Help! 2år & 8mån(stbror t 8mån) vaknar vid 5-tiden o skr

liv

Inlägg av liv »

En fråga till...
Anna W skriver i en tråd som jag fick tips om:
"Och jo, du kan visst gå ut och låta henne skrika. Hon är ingen bebis längre. Stäng som sagt dörren och sluta stå till pass. Det är så du i handling kan tala om för henne det du säger här och nu: Du står inte UUUT. Genom att framhärda i saklighet och cool förvisning lär du henne - inte på en enda gång men på 3-4 - att det inte är HENNE du inte står ut med, utan just hennes mindre trevliga beteende, och där får du se dig som en saklig respresentant för samhället. 'Så där kan man inte bära sig åt.' Man kan göra det för sig själv, men inte med andra. "

Men han rusar ju ut hela tiden. Ska jag stå och tvinga upp handtaget och hålla igen dörren så han inte kommer ut :?:

Detta har vi gjort vid dagliga förvisningar, men det resulterar i panikbeteende från honom och han skriker ppna dörren mamma släpp ut mig. Det känns inte bra då grannarna hör o man ser socialen framför sig med diverse utredningar.

Att gå o själpa honom i säng gör honom bara förbannad och han rusar upp igen och ska gå själv som jag beskrivet.

Hur göra :?: :?: :?:
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej liv.

:thumbsup: Bra att flickan tar kuren, iallafall...

När det gäller pojken sa later det som att det är för mycket underhallning pa natten. Men hur fa honom att fatta att pa natten sover man och inget annat! :-k Du skriver att han inte vill ga i säng, men blir f-bannad om du leder honom dit. Detta är typiskt trots beteende. Ge honom alternativ; vill du ga själv eller ska mamma bära? Och genomför! Han vill, maste ha svar!

Det som är sa svart är att detta sker om natten, da man är trött, bara vill sova och tänker hur trött man blir dagen efter... Kan du ta en lur ocksa pa dagen? Sa du har lite extra energi till natten. Jag kan trösta dig med att det gar över, plötsligt en natt sover han och natten efter och natter efter. Men det kan ta tid.

Trotskapitlet i BB :heart: är guld. Läs den och tänk igen era situationer natt och dag. Ge en väg ut, blockera inte vägen genom ett Nej, sa här gör vi. Tänk heller pa att ge tva alternativ, vill du göra sa eller sa och genomför. Jag maste framhäva social delaktighet en gang till. Här hemma märker vi skillnad nästan fran en dag till den andra, när vi skärper oss med social delaktighet när vi har slappat med den. Barnen njuter av att hjälpa och av att kunna och av att lära.

Vad var det med stolen som inte fungerade?
Ang dörr handtaget sa far du bara fraga en gang till, vill du ga i säng eller ska mamma...

Tänker pa dig, snart ska ni fa sova!
Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
liv

Inlägg av liv »

Hej!

"Ge honom alternativ; vill du ga själv eller ska mamma bära? Och genomför!"
Det är detta jag säger eller ska jag hjälpa dig i säng eller ska du gå själv? Men vi blir ståendes på var sin sida om tröskeln och tittar på varann. Det är då jag föser honom o han blir arg för att han ska gå själv, vilket han inte gör. Vips så är vi tillbaka vid dörren igen eftersom han skall gå själv. Jag anser inte att jag skall sitta o vänta på att han går, hur länge som helst (då får han sällskap). Det var här jag tänkte att stolen var bra, men det fungerade inte, se nedan.

"Kan du ta en lur ocksa pa dagen? Sa du har lite extra energi till natten. "
Nej max 30 min totalt om nu tösen sover då han sover. Kan därmed bara läsa i BB på kvällen o då de lagt sig, vilket jag inte känner att jag orkar eller kan ta till mig när jag är som idag.

