Först måste jag bara berömma detta jättetrevliga forum som jag varit inne och läst och lärt på under flera veckors tid
Historik:
Har en liten tjej som är född 30 Juni i år och har alltså hunnit bli drygt 4 månader. Sedan ett par månader tillbaka äter hon vid ett tillfälle/natt, med undagntag ngn natt då det blivit 2, ibland 0.
Det låter väl nog så bra, men problemet är att vi fastnade i vaggningsträsket, vilket gjorde att hon mot slutet vaknade till nästan varje timme, ibland flera ggr i timmen för att somna om till vaggningen.
Sedan ca 1,5 veckor tillbaka har vi kört kuren att sova hela natten.
Natt klockan 19.30, men hon får ännu äta klockan 5, somnar om och morgon klockan 7.30. Detta funkar fantastiskt bra
Varför hon ännu tillåts ett mål på natten är att jag precis nyligen påbörjat smakisar med gröt och banan, och jag känner mig inte säker på att hon klarar en hel natt på bara bröstmjölk.
Hon sover därför ännu i spjälis bredvid min säng, men jag planerar att så fort hon äter ett par portioner med gröt per dag ska hon in i eget rum och matning klockan 5 tas då bort. Ligger troligen ett par veckor fram i tiden.
Men, nu till mitt problem. Hon har på dagen 45 + 2 + 45 sovpass. Det första passet är alltid en promenad då vaknar hon oftast runt rätt antal min.
Mitt på dagen sitter det ännu inte klockrent med 2 timmar, men hon somnar om hyfsat 1-3 ggr under denna sovtid.
Problemet är vid sista 45. Hon vaknar ibland mitt i och är vaken ett tag innan hon lyckas somna om (ger henne ramsan) Hon vaknar också oftast tidigare innan perioden är slut, ibland somnar hon om och ibland får hon bara gnöla tills ca 45-min är nådd.
Hur ska man resonera om hon somnar om, säg ca 5 min innan det egentligen borde sovits klart, ska jag plussa på de stunderna med vakentid hon haft så det ändå är 45 min effektiv sovtid, eller ska jag låta väcka henne 45 minuter från det hon somnade in första gången? (Summan då kanske blir 35 min)
Hoppas det finns någon där ute som kan svara.
/Rasell