Hejsan
Vi har en son som snart är ett år, har läst lite om SHN men känt att den egentligen mest riktar sig till barn som verkligen har sömnproblem men vill gärna inte klassa min sons sömnvanor som problem.
Men nu vet jag inte hur vi ska gå vidare: Grabben är ett år i slutet av februari, har har alltid varit en väldigt bestämd kille som vet vad han vill och vad han inte vill. ända sedan ha började få regelbunda sovtider så har han alltid vaknat en eller flera gånger på kvällarna. oftast har han haft svårt att somna om. Från början så kunde han absolut inte somna själv utan vi la ner honom sovandes i sängen. Trodde att han skulle kunna somna om själv om han "lärde" sig att somna själv i sin säng, jobbade länge på detta och det funkar nu relativt bra men han vaknar fortfarande och vill bara inte somna om. Det han vill är att vi ska hämta honom och sova alla i vår dubbelsäng. Men jag är inte lika sugen på att gå och lägga mig vid 20 tiden.
Så här ser hans dagar ut: vaknar vid 07 tiden och äter frukost. Sover en stund (runt 45 min) innan det är dags för lunch klockan 12. Vid 14 är det mellis och efter det sovdags igen. han brukar sova runt en timme. klockan 17 äter vi middag och vid 19 så får han lite mat (mjölk och macka/gröt). oftast så somnar han mellan 19 och 20. Vi läser saga, sjunger sånger, brukar bära honom tills han är lung och sedan lägga ner honom och så somnar han ganska snart. men sen brakar allt lös och han vaknar efter 1 timme, ibland så somnar han om men oftast så han ledsen. han är trött (gnider sig i ögonen) men ska bara inte sova utan blir hysterisk. efter ett tag så somnar han men endast för att vakna en stund senare. vi hämtar honom om (när) han vaknar på natten och då somnar han om så fort han lägger sig ner mellan oss.
Han förlorar så mycket sömn genom att vakna hela tiden och vi (mannen och jag) får ingen egen tid, vilket börjar kännas lite trist.
Tror ni att det skulle kunna vara ide att prova SHN. Eller är han för gammal för att börja med kuren?
//K
Skulle SHN kunna lösa våra problem?
Hej och välkommen hit! 
Jag tror absolut att kuren är något för er. Ni har kommit långt genom att ha regelbundna tiden och verkligen tror och tycker att han sover bättre i egen säng.
Läs på ordentligt innan ni kör igång. Det är A och O, så att man inte prövar lite först... ERt viktigaste jobb är att lära er att lugna honom där han ligger. Alltså inte plocka upp honom.
Några andra saker att tänka på. Öva upp ramsan till fulländning. Se till att han skrattar så han kiknar innan han somnar. Precis innan ni är på väg eller på väg till sängen bestämmer ni själva. Det ska vara roligt att somna, så att det blir kul att vakna på morgonen (som också ska vara sprudlande glad).
KOLsvart i rummet, han ska inte kunna se något.
/LO
Jag tror absolut att kuren är något för er. Ni har kommit långt genom att ha regelbundna tiden och verkligen tror och tycker att han sover bättre i egen säng.
Läs på ordentligt innan ni kör igång. Det är A och O, så att man inte prövar lite först... ERt viktigaste jobb är att lära er att lugna honom där han ligger. Alltså inte plocka upp honom.
Några andra saker att tänka på. Öva upp ramsan till fulländning. Se till att han skrattar så han kiknar innan han somnar. Precis innan ni är på väg eller på väg till sängen bestämmer ni själva. Det ska vara roligt att somna, så att det blir kul att vakna på morgonen (som också ska vara sprudlande glad).
KOLsvart i rummet, han ska inte kunna se något.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
kaspersixten
När vi småläste på lite om kuren så var det just det där med regelbundenhet med mat och sovtider som vi tog efter.
Försöker att inte ta upp honom när han vaknar, händer dock att han blir hysterisk och övertrött och då finns det (i nuläget) inget som funkar utom att ta upp lugna ner och försöka söva om. '
Innerst inne så skulle jag nog vilja föröka att "kura" honom och samtidigt ta bort nappen. men just nu är det jag som jobbar och går upp halv sex på morgonen, Tror inte att min man kommer gilla ide att söva om i sängen på nätterna utan vill nog hellre hämta grabben in till oss. Och visst är det inte så stor vits med att kura på halvfart??
