Återfall 2 nätter i rad!?! Börjar ge upp....:(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Monika83

Återfall 2 nätter i rad!?! Börjar ge upp....:(

Inlägg av Monika83 »

Hej alla underbara föräldrar!

Jag börjar förlora hoppet här... Vår son (5,5 månader) har genomgått SHN-kuren och allt har gått bra. Natt 10 fick han återfall, han var helt otröstlig i 1,5h! Han har tidigare svarat bra på att bli buffad + solfjäder och sen ramsa men det funkade inte alls igår natt! Han skrek som aldrig förr och det lät som att han höll på att kvävas flera gånger. Både min man och jag försökte lugna honom men det gick inte...till slut tog min man upp honom (!!) ur sängen gråtande! Jag blev så arg men ändå så förstår jag honom. Blev så besviken, kändes som att nu är det kört. :evil:

Dagen efter tog vi det ganska lugnt, ramsade knappt under dagen men han sov tillräckligt. Nattningen (kl 20) (natt 11) tog ca 20 min, alltså lite längre än vanligt men det var inga större problem. Kl 00.30 vaknade han och skrek oavbrutet till ca 2.15. Jag försökte med allt; buffa, solfjäder, vagga sängen, ramsa i olika lägen -ingenting funkade! jag undrar, får vi verkligen inte ta upp våra älsklingar när de gråter så länge? -Om de inte får någon tröst alls av att ligga kvar där. Jag känner inte att det fanns något mer jag kunde ha gjort för att 'besvara hans frågor'. Eller?

Jag förstår att det är psykologi bakom det här och jag håller med om vad som står i boken men det känns helt omänskligt att låta honom gråta såå länge och oavrutet utan att göra nånting... När vi väl tog upp honom var han fast vid bröstet nästan 3h och kunde inte sova. Vad ska jag göra? Jag vill ha tillbaka honom som han var under kuren, han fattade det här och sov bra (till vargtimmen iaf). Finns det chans att få tillbaka honom till det stadet eller måste jag börja om helt? Ofta blir han jättesur när jag ramsar och då har jag testat olika lägen då jag börjar ramsa, nån som har tips? :idea: Tacksam för svar.

Tack på förhand! :)

//Monika[/b]
Solhjorten

Inlägg av Solhjorten »

Hej...

Jag sitter här och pratar med en vän som läser över min axel. Vi har båda samma tanke. Så då kanske den skall skrivas ner.

Du säger att din bebis är nu fem och en halv månad. Det är nästan sex månader. Både jag och väninnan har samma erfarenhet: när barnet blir sex månader gammal ökar aptiten jättemycket. Mina barn - och jag hör att väninnan säger att hennes också - har ätit helt otroliga mängder mat då. Vuxenportioner. :shock: Vid varje måltid.

Du skriver att du gjorde allt du kunde för att lugna. Då kanske det handlar om hunger?

Kan du göra så att du ökar alla matportioner under en veckas tid till det dubbla? Kanske äts det upp och kanske inte - se efter.

Om det handlar om ökad aptit och därför nattvak så borde du märka resultat jättesnabbt. :wink:

Lycka till...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen! Vad bra ni har jobbat med kuren, strålande! Vilket bra svar du fått ovan, jag tror också hunger kan vara en bov i dramat. Har tyvärr inte fått uppleva den här hungern själv vid 6 månader men många andra beskriver att det går i helt ofantliga mängder mat. Så börja där!

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej säger jag också! :D

Vet du, det finns ingenting man inte FÅR. Jag ogillar bestämt det tankesättet. Det måste vara din bedömning och ditt beslut vad som är det bästa att göra för stunden.

Inget barn ska skrika i 1,5 timme i SHN-kuren. Då ska man lugna med verktygen. När nu inte detta gick så tycker jag personligen att du gjorde rätt som avbröt. Hela tanken är att buffen/solfjädern/ramsan ska LUGNA ett ledset och upprört barn. Kan man inte lugna får man hitta på något annat. Vad det innebär, var ni är nu och vart det leder vet bara du/ni! :D

En gång kan mycket väl vara ingen gång, men fortsätter man på den banan har man förstås etablerat en ny sanning - den att sängen inte var en trygg plats och att man inte kan sova själv.

Grundförutsättningen - en mätt mage - har redan betonats och kan verkligen inte nog betonas.

Att får ramsan att ta är en konst. Grunden måste ha lagts först, dvs ramsan måste ha kopplats ihop med LUGNET. När den planterats kan en dialog upprättas. Har den inte kopplats ihop med lugnet får man börja där (alltså backa bakåt i kuren med det fysiska lugnandet som alltid ska följas av ramsan).

Mitt råd blir alltså: Mer mat och backa till natt 2! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"