studera+barn
studera+barn
Hej! jag läser in mina gymnasieämnen på komvux.
Undrar bara om det är fler som studerar, som har barn?
/tallo
Undrar bara om det är fler som studerar, som har barn?
/tallo
Caroline 22 ?r, mamma till Bianca
2 ?r den 20/8-05
-
jessicafagerström
Hejsan!
Ja, det är det
.
Jag (23 år) studerar vid universitet. Jag tycker att det går hur bra som helst att studera då man har små barn. I själva verket VILLE jag ha barn under studietiden, för jag är liksom hemma från förr... och behöver inte ens överväga dagis
Vårt universitet är litet och flexibelt, så jag kan kan göra en hel massa hemifrån.
Nu bor ju jag i Finland, undrar om det är väldigt stora ekonomiska skillnader i studera+barn mellan sve och fin

Ja, det är det
Jag (23 år) studerar vid universitet. Jag tycker att det går hur bra som helst att studera då man har små barn. I själva verket VILLE jag ha barn under studietiden, för jag är liksom hemma från förr... och behöver inte ens överväga dagis
Vårt universitet är litet och flexibelt, så jag kan kan göra en hel massa hemifrån.
Nu bor ju jag i Finland, undrar om det är väldigt stora ekonomiska skillnader i studera+barn mellan sve och fin
mamma till nova f?dd i januari -05
Ja, jag läser in svenska B och samhällskunskap på flex-kurs på komvux. Det innebär att jag är i skolan en kväll varannan/var tredje vecka, och resten pluggas hemma. (har bara 2-årigt gymnasium, och vill läsa in en del ämnen ifall jag ska bli nåt när jag blir stor
) Perfekt att plugga hemma så slipper jag barnomsorgen.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Hej! Jag är tyvärr tvungen att lämna Bianca på dagis.
Mitt schema ser ut så här:
Måndag (blääädagen, p.g.a att det är en lång dag) lämnar 8:00 hämtar 16:00
Tisdag:lämnar ibland 8:00 och inbland 10:00 hämtar 12:00
Onsdag:lämnar 8:30 hämtar 12:00
Torsdag:lämnar 8:00 hämtar ibland 12:00 ibland 14:00
Fredag: lämnar 8:00 hämtar ibland 10:00 ibland 12:00
Anledningen att jag hämtar olika ibland beror på hur mycket jag har att läsa och lägger då in några extra timmar för självstudier i skolan.
Jag studerar heltid och har ett studiemedel d.v.s att jag har en bidragsdel och en lånedel. Vet inte hur mycket som är av vardera del, men lånedelen är större än bidragsdelen. Totalt är det ca: 6900 kr i månaden.
/tallo
Mitt schema ser ut så här:
Måndag (blääädagen, p.g.a att det är en lång dag) lämnar 8:00 hämtar 16:00
Tisdag:lämnar ibland 8:00 och inbland 10:00 hämtar 12:00
Onsdag:lämnar 8:30 hämtar 12:00
Torsdag:lämnar 8:00 hämtar ibland 12:00 ibland 14:00
Fredag: lämnar 8:00 hämtar ibland 10:00 ibland 12:00
Anledningen att jag hämtar olika ibland beror på hur mycket jag har att läsa och lägger då in några extra timmar för självstudier i skolan.
Jag studerar heltid och har ett studiemedel d.v.s att jag har en bidragsdel och en lånedel. Vet inte hur mycket som är av vardera del, men lånedelen är större än bidragsdelen. Totalt är det ca: 6900 kr i månaden.
/tallo
2 ?r den 20/8-05
Hej!
Jag studerar också, på gymnasiet (fick börja i vanlig gymnasieklass eftersom jag inte fyllt 21), läser samhällsvetenskapliga programmet, tredje året
Tycker också det går hur bra som helst, finns mycket tid att plugga på på kvällen när lillsnuttan sover
Måste också ha henne på dagis, men slutar kring 14-15 varje dag och börjar 10 två dagar i veckan.
Har samma sak som du tallo, studiemedel, med en fjuttig
bidragsdel och en ganska stor lånedel, också ca 6900 kr/mån. Tur att sambon jobbar så det går ihop... i november detta året ska de höja bidragsdelen för de som har barn, sa han på fk i alla fall
Men herr Storebror är ju oftast både långsam och snål
så det får man väl se. Hade vi varit över tjugofem hade vi bara behövt låna ca 300 i veckan...
