Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annica72

Inlägg av annica72 »

Nu har jag tagit en till funderare och har beslutat mig för att fortsätta med ramsa och solfjäder på morgnarna. Jag har ju inte varit så värst konsekvent hittills... :oops: Läckande blöja har gett helt andra svar från mamma än icke läckande blöja. Nu när vi gått över till gröt på kvällen är kissblöja inget problem och jag känner att jag kan arbeta för att få henne att somna om. Känner att det är viktigt att jag senare har ett fungerande verktyg till att få henne att somna om.

Har själv funderat på att byta blöjan när vi föräldrar går och lägger oss, men jag vill ju inte störa heller. Hon är inte den som sover oavsett vad som händer runt omkring. Men det vore onekligen trevligare för tjejen med torr blöja.

Jag funderar på om det är så bra att börja med ramsa och att sedan, när det eventuellt inte funkar, gå in med solfjäder. Som morgnarna varit på sistone har jag svårt att tro att hon skulle somna om av ramsan. Hon har ju blivit van vid lite trafik i rummet. :oops: Så imorgon bitti går jag in omgående och ger lång solfjäder tills hon somnar om. Tänker att hon nog lättare somnar om imorgon, eftersom jag solfjädrade så länge i morse. Nu vet hon vad jag sysslar med så att säga.

När hon väl somnat om kommer nästa dilemma:
:?: Hur ta sig ur rummet utan att hon vaknar? Vårt gamla hus är extremt knarrigt och det knarrar både i hennes golv och i trappan.
:?: Ska jag vara kvar i rummet? Göra gomorron efter 3 minuter bara för att vara den som väcker?
:?: Kommer ramsan kunna ta över om jag sövt henne med solfjäder i några morgnar för att bryta det tokiga mönstret?

Det är mycket funderande på hur jag ska lösa morgnarna och jag vet att det viktigaste är att vara konsekvent. Då måste jag ju också tro på att det jag gör kommer att fungera. Snälla hjälp! :lol: Man blir ju så virrig och vilsen i alla funderingar!
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

04:57 Klara vaknar och skriker. Ramsa x4 och skriken går ner. Sen tilltar det och hon låter ledsen.
05:03 Jag går in och ger solfjäder. Har ingen klocka med, men efter en stund orkar jag inte stå nedböjd längre. Jag sätter mig bredvid spjälsängen och lägger en hand på ryggen mellan spjälorna.
06:00 Jag gör morgon och Klara har inte somnat om alls! I en timme har jag suttit bredvid hennes säng och hållit handen på ryggen.

:?: Vad ska jag göra? :shock:

:?: Solfjäder och ut med ramsa, tills det funkar?

:?: Tillbaka till öronpropparna?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har du sett den här "klassiska" verktygslådan?
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Problemet med mogontrafik i stor stil är att man antingen bekräftar att det är morgon, man är ju vaken, eller berättar att vargen är på lur. Och det vill man ju inte. Det är ju natt, och alla sover som grisar.

Jag förstår din poäng med att söva om, men jag tror att just ovanstående är en större fara i ert fall.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fast dottern då... :roll: :wink:
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för supersnabbt svar Torpsara! :D

Jo, jag kände att jag nog hade dragit in vargen med mig i sovrummet. För varför ska egentligen jag behöva vara där för att hon ska somna om? Det vore förstås skillnad om hon somnat efter några minuter...

1) Så här gjorde vi under flera morgnar, men hon somnade inte om. Hon bajsade, stod upp och gnällde i upp till 1,5 timme.

2) Musik körde vi mycket med vid trassel innan kuren, men jag vet inte om vi ska återgå till det. När problemen stegrades hjälpte inte musiken längre. Känns lite konstigt att återgå till det, men jag ska fundera.

3) Husljud körde jag under kurens första nätter, men sedan backade jag. Kanske kan vara effektivt även på morgonen...

Nu hoppas jag att ingen tror att jag kritiserar de föreslagna tillvägagångssätten. Det är nog som vi skämtsamt brukar säga här på jobbet "skit bakom spakarna". :wink: Den väg jag väljer måste jag genomföra korrekt och konsekvent. Funderar under dagen och känner efter... :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej annica72 :D

Jag tänkte berätta lite hur det varit och är hos oss. Jag börjar undra ifall mina tre töser är släkt med varandra :roll: :wink: :lol:

Alla tre har från ca 4-6 mån ålder praktiserat hobbyn "vakna 05.30 trots att morgonen börjar 07.00".

Jag har gjort enligt följande:

:arrow: Kollat blöjan innan natten, bytt om det verkar ha behövts (här är det liksom bara att göra och ignorera sin egen oro för att störa, barnet vänjer sig snart).

:arrow: Varit noga med sömntider dagtid.

:arrow: Pangramsat vid första lilla tendens till ljud, pang x 4 och utan pardon.

:arrow: Gjort misstaget flera ggr att tro att min eminenta närvaro skall fixa biffen. Fel.

:arrow: Vid långvarig klagan ägnat mig åt husljud som disk, plock, titta på tv...(Vänner sänds just nu 06.00 varje morgon :wink: ) När Leia var liten var jag ganska snål med husljud eftersom jag tyckte att det motsade devisen "på natten händer ingenting" men jag har fått ge mig på den här punkten eftersom både Lussi och Lani verkar gilla att höra att någon sitter på pass.

:arrow: Väckt storstilat och med glad sång tidigast 06.45 eller i absoluta nödfall 06.30.

:arrow: Väckarklockan gjorde susen för de två äldsta men är nu trasig så jag testar om min tjusiga sång kan räcka, har ju ändå sjungit samma sång varje morgon i 3,5 år nu så Lani borde ju hört den redan då hon låg i magen.