Han får social delaktighet i matlagning, tvättning, diskmaskin, dukning, bära ut sopor, mata tösen, laga mat till henne, etc. Men jag skall vara ärlig med att i dag är jag mest bara en irriterad ointresserad vålnad som inte orkar mer är leka med lego o rita. Utevistelse är inte att tänka på då det är mycket nysnö 20cm, oplogat -10grader o jag mäktar inte med att ta diskussionerna om påklädning, gå in - när han vill vara kvar ute samtidigt som hon skriker och inte kan vara ute så länge pga kylan. Pappa ska jobba över idag o jag har båda barnen på måndagar o fredagar annars går grabben på dagis fem timmar ti-to. Jag vet att man ska helst ha barnen hemma, men i mitt fall kan jag säga att de där timmarna är min räddning :!: :!:

"Vad var det med stolen som inte fungerade? "
Han gick ner från stolen och skulle inte ligga i sängen o inte sitta på stolen trots att jag lyfte upp honom ett antal ggr, så då föste jag tillbaka till sängen med påföljd att han reagerade med att han blev arg för han skulle gå själv och rusade upp till dörren igen för han skall gå själv, vilket han inte gör. Men som sagt jag kan inte sitta på huk framför honom o vänta ut honom hur länge som helst (sällskap) o går jag därifrån följer han efter mig.

Skäms för att känna så här men det är tur det är "dagisdag" imorgon :oops: :oops: .
miniz

Inlägg av miniz »

liv skrev: Jag anser inte att jag skall sitta o vänta på att han går, hur länge som helst (då får han sällskap).
Precis! Ska du ga i säng eller ska mamma bära dig? Vänta inte in nagot svar, gar han inte, bär du honom tillbaka direkt. Blir han arg och gar tillbaka till dörren, sa samma fraga. Och igen väntar du inte in nagot svar, utan det är bara att bära honom i säng. Till slut trillar poletten ner och han gar och lägger sig eller stannar i sängen.

Vad bra att han delaktig i arbetet hemma!

Maria
fem älsklingar
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej liv!

Du har fått jättebra svar av miniz, så jag har inget revolutionerande att komma med. Vill bara understryka hur viktigt det är att du tar ledningen. På natten när han kommer upp finns bara två alternativ, precis som miniz skrev. "Går du själv eller ska jag hjälpa?" Här kan du gärna poängtera genast efter frågan "Om du inte går själv genast så hjälper jag." Jag tolkar hans beteende som en fråga "Vad händer om jag stannar kvar här? Vad händer om jag inte går då?". Om du ger svaret innan han ens hunnit "fråga" så tänker jag att det är en väg ut. Du säger sakligt att om han inte går själv NU, så hjälper du. Punkt slut. Och genomför.

Min äldsta hade förskräckliga trotsutbrott nattetid sin första halvlek. Vi kom snabbt fram till att det bästa var att inte göra något annat än ramsa genast hon vaknade - sedan låta henne vara. Hon kunde vråla som en besatt i en timme. Men hon var aldrig ledsen, och hon kom aldrig bort från sängen. Där har vi den stora skillnaden. Nu, under sina sista utbrott (ett år senare) har jag faktiskt förvisat henne nattetid. När hon börjat gasta i sängen har jag gått in och sagt "Om du inte är tyst nu då det är natt kan du inte ligga här i rummet med Sigrid. Då får du gå till toaletten och skrika färdigt." Och ja, jag har hållt för dörren så hon inte kommer ut. Efter max en minut har hon tystnat varpå jag öppnat dörren och älskvärt frågat om hon är klar. Det har hon varit minsann. Och sedan somnat snällt.

Så det går att förvisa nattetid om man har en bra orsak. Vår orsak är att lillasyster inte vill höra på det där skriket nattetid. Nu sover ju inte din gosse i samma rum som sin syster ännu (eller?) så jag skulle nog köra på med miniz taktik.

Tänk också på hur viktigt det är att du står för allt du säger på dagen. Lova aldrig något du inte håller. Hota aldrig med något som du inte verkställer. Under trotsen måste man verkligen rannsaka sig själv som förälder så man inte säger en sak men gör en annan!

