Hjälp!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammaT

Hjälp!

Inlägg av mammaT »

Hör överallt om hur de små älsklingarna bara gapar och vill ha mer mat hela tiden.Är det inte nån som varit med om att den lille inte är intresserad och helst bara ammar?

Min lille kille är snart sju månader. Vi började vid 4 mån med smakisar. Han var inte intresserad. Gjorde uppehåll några dagar, provade med frukt efter några dagar osv. Fortfarande nu äter han inte mer än ett par skedar och sen är det stängd mun och krångel. Han har aldrig behövt använda flaska och har inte velat ta den när jag försökt.

Vill inte hålla på och "fråga" honom, men börjar känna att jag inte vet hur vi ska komma framåt. Ska jag helt sluta försöka mata några dagar och bara amma?
Ska man koncentrera sig på ett mål om dagen eller flera? Mat eller gröt? Skulle gärna vilja att han kunde dricka välling i flaska, men vet att det helt enkelt inte passar alla barn. Hur mycket ska man envisas?

Nån som har några ideér?!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag skulle inte se det som att han inte vill ha utan som att han inte fått till tekniken och inte vet hur man gör när man får ner maten. Han har heller inte kopplat ihop maten han får med att man blir mätt.

Det är en träningssak och jag skulle nog bara pröva vidare. I en attityd av självklarhet. Kanske efter att du ammat så att han inte är vrålhungrig.

Om jag förstått rätt så har han aldrig druckit ur flaska. Själv matade jag bröstmjölk och ersättning ur flaska och hon ville inte ha välling i flaska. Då prövade jag med pipmugg. Efter några dagar med pipmugg funkade flaska också.

Tänk på när det gäller flaska att nappen ska upp i gommen för att få igång sugreflexer. Även här gäller att visa en attityd av självklarhet. Det ska inte bli en kamp, men du får inte ge dig för att han krånglar lite (därmed menar jag inte att han krånglar lite).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Amalia

Inlägg av Amalia »

Känner igen mig exakt! Min yngsta tjej har varit en riktig "tuttefia" hon var inte intresserad av något annat, flaska var skitläbbigt! För att inte tala om sked med potatispuré m.m. Jag testade smakportioner men det gick inget vidare så jag la ner det.Vår lilla satt alltid med vid matbordet och en dag så tyckte hon nog att det verkade spännande med mat så då åt hon. Sedan var bordsskicket en annan femma. Men är man liten så är man.
Idag är hon snart 2 år och ropar "Mera tatis" !
Jag tror inte på att skynda med smakportioner,men jag har haft turen att kunna amma länge så vi har haft tid att introducera gluten m.m. under amningen. Och som sagt - en dag gick det bara!
Mamma till 2 flickor.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för era svar!

Han har ätit en del ibland, en gång en hel portion gröt. Jag tror inte att det är vissa smaker han inte gillar, det verkar vara själva situationen. Däremot tycker han mycket om allt han kan hålla själv, kex, riskaka, macka osv.

Har provat med pipmugg, han är intresserad, vill gärna ha, men biter bara i pipen och får inte i sig mycket.

Hur gör ni med kladd, egen sked, hålla själv och så? Min lilla vill gärna hålla skeden, men blir distraherad av kladdet. När pappa ger gröt på kvällen fungerar det bättre och han håller i handen och låter det inte bli så kladdigt.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Jag tycker att du helt enkelt ska se det som att han inte riktigt har fått grepp om vad det handlar om. Brösten vet han att han blir mätt av, men det andra är nog mest spännande saker som han inte riktigt begriper sig på. Så fortsättmed pipmuggen, så kommer han att få i sig mer och mer. Testa själv och se så att det kommer något. Det får inte vara för mycket motstånd. Fortsätt också med annan mat. Det kommer när det kommer.

Handen över handen är ett bra sätt att hjälpa till att få till det rätt. Att det blir kladdigt gör ju inte så mycket men om han slutar äta för att det blir kladdigt (jag antar att kladdet blir roligare än maten) har jag ingen ide om...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Min numera 4,5-åring åt bara välling (i stort sett) tills han var över året och han är helt "normal" idag! :shock: :wink: :lol:

:idea: Gör ingen grej av maten - det handlar mer om motoriska övningar än vilja att äta mat! Sitta/gapa/smaska/svälja/ - och allt på en gång :shock: - kan kännas som att springa ett sprinterlopp och lösa ekvationer samtidigt för en nybörjare :D !

:idea: Ge lite plockbitar då och då när han visar intresse - ungefär som man ger en tiggande hund vid matbordet!

:D Lycka till!
Senast redigerad av Gäst den tor 25 aug 2005, 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för era tankar.

Jag vet att det kommer att ge sig efter hand, men visst är det svårt att tänka klart när allt man hör om i mammagrupper osv är hur lätt och bra alla har det?! (Fast alla har väl sina krångel)

Jag har ju världens goaste unge!

Jag är förskollärare och har träffat massor med barn (läs föräldrar!) med olika matproblem. De äter BARA det ena eller andra. Har gett mig sjutton på att inte låta maten bli en kamp och ändå nojar jag i onödan. Skönt att höra er säga att det ger sig. Barn under ett år har jag ingen utbildning på!!!

Testar och ge lite lunchmat vid 14 och låter honom sitta med när vi äter kvällsmat vid 17.30. Kanske ska ha en tallrik gröt med då? Han gillar verkligen att få en macka men det mesta av den får man gröpa ur gommen efter ett tag. Men, men....
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

mammaT skrev: Han gillar verkligen att få en macka men det mesta av den får man gröpa ur gommen efter ett tag. Men, men....
Det bevisar väl att han tycker att det var något gott men han har inte fattat vad det ska vara till för. God smak i munnen, men att man ska svälja också :shock: :roll: , det lär han sig 8)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Amalia

Inlägg av Amalia »

Tyvärr gör man ju misstaget att jämföra sig med andra. Alla är vi ju olika. Men det är alltför lätt att glömma bort sig när " alla andra" har så duktiga barn, som äter, sover, kryper och går allt efter "manualen".

Jag skrev ju tidigare att vår lilla satt med vid maten, jag tror det skapade ett intresse i hennes takt, når något såg tillräckligt intressant ut gjorde hon tecken till att vilja ha. Helst skulle det serveras direkt på bordet. Hon hade lite svårt att förstå vitsen med att majsen m.m skulle mellanlanda på tallrik. Men i början ska det nog få tillåtas lite kladd, det ska ju vara roligt att lära sig äta. Det är ju inte bara smaken som är intressant och ny utan även konsistensen, och då menar jag inte bara i munnen utan även i den lilla handen.
Jag tror inte att maten blir en kamp om man inte själv gör det till det.
Jag hörde häromdagen om ett exempel där föräldrarna, innan barnen knappt hunnit sätta sig, förutsatte att barnen skulle börja gnälla och vägra äta. Och bråket var igång. Barnen vägrade äta. Men det förstår man ju, vem vill äta om nån förutsätter att man inte kommer att äta det som serveras eller att man kommer att spilla och söla ? Krånglet kom som ett brev på posten. Det tog sin tid innan den familjen fick trevligt vid matbordet och jag är glad att jag inte bodde hos dom!
Har du själv en lugn och sansad inställning behöver det inte bli bekymmer.
Lycka till
Mamma till 2 flickor.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"