Besviken på BVC

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla monstret

Besviken på BVC

Inlägg av Lilla monstret »

Jag är så arg och besviken på BVC! :x

Vår dotter har sedan födseln sovit i egen säng då vi tyckte det kändes säkrast. Det fungerade först jättebra. Hon sov lugnt hela natten med undantag för några amningspausar som dock gick smidigt utan gnäll. Efter amningen lyfte jag tillbaka henne och hon sov då lugnt vidare.

Strax innan hon fyllde 6 mån började hon plötsligt vakna flera gånger per natt med gråt och gnäll, nästintill otröstlig. Antalet uppvak ökade snabbt och tagna på sängen som vi blev pratade vi med BVC för att få råd. De sa att det nog var ett utvecklingssprång som snart skulle gå över, inget att oroa sig för. Rådet var bara att trösta henne då hon nog behövde mer närhet. Kanske växte hon mycket och behövde amma oftare på natten.

Vi avvaktade och jag försökte erbjuda mer mat, men hon ville inte alls ha. Tillslut vaknade hon flera gånger i timmen och det blev mer och mer besvärligt att få henne att somna om. Vi började samsova för att ge henne den närhet BVC tyckte hon behövde. Ytterligare kontakt med BVC gav samma tips. De utvecklas så mycket i den här åldern. Vi förstår att det är jobbigt, men barnet tar ingen skada, de får den sömn de behöver. Det går snart över.

Nu är hon snart 10 mån gammal och vi väntar på att BVCs psykolog ska höra av sig. Vi har nu väntat i över 2 veckor. Situationen känns nu ohållbar. Hon somnar inte längre själv utan jag måste sitta med henne i famnen och vagga tills hon somnar. Sedan vaknar hon minst en gång i timmen natten igenom. Varje gång måste jag sitta och vagga henne för att hon ska kunna somna om. När jag försöker lägga ner henne i sängen är det förstås stor risk att hon vaknar igen och jag får då börja om. Vissa nätter sover jag bar en halvtimme. Även dagssömnen strular på samma sätt som nattsömnen. Jag lider så med henne att hon inte kan få sova den rofyllda sömn som jag vet hon behöver. Jag känner mig så misslyckad och usel so mamma.

Hade det inte varit för BVCs försäkran om att det skulle gå över av sig självt om vi bara avvaktade hade vi för länge sedan tagit tag i problemet. Jag vill inte skylla ifrån mig, men deras råd stjälpte snarare än hjälpte. Nu när det gått så långt att vi inte längre vet hur vi ska ta oss ur detta utan hjälp får vi inget stöd från dem.

Jag har nu börjat läsa SHN och kontaktat en diplomerad kurare för att få hjälp. Jag hoppas vi fixar det, så vi kan bli en fungerande familj igen. :)

Ursäkta mitt långa inlägg, men behövde skriva av mig lite.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen :heart: ! Vad ledsamt att höra om de sk råd du fått på BVC. Tyvärr är du inte ensam :cry: . Många, många är de (bl a jag) som fått höra att "det går över" och "vissa behöver mindre sömn". Men vilken tur att du hittat SHN och fått kontakt med en kurare, ni kommer se att det vänder snart!

Hoppas vi får följa er på vägen! Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Du är i gott sällskap, om man säger. Din berättelse är snudd på klassisk :shock:

Jag törs påstå att du får alla insikter och förklaringar till varför det blev som det blev i Internationella Sova hela natten. När du förstår alltsammans, kan du också lätt återgå till den ordning som rådde från början och fortsätta därifrån - rätt, den här gången. För det ska du inte ens behöva kura i stor stil.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag tycker det är fruktansvärt den situation ni hamnat i - och som jag förstått - tyvärr inte ovanligt. Vi hade liknande problem med vår dotter och fick rådet att "tillsätta lite fett i maten och så ska ni se att det går över". Det gick inte över. Hittade till SHN och det "gick över" på en vecka :) Var glada att ni har hittat hit, snart ska ni få sova gott!!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
grodislisa

Inlägg av grodislisa »

Hej!!