//K
Försöker att inte ta upp honom när han vaknar, händer dock att han blir hysterisk och övertrött och då finns det (i nuläget) inget som funkar utom att ta upp lugna ner och försöka söva om. '
Innerst inne så skulle jag nog vilja föröka att "kura" honom och samtidigt ta bort nappen. men just nu är det jag som jobbar och går upp halv sex på morgonen, Tror inte att min man kommer gilla ide att söva om i sängen på nätterna utan vill nog hellre hämta grabben in till oss. Och visst är det inte så stor vits med att kura på halvfart??
//K
Nä, inte halvfart. Antingen eller. Och har han napp så ska den givetvis bort. Han glömmer den på en natt om ni gör det.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
kaspersixten
Jo jag misstänkte att halvfart inte skulle funka. Dessvärre vill inte mannen ta samma strid som jag. Han hävdar att det är så här att ha barn.......
Med andra ord så kämpar vi vidare, men igår hände något "märkligt". Grabben somnade snällt i sin säng och vi väntade på att rallyt skulle dra igång. Men först halv ett vaknade han somnde enkelt om ingen.
vi få se vad som händer i kväll. Håller tummarna.
//K
Med andra ord så kämpar vi vidare, men igår hände något "märkligt". Grabben somnade snällt i sin säng och vi väntade på att rallyt skulle dra igång. Men först halv ett vaknade han somnde enkelt om ingen.
vi få se vad som händer i kväll. Håller tummarna.
//K
Hej och välkommen säger jag med
Hur gick det för er? Många gånger kan det vara så att man bara genom Attityden får till det!
Annars är det med SHN som med allt annat här i livet - det är ingen idé att göra det förrän man själv känner sig redo för det!
Kram Mia
Hur gick det för er? Många gånger kan det vara så att man bara genom Attityden får till det!
Annars är det med SHN som med allt annat här i livet - det är ingen idé att göra det förrän man själv känner sig redo för det!
Kram Mia
-
kaspersixten
gårdagen gick både bra och dåligt.....
han somnade jätte bra efter saga, godnattsång etc. men sedan så vaknade han och gjorde nr två. ny blöja och sedan ny sång och somnade om igen. vaknade igen efter ett tag, var hungrig och fick välling. jag vill gärna inte ge honom välling på kvällen/natten men men ibland så måste han ha detta. Försöker ändra lite på mattiderna, äter han för sen middag så orkar han ingen gröt och då vaknar han och vill ha välling.
Hur som helst, efter vällingen så sov han till halv ett då jag sövde om honom i sin säng. Sen så vakande han strax innan sju i sin säng....
Kanske ingen trend men första natten vi sövde om i hans säng gjorde vi detta 3 gånger på natten och igår bara en gång. får se vad som händer i natt.
Även om vi inte följer SHN till punkt och pricka så tycker jag att de råd och tips som kuren innehåller har gett oss mycket som vi har haft stor nytta av. Tack för all hjälp och stöd ni givit mig.
//K
han somnade jätte bra efter saga, godnattsång etc. men sedan så vaknade han och gjorde nr två. ny blöja och sedan ny sång och somnade om igen. vaknade igen efter ett tag, var hungrig och fick välling. jag vill gärna inte ge honom välling på kvällen/natten men men ibland så måste han ha detta. Försöker ändra lite på mattiderna, äter han för sen middag så orkar han ingen gröt och då vaknar han och vill ha välling.
Hur som helst, efter vällingen så sov han till halv ett då jag sövde om honom i sin säng. Sen så vakande han strax innan sju i sin säng....
Kanske ingen trend men första natten vi sövde om i hans säng gjorde vi detta 3 gånger på natten och igår bara en gång. får se vad som händer i natt.
Även om vi inte följer SHN till punkt och pricka så tycker jag att de råd och tips som kuren innehåller har gett oss mycket som vi har haft stor nytta av. Tack för all hjälp och stöd ni givit mig.
//K