Tänder vid 3 mån. - någon?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Tänder vid 3 mån. - någon?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Hugo förklarar något för mig, men ack, jag förstår ju inte. Han sov oroligt inatt, har sovit oroligt idag - ligger just nu i sin vagn och gnölar/pratar högt/ försöker få igång lite gråt (lyckas ibland), verkar komma till ro, och så om några minuter så är han igång igen. Detta är ju något ovanligt, så jag undrar...

1) Det dreglas alldeles kolossalt i dessa dagar

2) Jag kände i övergommen något som verkade vara hårt - men jag har ju ingen aning - är det eller är det inte..? KAN man få tänder i åldern 13 veckor?

Så alltså; mina böcker hjälper mig inte så mycket med detta. Vad säger ni? Finns det några universala/säkra tecken på att tänder är i antågande? Och om så är, kan det störa hans sömn? Det har dreglats nu i säkert en vecka, men det har inte påverkat sovandet. En orolig natt hade vi förra veckan, då han vaknade hela två gånger ( :roll: ) och kunde inte lösa det själv.

Om det är så att tand är på g, - hur hjälper jag honom? Nu vaknar han igen... inte..?

För min del låter det som om han blir mest irriterad av att han vaknar - vill sova, men något väcker honom, typ.

Väntar på kloka inlägg... :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. Nu när man då tänker efter, måste jag medge, att detta börjar bli lite komiskt, faktiskt... :oops: Jag har nu hunnit vänja mig vid "stilla flyter floden Don" - lunket så till den milda grad, att så fort som det är något utöver det vanliga, låter jag ungefär så här: "Allihopa på forumet! Titta hit! Min son PIPER! Varför gör han det!?" :roll:

Det var väl mest det där dreglandet, och att han aktivt för saker till munnen - för första gången - som fick mig att undra om orolig sömn = tänder. Jag föreslår, att vi alla - inklusive jag - struntar i mig ett tag, lite kollektivt, så där.. :roll: D.S.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte då, här struntas inte :lol: Men roligt och tänkvärt är det du skriver - om hur perspektivet sannerligen förändras...

Se till att han har saker att hålla i (och föra till munnen). Tänder kan man födas med, så vänta inte på det, höll jag på att säga :lol: En god SHN-sovare påverkas dock inte (negativt) av tandsprickningen. Dreglas friskt kan det göra av olika anledningar, men visst, gärna av tänder på g. Det är som det ska vara. "Saglar", hette det förr om små barn som drällde ur sig en skopa saliv så fort de fick syn på något trevligt eller "smakade av". Därför hade man särskilda sagellappar :lol: så inte lilla skjortan skulle bli blöt :shock:

När han blir lite äldre (fem mån) är det skönt att gnaga på en sockerfri fullkornsskorpa mot sin mer eller mindre tandlösa gom. Hederliga gamla bitringar kan han ha redan nu :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jajamensan, vår son fick också "tänder" i den åldern. Men bara framåt liksom :roll: . De kom fram vita fläcker i framkant i tandköttet och en liten vass flisa och han dreglade massor.
Nu har de två kommit upp uppåt s a s och jag kan lugna dig med att nattsömnen inte blivit störd på något sätt! :D Inte ens 8-månångesten har stört vår nattsömn nämnvärt. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hejsan!

Visst KAN det vara tänder på gång, men ofta blir småttingarna ena riktiga dregelmaskiner just i den åldern. Jag kan ju tillägga att du ICKE är den första som börjat vänta på tänder ganska tidigt :oops: (dom kom först vid 5 mån dock, och påverkade inte sömnen ALLS :D)

Oj, oj, jag känner så väl igen mig... Gnäller lilla sötnosen lite en endaste dag är min första tanke: "NEEEJ, vad gör jag för FEEEL" :oops:. Att det skall vara så svårt att förstå att små älsklingar också har... vad kallas det... HUMÖR :!: :D
mamma till nova f?dd i januari -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna, tack Mindy, tack Jessica... Japp - en fullständigt lugn natt och normal morgon - tänk om man kunde ha is i magen och vänta en dag till/ en natt till innan man börjar spekulera...
Vi skall till BVC lite senare idag för sprutor samt vägning/mätning. Skall bli spännande att se hur mycket gossen har vuxit! :)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror att det var min svärmor som tipsade om detta (kan ha varit här på forumet och då var det inte svärmor :-k ).
I alla fall så kan man såga av skaftet på en träslev. Den är ju gjord för att ha i mat så den flisar inte och träet är ganska mjukt att bita i. Alltså själv sleven - skaftet ska bort...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jorå tänder kan komma tidigt, men som jessicafagerström skrev så börjar de dregla rätt bra i den åldern. Min Izabelle fick sina första två tänder när hon var tre månader och tre veckor gammal. Nu har hon 16 stycken! Och bara ett par av dem har gett henne besvär, men inte så att det har gått ut över sömnen.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja jisses!

Talade precis med systern i Helsingfors - tydligen fick även hennes lille Alex (för närvarande två år) sin första tand i 3 mån. åldern!

Vi var på BVC i fredags - ingen tand, men däremot kan jag nu stolt säga mig mamma till sju och ett halvt kilo Hugo! Mamma-gymnastik... :roll:

Klockan är sex. Jag höll på att försova mig - måste tydligen börja ställa klockan - sonen väcker mig ju inte längre... :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"