Sluta med napp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
acf907

Inlägg av acf907 »

Tack :) Känns fint!

Och speciellt tack till dig Maria som kämpat för att vi ska lyckas :)

kram
miniz

Inlägg av miniz »

:heart:

Vi hade napp i fyra manader till varan första, men sa började hon tappa den varje - VARJE- timme hela natten, vi blev trötta och började gräla :shock: Vi sa att vi maste gör nagot. Bort med nappen, tva-tre tunga nätter. Sedan sov vi som grisar, till nästa bebbe kom...

Har han tagit tummen, eller är han nöjd utan?

Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
acf907

Inlägg av acf907 »

Hej,

Ja, tänk att jag inte tog bort nappen tidigare! Förr eller senare skall den ju ändå bort så striden kommer förr eller senare.

Nej han har inte ens tagit tummen nu utan har en snuttetrasa som han gosar med i sängen. Och nallen förstås. Det är han nöjd med.

NMen dagssömnen har vi ännu inte fått bukt med. Han är helt enkelt så pigg nu då han börjat sova så bra på natten ;)

Kram
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

acf907 skrev:Hejsan,

Vi har förgäves försökt få vår 9 mån son att sova en liten lur på fm och lite längre på em, men han ligger i sängen 1-2h och bara leker. Somnar helt enkelt inte.. sen blir det lunch och man måste ta upp honom.

Det känns som det är problem då han sover till 7:30-7:45 på morgonen. Det blir för tidigt att lägga honom redan 10:00 för en fm lur och lägger vi honom vid 11 så får vi inte honom att somna på em..

Känns som vi är lite vilse i pannkakan.. Om vi utgår från att han sover 19:30 - 07:30, äter lunch kl 12 och middag kl 16. Hur ska vi då bäst pricka in dags sömnen för att få det att fungera?

Kram Micaela
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Flyttade svar

Inlägg av Elle »

Tessan skrev:Hej :-)

Ni verkar ha en morgonpigg kille!
Kan ni inte ha långlur mellan ca 10-11.30/12 och sen en kortis runt 15.30 innan maten?

Vad tror du om det?
Äter han något på morgonen förutom välling/bröst?

// Kram Tessan
acf907 skrev:Hej,

Problemet är alltså att han vaknar 7:30 och då är det omöjligt att få honom att somna kl 10...

Borde vi väcka honom tidigare och lägga tidigare på kvällen?

Micaela
ElinN skrev:Hur skulle det funka om ni har en lur 10.30-11.15 (eller 10.45-11.30), alternativt en 20-min lur på fm om det är bättre, lunch 12 och sen långlur på 1,5-2 timmar (beroende på hur lång fm-lur ni väljer) vid 14/14.30? Det enda du kan göra är att ge förutsättningar för en fm-lur. Sova måste han göra själv, om han vill och behöver! :wink:

Och se till att väcka 7.30, så han inte sover för länge då! :!:
acf907

Inlägg av acf907 »

Hej,

Nu verkar det bara bli värre och värre med dagssömnen. Han kan ligga 1-2h och gallskrika tills han till sist somnar av utmattning, men det är en kamp. Och längre än 45 min har vi inte fått honom att sova, varken på fm eller em.

Vi har börjat väcka honom senast 7:30, men det hjälper inte. Vi har försökt med musik, ramsa, ja i princip allt utom nappen som vi förstås är lyckliga att ha blivit av med..

Nätterna går fortfarande fantastiskt bra, men dagarna. Min man håller på att bli galen (har själv börjat jobba för 2 v sedan och Marius är nu hemma med pappa).

Hjälp, hur ska vi få vår lilla myspojke att sova på dagarna??
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

:idea: Du får gärna underlätta för oss här på forum att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korrigeringar" i våra svar! :lol:

:arrow: Nu är det så här att ni har 8-mån ångesten på besök. Mer om det kan du läsa här under "våra favoriter" och under 8 mån ångest :wink: :

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Det gäller att stå fast i sin värld när den gungar för de små.

När min son gick över till 2 lurars schema så har i alla fall jag lagt luren efter lunch då man måste vara ORDENTLIGT mätt för att sova LÄNGE!

Så här såg vårt 2 lurs schema ut:

Natt 19-07
lur 1 09.15-10.00
lur 2 12.30-14.00

Du Kan ju lätt förskjuta tiderna lite med 30 min om det passar er bättre. Och vill du ha lite längre vaken på fm så kan första luren vara så kort som 20 min. Och då börja istället kl.10.00-10.20 för er del.

Sen får ni INTE glömma att vara ute 2ggr/dag. En timme på fm och minst 1 timme em. VAken och helst INTE i vagn utan på marken skall han vara! Detta gör ALL skillnad i världen kan jag lova. Ingen unge är trött nog för att sova om man inte får vara ute och röra på sig. 8)

Här är man även ute om man är sjuk, MEN då sittandes i vagn på promenad en stund, gärna 2 ggr/dag. :D

Ps. glöm inte den hackade löken under sängen när snoret är ett faktum. Detta gör att vi slipper all hosta och näsdroppar. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
acf907

Inlägg av acf907 »

Hej,

Tack för ditt svar! Blir genast klokare då jag läser alla trådar om 8mån ångesten. Har ju hört om den men på nåt sätt trodde jag att detta hade att göra med att vi slutade med nappen.

Nu ska jag genast ta tag i saken och försöka styra mera med tiderna. Jag har alltid tagit upp honom genast han vaknat och inte väntat tills luren varit över.

