Storebrors tur!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Tidiga morgnar är, som du vet, det som kan och brukar krångla längst. Det är det sista "finliret" och det enda som finns att göra är att följa stategin och se framåt!
Han kommer inte att vakna tidigt alltid, snart har han lärt sig att det är klockan och DU som talar om när det är morgon, att det inte är hans uppgift.

Gör så här, tycker jag:

:idea: En pangrams vid försa pip, första rörelse, inifrån gossarna. Och sen avvaktar du!
:idea: Bestäm dig för att erbjuda EN solfjäder på morgonen, och då står du så länge att han nästan somnar för att sen gå med ramsan.
:idea: Använd dig av marginalkvarten om det behövs (lite drygt kan du ta den också :wink: ) men det allra bästa är att du får till ett omsomnande om så bara för en minut, så att du får väcka!
:idea: Och superglad morgon, klockan tar du med dig in :D

Storebror hänger med på det här. Oroa dig inte för honom. Han oroas inte, jag lovar!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Tidiga morgnar är, som du vet, det som kan och brukar krångla längst. Det är det sista "finliret" och det enda som finns att göra är att följa stategin och se framåt!
Han kommer inte att vakna tidigt alltid, snart har han lärt sig att det är klockan och DU som talar om när det är morgon, att det inte är hans uppgift.

Gör så här, tycker jag:

:idea: En pangrams vid första pip, första rörelse, inifrån gossarna. Och sen avvaktar du!
:idea: Bestäm dig för att erbjuda EN solfjäder på morgonen, och då står du så länge att han nästan somnar för att sen gå med ramsan.
:idea: Använd dig av marginalkvarten om det behövs (lite drygt kan du ta den också :wink: ) men det allra bästa är att du får till ett omsomnande om så bara för en minut, så att du får väcka!

Storebror hänger med på det här. Oroa dig inte för honom. Han oroas inte, jag lovar!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, dubbelt! :oops:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!!
Natten gick bra idag! Jag fick väcka! ÄNTLIGEN!!
miar70 skrev: Tidiga morgnar är, som du vet, det som kan och brukar krångla längst. Det är det sista "finliret" och det enda som finns att göra är att följa stategin och se framåt!
Det känns bara lite tråkigt att han brukar vara ledsen trots att det är 4 mån sen jag kurade honom...

Gör så här, tycker jag:
:idea: En pangramsa vid första pip, första rörelse, inifrån gossarna. Och sen avvaktar du!
Här blev det ändå sammanlagt 4 pangramsor...
1 när lillebror vaknade kl 05.55
1 när han vaknade igen 06.05 (ändå: jag är såå glad att han faktiskt somnade om vid 1a pangramsan!)
1 när storebror vaknade runt 20 i 7
1 när lillebror började visa tecken på att bli ledsen
Jag hade dessutom god lust att ge en till när storebror började ropa på lillebror med namn.. och så pratade de och pratade, men jag höll mig. Upprepade för mig själv: "du ska bara ge förutsättningar att de ska kunna sova, du ska bara ge förutsättningar..."
Jag försökte ha is i magen och hålla mig och hålla mig..

Jag var beredd på att gå in om inte gråten där vid 4e pangramsan skulle gått ned. Men jag slapp!! Yippiiii!! :D

De somnade om båda två faktiskt. Sen 10 över 7 var det någon som rörde på sig och gnällde. Eftersom jag inte riktigt uppfattade vem det var (storebror brukar kunna somna om själv när han vaknar så där, men inte lillen) stormade jag in med JÄTTEGLAD morgon och klockan ringde och allt.
Bara det att det var faktiskt storebror som lät. Lillebror sov som en lite stock.
Jaja, det gör inget, jag fick ju väcka!! :D

Jajjamensan!

Jag är inte så orolig för att han ska oroas. Han brydde sig liksom inte i går när lillebror var ledsen, han pratade på och ville leka med honom ändå. Men det bekymrar mig att de får mindre sömn eller att han ska typ vänja sig vid att vakna för tidigt..
Igår somnade storebror efter ca 1h igen. Bara prat så jag gjorde inget annat än vänta. Och sen vaknar de tidigt. Idag när vi gick ut på fm för att leka (och storebror ÄLSKAR att vara ute) var storebror ledsen och lade sig på marken och skulle inte gå, ville gå hem och sa till slut att han var trött. Vilket syns på ringarna under de små ögonen :( Efter lite lockande och så gick det ju bra ändå. Han hade ju såklart blivit ännu mer ledsen om vi gått in, men just det här att han orkar liksom inte.. och det märks.
Jag är i alla fall jättenöjd!
Bara det här att du gav mig en plan att hålla mig till gjorde att jag känner att jag har lite mer kontroll. Förut var det liksom, "ok vi testar om det här kanske funkar idag... nähä ok. Det här då?" så nu är det jag som håller i ratten igen! 8)
Tack!!! :heart:

Kram Umm Musab.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En pangramsa vid varje uppvak är helt rätt! De vet ju inte om de sovit länge eller kort! Det Mia menar är en per uppvak där på morgonkulan!