Kramar!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Kom att tänka på en sak till :wink:

Kan du inte sitta vakt precis utanför hans dörr några nätter? Jag undrar hur det kommer sig att han hinner upp och till tröskeln? Det borde han inte. Genast det prasslar i sängen ska han mötas av ett rytande DU LIGGER NER, så han inte ens gör sig besväret att komma över sängkanten. Försök stoppa honom i ett tidigare skede än nu!
Edvin

Inlägg av Edvin »

Hej har precis varit i en liknande situation. Kanske min tråd kan ge några tips och ideer. Om du inte redan läst den. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18324 :D
Edvin 070115 sovit som en klocka sen kuren 3/10-07
Lova 080630 Skalman själv
liv

Inlägg av liv »

Hej :!:

I natt gick det bättre :).
Jag rusade upp och mötte honom på vägen ut. Vid tröskeln hukade ja mig o frågade om han ville gå o lägga sig själv eller om jag skulle hjälpa.
Ett antal ggr hjälpte jag tills han insåg att jag inte inväntade att han skulle gå själv. Det blev protester, men inte så stora o han fattade rätt snart.
Var upp vid 1-tiden, sedan vid 3 o vid 6.30. Men han accepterade fortare :D

Jag har undanhållit en uppgift :oops: :oops: :oops: .
Innan allt detta började hade han ett antal torra nätter o ville inte ha blöjan dagtid emellanåt. Vi hängde på med att låta honom vara utan då han ville o visst det hände olyckor hela tiden, men vi brydde oss inte om att ens komentera det, utan uppmuntrade när det kom i pottan/toan.
I o med detta tog vi bort spjälsidan på sängen o monterade en rejält hög planka för att han inte skulle kunna rulla ur men ta sig upp om han skulle behöva gå på pottan tidigare på morgon. Hade planer på att ställa in pottan på rummet o visa/träna på hur han skulle göra, men vi kom aldrig dit innan detta tog skruv.
Inser nu att detta inte var ett smart drag :oops: , men det är nu lite sent att återgå till det gamla med spjälorna. Han tycker det är väldigt roligt o skönt att själv kunna lägga sig i sängen o "läsa", lyssna på band. Nu har han backat helt med att vilja vara utan blöja o vi har sagt varken bu elle bä till honom. Antar att han kommer att bli torr då han är redo.( Pappa har tagit med sig honom på toaletten o visat hur vi killar gör etc).

Därav hinner han upp fortare än jag hinner vakna o hinna före honom till dörren o att ramsa funkar inte då han inte gör några ljud ifrån sig innan han smyger/rusar upp o sedan blir han bara frustrerad o arg när jag ramsar.
De ggr han har gått o lagt sig själv efter frågan om han skall ha hjälp eller inte o jag då har ramsat; då rusar han upp igen när han hör mig ramsa.
Ramsar jag inte ligger han kvar (tills nästa upprusning). Känns inte som om att ramsan är något som gör ngn nytta längre.

Att sitta på en stol på vakt utanför, hur skall jag kunna hålla mig vaken, o sedan orka med dagarna efter?

Hoppas att det löser sig med tydliga svar vid tröskeln. 16/2 börjar vi flytta till hus o då får vi se om det tar skruv med ytterligare frågor från dem båda eller hur det går.

:arrow: Om de skall få dela rum, ska de få göra det från natt 1 eller skall vi kura dem till hela nätter innan vi för i hop dem. Vid lägenhetsvisningarna flyttade vi in tösens säng på hans rum för att det skulle se bättre ut i vårt sovrum. Han var väldigt irriterad/orolig :evil: över att hennes säng skulle stå på HANS rum o skulle flyttas ut så fort det bara gick. Hur han terar man detta, så fall :?:

Skall prova att säga som du tipsade om att jag genast hjälper tillbaka om han inte går NU.

Tack "Edvin" jag följer din tråd också då det är liknande problematik :!:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ahaaa, det ante mig :wink: I det förra inlägget hade jag tänkt fråga dig om han verkligen sover i spjälsäng, för något mellan raderna hade fått mig att ifrågasätta detta...

Nå, jag behöver väl knappast förklara varför barn ska sova i spjälsäng tills trotsen är över? :lol: Nu vet du. Och vore jag er skulle jag faktiskt återinföra den vanliga spjälsidan.

Fortsätt jobba som nu! Ta ledningen precis om du gjort, ha målet för ögonen!