Blir ivrig att testa och hoppfull eftersom det verkar kunna vara övergående om jag förstått saken rätt.

Kram Micaela
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :sleep: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
acf907

Tips inför dagnattningen

Inlägg av acf907 »

Hej igen,

Idag ska vi köra igång och försöka införa fasta tider och INTE ta upp honom fast han inte får tag i sömnen... Jag har gett följande instruktioner åt min man (som är hemma med honom) och vill nu bara kolla med er om vi kan köra såhär:

07:30 vakna, tvätt, blöjbyte, mjölkersättning
08:30 gröt
09:00-10:00 utomhus 1 h (inte i vagnen utan fritt röra sig)
10:15-11:45 sova 1,5 h
12:00 lunch
14:00 mellanmål
15:00-15:30 sova 30 min
16:00 middag
16:30-17:30 utomhus 1 h
18:30 gröt
17:30 sova

Följande tips har jag gett vid själva dagnattningen:

- mycket skratt och bus innan läggning
- lägg honom, gå direkt ut och ramsa utanför dörren med stadig och övertydgande röst
- påbörja hushållssysslor och lägg på musik
- om han gallskriker, gå in och lägga handen stadigt på hans rygg och håll i 10 sek. Se honom inte i ögonen. Gå ut då han lugnat sig och ramsa igen.
- Gå in igen om han börjar gallskrika och lägg handen som ovan.
- Förhoppningsvis somnar han till sist...

Är det ok såhär? Lite osäker hur mycket man ska springa in och lugna honom. Vad göra om han inte lugnar sig då man har handen på honom och trycker lite lätt, hur länge ska man sitta så?
Vad händer om han faktiskt inte lugnar sig utan bara skriker mera hjärtskärande... Vad göra om han ligger tills mattiderna kommer emot? Ska man ta upp honom då eller låt honom ligga vidare? Vad händer om han somnar bara 10min innan mattid? Ska man ta upp honom då efter 10 min?

Oj, det blev många frågor, men måste säga det känns tryggt med er stöd o uppmuntran
:D

Tack massor,

Kram Micaela
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Micaela.

Vad bra att napp vargarna försvinner!

Jag tycker det ser riktigt bra ut. Jag skulle nog erbjuda nagot att äta innan luren. Sa han inte känner sig liiite hungrig i magen eller vaknar för tidligt av att han är hungrig... Eller du kan byta till en kort lur pa morgonen och en längre efter lunch. Men om han är morgontrött eller om detta passar er bättre är det bra. Det är egentligen inte sa noga, bara ni genomför med attityd!

Och ju mindre spring i rummet dessto bättre. När man känner att man vill ga in, gar man in, inte innan. Man kan ocksa ramsa utanför dörren.

Ta marginalkvarterna till hjälp, lägg honom lite tidligare och lat honom sova lite längre (om han klagar länge).

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
acf907

Inlägg av acf907 »

Tack för ditt svar.

Gårdagen gick inte alls bra. Han gallskrek en timme på förmiddagen innan han till slut somnade av utmattning. Min man försökte verkligen. Hade attityd på rösten, ramsade utanför dörren, hade "hushålls" ljud, hade på musik...

Men nu ska han testa att ge en banan innan förmiddagspasset. Låter som ett bra tips. Röda tråden hittills har ju alltid varit att barnet skall vara mätt för att kunna sova...ska testa idag.
Och sedan ska han inte springa in i rummet för ofta ;)

En fråga gällande "lugnandet" (då han känner att han måste gå in). Ska man hålla handen på honom 10sek och sen gå direkt ut ävenom han gallskriker eller hur gör man om han inte slutar skrika fast man försöker lugna? Går man ut ändå eller ska man försöka vagga honom med handen eller?
Dethär med handen tog jag från tipset med buffning, men gör jag rätt?

Micaela
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Micaela!

Kom ihåg skrattet innan det är dags att sova, dag som natt, det ska vara roligt att sova! Busa som tokar ända ner i sängen, lägg tillrätta ordentligt, solfjädra honom lugn, tryck till med solfjädern och gå ut med ramsan. När det gäller solfjädern så tänk inte hur länge, utan känn hur sonen reagerar. När han är lugn i kroppen, ja då trycker ni till med solfjädern och går med en betryggande ramsa. Sedan höga husljud utanför dörren. Lyssa av HUR han låter? Är han arg/sur/muttrar? Ja, det är fullt tillåtet och det får han ta hand om själv. Fortsätt med husljud. Är han ledsen, svara med en HÖG ramsa som verkligen når fram. Bekräfta honom mjukt när han tystnar. Om det blir kris så går ni in, lägger tillrätta, solfjädrar honom lugn, tryck till och ut med ramsan.

En mätt mage är ju A och O för att kunna sova gott. Jag har alltid haft långa sovpass direkt efter ett mål.

Har du Barnaboken? Ta fram den och läs om 8-månadersångesten.

:heart: Elle
acf907

Inlägg av acf907 »

Tack för ditt svar.

Nu måste jag meddela att det har börjat gå mycket bättre! Han gallskriker inte mera. Tiderna har vi inte fått helt spikade ännu, men han är mycket nöjdare och verkar må bättre.

Jo, jag har Barnaboken och har lusläst om 8mån ångesten men det har varit svårt ändå ; ) Men som sagt, tack för all er hjälp. Vet inte vad vi skulle ha gjort utan er!

Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning :D Bra jobbat! Vi finns här för er :heart:

:heart: Elle
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"