Nu är det dags!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tiny T

Nu är det dags!

Inlägg av Tiny T »

Hej!
Nu är det äntligen dags att kura vår tjej på 8 månader! Pirrigt men jag längtar SÅ efter att få sova hela nätterna och ser fram emot resultatet.
Vi börjar på fredag och nu slipar vi på detaljerna. Pappa ska ta de första två nätterna och sen byter vi.
Lillan ska lära sig sova och sluta nattamma och sluta med napp på samma gång- tufft men det ska väl funka va?

Några frågor:
1. Lillan ska sova inne två gånger per dag de första veckorna i alla fall. (Har ingenstans att ställa vagnen ute och kan inte heller vara på långpromenad varje dag pga syskon). Hur gör vi med första dagens dagslurar. Ska jag lägga då eller ska mannen stiga upp för att lägga henne? Är det samma tänk som natten med buff, solfjäder och ramsa?
2. Lillan sover i vårt sovrum och har en egen hörna med "draperi" runt. Ska alltid detta draperi vara helt fördraget? Det är ju viktigt med helmörk, samtidigt ska dörren till sovrummet vara på glänt, är det då ok att det kommer in en ljusstimma i sovrummet?

återkommer säkert med fler frågor ju mer det närmar sig!
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Ville bara tillägga, hade inte lagt in det på profilen, att Lillan är född 080602 och vi börjar kuren 090206.
Tina
Tina,
mamma till Johanna född 0806
Melker 0504
börjar kuren 090214
Tessan
Kontakt:

Re: Nu är det dags!

Inlägg av Tessan »

Hej Tiny!
Roligt med kurning på gång!
Tiny T skrev:
Några frågor:
1. Lillan ska sova inne två gånger per dag de första veckorna i alla fall. (Har ingenstans att ställa vagnen ute och kan inte heller vara på långpromenad varje dag pga syskon). Hur gör vi med första dagens dagslurar. Ska jag lägga då eller ska mannen stiga upp för att lägga henne? Är det samma tänk som natten med buff, solfjäder och ramsa?
2. Lillan sover i vårt sovrum och har en egen hörna med "draperi" runt. Ska alltid detta draperi vara helt fördraget? Det är ju viktigt med helmörk, samtidigt ska dörren till sovrummet vara på glänt, är det då ok att det kommer in en ljusstimma i sovrummet?

återkommer säkert med fler frågor ju mer det närmar sig!
1: Pappa behöver inte kliva upp, det är inga problem om du sköter dagen :-) och du gör på samma sätt som under natten, ramsa, solfjäder och buff.
2: När det är dags för att sova bör draperiet vara helt stängt men helt okej med ljus utanför! Mina barn är jättekänsliga för ljus medans andra inte alls är det men i början underlättar det tusenfalt om du har det mörkt så intrycken minimeras 8)

Ser fram emot att få rapporter under kurandets gång.

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Nu har jag kollat runt lite här på forumet. Jag har läst att 1 timmes lurarna inte den bästa tiden. Vi hade tänkt att J skulle sova 1,5 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen. Skulle det vara bättre med 1,45 på förmiddagen och 45 på eftermiddagen. Räcker det förresten? Om vi har 12 timmarsnätter? Hon är 8 månader.
Nu när det närmar sig utvärderar jag schemat typ en gång om dagen, men vi försöker följa den rytm hon har nu.
En annan tanke är att ha natt 11,5 timmar och då förlänga dagsömnen istället. Som vi har det nu sover hon ca 2 timmar på fm och ca 45 min eftermiddag.
Vi har kört denna kur med Storebror för 3 år sen, så vi vet ju vad som väntar, men han var äldre och hade kortare sovpass på dagen från start. Det är väl mina laddade nerver som vill att detta ska bli så bra så de ifrågasätter lite... :lol:
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En annan tanke är att ha natt 11,5 timmar och då förlänga dagsömnen istället. Som vi har det nu sover hon ca 2 timmar på fm och ca 45 min eftermiddag.

Det här trivdes vi med, som båda gillade en låg paus mitt på dagen.
Men en kvart back eller plus är inte hela världen, så du kan ta ditt ursprungschema med en 45 minuterslur och antingen 1,5 eller 2 timmars dagsömn också.
Tiny T

magsjukan

Inlägg av Tiny T »

Ikväll var det tänkt att börja kuren... vad händer... igår fick lillan en släng magsjuka. Hon kräktes lite på kvällen och idag har hon diarée. Hon dricker bra, ammar och äter pyttelite.
Tror ni vi kan börja kuren i morgon (lördag) om hon kommer igång med maten imorgon??
Känns lite frustrerande nu när vi varit så laddade och har "lånat ut" storebror hela helgen :cry:
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det där får du nog känna efter imorgon, kolla av hur allmän tillståndet ser ut och hur mätt är magen? Jag skulle avvakta till imorgon och kolla av, för du ska ju vara helt säker på att du vet att hon mår tillräckligt bra, annars kommer det att svansa runt en hel hjord med vargar, gissar jag :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

