Jag skrev i ett annat inlägg i går om dagssömn att nattsömnen fungerar ok och att vagningen gått bra. Jag skulle aldrig skrivit det.
Nu fungerar ingenting. Tidigare har vagningen fungerat hyfsat i alla fall. Hon har somnat om till slut och inte skrikigt hysteriskt.
Det mål jag velat få bort är det vid 02 (ungefär) så att hon sover 23-05.
I natt var det dags igen... Hon vaknar vid 02, igen! Hur många nätter har vi inte vagnat oss förbi denna tid? Och det handlar inte om att vagna ett par minter så "kommer hon ihåg" och somnar om utan det handlar om allt från 20-80 minuter som sagt var.
I natt vagnade jag 60 minuter och var genomsvettig som efter ett gympass (behöver inte träna musklerna mellan skuldrorna så det är ju skönt
Hon hade tidigare på kvällen somnat vid 18.30 och jag tog upp henne vid 21.20 och gav mat ordentligt, hon piggnade till och var vaken och skrattade. Fick mer mat när hon började lessna ur vid 22.10-22.30. Höll på att somna, men när jag la henne i vagnen var hon vaken och glad igen. Hon "kvittrade" på en stund och så fick hon en avslutande matning och lades vid 23.15. Hon låg och knölade ett tag, men somnade själv. För att vakna vid 02 igen!
Jag skulle så gärna vilja att hon sov 6 timmar och senare 8 timmar, 10 timmar och 12 timmar. Men det känns just nu omöjligt. Ska jag vagna hela nätterna?
Jag ger mat i överflöd till henne och trugar och väcker om hon försöker somna vid bröstet, men inte sover hon längre för det.
Något gör jag fel i alla fall för detta fungerar inte för någon av oss. Man ska ju vagna vid första skriket och avsluta när de tystnar... och det ska vara med "häftiga" drag (rycka tillbaka vagnen som att den åker utför ett stup och gärna "bumpa" i höften på vägen tillbaka). Men inte hjälper detta i längden bevisligen. Sömnen har inte blivit bättre, inte för mig i alla fall och jag är mer slut nu än när jag lät henne amma 02 och 05 då jag vaknar av att hon gnyr, tar upp henne och hon mycket effektivt äter sammanlagt 20 minuter ca (trugas ibland oxå) och somnar om.
Nu är det ju maratonpass då jag riktigt väcks och sedan ligger och lyssnar på om hon håller på att vakna igen. Jag är urtrött på morgonen/dagen efter dessa vagningsnätter. Jag orkar inte mer och det känns som ett nederlag, men hon kommer få äta sina mål som hon vill ha och förhoppningsvis kommer hon själv att förlänga nattsömnen.
Jag erkänner också att jag är väldigt avundsjuk. Avundsjuk på alla er som skriver inlägg om att ni haft problem med nattsömnen för era små och sedan provat att vagna och så fungerar allt så toppenbra direkt och enligt mallen.
Varför kan det inte fungera för oss?
Jag tycker ju att vagningen låter som en bra metod, men hur får man den att fungera som sagt var? Hon är ju 7 veckor snart och ska snart kunna sova 8 timmar och inte de 4-5 timmar max som hon presterar på egen hand ibland.
Tacksam för råd och hjälp!
Sophie