Sova middag på dagen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Daniel Lindman

Sova middag på dagen

Inlägg av Daniel Lindman »

Hej
Håller på att kura våran 16 mån kille. Nätterna fungerar hyvsat nu efter 1 vecka inte klockrent men en klar förbättring. Däremot har dagarna strulat sedan vi startade. Har alltid sovit ute i vagnen utan problem. Somnar hyvsat fort men vaknar efter 1tim (ska sova 2). Är jätteledsen och hur jag än vagnar,ramsar ovs lugnar han ej ner sig. Började därför låta han sovar inne men det är samma där. Kan jag ta in honom tidigare eller vad ska vi göra. Tycker att det är jobbigt när han blir så ledsen och inget fungerar.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen :lol:

:?: Hur ser ert schema ut?

Det låter som om ni inte har kurat klart på dagen. Han behöver precis som på natten för sig nöjaktiga besked. Om du tvekar kommer han göra det också. Även om han sover 12 tim natt behöver han sova minst 1,5 timme på dagen. Så här gäller att få till ett omsomnande.

För att min son skall sova hela sin lur (och lite till ibland) så krävs att det är i hans kolsvarta sovrum, kallt och skönt.

Men tänk på att kura dagen är precis som med natten, det tar minst 3 dagar att införa och dryga veckan för det att sätta sig, små minst 2-3 veckor tycker jag ni behöver köra med samma rutiner innan man kan utvärdera eller ändra. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Daniel Lindman

Hans schema ser ut enl följande.
Natt 19.30 - 07.00
Middag 12.00-14.00

Har kört med en dagramsa och gjort på samma sätt som på natten. Första dagen höll vi på ca 30min och han skrek och var jätteledsen. visade då vi tog in honom att han pinkat igenom kläderan, typiskt. Dag 2 kände jag samma då han började gråta och skrika i högan sky ( ej argt utan i panik!) undersökte och försökte solfjädra - ännu mer panik efter 15 min gav jag upp klarade inte av det kände som jag plågade honom. Tar in honom och tar upp honom då rapar han ordentligt. Han har magproblem allergisk mot det mesta! Bestämde mig då att låta han sova inne där han i alla fall kan sätta sig upp om det behövs. Gick bättre inne 2 dagar, tar längre för honom att somna men han lyssnar till ramsan och finner sig i att somna inne. problemet är när han vaknar för tidigt och inget som fungerar på natten fungerar på dagen. Solfjädra honom ger honom panik!! Dagssömnen på dagen har aldrig varit problem tidigare kan man göra som tidigare på dagen och kura på natten??
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det skulle kanske gå. Hur gjorde ni på dagen innan? :D

För han behöver absolut sina 2 timmars sömn kan jag lova. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Daniel Lindman

Antar att man inte kan använda tutte på dagen :) får för mig att det är den han saknar. Så här ligger det till. Lägga honom inne fungerar bra på så sätt att han blir inte ledsen tvärtom han vinkar hej då då jag ramsar. Kan komma lite protester men jag låter honom hålla på och sjunga och prata på. Somnar till sist kan dock ta allt mellan 30min till 1 timme. Problemet är när han vaknar. Kan vakna en halvitmme innan han ska vakna är då jätteledsen hysterisk lyssnar inte till ramsan går ej att solfjädra vet ej hur jag ska hantera det? Funderar nu att bara söva honom inne ca 2 veckor så att det fungerar men hur ska jag göra då han vaknar för tidigt? Kriga 30 min eller? Han blir verkligen jätte jätte ledsen.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Daglurarna brukar krångla ett tag men det ger med sig med tiden.

Det är bra att ni nu bestämmer er för en strategi, sova inne. Det tror jag är bra. De flesta barn sover nog bättre inne i den åldern eftersom de får lite mer plats att röra sig. Ett svalt och lite mörklagt rum brukar också hjälpa till.

Nu gäller det att ni svara på hans frågor med samma attityd som ni använt vid kvällsläggningen. Inga ideer från föräldrarna att han kanske skulle sakna sin napp. De nappvargarna får ni ta och skjuta med en gång. :wink:

Att han ligger och prata gör ingenting. Fast går det över 30 minter tycker jag att ni kan kasta in en ramsa i rummet bara sådär i förbigående. En markering att det nu faktiskt är dags att sova.Jag vet ju inte hans sömnbakgrund. Hur mkt han sovit innan. De flesta barn som kuras strular lite med dagvilan för att de känner sig så himla utvilade mot förr. De tror att de sovit så det räcker fast de har dem ju inte.