Härlig morgon, snart sitter det! Och de klarar sömnbristen, ni är så snart på banan, jag lovar!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

TorpSara skrev:En pangramsa vid varje uppvak är helt rätt! De vet ju inte om de sovit länge eller kort!
Det var det jag tänkte

Härlig morgon, snart sitter det! Och de klarar sömnbristen, ni är så snart på banan, jag lovar!
Tack för pepp!!!
Kram.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ummusab skrev: Natten gick bra idag! Jag fick väcka! ÄNTLIGEN!!
\:D/ Tjoho, härliga nyheter! :D

Du gjorde alla rätt! Bra jobbat!

Kram Mia
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Idag fick jag väcka igen!! :D
Jag är så glad!
Nu så! Nu får vi se till att det håller i sig. [-o<

Imorse blev det säkert ett 10-tal pangramsor sammanlagt men bara vid uppvak, och då räknar jag alla (båda barnens) pangramsor. Och framför allt: ingen ledsamhet! :D Nu känns det så rätt.
(Finns det ett pangramseträsk? Mia du hade ju hört talas om en del skrev du tidigare :wink: . Jag ska med karta och kompass hålla mig borta från träsken tänkte jag :wink: men för att kolla bara.
Förut vaknade lillebror ju runt 06.40 och sen somnade han inte om. Men idag tex vaknade han halv 6 igår kl 6 ca, och sen har jag ju då pangramsat massor.
Nu har det iofs bara gått 2 nätter... kanske inte ska oroa mig i onödan (igen).

En annan fråga: Storebror brukar inte ropa på mig längre. Nu vet han att han ska sova och även om han ligger o pratar med sig själv länge så håller han sig till det.
Igår ropade han på mig flera gånger. Jag ville inte ramsa i onödan så jag gjorde ingenting. Jag misstänkte att det var nåt, men jag ville avvakta och tänkte att om han vill nåt får han säga vad först, sen får jag se vad jag gör efter det (han brukar inte säga vad problemet är förrän jag liksom svarar honom och visar att jag hör :? ). När han somnat (50 min efter läggning) gick jag in för att kolla med täcken och så och då hade han knäppt upp alla knapparna i pyjamasen :roll: så då var det anledningen till att han ropade.
Det hade ju kanske varit bra om jag gått in, men jag ville inte störa lillebror...

Sen på morgonen ropade han igen, men jag tror han sovit konstigt, för han pratade lite i sömnen, så jag ramsade bara för jag trodde inte att han ville nåt särskilt. Och det var nog inget då.

:?: Hur gör man när de ropar efter en? Och jag misstänker att det är nåt, som igår kväll. Om jag ramsar kanske han blir ledsen för att jag hör men inte "bryr" mig. Om jag inte ramsar är det som om jag inte alls hörde honom..
Och så klart är jag rädd att störa lillebror om jag går in igen efter läggning. Han är inte van vid det.
Eller ska jag bara testa och se vad som händer? Jag menar himlen ramlar ju inte ned för att lillebror störs av att jag går in och hjälper storebror knäppa knapparna.. :roll: :wink:

Jag är tydligen en sån här orosmänniska.. :roll: :oops: ursäkta alla miljarders frågor..

Och TACK för att ni hjälper till!!!!
Kram!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ummusab skrev:Och så klart är jag rädd att störa lillebror om jag går in igen efter läggning. Han är inte van vid det.

Eller ska jag bara testa och se vad som händer? Jag menar himlen ramlar ju inte ned för att lillebror störs av att jag går in och hjälper storebror knäppa knapparna.. :roll: :wink:
Det jag menar är förstås att lillen blir ledsen av att jag kommer in, men inte tar upp. Och då blir det krångel på kvällen och massa gråt....
ja, ni förstår vart jag vill komma..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Underbart att du får väcka, det är verkligen ett STORT steg på vägen!
Pangramseträsk :lol: :?: Njae, jag har nog inte hört om nån som hamnat där än men känner du träskvarningen ringer i huvudet så ska du nog lyssna på den varningen! Så en pangramsa i morgon vid första pip och sen lite mer is i magen, vad sägs om det :?:

Och läggningen igår skötte du enligt mig HELT rätt, himlen trillar inte alls ner över en uppknäppt pyjamas :wink: :!:
Gör du husljud och var väldigt sysselsatt av det du gör, så låter du killarna sköta sig själva. Du hör om det är "kris" och då agerar du därefter.

