Ändring av dagslur pga dagisanpassning!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Julius

Ändring av dagslur pga dagisanpassning!?

Inlägg av Julius »

Hej!
Sonen har nu börjat dagis & jag är tvungen att ändra hans perfekt fungerande dagslurar till en lång istället. Hur sjutton ska han somär så aktiv klara detta & på så kort tid som nu över helgen?
Hans schema nu är:
Vakna: 7.00
sova 9.00-10.30
sova 14.00-15.30
Sova natt 19.30

Nu vill de ha honom till att sova en gång på dagis & då mellan kl.11.30-14.00 som längst. Han kommer ju att stensomna innan maten på förmiddagen & vara halvdöd när jag hämtar honompå eftermiddagen kl16. & därefter blir det väl problem med att somna honompå kvällen oxå kan jag tro om han nu måste ha en 20 minutare efter hämtning.

Har hört om barn som efter dagisstart varit tvungen att sova två gånger för att de inte orkar med, men här blir det ju tvärsom.
Vad kan ni råda oss till nu inför helgen mer än bara använda marginalkvartarna för att skjuva på tiden?

Mvh Birgitta & Jonas
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Nilsa börjar åxå på dagis nu, men där anpassar dom sig efter barnen så att dom får sova flera gånger om så behövs... trodde det var kutym. Låter som ett jobbigt dagis, tycker jag... :shock:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Julius

Inlägg av Julius »

Det lät så bra när vi va där innan inskolningen på samtal & barnen är allihopa mellan 1 & 2 år, men nu helt plötsligt efter några dagar så säger de att vi borde försöka ändra tiderna & anpassa det efter deras mat & sovtider.
Tråkigt, men sant!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
rebekka4

testa och se vad som händer...

Inlägg av rebekka4 »

...brukar man ju inte få säga här på forumet;-) men det finns ju nite så mycket att välja imellan eller?

Kanske tycker han att det är så kul på dagis att han inte vill sova förän de andra barnen lägger sig?!?! Just runt ettårs-ålern är det många barn som självmant bara vill sova en gång per dag. Så är det med min flicka. Hade just kurat som en galning och börjat få in rutinen med att hon skulle sova klockan 10.00 och 15.00. Men så gick det plöstligt ofta en eller en och en halv timma innan hon ville somna på förmiddagen. så då flyttade jag hennes tupplur till klockan 11.45. Och det har gått jättebra. Hon är trött när hon skall lägga sig, men inte grining. Och hon somnar lättare och snabbare än hon gjorde innan.

Testade också med en 20-minutare på eftermiddagen. Men det var katastrof. Jättesvårt att få henne att somna. Och så var hon SÅ ledsen när vi väckte henne efter 20 minuter. Så nu sover hon 12 timmar natt (som oftast blir ca 11,5 timmar) och 1, 5 timma mitt på dan.

Hon har inte börjat på dagis ännu, så kanske hade 20-minutaren funkat bra om hon hade varit där och röjt.

Lycka till

ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag trodde vi skulle ha två lurar för Nils :D jättelänge men någon vecka efter att han fyllde ett bytte vi av olika omsändigheter till en lur och det har gått jättebra. Nu har han natt från 20-7.30 och sover middag 12-14. Vi bytte bara rakt av. Ibland har han varit lite trött på förmiddagen (ett tips är att gå ut) men eftermiddagen har inte varit något problem. Har han varit lite trött mot kvällen har vi bara lagt tidigare. Nu går ju iochförsig inte Nils på dagis...

Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Vill bara säga att det nog är mer regel än undantag att dagis har bestämda sovtider och att dessa är ca 11.30-14. De flesta dagis verkar ha det så. Mamman vars dagis hade flexibla tider ska verkligen vara glad över sitt dagis. Jag tror inte att detta är så vanligt. Däremot har jag hört att det kan vara lite flexibelt med VAR barnen sover, dvs inne eller ute. Tyvärr är inte vårt dagis så flexibelt. Men i många andra hänseenden är vårt dagis toppen. Kan inte få allt!

Lycka till!

/Madeleine
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kan bara säga att jag håller tummarna för alla Nilsar och Nilsor :lol: :lol: :lol: (och påpeka att jag INTE hittat på att de ska gå på dagis :roll: :roll: :roll: trots sina vackra namn) samt minna om att små barns anpassningsförmåga är enorm. På gott och ont rättar de sig efter vad än vi vuxna anser nödvändigt.

Det viktigaste är att fylla det sammanlagda sömnbehovet/dygn, varje dygn. Så får man pussla efter det och ge barnet tid (en vecka åtminstone) att vänja sig vid ommöbleringen :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"