bli smidigare (efter att bandaget hade tagits bort alltså, det var efter nån vecka eller drygt det vill jag minnas), plus att jag skulle typ "massera" ärret (det var rätt skönt när det kliade av läkningen). Mitt struma-ärr syns knappt alls nu efter ett par år. Kanske är de mer noggranna när de syr på ett sånt ställe som halsen? Annars tycker jag samma borde gälla alla operationsärr? Det var några tankar bara! Lycka till!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Lillsprudlis
Inlägg: 262
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 00:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack alla för att ni vill dela med er av både bra och mindre bra upplevelser :!:

Jag har en fundering kvar, vad kan vara vettigt att säga till Victor nu när jag kommer att vara borta i 3-5 dagar :?:
Min syster kommer att vara här hemma med sin son (kusinen) som är lika gammal som Victor, de sover över en natt och på morgonen när Victor vaknar är ju varken pappa eller mamma hemma. "Vi är på jobbet" har vi sagt. Pappan kommer ju hem på em men jag blir ju kvar.... ses inte förrän jag kommer hem med bäbisen.
Vad tycker ni att man ska säga till Victor :?:

Kram
Yvonne
Nu är det bara 3 vagar kvar......
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Till Leia (3 år i somras då Lani föddes) sa vi: "mamma och pappa skall åka till sjukhuset och doktorn skall hjälpa mamma att få ut bebisen. Sen kommer pappa hem till er men mamma och bebisen får stanna på sjukhuset några dagar".

Stor kram och lycka till Yvonne :heart:
Lillsprudlis
Inlägg: 262
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 00:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Nancy :!:

Ja, varför krångla till det :?: :) Ja, på torsdag är den stora dagen
Tack för lyckönskningar :)

Nyligen läst "Lani Elektra, SM......." en tråd som du skrivit. Jag blev verkligen berörd. Ska ha det med mig nu när vi blir 4 i familjen. Ska försöka "tagga " ner lite. Så otroligt bra skrivet :!: Sicken mamma du är :!: :heart:

Kram, kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Lycka till på torsdag!

Vad spännande :D

Kramar :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Varma lycka-till-kramar från mig med!

Så spännande!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag hoppas allt gick bra och att du snusar liten skrutt nu :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"