Brösten spänner!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Doris mamma

Brösten spänner!

Inlägg av Doris mamma »

Hej!
Vi är mitt i kuren för Doris, snart sju månader. Det går fantastiskt bra! Hon somnar om på en ramsa eller två, på max tre minuter, och jag känner mig som ett proffs! :D Ikväll tar min man över.

Men min kropp är van att amma gång på gång under natten och nu protesterar brösten. De blir spända och hårda som betong och läcker och gör ont. Vad ska man göra? Skan man hålla ut och räkna med att kroppen anpassar sig på några dagar, eller ska man pumpa ur? Jag ammar fortfarande på dagen ganska mycket.
Doris föddes 13 juli 2008 och kurades med start 6 februari 2009
gemelas

Inlägg av gemelas »

Hejsan!

Jag har samma problem.. Helammat fram tills vi började med smakisar för bara ett par veckor sedan. Llilleman är 6 mån och vi är på dag 2 i kuren. I natt var värst, brösten sprutade. Jag mjölkar bara ur så mkt som behövs för att det inte ska spänna så mkt, tror inte det är någon bra idé att pumpa för då tror brösten att de ska producera mer. Det tar bara ett par dagar innan mjölkmängden reglerar sig självt.

kramar från Gemelas
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Lajsan

Inlägg av Lajsan »

Hejsan!

Första natten höll hela jag på att sprängas, kändes det som, tänkte pumpa ut på natten, men orkade inte. Andra natten var det likadant, stod ut... Redan tredje natten kändes det som att kroppen fattat galoppen. Från att han ammat "tusen" gånger varje natt till ingen... Bara håll ut så ställer kroppen snart in sig på att ha nattvila i amningen. :)
♥Alvin - 080801♥
Kurades jan -09
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Pumpa så mycket som det behövs för att lätta på trycket. Lindra spänningarna med värme... Tänk även på varma fötter och handleder.

:thumbsup:

Lycka till med era kurer :!:
/Fjällmor
Doris mamma

Inlägg av Doris mamma »

Hej och tack för svar!
Nu, efter tredje natten, har brösten redan fattat galoppen. Skönt!

Och Doris tredje natt var fantastisk. Somnade på 6 minuter när pappa tog över och en enda gång har han ramsat i natt. Det känns som magi! :D

Kram,
Ingrid
Doris föddes 13 juli 2008 och kurades med start 6 februari 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Strålande jobbat! Lyckliga lilla Doris O:) Pris och beröm :-({|=

Och tack alla för suveräna bröstsvar :oops: :lol: Även brösten brukar behöva 3-4 nätter på sig att fatta galoppen, om man säger :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"