Vad gäller det nya rummet; ja, jag skulle genast från första natten ha dem i samma rum. För där kan knappast storebror hävda att det är HANS rum? Det är ju nytt. Och ni introducerar det som BARNENS rum, som de har tillsammans! Så bra! Detta med revirtänkande är ju just något Anna W vill att syskon helt ska komma från, bland annat genom att dela rum. Det ska inte finnas MITT och DITT, stop kom inte hit, håll dig där borta o.s.v. Det ska finnas VÅRT. Introducera nyheterna nytt hus och gemensamt rum samtidigt, så tror jag de eventuella frågor som uppstår inte blir så långvariga. Tror jag. Men det är jag det :wink:
liv

Inlägg av liv »

Hej!

Ja, vi inser att det var dumt gjort o skall sätta tillbaka den idag då grabben är på dagis, men hur föklara detta för honom, vill ju inte att han skall känna sig underkänd. Kan man säga att den höga plankan gått sönder? eller ska man säga som det är att nu vill vi att du ligger i sängen på nätterna tills lampan tänds?

Hur gör vi när de skall sova i samma rum o han springer upp - vilket kommer att väcka tösen? Gå in o buffa henne o huscha honom? eller hur göra om hon vaknar o väcker honom?

Har tidigare fått höra att hon störs av att sova i samma rum som oss. Vad kommer hon då inte att göra i samma rum som han då han springer upp o skriker x-antal ggr/natt? Det är säker bra att de delar rum o vi vill prova detta med tanke på de andra fördelarna men vi förstår inte hur vi ska få till det.

I natt var han uppe vid 24-tiden o sprang upp gång på gång på gång. Det fungerade inte med att säga som tidigare o poängtera NU, utan jag fick leda honom till sängen. Detta ledde till att han blev förbannad o skulle lägga sig själv, vilket han inte gjorde o så var vi i den diskussionen igen. Jag tog till den bestämda tonen men det var bara som om o elda på det hela. Det höl på i ca 1,5 timme.
Sedan var han lugn till 6-tiden.

Tösen sov utan knyst, fast hon vaknade då han ropade. Hon vakanr dock fortfarnade vid 6-tiden eller någon gng innan 7 för att ligga o snacka vilket eskalerar till frågor strax innan 7.

Hur lösa detta då de skall sova i samma rum?

Så småningom kommer jag inte att kunna vara uppkopplad då vi flyttar o innan vi har ordnat med y uppkoppling på nya stället. Men jag fortsätter skriva tills dess.

//Liv
liv

Inlägg av liv »

Hej :!:

Har nu monterat på spjälsidan igen :oops: :oops: .
Hoppas nu att det kommer att gå bättre.
Men hur ska jag göra då ramsan med eldar på honom o han skriker kom in mamma. Detta har hänt när han ej hittat ut ur rummet på natten (det är MÖRKT i hans rum) :?:

Har pratat med honom om att då vi flyttar till huset kommer du och tösen att sova i samma rum i varsin säng - i ett barnrum. Han reagerar ej på detta, utan foortsätter prata om något annat....
miniz

Inlägg av miniz »

Vad du far jobba... Kan trösta dig med att poletten kommer att trilla ner.
I natt var han uppe vid 24-tiden o sprang upp gång på gång på gång. Det fungerade inte med att säga som tidigare o poängtera NU, utan jag fick leda honom till sängen. Detta ledde till att han blev förbannad o skulle lägga sig själv, vilket han inte gjorde o så var vi i den diskussionen igen. Jag tog till den bestämda tonen men det var bara som om o elda på det hela. Det höl på i ca 1,5 timme.
Det är detta som är problemet, du ger honom alternativ och han svarar eller inte. Svarar han inte sa bär du honom i säng! Ingen diskussion. Om han blir f-bannad och hoppar upp igen, är det det samma som gäller. Han far ga i säng själv, men det ska göras direkt :!: ge inte möjlighet till nagonting annat.

När han ser spjälisen och om han reagerar sa säger du att nu kan han sova gott helt till morgonen som förr, i sin gamla goda säng. :wink:

Angaende ramsan sa skulle jag lata honom vara. Pangramsa direkt sa han vet ni är där (jag brukar tänka att de känner sig ensamma och är rädda att vi inte är där :roll: ) och sedan lat honom vara. Han vet vad som gäller. Pa natten sover man!

Här är en trad till inspiration om syskon i samma rum
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18488

Kram
fem älsklingar
miniz

Inlägg av miniz »

Nu kom jag pa nagot jag tänkte skriva, men glömde.

