Att vänta i bilen i tre minuter?

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Att vänta i bilen i tre minuter?

Inlägg av Gäst »

Irriterad och SUR är jag, men jag skall FÖRSÖKA att ställa frågan utan att färglägga alltför mycket: :evil:

vardagsmornarna skall jag köra iväg två stycken barn till varsitt håll: Hugo till hans dagis och sedan Sofia till hennes dagmamma. Det tar tio minuter att köra från ställe ett till ställe två. Barnen skall lämnas halv nio och kvart i nio.

Vi har valt att göra så att jag lämnar båda eftersom maken skall iväg till sitt jobb klockan halv åtta. Om han skulle lämna något av barnen skulle det barnet behöva lämnas typ kvart över sju... :roll:

Lite onödigt, resonerar vi.

Så jag lämnar båda.

Först kommer jag till Hugos dagis. Jag ställer bilen på parkeringen och har nu två alternativ:

ta med båda barnen för avlämning av barn numero ett, eller låta tvåan vänta i bilen de tre minuter som det tar för mig att lämna. (Verkligen, tre.)

Följande dilemma har jag på alla parkeringsplatser, ensam med två barn: vilket barn skall jag ta ut först :?: Skall jag lita på att min autistiska treåring inte springer iväg mot vägen undertiden som jag bökar ut Sofia från sin stol, eller skall jag lita på att tvååringen (Sofia) inte gör det medan jag bökar ut Hugo :?:

Sedan skall jag genom två dubbellåsta grinder. Barnen troppar INTE vackert efter mig utan springer - förslagsvis - åt var sitt håll. :roll:

Sedan går vi runt ett hörne, och där är dörren. Öppna dörren, hjälpa Hugo av med yttekläderna (nu springer Sofia rakt in på avdelningen, med alla kläderna på, och börjar leka...), locka med mig Sofia tillbaka ut (illvrål) och böka genom ett motspjärnigt barn genom två dubbellåsta grindrar (mera illvrål) och sedan böka in barnet i bilbarnstolen igen, medan hon gör en ilsken brygga och kämpar emot. Hon hade ju hunnit börja leken, och är nu sur för att mamma avbröt.

Alternativ två går ut på att hon väntar i bilen de TRE minuterna som jag inte ser bilen. (Jag ser den genom de båda grinderna, och jag ser den på vägen tillbaka, genom grinderna. :roll: Inne på avdelningen, under den två-minutaren som jag hjälper Hugo och pussar honom på kinden ser jag bilen inte.)

Jag har valt att säga till Sofia "nu skall mamma lämna Hugo, sedan åker vi till DITT dagis", låsa bilen och låta henne vänta. :roll:

Hon har aldrig varit ledsen eller orolig när jag kommit tillbaka.

Men maken ser framför sig hur en GALNING :o HOPPAR FRAM från bakom busken samma sekund som jag går bakom hörnet (han har tur, det kommer INTE några andra föräldrar under just de två minutrarna då jag är borta), han SLITER fram en stålstol, KROSSAR bilrutan, ÖPPNAR dörren och snor min lilla bebis. (Jag ser framför mig hur jag är redan tillbaka vid "öppnar dörren och börjar fippla med bilbälterna..." :roll:)

Så jag har lite svårt att ta hans värsta-möjliga-scenario på fullaste allvar. :roll:

Men nu har han sått det där tvivelsfröet hos mig:

ÄR jag en oansvarig mamma :?:

ÄR det okej för ett barn i tvåårs-åldern att vänta i bilen i tre minuter :?: (Jag HAR klockat detta, vi HAR bråttom iväg till Sofias ställe, jag ÄR tillbaka på tre minuter... :roll: )

Skulle DU ta med dig båda barnen eller låta tvååringen vänta i bilen den stunden det tar dig att gå trettio steg, öppna en dörr, klä av en unge, pussa honom, stänga dörren, gå trettio steg tillbaka till bilen :?:

(Okej, jag lyckades INTE låta bli att färga det här utan att det lutar åt min fördel... :wink: )

Men jag vill HÖRA. Du skall lämna två barn, två separata ställen. Det tar dig ett par minuter innan du är tillabaka vid bilen. Hur gör du :?:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag förstår verkligen problemet och hur det allra enklast löses på ditt sätt. Men jag har aldrig lämnat ett barn ensamt i bilen och skulle inte göra det heller. Ser också "worst case scenarion" framför mig med nått som fastnar i halsen när man är borta... Det låter verkligen inte som en stor grej med 3 minuter, men jag svarar bara utifrån mig själv att jag inte skulle göra det ändå. Men jag har inte heller varit konfronterad med exakt samma problem! Min sambo skulle lätt göra precis som du -han tycker jag är överjobbig!!! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har större förståelse för dig än min man just nu 8) så jag är glad över att du svarar på frågan och vinklar det på ett - för mig nytt håll: KAN hon få tag i något i bilen, där hon sitter fastspänd som hon stoppa i munnen och storkna av :?:

Nej. :? Hon når inte fram till något sådant. :? Så just DEN grejen är jag inte orolig för. :roll: men jag skulle inte lämna henne i bilen för ens en minut med något ätbart i handen... :?

Hmmm.

Något mer som kan hända i en bil på tre minuter som jag inte ser :?:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
Tja...jag tycker inte att du är oansvarig om du låter henne sitta kvar. Sannolikheten att något händer är förstås inte alls stor.

Jag vet ju vad du beskriver och det är min vardag varje morgon... :D Lämnar också raringar på var sitt håll och det tar sin lilla nätta stund. Jag plockar båda ur bilen och tar dem i handen eller säger nu springer vi så fort vi kan till grinden. Typ. Nu är ju Astrid 5 år så koll hatr hon. Oftast men inte att förlita sig på. :wink:

Men jag har faktiskt valt att ta med båda varje gång. Både vid hämtning och lämning. Jag tvingar mig att åka i goood tid och se det hela som en tid av umgänge och ett projekt i sig. Jag skulle inte må bra av att lämna Charlie i bilen och rusa in. Dels för att det skulle kännas just som att jag lämnar honom ensam, men också för att jag gillar att lämna, prata lite med fröknarna och lugnt titta på nåt som visas upp. Sedan får jag hrm...övertyga Charlie om att det är dags att gå. Hans nya sport är att springa ut och snabbt upp på rutschkanan och ställa sig längst in så jag inte når honom... :shock: I och för sig så uppmuntrar jag buset där så får helt klar skylla mig själv. Förbannad som en gris var han idag för att han inte fick gräva i sandlådan på vägen ut...

Jag är mest glad att stortjejen tar sig själv. Oftast.

Så jag tror du har svaret själv :!: . Hur vill du ha det och vad är du bekväm med :?: Jag tycker du är en bra mamma oavsett. :D

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Vad som kan hända på tre minuter :?:

Där har jag full respekt för att ALLT kan hända. En dag så kan man bara en sak och då går det snabbt. Lille raringen här har inga problem alls att ta sig ut bilstolen och klättra dit han vill. Det visade han senast i helgen på motorvägen... :shock:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
K-ina

Inlägg av K-ina »

Säkert kan saker hända Päivi... Men hur sannolikt är det? Min fantasi -som är livlig - lyckas inte uppbåda nått. Jag skulle nog gjort som du! Så länge inte Sofia gråter över att du går... (Gråt fixar jag inte)

Däremot skulle jag inte klara att lämna på tre minuter! HUR bär du dig åt? Nu blev jag litet impad! :shock: Jag måste snacka med fröknarna och de andra barnen en stund... (Inser plötsligt att de kanske tycker att jag är jobbig som snackar sönder deras morgon... :lol: )
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, Susanne, situationen är ju ny, för mig, och därav osäkerheten då...

Jag väljer att ta tid på mig när jag hämtar - DÅ kan jag stå och prata och höra vad som gjorts under dagen - det vill jag ju veta! Och DÅ har jag möjligheten till det - på båda ställena. :) När jag lämnar tycker jag inte att dagispersonalen är så värst intresserad av att ha mig hängande kvar där :roll: och för Sofias del är allt så nytt att jag gör henne en vargtjänst om jag INTE lämnar henne snabbt och sakligt (och glatt!) som attan. 8)

Men jag låtsas inte att jag inte skulle undrat ibland (situationen är ju två hela veckor ny... :roll: ) ÄR detta rätt lösning :?:

Jag åker också i god tid, men tiden mellan de båda ställena - tiden det tar att åka från ställe ett till ställe två - förändras ju inte av att jag åker tidigt hemifrån. :?

Hm, hm... :roll:

Klart att jag vill ha det "på mitt sätt" och klart att jag skulle ändra på läget om det var så att jag såg en enda gång att hon skulle blivit orolig eller ledsen undertiden som jag lämnar Hugo. :?

Men jag vill inte bli blind. :? Det är därför jag gärna vill höra hur ni andra tänker om det här med att vänta i bilen eller inte. :? Finns det saker och aspekter i detta som jag inte "ser" :?: Har jag gått så totalt i försvar inför makens attityd att jag inte KAN se saken ur hans synvinkel? (Däremot så går jag inte i försvar mot er, :P så DET funkar...)

Sannolikhet, hit och dit. :wink: Vad skulle KUNNA hända då :?: :shock:
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Jag har full förståelse för att du gör som du gör :D . Tycker det känns helt okej att göra det, förstås under förutsättning att du har koll på att hon inte får tag på nåt farligt i bilen.

Jag har själv inga som helst problem med att lämna min 3-åring i bilen de säkert 5 minuter (:shock:) det tar att lämna storasyster. Han VILL själv bli kvarlämnad, han vill sitta och lyssna på skivan som spelar och ta det lungt, i stället för att böka med att klättra i och ur.

Annars får du väl försöka hålla den ena sötnosen i handen medan du knäpper upp bilstolen till den andra sötnosen med den andra handen. Krångligt förstås, men det GÅR ju.
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Däremot skulle jag inte klara att lämna på tre minuter! HUR bär du dig åt? Nu blev jag litet impad!
:lol: Jag tror att det hänger lite på hur det ser ut - nu parkerar jag i princip framför dörren :roll: det gör man ju inte på alla ställen. Det ÄR verkligen "bakom hörnet". Det enda bökiga är de där dubbellåsta grindarna... som rätt ofta bökas upp av Annan Mamma som lämnar samtidigt som jag: "lå inte, vi skall också igenom!" :D

Jag tycker att det är okej att bara säga "hej, här kommer vi!" :D hjälpa Hugo av med jacka och mössa och skor, och dagispersonalen står där och hälsar Hugo välkommen... ja. :shock: Vad skall jag säga sen :?: Varför skall jag stå kvar :?: De vet att jag skall vidare till nästa ställe... :roll: Vi pratades vid senast igår om allting. :shock: Sen, på eftermiddagen, DÅ står jag kvar och pratar om dagen, vad som har hänt och hur det har varit och ditten och datten. Med tom bil bakom mig. :wink:

Så ser jag på det hela... :shock: :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hahaaa, den här tråden engagerar..! :lol:

Tack Leja - 74 för synpunkter. 8) trebarnsmamma och allt. 8)

har aldrig försökt fippla upp stolar med en hand. :shock: DÄR blev jag imponerad... :lol: :P
K-ina

Inlägg av K-ina »

Du förstår... Jag pratar om väder och vind... Och om de andra barnens fina kläder, coola leksaker, snygga nappar osv... typ! :shock: Däremot lämnar jag Gustav "mentalt" på en gång för han snurrar iväg in på en gång och låter mamma stå kvar och snacka. Det tar nog 10 minuter för mig att bli färdig... :lol:

Och vet du! Detta KAN ju ändras för dig också. Dagispersonalen har ju under åren blivit goda vänner så vi pratar ju inte bara barn. Vi snackar jobb, semester osv osv. Vänta du bara... :lol: 8) :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lille raringen här har inga problem alls att ta sig ut bilstolen och klättra dit han vill. Det visade han senast i helgen på motorvägen...
:shock: :shock: :shock:

Men herreGUD. DET var verkligen en aspekt jag INTE har tänkt på.. :!: Att hon skulle kunna lära sig att SJÄLV fippla upp bältena... :!:

8-[

Det är i så mycket som jag är "förstagångsmamma" med Sofia! Bara för att HUGO sitter och drömmer 8) ute i stratosfären :lol: så fort vi åker bil så betyder det ju inte att SOFIA också kommer att visa möjligen bara svalt ointresse åt hur jag nu gjorde, med den där knappen och låsanordningen... :P

:shock:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Susanne* skrev:Vad som kan hända på tre minuter :?:

Där har jag full respekt för att ALLT kan hända. En dag så kan man bara en sak och då går det snabbt. Lille raringen här har inga problem alls att ta sig ut bilstolen och klättra dit han vill. Det visade han senast i helgen på motorvägen... :shock:
Samma här, båda godingarna kan ta sig ur stolen och börja klättra runt bland handbromsar och kopplingar osv. Förarplatsen är ju roligaste stället ju :) .

Sen har du ju senariot som maken målar upp, öven om det känns mindre troligt :wink:
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Vill du verkligen veta vad som kan hända med en bil på tre minuter?

I somras brann en 3-åring inne här i vår kommun, i en parkerad, avslagen bil. Föräldrarna lät henne sova vidare i bilbarnsstolen medan de åt lunch på en uteservering. De såg bilen från där de satt. Sedan dess har jag blivit smått hysterisk. Jag VET att man inte kan skydda sig mot allt och att sannolikheten att det ska hända är minimal, men ändå.

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det låter som att du skulle behöva mer tid på dig? Då slipper du ursprungfrågan :wink:.

Lämna Hugo tidigare? Lämna Sofia senare? Hur lång tid skulle du behöva?

Jag skulle INTE lämna ett så litet barn i bilen själv. En gång har jag lämnat både Abbe och Anton själva i bilen för att springa in och betala bensinen på macken. Dom sov båda två. Anton kan hitta på lite vad som helst, och jag hade hjärtat i halsgropen hela tiden. Det gick bra. Men jag gör det bara i verkligt nödfall.

Lua: :cry:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"