ramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

sockerprinsessan skrev:Hej!

Min pojk har tills igår natt när jag började kuren ammat varannan timme natten igenom, ibland även var timme. Men döm av min förvåning att natten som gick åt han inte en enda gång och verkar inte ha lidit det minsta av det :). Så jag tror att det är, i alla fall i mitt fall, väldigt invant... att det skall vara så. Nu är det slut...nya tider och piggare barn och mamma :D

//Lina
nilam skrev:Precis Sockerprinsessan, barn gör som vi lär dom :wink:
sockerprinsessan skrev:Nu behöver jag lite tips...min :heart: ängel :heart: är väldigt svår att hålla vaken ( läs dödstrött :sleep: ) från det han fått sovaslurken tills han kommer i säng...vill ju att han skall vara vaken när jag lägger honom så att han får lära sig att somna själv...

Kvällsrutinerna ser ut såhär:

18,00 middag
18,45 bada, sista slurken, bus
19,30 sova sova säng :)
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

:oops: Den översta citeringen var ju inte aktuell i din tråd, förlåt... jag är lite förvirrad :roll: :roll: :roll:

Kram iallafall

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Nu behöver jag lite tips...min ängel är väldigt svår att hålla vaken ( läs dödstrött ) från det han fått sovaslurken tills han kommer i säng...vill ju att han skall vara vaken när jag lägger honom så att han får lära sig att somna själv...

Kvällsrutinerna ser ut såhär:

18,00 middag
18,45 bada, sista slurken, bus
19,30 sova sova säng
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Så här kan det vara precis i början av kuren. Om han är döttstrött på kvällen så kan du lägga upp till en halvtimme tidigare ibland utan att det påverkar natten.

Mitt heta tips för att få honom att vakna till är kittel och bus. Gärna hissas upp i luften ovanför mamma/pappas huvud, och kittlas av deras hår på magen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
sockerprinsessan

får prova att lägga honom tidigare imorgon kväll om jag känner att det är nödvändigt. Har precis lyckats buffa honom lugn och sedan ramsa ( en bit från hans dörr) honom så att ha blev lugn och kom till ro. Är så himla stolt över mig själv :D
Katerina26

Inlägg av Katerina26 »

Vad skönt att höra, gick de bra i natt?
Tycker du är jätteduktig, Liam oxå.

Tack, de behövs :D Snart börjar kuren...är jättepeppad..ska läsa lite till.
Hur har de gått med dagarna tycker du? E lite klurigt tycker jag...

Ha en fin dag!

Mvh Katerina
Efter regn kommer väl solen?
Stolt mamma till goaste Benjamin 080623
sockerprinsessan

Natt 2 gick lite sämre tycker jag, han vaknade och hade kissat ner sig så det blev byte i sängen, kom till ro efter en halv timme med buffring o ramsor.

Vaknade igen 22,35 var ledsen , ramsade men han var fortfarande ledsen, stod upp och grät..några varv med buff och ramsor så kom han till ro och somnat 22,50.

Sov ändå till 02,00 då han först blev lugn av ramsan men sen la jag honom till rätta snabbt och solfjädra och ramsa, buffade även kort någon gång där mellan. Kom inte till ro förrän 03,15 då han somna om. När jag kom in till honoms å tystnade han direkt och la sig villigt till rätta. Vad ska jag göra annorlunda?

Vaknade till 03,30 ledsen lagt till til rätta 2 gånger och ramsat sen sov han gott till 05,45 då jag ramsa från sängen, han kom till ro. Blev en ramsa till 06,45 innan det var dags att stiga upp 07,35. Tyckte han åt lite bättre idag till frukost.

Jag kan bekänna att jag inte har tagit bort nappen utan har efter i natt blivit klok på att det är troligen det som gjorde att han hade svårt att somna om mellan 02 och 03,15. Plus en pipig och orolig hund som störde.
Nu undrar jag är det försent att ta bort nappen? hur går jag tillväga?
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Bra andra natt tycker jag men försök backa mer inatt, ramsa från dörren och ta bort nappen. Den stör mer än hjälper just nu!!
Den tar du bara bort helt enkelt, både dagtid och nattetid.
Vid kris använder du buff alt. solfjäder, han svarar ju fint på ramsan eftersom du får till omsomnande utan ingripande :thumbsup:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
sockerprinsessan

Tack för din uppmuntran!

Ja jag ska försöka backa mer i natt, han blir mest ledsen och gråter (vilket jag inte vill) och inte arg eller förbannad om jag inte går in. Därför sprang jag in så många gånger i natt. Det kommer antagligen bli lite mer oroligt eftersom nappen är försvunnen men jag får göra mitt bästa för att få det att verka toppen i alla fall.

Dagarna fungerar ok tycker jag, har precis tagit förmiddagsluren i vagnen ute med mig promenerandes, han somna efter 14 minuter, utan napp och jag väckte honom exakt kl 11 enligt schemat. Har svårt att få honom sådär superglad och skrattig precis innan, han blir mest irriterad.
sockerprinsessan

Vi går på babysim (2 terminen) på måndagar middagstid, jag kan få ihop det med schemat om jag ger lunch 15 min tidigare. Kan jag göra så utan att fördärva något eller hur är det bäst att göra under uppföljningsveckan?
duggan

Inlägg av duggan »

..jag tror nog du kan servera lunchen en kvart före utsatt tid utan att fundera mer på det.. :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sockerprinsessan

Fy fan vad jag är bäst... :D :D :D . Jag busade med snutte vår, med pappas hjälp, la honom, solfjärdra och ramsa ut. Lite protest gav han ca 1 min, ramsade mer bestämt och när hans protester mildrades så mjuknade min sjungande ramsa...han var tyst och lugn på 2 minuter....och utan napp dessutom....tack alla för tips, råd och ett enormt stöd...utan er hade jag inte lyckats komma såhär långt... :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Wow säger jag bara =D> :thumbsup: :sleep: :!:
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:

Va bra du är :heart:

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
sockerprinsessan

god morgon!

Natt 3 genomlöpte bra tycker jag, fick tillrätta honom 2 ggr när han varvde upp annars svarade han på ramsan fint. Dock svarade han emot några ggr när jag gav bekräftelseramsan.

Då moder hans var/är dödstrött så försov jag mig med 20 minuter efter marginalkvarten mu på morgon, justerar jag det tex på förmiddagsvillan med marginalkvarten till 15 min efter utsatt tid eller jag låtsas som det regnar?

Ha en bra dag atta supermammor och pappor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"