Gravid med nr 2 - var tar tiden vägen?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
epona
Inlägg: 112
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 09:41
Ort: NV Skåne

Gravid med nr 2 - var tar tiden vägen?

Inlägg av epona »

Hej igen allesammans! Har haft fullt upp med lite av varje, men inte glömt bort det bästa forumet av alla (även om det kanske kunnat verka så). Jag såg att mitt senaste inlägg var i februari 2008 och det var väl då någon gång som vi satte igång och försökte få till ett syskon till vår underbara mirakelpojke född 13 april 2006. Tyvärr resulterade det första försöket i ett missfall och sen var det segt. Men till vår lycka tog det sig till slut, i somras! Så nu sitter jag här med magen i vädret och undrar var de här senaste 6 månaderna tog vägen? Jag har ju varit hemma med sonen ända till för en vecka sedan, då han började på förskolan (15 h/v), 2 år och nästan exakt 9 mån gammal.

Det är verkligen stor skillnad att vara gravid igen, på många sätt. Med nr 1 kunde jag sova eller vila när jag kände för det, ingen press och inga krav. Men med en aktiv 2-åring i huset har det varit allt annat än lugnt. :lol: Tack och lov har han fortfarande behövt sova mitt på dagen, så då har jag kunnat passa på och ta en tupplur jag med. En annan skillnad är att första graviditeten hade jag inga som helst besvär. Jag blev knappt svullen mot slutet ens, fötterna snarare krympte och jag behövde aldrig gå upp och kissa på nätterna.

Den här gången hade jag konstant dålig sömn de första 4-5 månaderna, inte en hel natts sömn. Behövde gå upp och kissa och kunde inte somna om. Fruktansvärda sammandragningar ända från v 10 och med blödningar under några veckor till att börja med. Nu så här efter 25 fulla veckor kallas det väl förvärkar istället, men de gör lika ont fortfarande *suck*, fast jag har i alla fall inga blödningar längre. Både sömnen, benkramperna och förvärkarna har bättrat sig sedan jag började ta magnesiumtillskott för snart ett par månader sedan. Men glömmer jag bort tabletterna 2-3 kvällar i rad så blir allt olidligt igen, så jag piskar mig själv att komma ihåg och ta dem innan jag lägger mig.

En annan skillnad är att än så länge har vi bara kommit ihåg att ta EN bild på magen, på själva julafton blev det. :D Och magen är större med nr 2! För att inte tala om boobsen.... :shock: .....och inte vill de sluta växa heller. Fattas bara att det växer ut fler spenar eller nåt dessutom.

En tredje skillnad är att när bebisen föds (BF ca 5/5) så slipper vi skriva på faderskapspapperna på socialkontoret! Vi gifte nämligen oss på luciadagen 2008, dvs drygt en månad sedan. Så nu har även jag samma efternamn som sonen och pappan! :D
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Stort grattis till lill*n i magen och till giftemålet. Så härligt för er alla och en sådan spännande framtid som väntar.

Ja tiden går fort när man har fullt upp och det är skillnad att redan ha barn när man väntar nästa, det blir lite mer action rakt av då helt enkelt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Känner igen det där! Tiden flyger iväg! Å det är på barnen man ser hur fort det går!
Själv är jag gravid med min fjärde (bf 18/5) och jag kan ibland stanna till när det buffar och bubblar i magen - Vad var det!? :shock: Har jag ätit något konstigt :roll: ?... å sen kommer jag ihåg ... Bäbisen #-o :lol: !
Mer action var rätta ordet. Man får skynda sig att njuta!

Kram!
Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
epona
Inlägg: 112
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 09:41
Ort: NV Skåne

Inlägg av epona »

Vilken tur att jag har drygt (?) tre månader kvar att njuta av graviditen, det känns nästan som att det bara är helt nyligen som jag insett vad vi gjort och vad som kommer att ske. :shock: :lol:

Men den här gången är jag fast besluten att vi ska gjuta av min mage, för sen blir det minsann inte fler chanser. Maken undrar vad vi ska göra med avgjutningen sen, för han kan inte riktigt tänka sig att hänga den på väggen...ens i sovrummet. Men vi får väl se. 8)
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

det känns nästan som att det bara är helt nyligen som jag insett vad vi gjort och vad som kommer att ske.
:lol: samma här :wink: På något sätt är det väl inte förrän i v20 någonstans som det börjar bli allvar :roll: :lol: Magen syns tydligt och buffarna känns! Pyret där inne är verkligen ett riktigt barn om än pyttelitet! :heart:

Måste oxå fråga om att gjuta av magen - gör ni det själva?? Verkar lite spännande! Kul att säga till barnet att däri låg du!
Fast vill man verkligen bli påmind om hur enorm man egentligen var?? :lol: :lol: Min förra var en katastrof som jag formligen hade i knäna när jag satt ner... hoppas innerligt jag inte får en likadan igen! :shock: :lol:
Annars kan det ju alltid bli en trevlig serveringsskål eller ett sånt där skydd att sätta över tårtan?? :lol: :lol:
Kram, Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
epona
Inlägg: 112
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 09:41
Ort: NV Skåne

Inlägg av epona »

Jag minns inte alla detaljer, men avgjutningen involverar gipsbindor och plastfolie. Det ska tydligen vara ganska enkelt att göra det själv, finns t.o.m. gör-det-själv-kit att köpa. Och det blir ett stort tårtskydd i så fall! :lol:
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"