/Kotten
Jag studerar också, på gymnasiet (fick börja i vanlig gymnasieklass eftersom jag inte fyllt 21), läser samhällsvetenskapliga programmet, tredje året
Tycker också det går hur bra som helst, finns mycket tid att plugga på på kvällen när lillsnuttan sover
Måste också ha henne på dagis, men slutar kring 14-15 varje dag och börjar 10 två dagar i veckan.
Har samma sak som du tallo, studiemedel, med en fjuttig
/Kotten
Ung mamma (20) till flicka f?dd mars 03
Jag har också studiemedel, men bara för halvtid. Högsta bidragsdelen och lite lån, men det blir bara ca 3.400:-/månad. Fyller ut med de fp-dagar jag har kvar + jobb 1 helgdag/vecka. Kan ju "räkna bort" 1 dagisavgift, 2 fritidsavgifter och busskort t.ex. så blir inte skillnaden så jättestor
Ang höjd bidragsdel när man har barn: http://www.csn.se/GemensamInformation/T ... MenyIdnr=9
Det börjar gälla först 1 januari. Konstigt att han på fk inte hade bättre koll...
Ang höjd bidragsdel när man har barn: http://www.csn.se/GemensamInformation/T ... MenyIdnr=9
Det börjar gälla först 1 januari. Konstigt att han på fk inte hade bättre koll...
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Hej igen! ja det är tur att min kille också har jobb så det går ihop!
Jag har som tur är inte så långa dagar heller mer än måndagarna
Men det kan man leva med när man har föräldrar som kan ställa upp o hämta Bianca ibland.
+ att hennes pappa (Joakim) är ledig varannan fredag. skönt för då får de lite mer kvalitetstid tillsammans o åka hem till farmor o farfar, o såna saker...!
/tallo
Jag har som tur är inte så långa dagar heller mer än måndagarna
Men det kan man leva med när man har föräldrar som kan ställa upp o hämta Bianca ibland.
+ att hennes pappa (Joakim) är ledig varannan fredag. skönt för då får de lite mer kvalitetstid tillsammans o åka hem till farmor o farfar, o såna saker...!
/tallo
2 ?r den 20/8-05
Hej!
Mitt jobb gick i konkurs när jag var gravid så jag bestämde mig för att skola om mig vid 31 års ålder medans dotter (och kommande i magen) är små. Jag läser på heltid på distans, vilket innebär att jag lägger en del timmar på dagen, en del på kvällen när dotter lagt sig och ibland på helgen när pappa är med dotter.
Jag tycker det funkar superbra att plugga med barn. Om inte annat blir man väldigt disciplinerad.
/Pia-Lotta
Mitt jobb gick i konkurs när jag var gravid så jag bestämde mig för att skola om mig vid 31 års ålder medans dotter (och kommande i magen) är små. Jag läser på heltid på distans, vilket innebär att jag lägger en del timmar på dagen, en del på kvällen när dotter lagt sig och ibland på helgen när pappa är med dotter.
Jag tycker det funkar superbra att plugga med barn. Om inte annat blir man väldigt disciplinerad.
/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
-
Lillamolntuss
Jag kommer att fortsätta mina studier på högskolan i november så då kommer jag oxå bli en studerande med barn
vilket jag tror kommer gå bra. Kevin kommer inte behöva vara på dagis alla dagar i veckan då hans pappa har en sånt jobb så det känns skönt. Har bara ca 1 år kvar till sjuksköterska sen blir det jobba av och bättre ekonomi, kommer oxå att ha fullt studielån dvs 6900/mån.
Kul att få höra att det finns många studerande med barn
Kul att få höra att det finns många studerande med barn
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
Skulle gärna vilja höra mer om hur era studiescheman ser ut....?
Tycker ibland att det är svårt att välja att ha självstudier framför att umgås med min dotter, hur känner ni andra?
Hur ska man prioritera utan att det känns som om man "överger" sitt barn?
Har blivit överbeskyddande p.g.a att min dotter har varit mycket sjuk
/tallo
2 ?r den 20/8-05
-
Lotta Sthlm