:arrow: För både Leia och Lussi har de tidiga mornarna inte gett med sig helt förrän de båda varit runt året. Trots attityd och skönsång. Men det har successivt blivit bättre och det tror jag beror på nötandet och envisheten med rutinerna.

:heart: Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

TorpSara skrev: 3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Vi valde Torpsaras alternativ nummer 3, samt att följa flera av Nancys råd, bland annat att byta blöja när vi själva gå och lägger oss. Och tänka sig! Inte vaknade hon, inte! :sleep: :thumbsup:

Morgonkur dag 1:
05:35 Vaknar med skrik. Pangramsa x4.
05:40 Har inte tystnat, så pappa går upp och gör husljud. Brödmaskinen mullrar fint!
06:15 Godmorgon med väckarklocka. (Morgon är vanligtvis 06:30) Det hade inte blivit något omsomnande, men det kommer väl.

Funderar på att imorgon gå upp direkt efter ramsan för att göra husljud. Jag vet ju att hon ännu inte kommer att somna om, och skulle hon vara redo att somna om tror jag inte att husljuden hindrar det. Är det okej att göra så?

Vi har dragit ner hennes middagslur till 1,5 timme. Förut sov hon 2 timmar. Kan det vara lämpligt vid hennes ålder?
Schemat:
06:30 Gomorron med lite välling eller fil och flingor.
07:30 Frukost
09:30 Mellis
11:30 Lunch
12:00 Middagssömn 1,5 tim
14:00 Mellis
17:00 Middag
18:00 Ev gröt, beroende på middagsaptiten
18:30 Gonatt

Tack snälla för alla kloka svar jag får! Vad vore vi utan er? [-o< :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Det låter som en bra strategi. :D Att man diskar och spolar med vatten och lever om brukar få tyst på de mest envisa små troll.

Tycker det låter bra med 1,5 timmes dagvila.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Nancy

Inlägg av Nancy »

annica72 skrev:bland annat att byta blöja när vi själva gå och lägger oss. Och tänka sig! Inte vaknade hon, inte! :sleep: :thumbsup:
Snyggt jobbat :thumbsup: Instämmer till fullo med det Susanne skrev också :!:

Gissa om mina tankar gick till dig mamma annica72 när jag imorse hörde Lanis stämma vid prick 05.30... Pangramsade, kollade på tv och sen fick jag stöka lite med vatten i köket. Just denna dag somnade hon om vid 06.15, igår stökade hon inte alls och dagen innan dess var hon vaken ända till morgonen.

:heart: Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Morgonkur dag 2:
04:50 Gnyr lite. Ingen åtgärd. Tystnar.
04:55 Låter mer missnöjd, men ändå inte lika upprörd som vanligt. Ramsa x4. Tystnar.
05:00 Skriker lite. Ramsa x4. Tystnar.
05:05 Skriker mer. Ramsa x4 medan jag går ner och påbörjar husljud. Inom en kvart är det tyst! :sleep:
06:20 Gör morgon med väckarklockan.

Den här morgonen var så positiv! Hon var lugnare och tog till sig ramsan. :heart: Min lilla hjältinna!

Susanne: 1,5 timmes vila funkar jättebra. Tänk, hon börjar bli stor! :shock: Kommer ihåg när vi drog ner från tre lurar till två och hur konstigt det kändes! :D

Nancy: Du och jag i ottan! \:D/ Visst får man mycket gjort! Jag tömde diskmaskinen, laddade lite nytt och hängde tvätt. Sen får jag erkänna att jag surfade lite... :oops:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Du se det tar sig. Bra jobbat lilla mamma. :thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Morgonkur dag 3:
Vaknade inte av att jag gick ner för den knarriga trappan. :sleep:
05:45 Skrik. Ramsa x4, satte på radion och sjöng med. Tystnar.
06:00 Pappa går nerför trappen. Skrik. Ramsa x4. Tystnar.
06:30 Gomorron!

Det är så skönt att hon tar till sig ramsan på morgonen nu. :D

:?: Hur ska jag göra när jag på vardagarna går ner innan hon ska vakna? Ska jag göra husljud då, eller försöka vara tyst och kanske stänga hennes dörr? Det känns naturligast att kunna göra ljud och kanske sätta på radion i köket.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Härligt att ni arbetat in ramsan så bra :thumbsup:

Ja det är du och jag Alfred där i ottan :roll: :wink: 8) :lol:

Du skriver "stänga hennes dörr", kan den inte vara stängd hela natten :?:

Tycker annars att du skall agera precis som vanligt på morgonen. Jag tycker att det är bättre att barnet kanske vaknar och lär sig somna om än att man år ut och år in skall tassa på tå för varandra. Jag menar kanske inte starta heavy metalband just vid 05.45 men normala ting som kaffekokare, dusch, spola vatten och sånt måste funka och funkar om man bara kör på attityden du vet :wink:

:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vill bara flika in att jag tycker det är så ROLIGT att det går så bra för er! Härligt jobbat :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för all peppning, tjejer! :D

Nu har jag inte rapporterat på några dagar, eftersom vi har varit upptagna av maginfluensa här. :evil: Måndag natt drabbades Klara. Efter två byten av sängkläder i spjälsängen beslöt vi oss för att lägga henne i vår säng, så att vi (nåja, jag under makens snarkningar :lol: ) kunde hjälpa henne omedelbart. Var rädd att vi skulle få jobbiga nätter efter att ha tagit upp henne ur spjälsängen två gånger och sedan låtit henne vara i vår säng. Men det har funkat problemfritt! :thumbsup:

Nu marcherar vi vidare med attityden och återkommer om det strular till sig igen. Tack för all stöttning. Utan den hade jag stått mig slätt! [-o< :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "