nybliven tvåbarnsmor behöver hjälp

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

nybliven tvåbarnsmor behöver hjälp

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

nu idag är det två veckor sedan vår lille prins fick en liten prinsessa att dela världen med, och han är rar och snäll med sin syster O:) . Problemen uppstår var gång hon behöver ammas, vilket är ganska ofta nu i början. Då kommer lillkillen och vill hålla och krama lillasyster, och är hon inte allt för uppriven och hungrig så brukar han få henne i famnen en stund och han vyssar och pussar på henne. Sen lämnar han henne tillbaka och jag kan ge henne bröstet, men då är det som om min son får en helt ny personlighet, :cry: han skriker, slåss sparkar och spottar mm på mig, han undviker att göra lillasyster illa, men ger sig på mig med allt han kan komma på. Problemet är att jag inte har mycket mer än en arm att värja mig med, och nu känner jag frustration var gång flickan ska ammas, jag kan inte alltid avbryta hennes amning för att bära in honom i hans rum när han beter sig illa, det skulle ju bli vid varje amningstillfälle, eller är det det jag ska göra? Har försökt hitta något liknande i barnaboken men hittar inget som passar ihop med vår situation, eller så har jag missat det.
finns det någon som kan ge mig ett gott råd, för den här situationen mår varken jag eller min son bra av.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
lillith

Inlägg av lillith »

Hej

Jag har ingen egen erfarenhet av din situation men en kompis till mig med tre barn berättade att hon alltid gjorde som den stora ville när sådana konflikter uppstod, och att skedde det under amningen fick hon ibland amma stående/gående samtidigt som hon lekte eller vad det nu var. Jag skulle föreslå att ha storebrors favoritleksaker i närheten och leka med honom alt. läsa när lillan ammas, om det funkar. Alt. åtminstone ställa dig upp och gå runt för att bryta dödläget att han pucklar på dig där du sitter. Enligt annan metod än AW behöver storasyskonet få reagera på den nya situationen, kanske kan pappa vara med honom när han är hemma och låta honom rasa av sig sin aggression utan förebråelser samtidigt som du ammar?
Lycka till
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Kotten

Inlägg av Kotten »

Hej!

Jag har heller ingen erfarenhet av din situation men går det att ordna så att storebror har en uppgift medans du ammar, så han känner sig nyttig? "nu ska vi amma, var är bröstet nu igen" säger du kanske och ser förvirrad ut. han får visa och du är så glaaad att han gjorde det annars hade du heeelt glömt av det och då hade lillasyster inte fått nån mat :wink:, nåt i den stilen kanske?
Eller, som lillith säger, att ni kan läsa bok? Jag har en känsla av att leksaker, hur roliga de än är, inte hjälper här :shock:
Jag tror hans skrik är frågor efter att känna sig nyttig, att ha en uppgift :D

Hoppas det löser sig! MVH//Kotten
Ung mamma (20) till flicka f?dd mars 03
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Tack för råden, att pappa tar hand om lilleman när jag ammar är självklart de tillfällen på dagen då han är hemma, men under dagarna jobbar han ju och har inte möjlighet att aktivera honom. När pappa är hemma, matar de hunden, myser i soffan, läser bok mm, och det funkar relativt bra en stund, men inte hela tiden, tappar pappa uppmärksamheten en sekund så är lillkillen på g med nya hyss. Att hoppa i sängen just brevid mamma och stagediva rakt på mammas ben är en höjdare när hon ammar :?
Har försökt få honom att hjälpa mig läsa saga för lillasyster mm men han är inte sugen på det när vi är ensamma, kanske för att han känner sig utanför som ni säger, han har ju varit mammas gosegris i tre år helt själv och nu har det kommit ett gosetroll till.
Det känns svårt att få det att fungera, visst det är relativt nytt för oss alla, lilltrollet är ju bara två veckor, så vi hittar nog en lösning allt eftersom tiden går. frustrerande när man inte är van dock :oops: :oops:

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Grattis till lilla prinsessan! :D
När Ida var nyfödd, och Clara knappa 2 år var det väldigt stökigt hos oss när jag skulle amma. Nu är det ju ryckt från sitt sammanhang, eftersom du inte ser min fråga, men hon var lite åt det hållet som din son är.Nu är ju din son äldre, och det rör sig förmodligen om ren trots, men kanske du ändå kan få lite råd från tipsen jag fick från AW då, annars läser du igenom trotsbarns-kapitlet i Barnaboken förstås. Nåväl, här kommer det:

"Jag förstår att du tycker det är jobbigt med Claras utbrott men ber dig försöka coola ner dig. Det hade mycket väl - förmodligen - kommit ändå. Koppla det inte till Ida! I samma stund DU börjar oroa dig för att den arma Clara far illa av att ha fått ett syskon, misstänker Clara att någonting är fel - med anledning av just Ida. Du MÅSTE inta en attityd av total självklarhet, som om det här bara var början, kära Clara; i morgon kommer en ny bebis, och på torsdag en till, så så är det bara och så ska det vara och så är det i alla familjer... Kom ihåg att den största boven i all barnavård är oro.

