Justera schemat?

Skriv svar
nona

Justera schemat?

Inlägg av nona »

Hej allihopa,

Min lille kille kurades i borjan av november och efter lite strul med tidiga mornar och nagra bakslag sa ar han nu en saker sovare sedan en tid tillbaka.

Han ar nu drygt 10 manader och hans schema ser ut sahar:

7.00 vaknar
8.00 grotfrukost
9.40 sova 20 minuter (har precis dragit ned fran 45 minuter)
11.15 lunch
13.15 sova 1h 45 min (har idag for forsta gangen tidigare lagt denna lur med 30 minuter sa idag 12.45)
15.00 mellanmal
17.00 middag
18.00 bad
18.30 kvallsgrot
19.00 godnatt

Han har borjat protesterat vid laggning forsta luren och dessutom vakna tidigare pa morgonen. Jag har darfor justerat schemat genom att lagga honom 25 minuter senare och endast sova i 20 min pa morgonen och jag har ocksa tidigarelagt lunchluren med 30 minuter (nu 12.45 forut 13.15)

Ar jag inne pa ratt spar? Min plan ar att sa smaningom skippa morgonluren helt och tidigarelagga lunchluren ytterligare 15-30 minuer, om han vill tankte jag ocksa da lata honom sova langre da. Nar tror ni att jag kan borja med detta?

Vill ocksa passa pa att tillagga att min lille prins nu ar ett helt annat barn, glad aktiv och i stort sett aldrig gnallig! Forut vaknade han var 40 minut hela natterna sa ni kan ju tanka er skillnaden i livskvalite for alla inblandade!

Tack for all hjalp!

Kram

Nona
Mamma till lille Lasse född 31 mars 2008
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Nona och tack för din härliga rapport om livet efter kuren :D Ja visst är det en enorm skillnad, det tror jag alla som kurat skriver under på!

Normalt övergår man till bara en lur kring ettårsdagen. Det finns de som ändrat till enlursschema redan vid 11 månader, men tidigare än så avråder jag dig från att ta bort fm-luren. Då föreligger stor risk för övertrötthet och så fallerar den goda sömnen.

Det jag undrar över är orsaken till tidigareläggning av långluren? Du är inne på rätt spår när du tänker att den ska tidigareläggas, men du kan inte göra det förrän du skippat morgonluren. Tidigareläggningen av den ska inte ske gradvis, du bara gör det rakt av sedan kring ettårsdagen. Nytt schema introduceras med glad och säker attityd.

Jag tänker nämligen som så, att det finns risk för övertrötthet innan natten kommer, och det kan faktiskt resultera i tidiga morgonuppvak.

Har ni ordentligt med utevistelse varje dag? Och mycket social delaktighet? Båda gör att småfolk sover som grisar :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"