När han vaknar för tidigt så ramsar ni och gör husljud. Sätt gärna på dammsugaren så kommer han säkert själv tröttna på sin klagan och somna om.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Daniel Lindman

Tack för det tipset fram med damsugaren behövs också! så det passar bra. Men utifall det inte fungerar för det är inte protester vi pratar och det är panikskrik som skär i mammahjärtat! Gråt tills han bara hucklar. Hur gör jag då går in och väcker eller? Han har oftast sovit mellan 1,5 -2 tim på dagen men har alltid haft någon gång han vaknat i panik. Det enda som har hjäpt dessa gånger är tyvärr att ta upp honom.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har också en "survaknare". Vi införde väckarklocka på både morgon och middagslur och det hjälpte nästan som magi. Ett tips, i alla enkelhet. I övrigt har klassisk musik, hög och överröstande, varit det bästa här. :D
Daniel Lindman

Börjar misströsta!!

Igår var en jättebra middagssömn. Sommnade efter ca. 20min, vaknade dock 20min för tidigt hade förberett mig med dammsugaren men helt plötsligt svarade han jättebra på ramsan så dammet fick ligga kvar :) Kände mig jättenöjd även om han inte somnade om så blev han lugn låg och pratade. Jättetaggad fortsatte jag idag på samma sätt. Isak somnar efter 15min jippi! jag är på G tänkte jag. Ha ha bakslag säger jag bara.. vaknar 30 min för tidigt hysterisk gråter jätteledsen ramsar ramsar hämtat dammsugaren ramsar igen går till slut in. Tar jättelänge innan han lugnar sig ramsar på väg ut, får han panik börjar om fortsätter ramsa mig ut, står utanför och formligen skriker ramsan för att överrösta lyckas ej. Fortsätter dammsuga fungerar ej går in igen samma visa igen. Nu har det gått 23 min och helt ärligt ger jag upp klarar inte av det längre. Känns helt fel! någonting blir tokigt vet ej om han har ont i magen eller vad det är. Efter denna fight går jag in till en söndergråten helt slut kille. Jag gör något fel gissar jag men vad???
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En lösning kan vara som vi gjorde när vi hade dagsömnsfnurra.

Vi ville väcka, och Edvard sov 1,5 timme ofta, men skulle sova två. Vaknade storledsen och trött, men inte i form för att somna om.
Vi förlängde nattsömnen så att han inte låg så mycket back på sömnkontot. Hade han sovit 1,5 nattades han 30 minuer tidigare för kvällen, helt enkelt.
På förmiddagarna så fick han motion ute i mängder. Han fick gå på lååånga promenader med sina små ben. Skidåkningstrött skulle han vara!
Varm mat och bums i säng. Klassisk musik på.

Efter 1,5 timme, minuterna innan han vaknade, så väckte vi med väckarklocka och glam och ståhej. Efter ett tag, kanske en halv vecka, så började vi anpassa väckningstiden. Sov han över så fick han två timmar. Och allt oftare så gjorde han det, men han väcktes alltid av klockan. När en vecka hade gått, lite drygt, så sov han två timmar, även om han alltid vaknar efter 1,5.
(I praktiken sover han gärna 2.20, 1,5 timme sova, fem minuter fundera och 45 minuter sova mer... :wink: )

Tror du på det?
Daniel Lindman

Hej!
Tack så jättemycket. Känns som en jättebra ide ska testa det from idag. Funderar däremot om jag ska justera mitt schema lite istället. Vad tros om detta. Idag ser vårat schema ut enl följande.
Väckning 07.00
Frukost 07.30
Lunch 11.00
Sova middag 12.00-14.00
Mellis 14.30
Middag 17.30
Gröt 19.00
Sova för natten 19.30

Funderar på att flytta middagsvilan mellan 11.30 -13.30
Dessutom sover han inte till 07.00 på morgonen utan vaknar än så länge 06.00
Hoppas att detta ska ändras!
För som läget är just nu får han 2timmar för lite sömn per dygn.
Fast idag tog det bara 5min för honom att somna jippi :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har lisen en timme senare än ditt nya förslag, men jag tror att båda funkar bra om man behöver ändra. Varför ligger den inte bra där den ligger?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "