Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Nancy skrev: Folk får göra som det vill med nattningsrutiner för sina barn men jag kan inte låta bli att undra varför man inte inför ramsa och rutiner. Ja, det kräver jobb men det är en investering man har igen tusenfalt

Den tanken har jag tänkt måååånga gånger :lol:

Massor av kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Nancy skrev:Och då gjorde vi ändå något jag nog inte skulle rekommendera egentligen: bytte ut spjälsängen mot en säng på 140 cm... :shock: Fast jag boade in den med kuddar och lite nallar så det har gått jättebra. Endast en gång försökte Leia trava ur innan jag stängt dörren men då hon mötte min blick insåg hon snabbt att detta skulle inte funka så då klättrade hon tillbaka igen :wink: :lol:
Sover alla tjejerna i samma säng?! Eller vilka sover var!? :-k :D
Nancy skrev: Folk får göra som det vill med nattningsrutiner för sina barn men jag kan inte låta bli att undra varför man inte inför ramsa och rutiner. Ja, det kräver jobb men det är en investering man har igen tusenfalt :thumbsup:
Instämmer med dig och Johanna! Har precis lyckats försiktigt övertyga en annan mamma med bebis i samma ålder om det! Hon hävdade bestämt att hennes dotter INTE skulle somna före 23 (snarare 01) i alla fall, men redan första dagen med de nya rutinera för dagslurar och några lämpliga verktyg somnade hennes dotter själv för natten kl 21 och efter några dagar kl 20. Hon var förvånad och imponerad! :D Jag var inte det minsta förvånad som ni förstår! :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tessan: :heart: :wink: :heart:

Johanna w.: :wink: :heart: :wink:
ElinN skrev:Sover alla tjejerna i samma säng?! Eller vilka sover var!? :-k :D
Jo det hade vart nåt :wink: 8) :lol:

Leia sover i en våningssäng där överslafen är 90 cm och underslafen hela 140 cm. "Familjesäng" tror jag det kallas (köpt på Ikea). I samma rum sover även Lussi i sin spjälsäng och Lani i Leias gamla spjälsäng.

Vad snyggt du lobbade för rutiner till nyblivna mamman :thumbsup:

Leia: "Jag älskar Lani och min pappa. Och min mormor, och min farfar, och min farmor, och morfar, och faster Ann."
Mamma: "Har du inte glömt några :?: (och försökte vifta lite åt mitt och Lussis håll)
Leia: (slår ut händerna och skrattar) "Men vad tokigt, jag har ju glömt mig själv, jag älskar mig också :!: "

Fast jag får kärleksförklaringar jag också. Som i förrgår då Leia och jag plockade ur disken:

Leia: "Mamma.....ibland älskar jag dig och ibland tycker jag om dig."

:heart: Kram från Nancy
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

God morgon Nancy!

Vilka mysiga små tjejer du har! :heart: Tänk att få gå in och snusa på tre juveler som ligger i samma rum! Längtar lite tills jag får ha mina kids tillsammans (men passar ju på att supersnusa på lilla bökiga nöff nöff som ligger i vagnen hos oss :lol: ).

Måste bara säga att skak i handtaget är en underbar uppfinning! Har använt det sedan Ebbe föddes, varje gång jag lagt honom har jag avslutat med ett skak och gått därifrån (bara att gå därifrån och lämna barnet ifred är helt annorlunda från förra gången om man säger *snarkar* :roll: ). Det funkar alltid. Som ett bevis på detta kom den svårimponerade maken ner häromdagen. Ebbe var lagd och bökandet (därav nöffnöff som AKA :lol: ) började eskalera till klagotoner. Maken gick fram till vagnen och skakade bestämt och snabbt i handtaget, varpå den lilla kroppen blir helt still i vagnen. Han såg ut såhär när han kom ner till mig :shock:

Går inte en dag utan att jag tänker på Dig Nancy, när jag skakar i handtaget!

Kramar,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Anna :heart:

Ja det är verkligen mysigt att ha barnen tillsammans tycker jag. Och rent egoistiskt tycker både jag och maken rätt mycket om att Leia nu sover i "storflickesäng". Ibland smyger vi in och lägger oss bredvid henne när hon sover :heart: För att inte tala om morgonen då man kan gosa i en hög alla i den stora sängen. Fast Lussi tycker att vi skall ut till vardagsrummet och dricka välling istället. För att vara 18 mån är den unga damen mycket noga med rutiner.

Tack för din underbara skildring av maken och skaket :wink: :D

Nu kan ju just inte jag ta åt mig äran av att ha uppfunnit verktyget (menade du nog inte heller :wink: ) men eftersom jag gjort mitt bästa för att sprida dess förträfflighet blir jag ju alldeles lycklig och varm i kroppen när jag läser dina rader. Tack :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

:heart: Leia, du är för underbar :heart:
:lol:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor

:D nej, det är väl inte din uppfinning men jag förknippar skaket med dig :wink: :lol: 8)

Rutiner ja, märker också på Arvid att det måste vara som det alltid är, annars blir det konstigt. Mamma tycker det är supermysigt att ha Arvid i sin säng på morgonen så han kan dricka välling där när mamma ammar lillebror. Men nä, vi har ju alltid suttit i vardagsrummet innan, går inte att ändra nu! Tryggt med rutiner :wink:

Kram,
Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ElinN

Inlägg av ElinN »

Nancy skrev: Jo det hade vart nåt :wink: 8) :lol:

Leia sover i en våningssäng där överslafen är 90 cm och underslafen hela 140 cm. "Familjesäng" tror jag det kallas (köpt på Ikea). I samma rum sover även Lussi i sin spjälsäng och Lani i Leias gamla spjälsäng.
:lol: Haha! Jo, jag tänkte väl det! :lol: Men samtidigt såg jag bilden framför mig, när Nancy Supermom lägger alla flickorna på rad, stoppar om ramsar och går ut, och alla sover som grisar hela natten medan du skakar handtag nånstans i periferin! :lol:

Underbara Leia, alltid full av härliga kommentarer! :heart: Igår sa min stora tjej som är lika gammal som Leia, att hon älskar mig 50 och Elvira 1000! "Det är lika mycket mamma." :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Elle: Vad vore vi utan dig, kära supporter Elle :D :heart:

blivandemamma: :wink: :heart: :lol: Arvid och Lussi :heart:
ElinN skrev: :lol: Haha! Jo, jag tänkte väl det! :lol: Men samtidigt såg jag bilden framför mig, när Nancy Supermom lägger alla flickorna på rad, stoppar om ramsar och går ut, och alla sover som grisar hela natten medan du skakar handtag nånstans i periferin! :lol:
Men ElinN, det är ju precis så jag tänkte ha det sen när de minsta växt ur sina spjälsängar :wink: 8) O:) :lol:

Tack för rara ord om Leia och tack för att du delade med dig av Elicias härliga kommentar :D :heart:

blivandemamma
Rådgivare/advisor

Mäh, vad händer här då? :shock:
Var det så att jag hörde det knystas om en internetslös? ELLER?! 8)

Annars får hon ju stampa in och skriva nåt, för Guds skull! Jag behöver lite kloka tankar! :wink:

Kram, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Wow Nancy! :idea: Jag läste precis i din profil och noterade ett nytt litet L! :wink: Grattis! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:lol: Nancy :heart:
Vad mer kan jag säga :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart:Lani blir 7 månader nästa vecka. Hon är världens snällaste, gosigaste och raraste lilla bebisflicka. Nyligen hade hon på samma gång öroninflammation, falsk krupp, förkylning och tandsprickning utan att tappa humöret.

Hennes systrar älskar henne innerligt men utan att det blir påträngande. Jag aldrig sett minsta tendens till svartsjuka från de äldre syskonen. Är så tacksam och förundrad över detta faktum så jag ringer minst två ggr/dag och meddelar min mor... :wink: :roll:

Lani och jag är väldigt lika till utseendet. Nästan som att se sig själv i en spegel. Fast Lani har mindre rynkor och inte så mycket hår.

Precis som Lussi verkar Lani hoppa över ålning och vill istället, upp, upp. Hon är precis på gränsen till att krypa ordentligt men har inte riktigt fått ordning på hur händerna skall förflyttas.

chokladkaninen: Tack :heart:

/LO: :heart: :heart: :heart:
blivandemamma skrev:Mäh, vad händer här då? :shock:
Var det så att jag hörde det knystas om en internetslös? ELLER?! 8)

Annars får hon ju stampa in och skriva nåt, för Guds skull! Jag behöver lite kloka tankar! :wink:
Klokt :?: Inga dåliga krav men ok då :wink: :lol: Här kommer två visdomar med grunden i SHN och BB (som så mycket annat) men man måste ju göra kunskapen till sin egen också. Sen kan man precis som jag sprida sin förträfflighet O:)

1. ”Sömntrassel grundar sig ofta någon annanstans än där det yttrar sig”

Ex: om det strular i vargtimman är det lätt att man försöker åtgärda just vargtimman. Lätt att fokusera på mörkläggning, temperatur, ramsa eller ej, lite buff kanske och är inte bebisen alldeles ifrån sig av hunger tro? Även en luttrad trebarnsmor går lätt vilse då klockan är 05 och det är långt till morgonen.

Titta på övriga dygnet istället. Antal sömntimmar, matintag, bus och skoj, attityd av guds nåde större delen av dygnet? Lite finjusteringar så brukar stöket gå över. Utan buff, promise.

2. ”Fysiskt ingripande är nästan alltid värt omaket”

Där sitter du bekvämt tillrätta i soffan. Kudde i svanken, bebisen med bra tag om flaskan och kräktrasor, fjärrkontroll och mobil till hands. Då ser du hur ett äldre syskon börjar göra något olämpligt som att peta med vasst föremål på fina tavlan eller klättra upp på vingligt bord. Du säger till. Och igen. Och igen. Lite argare och surare för var gång. Och bit för bit stänger du barnets öppna kommunikationsdörr och istället utvecklar barnet den där selektiva hörseln som du i slutändan skulle offra fina tavlan för att få bukt med.

Nöj dig med En eller max två tillsägelser. Sen lägger du ifrån dig bebisen, makar dig iväg och med din fysiska kropp och utan ett ord ser du till att barnet genomför det du sagt till om. Om nödvändigt nöjer du dig med ett kort ”tack” eller ”bra” efteråt för att sen återvända till soffan och bebisen. Du vinner på det i längden eftersom du visar att mamma/pappa står för sitt ord.

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Nancy :D :heart:

Gud vad tiden går! Känns som om det var igår jag satt och läste om lilla Lani och er resa för att suga åt mig av dina visdomar 8)

Tack för att du delar med dig av dina kloka tankar, inte minst de som handlar om konkreta vardags trix :lol: när man har fler än en liten älskling i huset :heart:

Jag lär mig så mycket utav dig ska du veta!

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Johanna w. skrev:Känns som om det var igår jag satt och läste om lilla Lani och er resa för att suga åt mig av dina visdomar 8)
Vad glad jag blev över din lilla coola smiley-gubbe. Då kan jag pusta ut och vara lugn med att min självironiska blinkning gick hem. Det är ju annars lite lurigt med det skrivna ordet och jag oroar mig ofta för att jag inte skall vara tillräckligt tydlig.

"Visdomarna" är ju inte riktigt mina om man säger men det som jag tycker är så himla häftigt är det där gångerna man ser Barnaboksexemplen i sitt eget liv. "Jaha, är det såhär det kan se ut just här hos oss :D ".

Och då det sker blir jag eld och lågor och måste genast dela med mig.

Blir alltid lika glad då någon uppskattar det. Tack Johanna :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"