Du får naturligtvis styra upp det hela och inte sitta och undra vad det är frågan om (då du mer eller mindre undermedvetet lägger ansvaret på Clara och blir vädjande och ledsen i stället för klart ledande). Lär dig dels att respektera att hon ibland behöver vara ensam och leka själv, utan dig (det var därför hon trivdes med en"förvisning") därför att hon då och då har sin egen lilla inre kris som ingen kan lösa åt henne, bara hon själv, och det är inte så lätt alla gånger (som du vet!). Då behöver hon vara i fred för ALLT en stund. Så om inte "förvisningen" fungerar som förvisningen är tänkt, så ta det för vad det är och respektera att hon behöver vara i fred.

Dessutom är det en försmaks-trotsperiod kring 1 år och 8 mån-åldern och den kanske hon inte tog ut DÅ utan tar ut nu i stället. Hon kommer igen.

Att hon slår sig själv osv beror på allmän hjälplöshet och vanmakt och gudarna kan inte ens veta vad som är fel alla gånger. Förlös henne med vrede. Det ska brytas. Lägg Ida på golvet.

Glöm heller inte att det finns någonting som heter humor. Kan du lura henne i skratt, bryter du det där jobbiga. Du kan t ex härma hennes eget beteende, fast riktigt riktigt överdrivet, och med glimten i ögat - så att hon inte riktigt vet om du menar allvar eller inte. Du ska få se när hon börjar skratta att alla trollen spricker i solskenet så det hörs!

LIte får man spela teater ibland och tänka: antingen ARG eller vansinnigt GLAD så att man i båda fallen förbluffar ungen, bryter det hon håller på med och får henne att - ja, antingen bli ledsen och börja gråta (slappna av, bli mottaglig för tröst och ömhet) eller blir häpet glad och börjar skratta. Så kan du hjälpa henne."

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

Hej...
Jag har varit i samma situation, eller liknande..det är flera år sedan men jag minns att vi gjorde såhär..:
Oliver var 18 månader när Evelina kom. Ammningen blev till en mys stund där jag bjöd in storebror. När syster åt satt vi och småpratade osv och han höll sig lugn, men efter ett tag så levde han rövare oxå.

När hans pappa fattade hur det var så beslöt han att HAN ville ta lillesyster när han kom hem och JAG vara med storebror så vi skapade en rutin där sista målet för kvällen blev till flaska och med pappa. Under den tiden kunde jag ge sonen oavbruten uppmärksamhet. Jag satt inte i knät på honom men jag fanns till hands för honom vilket "kompenserade" lite av tiden syster tog under dagen. Han koolade ner sig och det funkade igen, fokuset på lillasyster liksom försvann för han hade ju fått mig tillbaka lite grann. Kvällsbadet och nattningen blev min med den stora och blöjbyte och kvällsmål blev pappas med bebban...

Min man hade Evelina på armen och fixade flaskan och det hände att han tog av sig tröjan och la henne "mage mage" och hon åt tryggt och skönt i pappas famn...hon var 1½ vecka när vi började med detta och jag ammade henne tills hon var klar och det var hon vid 7 mån eller något.

När vi sedan fick våran sladdis så gjorde vi på samma sätt..Pappa fullkomligen NJÖT av att vara delaktig i matningen och barnen njöt oxå. En gång hade jag varit och handlat och blev sen..tuttarna höll på att brista och jag rusade hem...för att finna en lugn, snuttande Maximilian tryggt och skönt i pappas famn och Maxen reagerade inte ens när "maten" kom inspringande med andan i halsen..honom ammade jag i 10 mån (då ville han inte mer)..

Lycka till och jag hoppas mina erfarenheter blandat med de andras har gett dig ngt..!
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

Förbered bättre :idea: Du kan inte bara slå dig ner för att amma den lilla, be till Gud och hoppas att storebror ska sitta snällt i soffan med händerna i knäet och titta på. Vad ska han göra under tiden? Har han någon uppgift? Har han något eget förslag :?: Fråga, lyssna :!:

I Barnaboken (Syskon) kan du läsa mycket om den "annektering" som du kanske missade och om hur man sedan lämpligen hanterar saker och ting, så att storasyskonet känner sig behövt och viktigt och den lilla nya dubbelt omhändertagen.

Blir det illa - och givetvis ska du INTE låta dig misshandlas och slås av karl i vilken ålder det vara må :evil: - så res dig med den lilla och gå därifrån. Ögonblickligen. Behövs inga kommentarer. Handlingen talar :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Tack Anna!
Ja du vad är pojkens uppgift, han har uppgifter hela tiden, men nu när jag tänker på det så har han ingen uppgift när lillan ska få mat :?
När vi lagar mat är han förste vispare, och hjälpreda, han hjälper till att duka och plocka av disk hjälper mamma bära tvätten mm, men han har ingen viktig uppgift när lillparvel ska ammas.
Jag och maken får nog säta oss ned och klura på vad som kan vara passande som arbetsuppgift när syster ska ha mat.
det enda som cirklar i huvudet nu är vad kan man ge för uppgift som innefattar att han är inom synhåll under de 20 minuter det tar att amma. Men om vi funderar tillsammans så kommer vi nog på något bra så småningom 8) 8)

Hella

Inlägg av Hella »

Hämta vatten till mamma,Hämta kex som båda kan äta,låt honom mata dig,Läsa eller sjunga så att lillassyster äter lugnt, Hämta extra kudde,täcke,ny amningskupa,sätta på TVn ,byta kanal,sänka ljudet ,höja ljudet,massera mammas fötter,hämta raphanduk åt lillasyster,nya kläder,packa väska för utfärd sen,packa upp väska.....Börja alla uppgifter med "kan du..." Alla vill visa att de kan!
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"