Godmorgon på er, eller God Förmiddag kanske
Vad kul att se några medpassagerare
Päivi: Jadu det är inte klokt vilka präktiga ungar vi har. Svårt att undkomma mallgrode-tendenserna
ElinN skrev:Har själv dagis-tankar i huvudet hela tiden och vrider och vänder på saker och ting. Och hänger man här på forumet en del, där de allra flesta är hemma till 3 år med sina små, så blir det naturligt att ens egna värderingar måste luftas och kanske omprövas!? Jag brukar vara ganska stark i mina övertygelser, men när man hör hur otroligt negativa så många (som i övrigt delar mina värderingar gällande barn och barnvård) är, så blir jag ändå osäker. Har jag fel frågar jag mig?
Rent krasst tror jag att var familj måste hitta sin
egen lösning. Där största möjliga hänsyn tas till
alla familjemedlemmar. Jag tror att det är viktigt att man är klar över att man inte begår våld mot någon annan samtidigt som man måste få gott om utrymme själv. Då är det bra att det finns ventilations-utrymmen, som det här forumet
Att begå våld mot den man älskar kan vara att man exempelvis lämnar ett barn på dagis som tydligt signalerar att det känner sig "förvisat", som gråter vid hämtning och lämning, som drastiskt förändrar sömn och mat vanor till det sämre etc. När barnet uppvisar tecken på förvirring och illamående då anser jag att det är dags att fundera på allvar över om man inte kan ordna "barnomsorgen" på annat sätt.
Jag tror faktiskt inte att du behöver känna dåligt samvete så länge allt är frid och fröjd
Johanna w. skrev:Då känner jag mig taskig som har henne hemma med mig hela dagarna, visst går vi ut, men hon vill leka med alla barnen och ju fler desto bättre. Och tyvärr är det så att det inte finns allt för många barn att leka med- I princip alla går ju på F.K.
Jag känner igen mig här. Fast jag har aldrig tänkt ordet "taskig" utan jag har tänkt ordet "otillräcklig" - oförmögen att tillfredställa Englas behov. Otillräckligheten har naturligtvis förvärrats i och med att jag är gravid och därmed är tröttare och har en sämre fysik. Sen när bebisen väl kommer blir det naturligt så att fokus kommer att ligga på lill-bebben och Engla blir prio två. Engla nöjer sig inte med att placeras framför en barnfilm med en skål skivat äpple någon längre stund. Otåligheten och utforskarlusten rycker i henne
Så till dagens dilemma
Eller gårdagens

Igår var första dagen som Engla skulle sova middag på dagis. Det gick - tvärtemot mammans goda övertygelse -
inte alls 
Vaffö då då

Engla hade ätit en hyfsat lunch innan middagsluren som på dagis förläggs i barnets egen barnvagn utomhus. Perfekt :thumbsup: PRECIS så vi gör hemma. Engla lades i vagnen, nöjd och belåten. Fröken går in för att efter ca 20 min märka att Engla ligger och illvrålar, förbannad

i vagnen. Fröken går ut och "vyshar" lite, naturligtvis utan större framgång. "Vyshar" är ju inget vi sysslar med hemma om man säger så

Fröken får kalla fötter och tar upp Engla. Fröken bestämmer sig för att Engla inte ska sova någon middag

Så när jag kommer och hämtar är ungen tämligen matt men ganska nöjd ändå. Naturligtvis tvärslocknade hon i vagnen på hemvägen... Det var bara det att kl var 13.30... i senaste laget för middagslur
Under kvällen analyserar jag problemet och kommer underfund med följande:
A, Jag har inte berättat om "ramsan" för fröken.
B, Engla går normalt sett inte och sover vid 11.30 utan vid 12.30 - alltså en timme senare
C, Kan vara att hon är ett "vanedjur" också. Det var inte vår rosenbuske hon stirrade på när hon skulle sova, det var "grannvagnens" suflett...