Måste fixa detta!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Katerina26

Måste fixa detta!

Inlägg av Katerina26 »

Hej,
är tvungen att skriva av mig lite. Tänkte börja med kuren på fredag. Min lilla älskling är helt slut, men han kämpar på och frågar mig varje natt (i form av hjärtskärnade skirk) varför får jag inte sova?
Inser att det är mitt fel, i tron att göra rätt ha jag alltid plockat upp honom vid minsta lilla gnäll..Mår väldigt dåligt nu när jag inser (efter att läst SHN boken...) att de är jag som gjort detta mot honom. Inte som alla sa " Barn sover ju lite si o så..de går över..osv osv..."
Men ialf, mot ljusare tider och fyllde med hopp på fredag ska vi börja kura. Är nervös...väldigt nervös..men ska jobba bort de på ngt sätt.geonom att läsa och läsa..
Så de jag skulle behöva är lite "pepptalk", nån som känner igen sig?

Mvh trött trött mamma...
Efter regn kommer väl solen?
Stolt mamma till goaste Benjamin 080623
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen :D

Ååh vad spännande och grattis till ett bra beslut gällande sömnen! :D

Mina gýllende tips är att läs på tills ögon blöder, det är där du har framgången.

Läs lite extra om förhållningssättet och säkerheten:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Har du filat på något schema?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Katerina26

Inlägg av Katerina26 »

Tack för snabbt svar.

Svårt med schema..men jag tänkte mig ngt å detta håll:
19.00-07.00

07.00 Äta
08.45-09.30 Sova
10.00 Äta
12.00-13.30 Sova
14.00 Äta
16.00-16.20 Sova
17.30 Äta
18.00-19.00Bad,skoj o slurk
Undras bara hur jag ska göra med dagslurarna..vad gör jag o han inte somnar lr sover för lite..?

Tacksam för svar
Katerina
Nile

Inlägg av Nile »

Lycka till!
Mitt råd är att läsa på och ladda mentalt.
Min stora kille började jag kura när hen var bebis men avbröt den kuren. Jag hade visserligen läst på men var inte ändå inte redo har jag fattat i efterhand. Så med lilltjejen så försökte jag jobba mycket med det som man härinne brukar kalla "attityden" innan vi drog igång. Just nu har vi lite nattningsbakslag som du kanske läste (tack förresten för vänliga ord i min tråd!) men jag försöker kämpa på och ha siktet på målet. Och jag tänker att det här gör jag för både henne och mig. Vilken gåva att kunna sova lugnt och tryggt!
/Elin
med storebror 050101 och lillasyster 080426
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Först en liten praktisk sak som du kan hjälpa oss. Vi förvirrade själar som svara på frågor har ibland lite svårt att komma ihåg hur gammalt barnet är och när kuren startade. Du får gärna fylla i din profil när gossen är född och datum för kurstart. Lättare för oss att ge ett så bra svar som möjligt om vi ser det längst ner i ditt inlägg.

Angående daglurarna så få ingen panik om han inte sover varje minut såhär i början. Det tar en stund innan han förstår sig på allt det nya. Tänk som så att du ger honom förutsättningarna för sömn men du kan inte sova åt honom. Och ta inte ut någon olycka i förskott.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Katerina26

Inlägg av Katerina26 »

Hej igen,
Absolut! Tack alla ni som svarar så klokt och snabbt.

kram
Katerina
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Här kommer lite lyckönskningar såhär dagen före D!!! Jag hoppas att du snart, precis som jag, kommer att önska att du hittat hit tidigare!! Har inte "satt" sömnen till 100% än, men är på god väg :wink:

Kommer att följa dig, och än en gång, Lycka till och kämpa på.. 8)
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Katerina26

Inlägg av Katerina26 »

