Hjälp! På rymmen.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Oj då! Sängen sover! Schhh!" Tassa till soffan i stället och busa där. T ex.

Små barn gör som vi lär dem :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tack!!
:lol: Den ska jag använda mig av!!
"Oj då! Sängen sover! Schhh!"
Storebror som brukar ramsa både lillebror och gosedjurskaninen kommer kanske ramsa sängen också? :D

Just nu håller jag på att kura storebror i vårat rum, men han ska väl snart flyttas in i sitt och lillebrors rum så då ska sängen få sova!

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D :heart: :thumbsup:
Edvin

Inlägg av Edvin »

Vi har kommit av banan, behöver hjälp att veta om vi är på rätt spår. Vi följde Annas rekomendationer och det fungerade bra, lillasyster flyttade in i Edvinsrum. De har i bland gapat och skrikit men inte vaknat av varandra annat än på morgonkvisten. Nu till det nya problemet. Edvin nöjde sig i början med tillsägelsen DU LIGGER NER. (Bekräftelseramsan har vi fått låta bli då han, genast hoppar ur om vi säger den.) Men nu har han några nätter bara protesterat vid tillsägelsen och klättrat ur sängen, och så är vi där i gen. Vi följer honom tillbaka och han klättrar i, vi har verkligen rytit till men han verkar imun. Så efter många i och ur hopp i natt, gick vi inte med honom tillbaks utan sa bara till honom att NU GÅR DU OCH LÄGGER DIG I DIN SÄNG. Edvin lade sig på golvet i sitt rum och vrålade, tystnade emellanåt för att höra om vi låg kvar i våra sängar eller var på väg ( vårat sovrum är utanför Edvins dörr som står på glänt). Vi låg kvar och så gjorde även Edvin (på golvet) tills klockan ringde 1 tim senare! På dagluren har had inte sovit många ggr, utan ägnar sig åt att se om vi har koll på om han är på väg ur sängen, när vi ryter till slänger han sig ner med ett glädje tjut. Sen ligger han mest och pratar. Om han inte sovit, får han ofta ett raseriutbrott på sena eftermiddagen och somnar på golvet. Dag luren tror jag kommer ge sig han är ju nöjd och stannar i sängen men natten, vet vi inte riktigt om vi gör rätt. Ska vi inte gå med honom tillbaks till sängen? Vi kan inte låta argare låter som en rytande befälhavare. På dagarna testas gränserna hela tiden. Edvin är mycket påhittig :wink: :?
Edvin 070115 sovit som en klocka sen kuren 3/10-07
Lova 080630 Skalman själv
Edvin

Inlägg av Edvin »

Vi ändrade taktik o i natt gick det jätte bra tre uppvak o ett urhopp där Edvin gick själv tillbaks o lade sig. Vi gick inte ur våra sängar, sänkte rösten i stället för att höja den och sade " det är natt, lägg dig i din säng" . Edvin var mycket lugn och verkade nöjd med svaret. Så vi hoppas det fortsätter. I morse låg Edvin och Lova och skrattade i mörkret, sen hörde vi Edvin klättra ur innan han hann ut gick Lovas larm gång för hon rullat av larmplattorna två min innan väckarklockan ringde. Vi gick snabbt in stängde av larmet gjorde morgon o satte i gång väckarklockan. :)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt! Jag tror det kan vara en bra taktik ni kommit på - Edvin tycker det blivit underhållning av det hela att få er på fötter. Så ligg ni kvar i sängen ett par nätter till och se hur han reagerar!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Edvin

Inlägg av Edvin »

Nätterna fungerar nu fint, enstaka uppvak där det räcker att man säger "det är natt ligg ner i din säng". Men dagslurarna blir bara värre, Edvin ligger visserligen oftast kvar i sängen utan tillsägelser, men har under ett par veckors bajsat, vi har inte bytt blöja förens sovpassets slut, trots att han ropar att han bajsat. Nu har han två dagar i rad prövat en ny taktik, han slänger ur allt ur sängen inkl madrass, sliter av sig blöjan ( han har body men knäpper upp den) och kissar på alla sängkläderna. Ropar sen att det är kiss. Vi avvaktar, då hoppar han ur och går och kollar ut bakom gardinen genom fönstret, jag går in lägger tillbaks allt i sängen och Edvin ligger och sjunger resten av sovpasset. Sen vill han tvätta sängkläderna (tvätta är en favorit syssla). Just därför så fick han i dag inte ta med dem ner till maskinen? Är det fel tillväga gångsätt, igår fick han lägga i sängkläderna i maskin och tyckte ju att det var jätte kul. Kan konstatera att vi har ett mycket kreativt barn. :lol: :?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag kan inte låta bli att :lol: åt historien, fastän det ju är ett litet elände just nu... Du skriver det så underbart berättande och positivt dessutom, det ska du ha heder för! :D

Kan ni försöka styra hans bajsande litet så det infaller under en annan tidpunkt? Ge honom massa plommonpuré efter luren så att tarmarna börjar jobba lagom till nästa morgon till exempel? Eller liksom gå på toa tillsammans efter lunchen för att bajsa - båda två - eftersom det blev så fullt i magen av all mat? :lol: Mycket rörelse sätter ju också igång magen.

Jag har också haft problemet med att tösen slänger ut allt ur sängen inklusiva madrass. Dock klättrade hon inte ur, så jag löste det med att jag inte gick in för att ge tillbaka allt förrän hon blev riktigt ledsen och verkligen BAD om hjälp. Då gick jag dit och slängde tillbaka allt UTAN ATT BÄDDA NER HENNE. Ingen service här inte. Som man bäddar får man ligga :lol: Det tog inte många dagar innan hon slutade slänga ut allt eftersom det inte var så värst kul att reda upp härvan sedan.