Jag lider med er. Synd om både er lilla dotter och mycket tröttande att aldrig få sammanhängande sömn. Har själv en dotter på snart 10 månader som har det jobbigt med sömnen på nätterna, dock inte som ni har det. Hon vaknar och kan vara vaken i flera timmar i sträck utan att det går att söva om henne. Man lider så med sitt barn, vill ju att det ska komma till ro och må bra.
Har själv talat med bvc flera gånger och jag tror inte riktigt att de vet vad det pratar om om jag ska vara ärlig. Man får standardsvar tycker jag. Har fått till mig att våran dotter inte har så stort sömnbehov och liknande. Nu ska vi börja kura denna veckan, hoppas att det vänder då.
Jag önskar dig all lycka till!!! Se till att ni får några ljusglimtar i vardagen man behöver det när det känns tungt.
Kram
Lilla monstret

Inlägg av Lilla monstret »

Tack för alla glada hejarop! Ja, det känns som vi äntligen är på rätt spår. Det ska bli så skönt att äntligen få göra något för att hjälpa sitt barn och inte bara passivt avvakta.

Lycka till Grodislisa med kurandet!
Netta

Inlägg av Netta »

Ja, det kan ju vara så här fick jag som svar på BVC. Så synd. Men det här klarar ni. Du har hittat rätt. SHN är fantastiskt.
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :heart: :lol:

:thumbsup:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ja BVC har inte mycket att tillföra. vad man än komer med så får man svaret att ja det är ju olika, en del barn skriker, en del barn sover, en del barn vaknar ofta, en del barn äter mer och andra mindre osv... det dem kan hjälpa till med är ju mta, väga och förmedla läkarkontakt om det är något som är medicinskt fel.

min undran är får dem inte rekomendera eller iaf föreslå, tala om att det finns alternativa teorier, hjälpmedel? får dem inte säga att jag har hört en annan mamma som provade det här och det fungerade jättebra för dem????

får dem bara erbjuda sempers magdroppar och säga att barn är olika? :x

grattis att du hittat hit iaf! kuren funkar- jag lovar!

kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

lilla mia skrev: min undran är: får de inte rekommendera eller iaf föreslå, tala om att det finns alternativa teorier, hjälpmedel? får de inte säga att jag har hört en annan mamma som provade det här och det fungerade jättebra för dem????
:D Det värsta är att de FÅR faktiskt inte det. De arbetar på direktiv uppifrån. Det kallas "vidareutbildning" och pågår fortlöpande. BVC-personalen är inte, och får inte vara, självständigt agerande.

Det senaste de nu har fått direktiv om är att ålägga alla mammor att amma barnet varannan timme, även på nätterna - nattamning är nämligen bra för HJÄRNANS UTVECKLING.

Vilket betyder att ammar du inte på nätterna, riskerar du att åsamka ditt barn om inte hjärnskador så i alla fall en mindre välutvecklad hjärna... :shock:

Så jag säger bara det - lyssna inte :!: Låt BVC väga, mäta och vaccinera. Det är vad de är bra på, och det är vad de är till för. Tycker jag.

De börjar banne mig bli farliga för allmän säkerhet, herrar "forskare" däruppe i toppen :evil:
Lou

Inlägg av Lou »

Klart det inte är bra för barnet att inte få sin sömn. Dessutom tillkommer att mamman (och pappan för den delen) blir så slut att hon inte orkar vara närvarande med barnet under dagen. Vissa verkar inte ha fattat vad anknytning är... Man kan ha barnet hängande på magen i en sele hela dagarna och ändå inte ha någon bra anknytning. Det är ju inte ENBART den fysiska närheten som är viktig. Man måste orka vara psykiskt närvarande också. Och på natten ska man väl sova, eller? Sedan kan man gosa och få tutte osv direkt på morgonen, länge.

Ja, märkligt...

När jag glatt sade att min dotter numera sover hela nätterna, så kändes det som att BVC-sköterskan inte ville höra mer om den saken. Men hon kanske bara var stressad.

Nå, lycka till :!: :!: :!: med kurandet. Det kommer att gå hur fint som helst.

/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"