äta effektivt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sanna

äta effektivt?

Inlägg av sanna »

Hej! Jag undrar lite över det här med att dra ihop målen till att vara en timme istället för en och en halv. Är det då meningen att man förutom ätandet ska hinna med bytet och lika långt umgänge som innan? Då blir det ju inte mer än en kvart i början och ännu mindre mot slutet att äta på Jag har försökt ett tag men tycker det är svårt att få Isak såpass effektiv. Å andra sidan flaskmatar jag så det är kanske dags att gå upp en storlek i napphål.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag får väl se om jag uppfattar din fråga rätt... :-k
Och även om jag kommer ihåg rätt... Annars får någon annan rätta mig, det var ett tag sedan jag hade så små knyten...

Han är bara drygt 2 månader.
Då ska ett vaken-pass se ut såhär:
Äta, truga,truga under c:a 30 min.(det går nog snabbare med flaska än med amning)
Byte och umgänge c:a 30 minuter.
Äta igen, glöm inte att truga :wink: 30 minuter.
Sova

När man sedan drar ihop målet innebär det att man ger maten allt på en gång så att säga, inte uppdelat med paus emellan som nu.
Det gör man när dom är 3-4 månader.
Då blir det alltså mer effektiv ätning, och mer tid för umgänge/social delaktighet. Vakentiden ökar sedan också, det minns jag inte när, och insomningsslurken tas bort.

Hoppas på fler som fyller i efter mig.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Just så Anna!

Magsäcken behöver tänjas ut lite och växa såatt den kan ta emot större ände. Det brukar gå bra någonstans under den tredje månaden. Sanna- du flaskmatar ju så du kommer att "se" att allt större mängder slinker ner på en gång såsmåningom!

:D Lycka till!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Hallå där experter! 8) Vid två månaders ålder ska Standardmodellen omfatta TVÅ timmars vakentid:

mat - byte & umgänge - mat - social delaktighet

Anna skriver i beskrivningen av Standardmodellen här på forumet:
Efter den egentliga födelsen vid ca tre veckors ålder sträcks vakentiden ut till två timmar varje "mål" , och sömnen som följer blir då också ca två timmar. Någon "knockoutslurk" behövs inte längre nu utan den sista extra halvtimmen ska innefatta (tillsynes passiv) social delaktighet. Den lilla läggs sedan vaken och somnar själv. Här har vi principen 2-2, som man kan gå efter tills man gör ett schema vid tvåmånadersgränsen [...]
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :shock:

Ja, där ser man... :shock: någonstans i bakhuvudet kände jag att jag kunde ha fel, men som sagt, det var ett tag sedan dom var så små, och klockan var framåt 1 på natten, så jag var rätt trött :shock:

Förlåt, fall jag ställde till det, lyssna nu på Isolde, Sanna :wink:

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
sanna

Inlägg av sanna »

Tack för svar på lite rörig fråga! :)

Så om jag har förstått det hela rätt: När det om någon månad är dags att äta inom en timme så är det bara själva ätandet som ska rymmas inom den tiden- inte skötning och umgänge? Lite avveckling av standardmodellen alltså?

Sanna
Isolde

Inlägg av Isolde »

Om jag förstått saken rätt ska mat och skötning, men inte umgänge, passas in i den där timmen. Mat-byte-mat, alltså.

Jag skulle (ska!) sikta på att åtminstone påbörja andra matomgången inom timmen; det är ju inte meningen att man ska stressa ihjäl sig! :) Men det är å andra sidan inget problem här hos oss, eftersom lilldamen aldrig äter mer än 20 minuter.
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"