Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Alla!
Guuuuuuuud vad jag är trött... :shock: Hade glömt att det var så under graviditetens början :!: Dessutom har maken smittat mig med ont i halsen och förkylning (´lillbusen med :roll: ) samtidigt som han börjat sin mest intensiva resperiod... Men, som du sa Nina så skall jag verkligen försöka tänka mer positivt (och NEJ, jag tog inte illa upp 8) ) jag vet ju att attityden är allt! I grund och botten vet jag att jag är en positiv person, antar att det lätt kan bli lite gnälligt när man loggar in här och "äntligen får prata av sig" :wink: eller vad tror ni?

Dag smågnäller ganska mycket just nu, det verkar liksom som om det är hans sätt att kommunicera? Funderar mycket över ordet NEJ och att inte ge med sig.. :-k Tex, om han fått en bulle vid fika hos någon och vill ha en till och jag inte tycker det är lämpligt (många utan barn har en tendens att duka upp värsta buffén på soffbordet ](*,) ) skall jag säga NEJ då? Jag antar att det är det där med att lära sig att man inte alltid kan få det som man vill jag funderar över... :-k Hur gör ni? I början tänkte jag mycket att " han är för liten för att förstå", men sakta men säkert blir dom ju större :? 8)

Sen har jag en fundering över matschemat... Tidigare såg det ut så här för oss:
06,30 amning
08.00 gröt
11,30 lunch
12-14 sova
14,30 mellis
17,30 middag
18,30 gröt
19,00 sova

Eftersom lillkillen inte har någon botten (verkligen!) och verkar kunna äta massor bestämde jag mig helt sonika för att lägga om matschemat. Det kändes som om man mot slutet av dagen mest trugade i honom mat som han inte behövde. Och jag började bli lite orolig över vikten, även om jag inte tror det är någon fara (han ligger på +1 kurvan och är ju trots allt en semla :wink: ). Men, man är väl hönsmamma.... 8-[
Nu ser det ut så här:
06,30 vakna
07.00 gröt
09,30 frukt/rån med ost eller dyl.
11,30 lunch
15,00 mellis
18,00 middag
Eftersom jag nu råkar vara en hönsmamma (från em matglad familj, därav lite av oron för övervikt :roll: ) undrar jag ju istället om han får för lite mat...

Verkar jag virrig?! Jag är nog det...skulle dock gärna ta emot goda råd :D
Stora kramar,
(hönsmamman)Tina :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Elle

Inlägg av Elle »

Tina jag vill bara lugna dig och säga: så här små barn kan ALDRIG få för mycket mat. Överskottet kommer ut så att säga :lol: Tänk på hur mycket energi det går åt att lära sig allt nytt och ta sig framåt här i världen. Så BORT med matvargarna :evil: Däremot ska du hålla mattiderna och låta det gå 3-4 tim mellan måltiderna så aptiten hinner komma plus att lilla magen får vila. Förtrotsen står för dörren om några månader så ta fram BB och läs är mitt heta tips :wink:

Här kämpar lillan med att lära sig gå. Ååååh vad hon är lik sin storebror, han gjorde precis på samma sätt. Iakktog, funderade, tänkte lite till och PANG så gick han 15 steg det första han gjorde :shock: Ser samma mönster hos syrran. Det är så underbart att se Storebror när han uppmuntrar syrran: "BRA Lilly, du KAN! Jag fångar dig om du ramlar, jag är stark!" :heart: Mamma-hjärtat svämmar över :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Elle! Tack! :heart:
Man behöver lite lugnande ord ibland när man känner sig vilsen 8-[ som mamma :roll: ...
BB ligger alltid på mitt sängbord, håller just på att plugga standardmodellen inför tvåan, men skall defenitivt läsa på om förtrotsen 8)
Eftersom jag kommer från en familj (mamma, två mostrar, två morbröder) där alla är överviktiga och det under hela min uppväxt pratats mat & bantning (standardfrasen vid möte var "NÄMEN ÅH! vad smaaaal du har blivit! Har du gått ned i vikt?!") och vi alla hade någon form av matnoja vill jag att Dag skall växa upp under SUNDA förhållanden där mat är mat och man äter för att man äter. Okomplicerat och naturligt. Inget snack om vikt osv... Vi har aldrig kakor osv hemma så det småäts inte mellan målen om det inte blir en frukt emmellanåt men jag får tydligen inse att min strävan efter "sund matinställning" :roll: kräver lite mer jobb från min sida...
Jag vill bara att lilleman skall slippa att tänka på det när han blir större! Om ni fattar 8) :heart:
Stora kramar :heart:
Nillan

Inlägg av Nillan »

:D Va härligt det lät med påhejningen Elle. Förstår att mammahjärtat smälter. Det är en helt fantasktisk process att följa tycker jag och det är jättekul att se hur mycket syskonen tillför. Vår minsta lär sig mycket av dem.

Både trötthet och virrighet, om det känns så Tina, låter bekant :lol: . Tycker som Elle att du inte ska oroa dig för maten. Det är mycket besvärligare med barn som har dålig aptit. Jag tror också att regelbundenheten och avståndet mellan måltiderna är det viktiga.

Lilla K äter också förvånasvärt stora mängder mat fortfarande tycker jag, även om det märks mycket tydligare nu att något litet mellan målen kan sabba aptiten, men det är ju som det ska.

Här hemma har vi också en som vill ha allt synligt och särkilt sånt som är sött. Om det blir för hojtigt om sådant som står framme så brukar jag bara ge en liten bit av det intressanta och ställa undan det sedan helt. Vissa saker som Oboy som stortjejerna får ibland på helgerna ställer vi inte ens fram på bordet av den orsaken. Är man bortbjuden hos någon man känner väl kan man ju helt enkelt förklara läget och be att få ställa bullarna lite mer osynligt när alla har tagit. Så gör vi ibland. Eller så får man gilla läget och låta dem smaka helt enkelt......
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nillan skrev:Om det blir för hojtigt om sådant som står framme så brukar jag bara ge en liten bit av det intressanta och ställa undan det sedan helt.
Ibland känner jag mig verkligen helt urbota ](*,) Detta står ju faktiskt ganska väl beskrivet i barnaboken... :oops: Ursäkta!!! och tack... :oops:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Nej, hallå, inte behöver du be om ursäkt heller!

Det är ju ingen tillfällighet att Anna är så klok som hon är. Hon har haft nio läromästare. :lol:

För egen del är det klart fler kronor som trillat ner nu tredje gången. Trots att jag läste mycket i Barnaboken redan när första tjejen kom :roll: . Och du får ju snart en till att öva på :lol: .

Upplevelsebaserad inlärning eller Lerning by doing är ju finare ord för att sådant :wink: . Strategier som man prövat och snabbt ger resultat fastnar ju liksom lätt.

Idag är maken för ovanlighetens skull på jobbet. Så idag får jag njuta av mina godbitar en vardag :D . (Fast ju nu sover den minsta och de stora som är förkylda lyssnar på sagoskiva)
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu var det ett tag sedan jag skrev! Allt är bra här hemma. Junior känns harmonisk och det flyter på riktigt riktigt bra nu. Underbart skönt! Han har i dagarna lärt sig säga "bapa" till Pappa. :D Pappan är omåttligt stolt då Junior tidigare konsekvent sagt Mamma till ALLT. Haha!

Har två frågor ang. att inte hindra... Hur gör man på utevistelsen egentligen? Nu promenerar Junior helt obehindrat runt även i lite terräng dvs stigar i skogen. Visst ramlar han ibland men reser sig själv upp. Gnäller aldrig! Kämpar bara på! Ibland står han på tre "ben" och håller upp en hand mot mig och säger uppfodrande "nananana" vilket betyder att han vill ha ett handtag och hjälp att komma upp. Det får han men det händer alltmer sällan. Jag känner att man verkligen får välja sina ställen vart man "släpper" honom lös att promenera. Annars får man ju inte göra annat än hindra. Det är grannarnas trädgårdar, grannbarnens leksaker som står framme, sopborstar, ljuslyktor och blomsterarrangemang på grannarnas trappor. Annars är det vattenfyllda diken, bilar (kan inte låta honom repa fina bilar med sandiga vantar) osv. Jag tycker det är svårt att hantera ibland. Hur gör ni?

Sen en annan sak. Junior drar ofta ur sladdar ur väggkontakterna. Det är ju egentligen inte farligt sålänge sladdarna är hela och vi har nya petsäkra uttag så han kan absolut inte få in kontakterna igen. Det är knappt så att jag klarar det. Kruxet är när vi ska dammsuga. Nuförtiden får vi sätta i kontakten i vårt sovrum, stänga dörren och låta sladden gå under dörren så att han inte kommer åt den medan vi dammsuger. När vi sedan ska dammsuga vårt sovrum får man sätta i kontakten femtioelva gånger och förklara varje gång att sladden ska vara där i, ta med honom och dammsuga osv. Men det hjälps inte, han kan inte slita sig. Han är inte direkt sur, men å andra sidan har jag inte varit så bestämd och hindrat genom att säga nej eller liknande utan har bara extreeemt tålmodigt visat lika många gånger som han drar ur och en gång till.

Hur hantera sådana här saker?

Elle ÅH va underbart det låter med en storebror som hejar på!

TinasDag Ert nya schema påminner om vårt. Tänkte visa hur vi har det så kan du jämföra lite.

07.00 God Morgon
07.20-7.30 ca Välling (erbjuder numera 280 men oftast går det i 220 eller lite mer "bara")
07.50-09.30 Ensamlek (ibland med ett par majskrokar eller russin som extra överraskning)
09.45 en liten äppelklyfta / halv kex eller dyligt som muta vid påklädning före utevistelse (vi är ute tills vi går in och snabbt värmer lite lunch, rester från middagen dagen före)
11.30 Lunch (här är han riktigt hungrig och äter bra) frukt till efterrätt
Social delaktighet, plocka ur diskmaskinen, bädda sängen, dammsuga osv.
12.30-14.00 sova 1.5 h
14.20 ca (när vi vaknat och gosat lite) Mellis (i dagsläget 220 ml majsvälling)
Utevistelse (eller ärenden, storhandla mat en gång i veckan osv) ca 15-17
Social delaktighet, matlagning.
17.30 Middag + frukt till efterätt
18.00 Bad, bus osv
18.40 Välling 220 ml (det som går i går i, varierar beroende på hur mkt han ätit till middag)
Mera skratt och bus!
19.00 Gonatt!

Med andra ord har vi ganska lika schema. Jag tycker inte att du ska vara orolig för Dags matintresse/intag. Var GLAD att du har en unge som har en okomplicerad inställning till mat. Ge honom tillräckligt med mat vid huvudmåltiderna. Mycket grönsaker. Även om aptiten är god tycker jag att man ska vara sparsam med en massa mellanmål. Om du är orolig för vikt osv så ska du däremot vara noga att INTE ge bullar, sötad fruktsaft osv. Rejäla portioner nyttig mat på bestämda tider blir man inte överviktig av, men småäts det sött är det en annan femma tycker jag.

Tina, du har PM också!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej hopp!

LaQ: Har inget vidare att komma med. Här är det också mycket "Ja bilarna är så smutsiga" och så går vi vidare. Oftast köper hon det, men det är mycket roligt som grannarna har som du skrev. Och då blir det ju att jag oftast måste ta henne därifrån och försöka avleda eller bära henne en bit bort till något intressant. Man kan ju variera lite med lekpark eller så ibland, där kan man ju ta i det mesta. Men så gör ni säkert också... Vad duktig han är som reser sig själv! Jag kanske har varit lite för hjälpsam där, hon ligger på backen och säger "Vupa!" (vurpa) tills jag kommer och tar upp henne. :roll: Hon tar i vår dammsugarsladd men rycker inte ut den. Jag tror nog att det bara är att fortsätta visa/leda där. Den ska ju vara där i och inget mer med det liksom. Precis som att saker inte ska vara i toaletten, de ska vara på en annan plats. :roll: :?

Vi har nästan lika schema som er. :D Såhär ser det ut hos oss:

07.00 Morgon
07.30 Frukost (gröt med rivet äpple i)
ca 08.00 Ensamlek 45 min
09.45 Social delaktighet (disk, bädda säng, diskmaskin osv)
ca 10.00 Utevistelse i ca 1 tim
11.30 Lunch (mat och frukt)
12.00 Bus och sedan sova 1,5 tim

På vardagar åker jag till jobbet här och Johan tar över

14.15 Mellis (oftast yoghurt med frukt)
ca 15.00 Utevistelse i ca 1 tim
16.00 Social delaktighet (matlagning mm)
17.30 Middag med familjen
18.00 Bad
18.30 Yoghurt med frukt, sedan görs hon klar och vi busar
19.00 Godnatt
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Efter ensamlek är ju kl 08.45 inte 09.45 såklart. :roll:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Så har man tagit sig igenom influensan....Puh! Snacka om nära-döden-upplevelse! Iallafall för en som är gravid med nedsatt imunförsvar och en make som befann sig i ungern på affärsresa hela förra veckan!
Jag deckade i tisdags em och sen läg jag som ett skakande paket hela onsdagen och torsdagen med frossa och skyhög feber. Tack och lov kom svärfar och sedan min mamma och tog hand om Dag vilket gick lååååångt över förväntan! Nu vet jag i alla fall att det går att andra lägger honom 8) :roll: Nöden har ju ingen lag och det var bara att gilla läget!
Sen blev Dag sjuk på fredag kväll.... Två turer till kungsbacka sjukhus för medicin och hjälp med andning. puh! Men nu är vi på benen igen och imorgon skall vi klara oss på egen hand lillkillen och jag :D
Dessutom är det dags för första BM kontrollen imorgon med ultraljud!!
Stor kram
PS. Hoppas ni alla slipper influensan!!!!!!!!!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Vad ni får stå ut med mycket sjuka! Stackars er. :( Vad spännande med ul! Ska ni fråga om könet eller vill ni att det blir en överraskning? :)

Elsa började med att skrika "MAAAaamMMmaaaaAAA!!!" idag när hon ville ha något. :roll:

Jag har börjat med att låta henne försöka komma upp själv när hon ramlat ute nu. Hon fixar det nästan, men huvudsaken hon försöker först tänker jag. Innan så gick jag ju dit direkt, men...när jag läste LaQs inlägg så fick jag mig en tankeställare. Varför ska jag hjälpa direkt om hon inte ens ber om det? :shock:

Och så måste hon alltid testa lite vad som händer när hon häller pipmuggen upp och ner (har köpt en med större hål) så att det rinner ner på bordet och i hennes knä. Hon får dricka själv men börjar hon hälla så ställer jag den längre bort så hon inte når. Det är mycket avledning för att hon inte ska bli sur men mellan varven så är hon en solstråle. :D Russin är en räddare i nöden ibland...eller "Nunni" som Elsa säger. :lol:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna >> Det låter bra det! Jag är nog ganska "hård" av mig så med det mesta. Jag hjälper inte till med någonting som han har möjlighet att klara själv. Jag hejar på och finns bredvid men han får faktiskt kämpa själv! Jag tror att Junior lärt sig ganska tidigt att man måste anstränga sig för att komma nånvart.

Men nu är det svårt med utevistelsen! Det är glashalt ute. Det har ju först snöat, sedan har det smält och blivit till stora sjöar på lekplatser och gräsmattor. På gångbanorna är det isgnaggel av slask. Ovanpå detta har det sedan vräkt ner snö idag. Fullkomligt livsfarligt att gå på. Junior ramlade igår bara pladask och slog bakhuvudet i blankisen. :cry: Får hålla honom i handen när det är såhär men han vill ju inte, han vill gå själv!

En till olycka hände för drygt en vecka sedan. Junior snubblade nerför farstubron (2 trappsteg) och slog ansiktet i en stor blomkruka jag har där. Han bet sig i läppen så att det blev två rejäla jack som nästan var helt igenom. Det blödde ordentligt och han tjöt en stund men det gick fort över. Konstigt nog, det borde ha gjort skitont! Jag ringde sjukvårdsupplysningen och såg en kväll på akuten framför mig men hon sa att det läker så fort på små barn så om vi inte var oroliga för kosmetiska sviter kunde vi låta det vara. Nåja... han har numera ett ärr (såret har läkt) precis under läppen.

Här kör vi med pipmugg med droppstopp (Philips Avent - klart den bästa av alla sorter jag testat). Borde man vänja dem av med det redan? 8) Junior sölar definitivt om han inte har det. Skakar muggen och häller överallt. Tycker det räcker nog med att han slarvar och slänger mat på golvet.