Tack! Men efter lite kloka ord från Emma och Ida, så kände jag att jag inte var helt förberedd, lite för ivrig :roll: ..så vi har bestämt att på torsdag nästa vecka, då 5 feb! Ska läsa tills mina ögon blöder lite till.. :P
Men tack ändå, följer er oxå...så skönt att höra att man har stöd i detta.
Kram och go´natti med sig :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Det blir spännande att följa er på vägen, läs på ordetligt så är halva jobbet gjort! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Katerina26 skrev:Hej,
Snart är dagen D här, torsdag börjar äntligen kuren (spännande, läskigt...)
Har en lite fundering kring schemat jag försökt pyssla ihop:

19.00-07.00

07.00 Vakna/äta
08.45-09.30 Sova 45 min i vagnen
10.30 Äta
12.00-13.30 Sova 1,5 tim hemma
14.00 Äta
16.00-16.20 Sova 20 min hemma
17.00 Äta
18.00-19.00 bad, skoj o slurk!
19.00 sova natt

1.De jag undrar är att blir de inte lite konstigt med maten där mellan 14-17-nattslurk?
2.Förstår att man ska följa samma rutin varje dag (lägga på samma ställe på lurarna) Sen då, när de sitter kan man då flytta en av lurarna till vagnen?
3.Om han nu inte vill sova 1,5 tim mitt på dag (har bara hänt i vagnen..när den småvaggas..) Ska jag då bara låta honom sova 45 min då?

Tacksam för svar, ni som svarar och har detta forum och som hjälper oss och våra älsklingar ska ha en stor eloge.. :wink:

Kram på er
Hej Katerina! Jag tycker schemat ser jättebra ut, är mycket likt det schema jag hade vid 7-8 månader och det funkade jättebra! Tänk på att måltiderna inte ska ta mer än 30 minuter nu så att han hinner jobba upp aptiten mellan gångerna.

Du kan låta honom sova var som helst när schemat sitter!

Nu är det kurning på gång och en ny tideräkning :wink: ! Dagslurarna kan strula ett tag om han tror att han är utsövd när han plötsligt sover mer än någonsin. Men håll bara schemat så kommer poletten trilla ner. Om det tar mindre än 15 min (marginalkvarten) att somna så förlänger du bara sömnen med den tid det tog. Tar det längre så får han sova närmaste naturliga sömnpass. T ex om han ska sova 45 min kl 8.45 men somnar inte förrän kl 9 så får han sova till 9.45. Somnar han 9.20 så får han sova 20 min. Förstår du? Han ska inte komma upp om han vaknar tidigare än marginalkvart utan man får jobba på ett omsomnande.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Katerina26

Inlägg av Katerina26 »

Ok, tack Emma..såg detta nu! Är lite seg i kolan...
Hahhahaha..efter ännu en natt av total söndehackd sömn och ihopbiten "lille katt.."
Men nu ikväll kl 19 är de kurnings dags.

1.Ska jag hålla honom vaken idag på eftermiddagen? Han har en tendens att sova som mest vid 17-17.30...
2.Om han är krånglig innan man gör godmorgon, ska jag "lägga" honom igen och ta till marginalkvart då? så att när han är lugn ta upp honom för morgon?

Känner mig jätteladdad efter att läst era svar och andras fina inlägg!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Åh vad spännande! Jag tycker du kan ge en femminutare om det behövs.

Om han är krånglig innan man gör godmorgon kan du i "värsta" fall ta till marginalkvart och ta upp 15 min tidigare, annars får du verktyga som att det är mitt i natten och ta upp helst när han somnat om i 5 min (om klockan då hinnit bli inom marginalkvart om du är med) annars ta upp i en lugn stund. Men du behöver inte kämpa på med omsomnande om det bara är några minuter kvar till kl 7 även om det är absolut bäst att få väcka för att visa att ni har koll.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Katerina26

Inlägg av Katerina26 »

Han slockna, så de blev 20 min...han var så trött.
Nu är de snart bad dags..börjar bli pirrigt.

Tack för stödet...

hör av mig imorrn.

kram
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Här håller vi alla tummarna för dig.. visst kommer solen snart även till dig!!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Nyfiken!!
Hur har det gått?? *kram*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"