Frågor om Kurning !

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Vildängel_78

Frågor om Kurning !

Inlägg av Vildängel_78 »

Hejsan !

Har en liten tjej på snart 6 månader som vaknar flera ggr/natt och jag tänkte försöka hjälpa henne till längre nattsömn med hjälp av SHN...Håller på att läsa boken men passar på att ställa några frågor här oxå..

1. Ska dom alltid ha eget rum när dom kuras..Vi kommer att flytta i slutet på februari..o då får hon eget rum...är det bättre att vänta med kurandet tills dess..?

2. Jag har försökt att vänja henne vid regelbundna sovtider på dagen...men det går sisådär..är det bättre att skippa regelbundenheten tills vi börjar kura eller är det bra att hon vaknar och sover (gäller främst dagsömn) på regelbundna tider redan innan kuren ?

3. Hur länge rekommenderas andningslarm ? Hon vänder sig ju obehindrat från rygg/mage och tvärt om redan nu...bör jag ändå skaffa larm ? Eller gäller det mindre barn än henne...?

4. Jag har hört talas om någon film oxå...vart kan man få tillgång till den ? Finns den här på forumet eller beställer man den någonstan ?

Ska som sagt läsa igenom boken både en och två gånger innan jag börjar för jag misstänker att det är lätt att börja vackla kl 4 på morgonen..
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen hit :heart: ! Roligt att du hittat till SHN och forumet, här finns massor av spännande läsning.

Ni kan sova i samma rum, men försök då skärma av så att hon har en egen vrå. Första nätterna på kuren är ni utanför rummet och ramsar utifrån, annars faller hela tanken med att ni håller vakt. Ska vara helt mörkt och gärna svalt.

Jag tror det är bra med regelbundenhet innan kuren, men gör alla andra förändringar på ett bräde. Blir lättast så att svara på alla frågor på en gång.

Jag hade absolut införskaffat andningslarm, rekommenderas till året ungefär och går det att ha längre är det bara bra. Risken är inte över även om de kan vända sig själva. Liten risk, men bara tanken att det kan hända gör att jag rekommenderar larm. En orosvarg mindre :wink: . Så har man sen sitt larm om det skulle komma ett litet syskon någon gång.

Filmen ingick till en tidigare SHN-upplaga, men den togs bort. Finns ett filmklipp på buffning här

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-buffning

Jättebra att du frågar!
Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

1. Jag tycker nog det. Flytten innebär ju röra ändå, svårt att ha det lugn och den ro omkring sig som gagnar kurandet - och man ska inte göra det svårare för sig än det behöver vara! Med flytten blir allting nytt och då blir kuren en del av nyhetspaketet = enklare för lilla barnet att ta till sig det hela på ett enda tydligt bräde, om du förstår vad jag menar!

2. Jag skulle vänta till kurstarten. Inget hindrar förstås att du försöker strukturera saker och ting nu med, därför att du vill alldeles själv, så att säga, men se det inte som någon "tjuvstart" på kuren eller något "test", för det leder bara till förvirring. Ömsesidig.

3. Jag kan inte säga, med gott samvete, att strunta du i larm, nu när hon är så stor - alldeles nyligen avled en 10 månader gammal bebis i PSD. Risken har inget att göra med förmågan att vända sig själv. Risken ligger i de andningsuppehåll som alla små barn gör under riktigt god djupsömn - oavsett sovställning - och som i yttersta undantagsfall kan bli ett för långt och för mycket. Därför vågar jag inte annat än rekommendera larmet till 11-12 mån.

4. En dvd medföljde första utgåvan av Sova hela natten som kom 2005. Den är utgången. Jag skrev en ny, Internationella Sova hela natten, som kom 2008 (och som också ligger till grund för de översättningar som gjorts och görs). Till den hör, av finansiella och distributionstekniska skäl, ingen film. Så småningom kommer ett antal filmsnuttar att presenteras här på forumet i stället. En som visar buffning finns. Under fliken Sova hela natten ovan hittar du "SHN - så här kan det gå till" och där ligger den :wink:

Det är jättebra att du läser på, läser på och läser på - helst tills ögonen blöder :lol: Det är - så oändligt viktigt att man verkligen förstår alltsammans - förstår det ur BARNETS synvinkel, utifrån barnets situation. Så att man inte stirrar sig blind på ren metodik. Gör man det är det sannerligen lätt att vackla vid fyratiden på morgonkulan :shock: Men vet man exakt vad man gör och varför, under den orubbligt säkra insikten att man gör det för att HJÄLPA sitt lilla barn, inte för att utkämpa någon sorts kamp (eller hm :oops: tycka synd om sig själv :oops: :oops: ), då vacklar man inte. Tro mig [-o<
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vildängel_78

Inlägg av Vildängel_78 »

Tack för snabba svar :-)
Då förstår jag ang filmen..Håller på med den nya boken och då fanns ingen film med..får se om det går att få tag på den gamla oxå (men bra med länken till buffandet)

Tänkte mer på schema för mat och sovtider...än så länge sover hon på rygg men rullar ibland över på mage...därav frågan om larm...sätter upp på införskaffa listan :-)
Känns iaf bra att hon börjar gilla magsovandet...även om jag är där o vänder tillbaka som det är nu...

Känns som vi väntar till efter flytten...då hinner vi ju läsa på lite bättre och några veckor mer eller mindre känns som det spelar mindre roll..hon får iaf runt 14 timmars sömn/dygn som det är nu..hon sover ju redan nu ca 20-08 fast med runt 3 uppvak...någon gång för hon vänt sig till mage o så en gång för att äta...

Ska läsa,läsa,läsa innan vi börjar så det inte blir fel...
Prinsessan 080809
nilam

Inlägg av nilam »

Bra :D Det går aldrig att läsa för mycket :wink: Andra länkar kan också vara till stor hjälp, faktiskt så har majoriteten av föräldrar (nästan) samma frågor

Larm kan du hyra/köpa här: www.andningslarm.se

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"