J är fortfarnade inte i storätarform, så i helgen bestämde vi att vänta till nästa helg. Nästa startdatum för kuren är satt till 14:e feb. Nu är det bara att ladda om och få igång aptiten igen och hoppas att ingen mer blir sjuk.
Jag återkommer!
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Alla :heart: :ans dag, det bådar gott!
Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Nu laddar vi om inför morgondagens kurstart. J äter igen, men kanske inte lika stora portioner som innan sjukan men mat och gröt igen, så hon bör väl ändå klara hela natten utan mat nu. Gröt och kvällssluk bröstmjölk innan läggning.
Vi har tagit fram vår gamla "loggbok" från storebrors kurning. Vi inser att de första två nätterna var det väldigt mycket trafik in till honom. Många kommentarer står: lipar, buffar x 4 ramsa ut. Men väldigt tätt enligt klockan. Ska vi köra så eller vänta längre och se om hon skriker upp sig och strunta i att gå in om det är smågnäll eller gå in på alla ljud första natten?
2 och 3 natten tog de ca 30 min för M att somna, natt 3 då jag tog över har jag skrivit M arg, ledsen, babblig och bökig. Jag buffade 3 omgångar innan han somnade den kvällen. Verkar detta ok eller var vi överambitiösa och inte väntade ut honom tillräckligt länge.
Min fråga är nog egentligen att ska vi ha mer is i magen, tålamod eller gå in på allt de första nätterna?

En fundering till som vi har är att J kuras i vårt sovrum. De första nätterna ska vi inte sova där inne. Jag har tänkt att vi inte ska göra det under uppföljningsveckan heller men mannen hade tänkt att vi skulle det. Vad tror ni kan bli bäst?
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Första natten ska man ha besked DIREKT vid ett uppvak. Aldrig avvakta och se första natten. Det är ju då man lägger hela grunden med lugnet och ramsan kopplad därtill. Vid varje uppvak är det alltså in direkt och buffa lugn! Under ett uppvak går man förstås ut efter att ha buffat lugn och då kan lyssna, avvakta och ser hur det utvecklar sig. Vid minsta uppskrikning är det in igen!

Ni kan dela sovrum igen när det hela satt sig lite. Dvs när det är mer undantag än regel att ni behöver ramsa (och då smyger ni ut!) Det är inte lätt att slutföra det hela om man sover i samma rum. Så ge det den tid det behövs, det kan vara dagar eller veckor vi pratar om.

Lycka till! :D
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Nu är vi igång!
Så var första natten avklarad. De har jobbat hårt tillsammans pappa och J. Hon somnade snabbt igår kväll, men vaknade efter en timme och då började jobbet....
En period sent i går skrek hon var 10 minut, sen lugna perioder. Mellan ca 1.30 och 3.30 var det väldigt stökigt. Mycket skrik och buff, men så klart även ramsor. Mot slutet av natten märkte pappa att de kommunicerade med ramsor, hon kunde tystna och somna om på bara ramsa och bekräftelse!
Vi väckte henne kl 7.00 (då hade hon somnat om ca 5 i 7). Hon var lite "groggy" och blängde surt på pappa och ville genast till mig. Trött tjej, men piggnade till efter amning. Under morgontimmarna har hon varit allvarlig men piggare än jag kunnat tro. Velat bli buren mycket och vara nära mig.
Nu har jag lagt henne för förmiddagssovet på 2 timmar. Arg först, men med lite buff och ramsor somnade hon efter ca 10 minuter. Det verkar som hon lyssnar på ramsan, sista ramsan och bekräftelsen fick henne från att var småarg, till att tystna och somna. Fantastiskt!! Nu hoppas jag hon sover hela sin lur!
Det är jobbigt, men mannen är duktig på natten! Det är ju stora omställningar för J, sova på mage, utan napp, ingen nattamning, ramsor, buff mm. Det här SKA gå bra!!
Det är lite roligt att till kvällsmat igår, åt J en jätteportion mat- mer än hon någonsin gjort, sen åt hon gröt 1,5 timme senare. Hon kände väl på sig att det var bäst att äta upp sig rejält.
Håll tummarna för oss!
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

I mina öron låter det som om pappa och J jobbar på utmärkt. =D> Super att dialogen börjar komma och att ramsan kan lugna. :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Härligt härligt,det låter gott att första natten funkade så bra.. det kan ju alltid kännas lite nervöst att komma igång.. 8)

Hoppas att denna natten blir bra för er oxå.. *kram'
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Ja, det är fantastiskt!
De båda dagslurarna har jag lagt, hon har somnat snabbt och vi har fått väcka henne. Vid den långa luren vaknade hon och skrek, men somnade om på en ramsa och bekräftelse!
Nu på kvällen somnade hon också snabbt på några ramsor och har bara gnölat till en gång hittills. Pappa sitter nu och funderar på vad han ska pyssla med i natt..... om det fortsätter så här bra.
Och jag! Jag ska gå och lägga mig med öronproppar i och inte stiga upp förrän klockan är 7 i morgon bitti. En hel natt till, det har inte hänt sen typ april förra året! Livsandarna är på gång tillbaka.
Jag återkommer. I morgon kväll är det min tur att vakta vargen.
Tina
Tina,
Melker 0504
börjar kuren 090214
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"