insomnings!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mo

insomnings!?

Inlägg av mo »

Anna tyckte jag skulle ställa mina sömn frågor här så här kommer dem.
Min dotter Joanna, två år och tre månader har plötsligt halkat ur sina rutiner och fått svårt för att somna. Det började i sommras när hon helt självmant slutade med blöja både natt och dag, hon blev ibland kiss eller bajsnödig efter läggningen och fick komma upp på toaletten. Då upptäkte hon att detta var en godtagbar ursäkt för att komma upp ur sängen. Detta utökades snabbt till "kan pappa krama mig" "kan vi sjunga en sång" osv, sen var cirkusen i full gång och jag fick sätta mig med Anna W boken igen. Där tog jag till städa, läsa bok nära hennes dörr och lyfte snabbt upp henne i sängen när hon rusade ut. Så springandet är nästan uppklarat men...
Nu har det istället övergått till att hon ligger och pratar, sjunger osv i TVÅ timmar innan hon kommer till ro! Vad skall jag hitta på? Hon vaknar samma tid på morgonen men är då väldigt trött och grinig. Dessutom verkar det som att hon inte somnar snabbare om hon sover mindre på dagen. Tvärtom ju tröttare hon är ju längre tid tar det att somna! Dem få gånger hon kissat i sägen har hon legat vaker tre timmar innan hon somnat om sådär på morgonen nån gång!
Hon är inte ledsen när hon ligger där och pratar utan verkar bearbeta saker som hänt och sagts under dagen "nej, man får inte ta en sådan innan maten man måste äta först"osv. Så, skall jag avbryta henne eller är hon inne inågon slags period som hon behöver få stanna i? vad tror ni?
Snälla ge mig lite tips! Mo
mo

Inlägg av mo »

Jag glömde fråga hur länge en två och två månaders barn skall sova ca? När Joanna sover en och en halv timme på dagen och elva timmar på natten verkar hon vara utvilad och pigg, är det väldigt mycke sömn?
Insomning och inte insomnings skall ju rubriken vara...ha
Mo
kriss

Inlägg av kriss »

Hej!

Vi sitter nästan i samma läge. Min son som är 2 år och 4 månader har börjat att sova dåligt på dagen och har även det svårt med inomningen på kvällen. Men han är inte alltid nöjd och glad utan kan vara minst sagt arg och ledsen. Vi sjunger men ibland utan framgång. Han tycker inte alls att det är rogivande.
Vi har försökt att göra sänggåendet riktigt roligt och då fungerare det bättre ibland. Detta eviga gnäll och storgrin känns varken bra för mig eller med största sannolikhet min son. Min dotter som är lika gammal har inte dessa problem överhuvudet taget. Kan det vara så att han har mindre sömnbehov (natten 11 timmar fom sänggående +1,45 timmar på dagen).
Jag hoppas att någon kan ge oss råd.
mamma till två barn f?dda maj -03 och en nov -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tretton tim/dygn bör man försöka få ihop för små barn som är dryga två år. (Jag antar du skrev fel ålder i ditt inlägg nr 2 :!: )

Odla skrattet-till-go'nattet (utanför rummet där hon sover) och förlägg allt annat också till innan läggningen, inte inne i rummet där det ska vara mörkt och svalt. Lägg henne tidigare. Läs på om SHN-kuren för lite äldre barn och ge henne en minikur med tonvikt på ramsan! På natten händer ingenting, är budskapet, och hon ska inse att hon ska vara tyst när hon är lagd. Babbla och bearbeta kan man också göra vaken, så ge henne den chansen (innan)! Men till natten är det tyst. Pangramsa och pass på så hon inte hinner ur sägen - pris och beröm för den segern :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mo

Inlägg av mo »

Jo vad här har lekts!
Igår efter badet började joanna med ett utlägg om "mannen" (en leksak) och ankansson (en anka) som behöver gå till bilioteket. Av någon konstig andledning har jag inte varit med i den typen av lekar med henne förrut, jag har tänkt att dem varit hennes. Det har mest varit "nu lagar vi mat" eller "bäddar ner dockor" osv som också är uppskattat. Men nu var det bara hon som förde och jag hängde på. Hon visade mig olika bibliotek, lekplatser och till och med ett hus som vi tydligen bor i, allt detta fanns i våran lilla trea! När vi hade lekt färdigt var hon jätte trött men liksom trött på ett väldigt nöjt sätt, jag tror hon somnade på tio min, och kul hade vi ju också! I morse kom hon inspringande till oss och sa "vi måste till biblioteket innan det stänger, mamma!"
Tack Anna och tack min lilla dotter!
kram Mo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"