Fortsatt lycka till! Du sköter dig SÅ bra!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Ang pangramseträsket:
Jag ska avvakta ett par dagar och se om det går bättre...
himlen trillar inte alls ner över en uppknäppt pyjamas
Nä det gör den ju inte! :wink:

Återkommer imorn antar jag!
God natt!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Nu har jag nåt att berätta.
miar70 skrev:känner du träskvarningen ringer i huvudet så ska du nog lyssna på den varningen! Så en pangramsa i morgon vid första pip och sen lite mer is i magen
Jag hade ju tänkt vänta ett par dagar..
Men det blev inte så.

Lillebror vaknade natten till igår först kl 03. Den tiden brukar jag inte göra nåt, för han klarar så bra av at somna om på egen hand. Han vände sig ett par varv, sen somnade han.
Sen var det dags igen kl 05.
Först tänkte jag låta honom klara sig själv igen. Men kom på att det kanske inte skulle gå. Han bökade och bökade och jag ramsade. Det vart väl ingen direkt pangramsa eftersom jag dröjde med den, men det gick bra ändå.
Han somnade om och vaknade kl 06.30. Då pangramsade jag ordentligt och han somnade om. :shock: (jag kan fortfarande knappt tro det)
Sen vaknade storebror vid 07 och ropade på mig, så jag ramsade lite lagon högt så inte lillen skulle väckas. Han somnade om och kl 07.20 vaknade lillebror igen så jag gick in och gjorde morgon.
:!: 3 pangramsor. Bara!

Imorse sov de fram till kl 07. Då ramsade jag lillebror som somnade om (tror jag), jag ville inte gärna ramsa här, men passade på för jag tänkte att det är bättre att ramsa och han somnar om än att inte ramsa och riskera att han inte somnar och ev blir ledsen. Sen vaknade han igen kl 07.20 och väckte storebror.
Jag lät dem hållas och gick in med klockan 08.30. :?: Rätt eller fel? Skulle jag ha "väckt" då lillebror vaknade?

Super hur som helst.
[-o< att det håller i sig.
Dessutom hade båda somnat igår kl 20.00 Lillebror säkert innan. 30 min efter läggning. Oj vad bra det går!

Mia: Satt i går och funderade över att om det finns "minidiplom" för er kurare, så skulle jag vilja nominera dig för "vargtimmes-kurar-diplomet". Finns det ett sådant? Man kanske kunde föreslå ett? :D

Jag såg framför mig hur det stora SHN-kurar diplomet hänger inramat på väggen. Där under skulle "minidiplomen" kunna hänga. Som idrottsmännens (och -kvinnornas) medaljer. OS.medaljen överst, sen VM och EM och andra mästerskap under. :wink: :lol:

Tack för hjälpen är det jag vill säga :heart: !

/Umm Musab
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Helt rätt hanterat på alla fronter tycker jag!

Och jag pangramsade en hel vår :roll: och det är inget träsk! Snarare så att man får ett totalt ovärdeligt verktyg. Vi pangramsar ibland så nära som 15 minuter innan morgon och det funkar klockrent fortfarande! :thumbsup:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!!
TorpSara skrev: Och jag pangramsade en hel vår :roll: och det är inget träsk! Snarare så att man får ett totalt ovärdeligt verktyg.
Ok, dåså, då kör vi på så här. Det funkar ju i alla fall!
Även om de inte sover sina 12 h exakt så är jag så glad att ingen är ledsen på morgonen!

Imorse ramsade jag 3ggr. Och alla 3 somnade de om!

Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ummusab skrev:Mia: Satt i går och funderade över att om det finns "minidiplom" för er kurare, så skulle jag vilja nominera dig för "vargtimmes-kurar-diplomet". Finns det ett sådant? Man kanske kunde föreslå ett? :D

Jag såg framför mig hur det stora SHN-kurar diplomet hänger inramat på väggen. Där under skulle "minidiplomen" kunna hänga. Som idrottsmännens (och -kvinnornas) medaljer. OS.medaljen överst, sen VM och EM och andra mästerskap under. :wink: :lol:

Tack för hjälpen är det jag vill säga :heart: !

/Umm Musab
Haha, du är för go du! Ett sånt diplom skulle jag gärna ha, vilken ära!

Du sköter dig helt exemplariskt, så varför inte förära dig själv ett diplom :wink: :!: :?:

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "