Nu var det ett tag sedan jag skrev! Allt är bra här hemma. Junior känns harmonisk och det flyter på riktigt riktigt bra nu. Underbart skönt! Han har i dagarna lärt sig säga "bapa" till Pappa.

Pappan är omåttligt stolt då Junior tidigare konsekvent sagt Mamma till ALLT. Haha!
Har två frågor ang. att inte hindra... Hur gör man på utevistelsen egentligen? Nu promenerar Junior helt obehindrat runt även i lite terräng dvs stigar i skogen. Visst ramlar han ibland men reser sig själv upp. Gnäller aldrig! Kämpar bara på! Ibland står han på tre "ben" och håller upp en hand mot mig och säger uppfodrande "nananana" vilket betyder att han vill ha ett handtag och hjälp att komma upp. Det får han men det händer alltmer sällan. Jag känner att man verkligen får välja sina ställen vart man "släpper" honom lös att promenera. Annars får man ju inte göra annat än hindra. Det är grannarnas trädgårdar, grannbarnens leksaker som står framme, sopborstar, ljuslyktor och blomsterarrangemang på grannarnas trappor. Annars är det vattenfyllda diken, bilar (kan inte låta honom repa fina bilar med sandiga vantar) osv. Jag tycker det är svårt att hantera ibland. Hur gör ni?
Sen en annan sak. Junior drar ofta ur sladdar ur väggkontakterna. Det är ju egentligen inte farligt sålänge sladdarna är hela och vi har nya petsäkra uttag så han kan absolut inte få in kontakterna igen. Det är knappt så att jag klarar det. Kruxet är när vi ska dammsuga. Nuförtiden får vi sätta i kontakten i vårt sovrum, stänga dörren och låta sladden gå under dörren så att han inte kommer åt den medan vi dammsuger. När vi sedan ska dammsuga vårt sovrum får man sätta i kontakten femtioelva gånger och förklara varje gång att sladden ska vara där i, ta med honom och dammsuga osv. Men det hjälps inte, han kan inte slita sig. Han är inte direkt sur, men å andra sidan har jag inte varit så bestämd och hindrat genom att säga nej eller liknande utan har bara extreeemt tålmodigt visat lika många gånger som han drar ur och en gång till.
Hur hantera sådana här saker?
Elle ÅH va underbart det låter med en storebror som hejar på!
TinasDag Ert nya schema påminner om vårt. Tänkte visa hur vi har det så kan du jämföra lite.
07.00 God Morgon
07.20-7.30 ca Välling (erbjuder numera 280 men oftast går det i 220 eller lite mer "bara")
07.50-09.30 Ensamlek (ibland med ett par majskrokar eller russin som extra överraskning)
09.45 en liten äppelklyfta / halv kex eller dyligt som muta vid påklädning före utevistelse (vi är ute tills vi går in och snabbt värmer lite lunch, rester från middagen dagen före)
11.30 Lunch (här är han riktigt hungrig och äter bra) frukt till efterrätt
Social delaktighet, plocka ur diskmaskinen, bädda sängen, dammsuga osv.
12.30-14.00 sova 1.5 h
14.20 ca (när vi vaknat och gosat lite) Mellis (i dagsläget 220 ml majsvälling)
Utevistelse (eller ärenden, storhandla mat en gång i veckan osv) ca 15-17
Social delaktighet, matlagning.
17.30 Middag + frukt till efterätt
18.00 Bad, bus osv
18.40 Välling 220 ml (det som går i går i, varierar beroende på hur mkt han ätit till middag)
Mera skratt och bus!
19.00 Gonatt!
Med andra ord har vi ganska lika schema. Jag tycker inte att du ska vara orolig för Dags matintresse/intag. Var GLAD att du har en unge som har en okomplicerad inställning till mat. Ge honom tillräckligt med mat vid huvudmåltiderna. Mycket grönsaker. Även om aptiten är god tycker jag att man ska vara sparsam med en massa mellanmål. Om du är orolig för vikt osv så ska du däremot vara noga att INTE ge bullar, sötad fruktsaft osv. Rejäla portioner nyttig mat på bestämda tider blir man inte överviktig av, men småäts det sött är det en annan femma tycker jag.
Tina, du har PM också!