Att hon blir störd av er och om hon ska bli störd av brorsan. Hon störs av er, för det är ju ni som plockar upp henne pa morgonen, solfjädrar och gör saker med henne. Sa pa natten när hon hör er, ligger hon kanske och väntar pa att ni ska göra nagot... Brorsan gör inte dessa saker, sa hon väntar sig inget av honom heller.

Förstar du hur jag menar?

Sa!
Hoppas natten blir lugnare för er.
Kram
fem älsklingar
liv

Inlägg av liv »

Hej :D

Tack för tipset om trådarna ang syskon och sova tillsammans. Både jag o gubben min är ensambarn o är pionjärer på allt som har med syskonkärlek o "problematik" att göra. Så här finns ALLT att lära.
Förstog vad du menade med att inte störas av sitt syskon nattetid.

Jo, när vi kom hem från dagis o han fick se spjälsidan tittade han konfunderat sedan log han o ville klättra i sängen mha sin barnstol (som han gjort tidigare), men ville ha hjälp att ta sig ur. Han komenterade ej ATT den var tillbaka - inte jag heller. Däremot ville han att jag skulle dela upplevelsen med honom o oxå klättra i, men den har knakat misstänksamt förut så jag gladde mig med honom på annat vis.

Till läggningen började han gny redan då jag kramade honom godnatt o hjälpte honom i sängen. Jag pratade på som vanligt med coola attityden. Ramsade ut, men på andra versen var han redan upp o vid tröskel.

Satte mig på huk o sa att jag nu stoppat om honom o att det är dags att sova. Ska du lägga dig själv nu eller ska jag hjälpa dig nu? Inget svar. Jag föser in honom o han fortsätter själv gå o tar fram barnstolen o klättrar i själv, men gnyr. Jag ramsar mig ut o han kommer ej upp mer för tillfället.

22.45 (5min efter att vi lagt oss), gnyr han o jag rusar tyst upp o pangramsar. För en kort sek tystnar han, men sedan börjar han ropa mamma. Jag låter han vara, men tillslut kommer han ut. "tröskelfrågan" upprepas, inget svar. Jag bär in honom o dumpar i säng - stora protester. Han skall gå själv o kastar sig upp igen till tröskeln - samma fråga igen. Inget svar. Jag tar tag i honom o då springer han ifrån mig in i rummet till stolen o tar sig i sängen själv gnyendes. Jag går därifrån till soffan. Innan jag kommit fram är han uppe igen osv tre ggr till sedan låg han kvar i ca 30 min.
Sedan upprepar sig detta på liknanade vis var 30:e min i tre timmar.

Sedan sover/vilar :sleep: han tills lampan tänds o han kommer viskande upp "kom o titta mamma, lampan är tänd :!: Stort GODMORGON :!:

Kanske kanske att det går bättre nu - hoppas verkligen det [-o< . På lördag kommer min mor upp från Göteborg o skall sova hos oss oxå o hjälpa till med barnen i en vecka under flytten.

Tösen sov nästan hela natten, bortsett från några hostattacker (rejält förkyld) o att hon vaknade som alltid ngn gång mellan 6-7 för att börja gny sedan småprata sedan prata upp sig.
I morse pangramsade jag o hon blev först arg, men sedan tystnade hon 6.45-7 :!:
miniz

Inlägg av miniz »

liv skrev: Sedan sover/vilar :sleep: han tills lampan tänds o han kommer viskande upp "kom o titta mamma, lampan är tänd :!: Stort GODMORGON :!:

Kanske kanske att det går bättre nu - hoppas verkligen det [-o< .
Jag med! [-o<

Bra jobbat! Inget svammel pa natten. Han fick svar pa tal i natt och han maste fraga om och om och om igen. Fraga och svar direkt! Det är ju det trotsalder är, första hur det funkar här i världen...

Vad bra det gar med flickan, det är supervanligt att med för tidlig morgon. Om du letar lite runt pa forumet hittar du massa om detta. Men du gjorde det sa bra. Pangramsa och sen lata vara. :thumbsup:

Da hoppas vi bara att polletten trillar ner.

Kram
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"