Att vänta i bilen i tre minuter?

Samtalsforum med barnen i fokus
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag har inte läst tråden. Tänkte bara svara snabbt att jag tar med alla, alltid.

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men herreGUD. :shock: Igen. Skulle aldrig lämna mitt barn i bilen att sova - eller för någon längre tidsrymd alls.

Sannolikheten att bilen börjar brinna i februari är förhoppningsvis inte så där väldigt stor men nu har jag blivit rädd och det avgör hela saken. Sofia skall ut ur bilen. För tre minuter. :shock: Skulle ju aldrig förlåta mig själv om det skulle hända något. :shock:

Jenny - jag tror inte det är själv tidsfrågan - det är mera att lyckas hålla Sofia borta från avdelningen, att ha kvar henne bredvid mig i hallen. :? Springer hon iväg och börjar leka så tycker jag att livet precis har försvårats till "fångarna på fortet" - nivån.

Jaja. :shock: Lua lyckades avsluta den här diskussionen väldigt definitivt :!:

Tack, Lua :!: På riktigt.

OCH alla andra! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan du lämna Sofia först?
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Usch ja, brand har jag väldig respekt för både vad gäller i bilen och i hemmet.
Vi har brandsläckare, brandfilt och senast förra veckan beställde jag en "repstege" till övervåningen.

Mardrömmen vad gäller bil för mig är om man hamnar under vattnet.
Vi har en rutkrossare med bälteskniv liggandes i fickan vid benen på förarsätet.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har också, Jenny, legat nu i badet och funderat: skulle det göra någon skillnad om jag lämande Sofia först :?: :roll:

Ja och nej. :?

då skulle jag vara i den omvända situationen, när jag skall hämta... då hämtar jag ju Sofia först, och sedan Hugo. Och jag vill INTE lämna henne kvar i bilen när jag hämtar Hugo, för DÅ står jag verkligen kvar och pratar, lyssnar, kommer med kommentarer och frågor. Det tar lite tid. :? Mer än tre minuter... :wink: Alternativt då att hon skulle få springa runt på deras in hängnade gård undertiden - Hugos dagis är ute när jag hämtar - och det skulle kanske vara ett bättre alternativ - om det inte var för henness middagssömn. :? Hämtar jag henne först är jag där mer eller mindre minuten efter att hon vaknat och det tycker vare sig jag eller dagmamman är bra. :? Att få in henne i bilen när hon precis vaknat och så... även om jag står och pratar med dagmamman också - så klart - när jag hämtar. Hon skall få "vakna till". SEN kommer mamma. :)

Nä - jag tror att lösningen på detta är att ge Sofia en Muta vid Hugos lämning - något som hon kan sysselsätta sig med den stunden som det tar mig att klä av Hugo, så hon inte störtar iväg in på avdelningen... 8) I fortsättningen skall jag hålla henne på en halv meters behörig närhet i resten av livet. :P Usch, vad allt som kan hända barn! :( Tack för att ni "väckte" mig :!:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hm, måste du lämna och hämta i samma ordning :?:
Kan du lämna sofia först, men hämta Hugo först :?:
Det löser ju inte hela biten ändå :-k

Jag håller med om att dagisparkering, med bilar som backar och barn som ska ur är litet stressmoment.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Kom att tänka på en sak,
sådana här billiga sulkyvagnar, som är lätta att frakta och fälla upp, och tar ingen plats alls, kanske vore något :?:
Det kanske skulle ta en minut extra högst,
det kanske skulle underlätta.

Bara en tanke :)
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Det är en svår fråga. För visst kan "allt" hända om du lämnar henne ensam i bilen....men samtidigt så kan ju också "allt" hända om du måste ta båda barnen med dig.

Såg ett avsnitt häromveckan av "Dr Phil" där en kvinna skulle lämna några saker till frälsningsarmen. Det var kallt ute och halt och hennes dotter sov i bilen. Hon valde då att lämna barnet i bilen istället för att väcka flickan och bära henne på den hala trottoaren. Inlämningen var ca tio meter bort och bilen var aldrig ur sikte, kvinnan var borta i ungefär 2 minuter. En förbipasserande socialsekreterare ringde polisen och anmälde henne och polisen kom och förde henne bort i handklovar och barnet omhändertogs.

I det fallet tycker jag definitivt att reaktionen var överdriven. Jag tycker att det är större risk att ta ut barnet på en hal väg än att lämna barnet under upsikt i bilen två minuter. Jag tycker också att det gjorde betydligt störra skada på barnet att se sin mamma arresteras och själv behöva åka iväg med en total främling än att lämas sovande i bilen i två minuter.

Nu har jag inte två barn, och jag har ingen bil heller. Men ärligt talat vet jag inte om jag hade vågat lämna min dotter tre minuter även om jag trodde det var helt säkert....vet hur folk överreagerar ibland och jag vill inte bli arresterad :o
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men... herregud. :shock: Igen. en gång till.

Menar ni att det är olagligt..? :shock:
Stilla

Inlägg av Stilla »

Nu blev jag också lite matt! Är det olagligt?!?
Jag tar med båda oavsett vem jag lämnar eller hämtar först eller sist. Stora S vill inte sitta kvar och Lilla s vill jag inte lämna kvar ensam, annat än undantagsvis om det t ex gäller att snabbt galoppera in på skolan med en glömd tröja eller så (händer titt och tätt - det man inte har i huvet får man ha i bena...) Även om lämning oftast går snabbt så kan man inte vara säker på att det alltid gör det, rätt som det är kan det bli tvärstopp eller så kan man drabbas av Pratsam Dagis-Fröken eller så. (Vi hade en sån förra året...)
Muta låter bra, Päivi! Och att lirka bilbälte med en hand - övning ger färdighet... :wink: Snart lär de sig själva, fast det vill man ju inte ska ske för tidigt. Är livrädd för att de ska knäppa loss sig medan man kör... Herregud, man borde inte köra med barn i bilen :shock: :roll: :wink: :lol:
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Idag åkte vi bil med morfar som är på besök. Lille Carlie bus tog sig ur stolen och lyckades öppna dörren innan jag visste vad som hänt. :shock: :shock: :shock: Som tur var satt han fortfarande fast till visst del, samt att vi körde mycket långsamt på vår gata.

:shock: :shock: :shock:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Susanne*: Det är då man är glad att man har centrallås!! Rufus har pillat på dörrhandtaget ett par gånger (men tar sig inte loss ur bältet) och då är det bara att låsa. Som tur var är det jättesvårt att låsa upp dörrarna där bak innifrån.

När det gäller olagligheter så tror jag inte att det är olagligt i Sverige. Att det händer i USA att någon blir arresterad (vilket man inte kan bli i Sverige... man blir häktad - min poliskompis har noga utbildat mig om detta... :roll: ) innebär inte att det kan hända i Sverige. Vi har väldigt olika lagar på många sätt. Jag har mycket svårt att tro att Socialnämnden skulle kunna få rätt att omplacera ett barn på grund av en sådan sak. (Men det är klart... illvilliga människor (finns det gott om har jag märkt) skulle kunna intyga att det händer ofta och att det är långt mer än 3 minuter det handlar om.)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilken tur då att jag from nu är snäll och laglydig till och med i USA... O:)

Rapporterar imorgon om hur det gick, idag har jag varit på universitetet. 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Eller så flyttar du till stan :cool:. Vi har typ 8 dagis inom 5 minuters promenadavstånd :shock: :lol:. Då kan man sälja bilen och behöver inte fundera på sånt där!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och maken då :?: Hur gör vi med honom :?: Han får inte plats i en flyttkartong... :?

Fast... :? NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :!:

Jag vill HA min stora lufsiga brumbjörn. :heart: Här. I skogen där han hör hemma. 8)

Ursäkta. Måste gå och attackera. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"