Att avleda är inte lätt, han går helt enkelt inte på det lika lätt längre. Det är inte heller alltid som han går med på att bli mutad. Trots superintressanta saker eller kex mm när man byter blöja osv. Han verkar genomskåda och visst vill han gärna kolla på grejen men ifred och inte samtidigt som man byter blöja. Han blir svårt sur när han inte får ha det han vill.

Vi brukar rulla in barnvagnen i hallen på natten (på dagen står den på farstubron) mest för att den inte ska vara så himla kall att sitta i dagen efter. Men Junior ska direkt klättra upp i vagnen på morgonen när han får syn på den. Då blir vi ståendes där och han ska klättra, stå och hoppa i eller bara sitta och vara i vagnen. Han har inga planer på att äta frukost eller nåt i den stilen då inte! Har fått lyfta ner honom och ställa ut vagnen men jisses vilka utbrott han får.
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Ja det får inte bli fel...då skriks det argt. :roll: :wink: Tur att vi kan ha vår vagn i vagnsförrådet inne. Här tar det en lång stund att gå in efter att ha varit ute. Måste bara titta på det och det i trappuppgången. Oj där kom det någon från hissen, den måste man ju se vart den tar vägen. Jag har dörren öppen (vi bor längst ner) och får av mig alla kläderna innan hon går med på att komma in. :lol: Men hon får hjälpa till att ta av sig skorna och så... :wink:

Fy vad otäckt med läppen, tur att det gick bra. Elsa ramlade och slog huvudet rakt i en stupränna, en ordentlig smäll men det gick bra. En bula och så blev hon bara arg när jag skulle kyla och trösta. :roll:

Vi har tre pipmuggar. :shock: :lol: En som sambon köpte som var ganska droppfri men som locket var så dåligt på för det satt så hårt. Och en utan handtag, den var det en propp med som skulle göra den drällfri men det var bara jobbigt och så fick hon suga så hårt. Den är liten och funkar bra på utflykt. Och så skulle vi köpa en enkel vanlig och letade och letade (alla ser ju ut som stora rymdskepp nuförtiden, eller så ser de ut som nappflaskor, eller så är de mjuka i pipen, herregud jag ville ha en VANLIG enkel med handtag!). Tillslut hittade vi en, men den droppar rätt mycket om man vänder på den. Men hon accepterar att jag ställer den längre bort om hon inte dricker ordentligt så det funkar bra. Fast hon måste ändå testa lite då och då. :wink:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Puh... Nu är jag tillbaka igen i hyfsad form. Låg helt däckad hela dagen igår med feber efter en natt på dass. Tur att man har handfatet nära toaletten när det kommer ur båda ändar samtidigt så att säga. Say no more! :-# Var helt ur slag igår och Pappan var hemma och tog hand om Junior.

Idag har jag iaf ätit en banan och druckit ett glas blåbärssoppa helt frivilligt!

Natten före var min sambo dålig och tillbringade den på dass. Nu går vi bara och väntar på att Junior ska bli dålig. :-&
~ På äventyr ~
Nillan

Inlägg av Nillan »

Lät som en pärs LaQ! Magsjuka är det värsta tycker jag.

Känner igen mig så i era beskrivningar.

Tur att det gick efter omständigheterna bra ändå med läppen Bluna.

Det är rätt så stor skaderisk just nu tycker jag. Förmågan (i kombination med själförtroendet) överstiger ju förståndet rätt så kraftigt....... :roll:

Det blir en och annan livräddande aktion. Om så bara för att stå i vägen för en klättrande tjej som inte ska trilla ner från storasystrarnas sängar när hon härjar runt där. Men även vid större faror som att i full fart försöka springa nerför ruschkana på lekplats :shock: .

Samtidigt är ju det där enorma självförtroendet så häftigt och fascinerande tycker jag. Det ägnas timmar till att försöka lösa svåra saker på egna hand och glädjen när man lyckas \:D/ är lika stor som besvikelsen när man inte kan ](*,) .

P.S. Vi har hittat bra vattentäta flaskor i enkla modeller för barn i friluftsbutiker. Kanske inte de allra billigaste men klart de hållbaraste för utflykter. D.S.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"