Slussa in storebror till nykurad bäbis

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Emma Eriksson

Slussa in storebror till nykurad bäbis

Inlägg av Emma Eriksson »

Hej. Har just kurat minstingen som är tio månader. Nu sover han i storebrors rum och storebror har fått sova med oss medan vi har kurat. Nu återstår att slussa in storebror i barnrummet och få honom att sova där och inte ställa till bus när han ska lägga sig så att lillen vaknar.
Storebror, som är två och ett halvt, har alltid tyckt att det är jättekul att gå fram och väcka lilllen när han sover som ett bus. Är rädda att det ska bli ännu mer frestande när de delar rum. Han har också alltid vaknat mitt i natten och fått komma över till våran säng. När han sov ensam i sitt rum så ställde han sig och skrek på pappa när han vaknade mitt i natten. Detta kommer ju väcka lillen.
Svårt att skärma av dem från varann också i rummet. Det är litet. Vi har en vikskärm som vi skulle kunna sätta för lillens säng när han somnat, men allt k'änns bökigt. Är livrädd för att förstöra lillens nyfunna goda sömnvana.
Storebrors läggningsrutin har på senare tid varit, vällingflaska i sängen, sedan somna med någon av oss bredvid sängen. Ibland efter några turer med gonattsaga eller vaggsång eller prata om dagen som har varit.
Finns det några tips
hemmafru
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Stopp och belägg :) säger jag som tycker att det vore på sin plats att kura storebror först innan han, med pompa och ståt, får flytta in till lillebror igen.

Läs på om kurning av lite större barn och genomför. När sen storebror sover gott hela natten är det dags att föra ihop sönerna. Viktigast är att rummet de ska sova i är kolmörkt, att spärra av med vikskärmar och dyligt är då inte alls nödvändigt. Våra två grabbar sover i ett pyttelitetrum, så litet att Emils fotända står ca 10 cm från Sigges bredsida på hans spjälsäng. Ville de skulle de mycket väl kunna sträcka ut varsin hand och hälsa. Ja förutsatt då att Emil sover som Pippi Långstrump vilket han oftast gör. :wink:

Var rädda om barnens sömn. Kura storebror och flytta sen ihop dem. Detta kommer ni alla må väl av, stora som små.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen till Forumet :D Läs detta först: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18586

Jag håller helt med SusanD. Dessutom så inför samma natt för juvelerna så busar ni som tokar tillsammans och sedan bums ner i säng samtidigt :D

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och välkommen till Forumet skulle jag skrivit i mitt första inlägg om jag bara inte haft så gräsligt brått.
:)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "