ramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sockerprinsessan

ramsor

Inlägg av sockerprinsessan »

Började kuren i gårkväll, gick över förväntan :D . Han somnade gott med några få buffningar, var väldigt trött.

Såhär såg det ut:

19,40 somnat
21,55 gnällde, vände honom och buffade 2x3
00,30 vaknade till roat sig sjäv i sängen inget gnäll
01,20 somnade om
03,00 vaknat,skrek buffat men var mkt orolig, for runt i sängen.
03,30 blev lugn gick ut med ramsa, somade
03,50 buffat ramsa, somnade om
04,25 orolig buffrat ramsat
04,30 somade om
06,50 vaknat mycket orolig, for runt i sängen, buffat men tog tid innan han lugna sig
07,35 lugn o vaken
07,40 morgon

Ser det bra ut? Bör jag ändra på något?
Jag känner att jag inte har riktigt kläm på ramstekniken, hoppas att någon kan förtydliga den för mig så jag känner mig ännu mer redo inför kvällen som kommer.

Sen undrar jag om någon har råkat ut för att barnet har fått feber etfer första kurnatten? Liam har lite feber men det kan bero på något annat med.

Tacksam för svar
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Sockerprinsessan :D min 4 åring gillade vekligen ditt nick, och hon älskar att sova hälsar hon :lol: :lol:
Välkommen hit :D

Ni har gjort en fantastisk natt, det gick verkligen jätte bra, den första brukar vara den tuffaste :wink:
Jag känner att jag inte har riktigt kläm på ramstekniken
Kan du utveckla?

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sockerprinsessan

Tack!

Fick mitt nick av pappa när jag var liten för jag åt för mycket sockerbitar :lol: Mamma började ha strösocker istället vcilket gjorde det hela mycket svårare för mig att mumsa :)

Att jag känner mig villrådig när det gäller de olika faserna i ramsandet, när de skall användas och hur mycket. Inatt så svarade han mig skall jag då fortsätta ramsa eller inte?

//Lina
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Instämmer i roligt nick och Nilams beröm över natten! Tjusigt som tusan.

Ramsan ska du alltid ha sista ordet på, det är det som är häftigt med den! När dialogen är ett faktum.
Om han svarar, så svarar du tillbaka tills han är nöjd, då ger du bekräftelsen och sen är saken biff :-)
Är han arg måste han få reagera men inte vara ledsen, då använder du ramsan.
Du har sista ordet men en liten suck kan han få ge ifrån sig efter att du bekräftat utan att du behöver ramsa igen.
Är du med :wink: :lol:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
sockerprinsessan

Ja jag förstår hur du menar, med lite övning så blir jag säkert helt hundra på när och hur mycket osv. Är rädd för att jag skall störa honom när jag ramsar tillbaka att hon blir ännu mer orolig.

Är det vanligt att barnet skall kämpa emot lite under dag 1:s middagsvilan ? Förmiddagsluren tog han i vagnen ute, somna som stocken och nu ligger han i sin säng. Han somnade kl 13,45 efter buffning, tanken var kl 13,30, bör jag lägga på en kvart extra så han får sova 1,5 timme som planerat?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är rädd för att jag skall störa honom när jag ramsar tillbaka att hon blir ännu mer orolig.
Bort det! Ramsan är guld! Och du kommer att märka hur den lugnar!

(daglurarna strular ofta ett tag)
sockerprinsessan

Tack för tipsen och beröm, laddar inför ännu en natt med äventyr...jag tycker det är väldigt spännande att se förändring, efter första natten.

Nu om daglurerna strular och han vaknar efter 20 min , tar jag upp honom eller han skall sova 1,5 h som jag har planerat?
nilam

Inlägg av nilam »

Leta inte problem där problem inte finns :wink: , nu ska du ju "lära" honom hur gott det verkligen är att sova 1.5 timme i sträck så det kan krävas lite jobb innan det sitter.

Lycka till i natt
Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
sockerprinsessan

ja det är jag med på att jag skall "lära" honom sova gott. Och det är nya saker för honom med så klart att han ifrågasätter.

Dagens daglur såg ut såhär:

13,30 lades i säng buffades
13,40 kom till ro
14,10 vaknade, rest sig, satt sig, inte kommit till ro
14,50 somnat efter buffning o solfjädring.

skall jag så väcka honom som tänkt kl 15 eller efter en extra kvart 15,15?
nilam

Inlägg av nilam »

Jag tycker gott du kan ge honom en kvart :wink:
Var bara beredd ifa han skulle vakna till, så DU väcker honom

Malin

sockerprinsessan

skall man fortsätta kuren trots han har fått feber eller hur är bäst att göra. Han har 38,5 grader
nilam

Inlägg av nilam »

Jag kan inte råda dig här, det är endast du som kan avgöra, du märker på honom hur påverkad han är av febern
Kanske någon annan har erfarenhet :?:
Malin

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du kan fortsätta om han mår hyfsat. Feber i sig är ingen fara, men titta på allmäntillståndet. Var lite lätt på handen, kanske måste du bli kvar på natt ett, det märker du. Ge en alvedon förebyggande också och titta till om du tycker att det behövs (man kan gå in och bara göra en tillrättaläggning om man känner behov av att kolla läget, och man kan ju alltid kika när det sover, det är det bästa!).
Katerina26

Inlägg av Katerina26 »

Hej sockersessan!

Ville bara säga vad duktig du är! Ska börja kura på fredag, blev pepad av ditt inlägg.
Lycka till i natt!

Mvh Katerina
Efter regn kommer väl solen?
Stolt mamma till goaste Benjamin 080623
sockerprinsessan

Tack det värmer...ser fram emot vad natten har att erbjuda, trodde inte första natten skulle vara så "lätt" som den var. Har precis lagt en dödstrött kille, har lite svårt att hålla honom vaken efter att han har ätit tills han kommer i säng...men han drog lite på smilbanden innan han la sig...alltid bättre än inget får jag hoppas. Så det blev inget buffande men ett lätt tryck med solfjädern gjorde jag.

Lycka till själv, det kommer att gå toppen! Jag anser att med en stor vilja och mycket kärlek går det mesta.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"