Förlängt kvällsmål/nattslurk - hur?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
ambra

Förlängt kvällsmål/nattslurk - hur?

Inlägg av ambra »

Jag förstår inte riktigt hur man går tillväga då man slopar ena nattmålet (vid en månads ålder). Vad menar Anna med att kvällsmålet förlängs eller att barnet får en nattslurk istället? Jag läser och läser men poletten trillar inte ner... :roll: Kan någon/några vara änglar och berätta, gärna i detalj!
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hejsan!

Jag såg att du i tidigare inlägg frågat om standardmodellen mm. så jag antar att du kör med ganska långa mål med mycket mat varje vakenpass :!: :?:

Själv körde jag också AW från dag 1 :D, så jag kan ju berätta hur det gick till hos oss.

Vad gäller slopandet av nattmålet tycker jag att du ska börja med att se om lillen visar tendenser till att slopa det själv, dvs. sova längre efter sista målet. Vår dotter åt som nyfödd vid 1 och 4 på natten, men vid just 1 månad började hon sova till 3-3.30 (natten började kl. 22). Helt själv slopade hon inte första nattmålet, för hon vaknade automatiskt på nytt vid 4-5. Då bestämde vi att nattmålet serveras först kl. 4, och vaknade hon före det vagnade vi :D . Sedan sov hon till morgon, kl. 8 :!:

Med det förlängda kvällsmålet har jag förstått att Anna avser ett mål som mitt i innehåller en LITEN lur, om barnet har en tendens att bli övertrött (och grinigt :cry:) på kvällen. På så vis blir ju målet längre än 1,5-2 h. Typ mat, mera mat, umgänge, liten lur (t.ex. 20 min), mat, bad och till sist nattslurk (tror jag :oops:). Det är inte nödvändigt att ändra kvällsmålet om det som ni kör nu funkar :D. Huvudsaken är att den lilla blir RIKTIGT mätt inför natten :!:

Hoppeligen klarnade saker och ting litet :!: :D
mamma till nova f?dd i januari -05
ambra

Inlägg av ambra »

Vad bra att du svarade, tack! Du skriver att natten börjar 22, när har sista matningen påbörjats då? Som vi har det nu, där lillkillens uppvaknande om morgonen styr den aktuella dagens tider (han är drygt 3 v gammal), kan det bli så att sista "riktiga" målet påbörjas 18 och han är klar för sänggående ca 19.30-20. Jag vill alltså att han äter en gång till vid 22 för att natten förhoppningsvis ska bli lite mer sammanhängande. Tänker jag fel då? Jag märker ju att han egentligen skulle kunna sova längre och därmed vakna av sig själv något senare, känner mig lite elak som väcker honom... Jag har ju inget spikat schema ännu, när jag väl har det kan jag ju styra tiderna så som de passar honom, men fram till dess?
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hej igen!

Nej, jag tycker inte att du tänker fel! Din lilleman verkar vara mera kvällstrött än vad vår dotter var i yngre dagar. Vårt sista mål/vakenpass inföll mellan 20.30-22.

Om din kille hellre går till sängs lite tidigare kan du bra ge honom en nattslurk vid 22. Annars blir natten onekligen för lång för att slopa ena nattmålet (om du nu inte känner för att ha morgon vid 4-tiden... :roll:).

Sen vid 2 mån då du inför schemat, då skall det hållas! Men visst kan man redan före det ganska bra se vilka tider som passar (tyckte åtminstone jag), och därmed strukturera dagarna lite grann. Tycker du att du nu redan lite kan ana vissa mönster i dagarna (och nätterna)?
Försök få in fyra rejäla mål/dag plus nattslurken, och så börjar du om nån vecka avvakta och se om första nattmålet försvinner.
mamma till nova f?dd i januari -05
ambra

Inlägg av ambra »

Joo... viss rytm tycker jag mig märka! Däremot sover han inte riktigt bra alla gånger , säkert pga förkylningen, så jag är osäker på om han vaknar och skriker av hunger eller störd sömn... :cry: Hittills visar han inga tendenser till att spontant hoppa över något nattmål, men vi får ta tag i det då han blivit kry igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"