Har du försökt mörklägga rummet även under dagen? Inget jag normalt förespråkar men som sagt - ni har en kreativ kille...

Sedan kan ni ju alltid fundera på hur fint ni löste natten, och sedan tillämpa exakt samma principer på dagen :wink:
Edvin

Inlägg av Edvin »

Edvin bajsar nästan alltid på förmiddagen, men lyckas ändå göra det en extra gång på dagluren, i alla fall fram tills dess att han kom på att han kunde pröva att kissa på sängkläderna :wink: Kan nog säga säkert att Edvin inte skulle köpa att mörklägga eftersom jag måste stänga dörren då och då kommer han nog ut direkt tyverr.
Edvin

Inlägg av Edvin »

Största problemet är väl att Edvin inte heller ber om hjälp utan hittar på alla dessa roliga lekar.
Att kissa på sängkläderna så att han fick tvätta allt, gjorde att det strålade om honom.
Kanske är ett tecken på att det är dax att skippa blöjan snart? Fast han vill inte sitta på pottan eller toan. :?:
Edvin

Inlägg av Edvin »

Ingen som haft liknade problem och löst dem?
Edvin kissar nu inte bara, utan har även bajsat i sängen. Efter att slängt ur sängkläder och madrass, tagit av sig blöjan kissat på allt och sen bajsat en liten korv på sängbotten, trampat på den och ropat glatt BAJS!
Ja vad säger man, annat än att dagssovpasset får tas borrt, kan inte komma på någon annan lösning. :shock:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:shock: Ojojoj! För det första ber jag om ursäkt att du inte fått svar i rimlig tid, det är mitt misstag! För det andra ojar jag mig över din gosses påfundighet... Ska man :lol: eller :cry: ?

Middagsvilan brukar nog behövas tills trotsen är över, så jag tycker inte det är ett bra alternativ att slopa den. Men jag måste säga att detta liksom går över mina erfarenheter och kunskaper :? Jag hade rått dig till att lära honom hur man tvättar bort allt kiss och bajs, och sett till att han verkligen får jobba och ta hand om röran han ställt till med, men det tycks ju liksom vara dit han vill komma...

Jag ska kalla på experthälp!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Bara en sak: Kan du inte sitta vakt på dagsluren? Och så fort du hör att han gör ansats till något annat än ligga ner så ryter du DU LIGGER NER. Precis samma taktik som AW rekommenderade till natten med andra ord! Läs hennes svar en gång till och se om det inte finns något där som du kan ta till dig och genomföra dagtid.
Edvin

Inlägg av Edvin »

Vi sliter vårat hår över detta dilemma, tvätthögen bara växer. Idag hade Edvin kissat på allt ( som vanligt) men sen tagit av örngott och påslakan för att lägga i maskin när sovpasset är slut. Han städar mer än gärna upp efter sig. Försökte ställa in en potta i rummet men det ville han inte, den skulle stå på toaletten och jag ställde tillbaks den. Jag håller mig i rummet utanför med lillasyster och gör husljud. För ett tag sen provade vi taktiken: gå förbi dörren och såg vi att Edvin tittade upp, ryta DU LIGGER NER. Detta utvecklade sig dock snabbt till en tittutlek där Edvin smög upp och kastade sig ner i säng fnissandes när han hörde eller såg en. Därför backade vi så som vi fick göra på natten, ignorerade honom så länge han var i sängen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Edvin skrev: Därför backade vi så som vi fick göra på natten, ignorerade honom så länge han var i sängen.
:D Ja, det är det enda raka. Det har blivit lite väl mycket underhållning av allt detta. Pottan t ex måste du ha frågat honom om - och sedan ställt tillbaka i badrummet därför att han tyckte det :roll: Så där kan man inte hålla på med ett litet trotsbarn. Det är att utmana ödet. Allt vad frågor, förslag, vädjanden heter är dömt att misslyckas.

DU LIGGER NER :!: är ingen universalmedicin. Det är en barsk tillsägelse man tar till när det rör sig i sänghalmen. Men undantagslöst måste också en sådan PANG-tillsägelse följas av ramsanx4. Sagd i sakligt neutral ton, vänlig men bestämd.

Så skriker han BAJS eller KISS eller vad han nu kan hitta på att iscensätta som bränsle för kommande underhållning, är det fortfarande bara ramsan han ska ha, i förbigående. Ge honom tre dagar / dygn. Han tröttnar, om du slutar efterkomma hans inviter till underhållning när det är meningen att han ska sova.

Efteråt, när du med jubel och klang hälsar honom till en ny underbar fortsättning på dagen respektive en härlig ny morgon, kan du förvånat konstatera att "OJ DÅ, vi måste visst tvätta lite nu." Men inte under pågående lur / natt :!:

Slänger han ut allting, så gör han det bara en gång (till) om inte du löser problemen åt honom.

Roligt är inte detta, men trotsåldern varar inte i evighet.

Se till att han 1) kommer ut varenda dag utan undantag och får röra sig i frihet, 2) skrattar som en dåre inför sängdags, 3) kommer åt att klättra inomhus och / eller ute, utmanande besvärligt och tillfredsställande.

Ju gladare du orkar vara och ju roligare du orkar ha med honom när ni är ute / arbetar tillsammans, så att han verkligen känner att han behövs, pratiskt, faktiskt och konkret, desto "kallare" kan du vara när det är sovdags, med din ramsa utan pardon. Han är stor nog att kunna ta konsekvenserna av sitt tramsande - slänger man ut sängkläderna så har man bara sängbottnen att ligga på. Tråkigt, men han väljer själv :!: Och får så en chans att göra sina egna erfarenheter, varav alla inte är så roliga för någon av oss.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"