Jag är helt ny här och behöver hjälp med standardmodellen.
Lite info:
Min dotter blir 8 veckor på onsdag.
Hon använder mig som napp, dvs somnar inte utan mig utan snuttar sig till sömns eller somnar i bärsele.
Hon sover för lite och är jättegrinig speciellt på kvällen.
Dessa tider är återkommande:
Vaknar 6,00 och är oftast pigg.
Somnar för natten 22,30 Vaknar en gång för amning 3,00.
Från 22,30 - 06,00 sover hon snällt i sin säng.
Jag känner att jag är för trött för att sätta mig ner och klura ihop en modell så kan ni hjälpa mig, det verkar som att ni "kan" det här!
Jag ammar och ger ersättning efter varje måltid på dagen.
Kan tilläggas att pappan har varit ledig med oss fram till nu på måndag och vi har haft semester, dvs inga fasta rutiner vilket har gjort sitt...så på måndag vill jag gärna börja på "riktigt"
Standardmodellen
-
jessicafagerström
Hejsan!
Nu börjar det vara ett tag sen min tjej var så liten, men jag har suttit här och försökt knåpa ihop ett schema... Kan även rekommendera inlägg i "Kurbarnens forum" av signaturerna "Tessan" och "paivihyv", de har också små bebisar och har funderat en del kring standardmodellen och scheman
Inledningsvis:
- Barnet behöver vid 2 mån ca 16 h sömn/dag
- Barnet kan sova 8 h/natt utan mat (förutsatt att man får mat, mat och mera mat på dagarna)
Om jag vore du, skulle jag införa fasta tider om dagarna, och vänta ett tag och se om nattmålet faller bort av sig själv. Kan det mycket väl göra då det blir ordning på dagarna
. Om det inte gör det skulle jag minikura med hjälp av vagning.
Här är förslag på ett schema:
6-7.30 Vaken (1,5 h)
7.30-9.30 Sova (2 h)
9.30-11 Vaken (1,5 h)
11-13 Sova (2 h)
13-15 Vaken (2 h)
15-17.30 Sova (2,5 h)
17.30-19 Vaken (1,5 h)
19-20.30 Sova (1,5 h)
20.30-22 Vaken (1,5 h)
Natt 22-6 (8 h)
Schemat ger 16 h sömn, 8 h vakentid. 5 mål/dag, så barnet klarar natt. Nu är det ju väldigt svårt att veta vad som passar ett barn, men detta är bara en idé
. Då du kör igång, kom ihåg att hålla schemat i minst en vecka innan du utvärderar 
Själva matningen bör ske inom en timme. Sista halvtimmen ägnas åt annat än ätandets fröjder
. På så vis lär sig lilla härligheten att man kan (och ska!) somna utan mammas bröst i munnen. Det kan ju hända att den nyheten inte mottas med störta behag, och då föreslår jag att du vagnar till lugn (och sedan låter barnet somna SJÄLV, inte bli vagnad till sömns).
Anna har här på forumet skrivit lite om alla verktyg man kan använda då man vill få ordning på tillvaron. Läs gärna, om du inte gjort det
. Kort och klart skrivet!
Ha det bra!
Nu börjar det vara ett tag sen min tjej var så liten, men jag har suttit här och försökt knåpa ihop ett schema... Kan även rekommendera inlägg i "Kurbarnens forum" av signaturerna "Tessan" och "paivihyv", de har också små bebisar och har funderat en del kring standardmodellen och scheman
Inledningsvis:
- Barnet behöver vid 2 mån ca 16 h sömn/dag
- Barnet kan sova 8 h/natt utan mat (förutsatt att man får mat, mat och mera mat på dagarna)
Om jag vore du, skulle jag införa fasta tider om dagarna, och vänta ett tag och se om nattmålet faller bort av sig själv. Kan det mycket väl göra då det blir ordning på dagarna
Här är förslag på ett schema:
6-7.30 Vaken (1,5 h)
7.30-9.30 Sova (2 h)
9.30-11 Vaken (1,5 h)
11-13 Sova (2 h)
13-15 Vaken (2 h)
15-17.30 Sova (2,5 h)
17.30-19 Vaken (1,5 h)
19-20.30 Sova (1,5 h)
20.30-22 Vaken (1,5 h)
Natt 22-6 (8 h)
Schemat ger 16 h sömn, 8 h vakentid. 5 mål/dag, så barnet klarar natt. Nu är det ju väldigt svårt att veta vad som passar ett barn, men detta är bara en idé
Själva matningen bör ske inom en timme. Sista halvtimmen ägnas åt annat än ätandets fröjder
Anna har här på forumet skrivit lite om alla verktyg man kan använda då man vill få ordning på tillvaron. Läs gärna, om du inte gjort det
Ha det bra!
mamma till nova f?dd i januari -05
-
jessicafagerström