Min dotter som är fem år har alltid ätit "dåligt", aldrig varit särskilt intresserad av mat, bullar eller annat ätbart. Hon hade svårt att gå upp i vikt i början av livet, och vi blev hänvisade till special-BVC. Efter ett tag, när vi lärt känna den lilla sparven, tänkte vi att "näej, nu struntar vi i det här. Så länge hon är pigg o frisk ska vi inte oroa oss (och därmed överföra det på henne)".
Nu när vi var på femårskollen, basunerade läkaren rakt ut att lilltjejen är "för smal, det är inte alls bra med tillväxten på den fronten".
Det är för mig jättesvårt att veta hur jag ska bemöta min dotter angående "matproblemet" (vad gäller att bemöta småkorkade läkare var jag inte sen att ringa upp och skälla ut denna dagen efter, då dottern var hos en kompis
ÅH, vad SVÅRT det är att veta vad som är rätt ibland! Just matfrågan är så laddad för mig, då jag har en nära vän som dog i sviterna av sin anorexi. Detta plus att både min moster och mamma oxå haft (har) ätstörningar (den ena anorexi, den andra bulimi) har gjort mig i det närmsta fixerad vid att ha en sund inställning till mat och att äta (hur sunt det nu är att vara fixerad
Kan tillägga att hon växer bra på längden, är näst intill aldrig sjuk, är pigg och glad osv.
Om det är någon som tror sig ha en bra idé, snälla dela med dig till mig!
Kramar,