hjälp en förvirrad mamma!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamma jo

hjälp en förvirrad mamma!

Inlägg av mamma jo »

Hej
har hittat hit och behöver hjälp! Började läsa barnaboken redan då min lilla andra föddes men då kändes det helt omöjligt att använda standardmodellen på honom, nu ångrar jag att jag inte började då!!

Min lilla kille är 3,5 månader. Han äter väldigt fort och många gånger per dag och sover aldrig mer än 45 minuter på dagen, om inte jag ligger brevid men då måste jag söva om honom genom att buffa lite eller ge bröstet efter 45 minuter, då kan han sova upp till 2 timmar fast med omsövning 2 ggr. På natten sover han första passet mellan 5 och 6 timmar (men ganska ofta bara 4), sedan äter han en snabbis (han läggs vid niotiden), äter, somnar om direkt och sover ca 3 timmar till, äter en snabbis och sover en eller två timmar till. Jag har svårt att komma upp i 15,5 timmar per dygn rent sömnmässigt, det blir nog max 14 och då måste jag vara väldigt aktiv i mitt sövande av honom. Vad är då mina problem? jo, att han bara sover korta stunder på dagen, att han äter 2 gånger per natt, att han framåt småtimmarna ligger och bökar och stökar och sparkar men inte är riktigt vaken och då är det bara mitt bröst som lugnar, knappt det. Det är som om han håller på att vakna men att uppvaket tar typ 2 timmar..men jag blir helt klarvaken av allt bökande. Jag behöver hjälp med strukturen..! Mina frågor är följande:
1. Någon som har tips på schema? Jag lämnar och hämtar storebror vid nio och kvart i tre.
2. Varför bökar han och sparkar så?
3. Varför kan han inte sova längre på dagen? (har läst att en sömnintervall är på ca 45 minuter, därefter går spädbarnet upp i lättsömn och vaknar till, men somnar om igen, fast inte alla. Man kan dock träna dem att somna över, så att säga, denna intervall. Jag har försökt vara där och buffa när jag märker att han vaknar till i två veckor nu, men han vaknar ändå till efter 45)
4. Hur ska jag få honom att sova längre på dagen?

Han sover på sidan, har haft honom på mage med larm men märker ingen förändring, tycker snarare att han sover sämre..känns som att inga spädbarnstips funkar på min lilla kille..han vill inte sova i vagn..inte på mage..
Är standardmodellen något för mig?
jag är så trött! snälla om någon känner igen sig, har tips etc så är ni världens gulligaste om ni orkar svara på detta flummiga brev
kram!
mamma till 2 underbara pojkar födda
070117
081014
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Hoppas att du får svar utav någon av alla goa Kurare här snart.. Tänkte bara komma in och säga hej.. Kan bara säga att innan vi började kura dottern så sov hon inte en minut utan mitt bröst som napp, vilket alltså innebar att hon inte heller kunde sova i vagn..
Nu sover hon i vagnen, och hon sover i sin egna spjälsäng.. (på sida/rygg)
Lycka till!!!

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

tack! :D
070117
081014
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och varmt välkommen hit! :heart:

Hoppas du får utförligare svar -jag har bråttom nu men vill slänga in några länkar som kan va av intresse!

Du kommer definitivt få ordning på dagar och nätter mha standardmodellen och schema!

Vårt schema för Elvira 4 månader är 12+2+1,5+20 (på väg att bli 12+2+45+45), många kör 12+45+2+45!

En del bebisar är bökiga när dom sover och bökar gör man bäst i sin egen säng! :wink:

45-min skarven är svår, men här finns alla verktyg man behöver! Kika i verktygslådan och återkom med frågor sen! Det finns många strategier att använda!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning

Här är mer läsning:
”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

”Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån” -barn ej SM från början. (Detta kan vara ett sätt att köra SM lite i raketfart och sen slippa kura.)
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

Vi är flera här med bebisar i samma ålder som din lilla kille. Här är våra frågetrådar:

Jag
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17286

chokladkaninen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147

Johanna
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17448

Lilla Mia
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17325

Smulan
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18420

KRAM och lycka till.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Mamma jo :D Välkommen hit :heart:

Först en liten teknisk sak:
Skulle uppskatta om du ville gå in under din profil här ovan och fylla i datum för när sonen är född, det underlättar enormt för oss som vill hjälpa er på vägen :!:
TACK :D

Vanliga tider för 3-4 månaders är:
12-45-2-45

Sitt ner med papper och penna och klura på vad som skulle passa er. 15.5h sömn totalt och tre lurar samt 4 stora dagmål och kvällslurk bör det innehålla. Så kan vi bolla funderingar kring det :wink:

Många gör så att de drar vagnen precis INNAN liten har hunnit vakna vid 45-minuters skarven så att det aldrig blir något uppvak.
Detta gör man i ca tre dagar sedan backar man.

Tänkte länka SM i raketfart men ser att du fått den utav EliN :heart:

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Du har ju redan fått de bästa ipsen av proffsen men jag vill bara säga att det låter som om du beskriver min son innan kuren. Fast när du skriver stökar fast han inte är vaken skrev jag ligger och flaxar och gör som små sit ups för han hade lite problem m magen... Sa iaf alla på BVC och doktorer.
Samma sak med 45 minuters sömnen.
Efter kur har allt lossnat. Magen fungerar toppen och han sover 12 timmar varje natt. Vi har haft perfekt dgssömn m 1.5 timme ända tills nu men det beror nog på att han sovit lite väl mycket ett tag och vi hoppas att han går tillbaka till sin långlur iom ändrat scehma.
Han sov oxå på sidan men vi köpte larm och la på mage. Ofta sover han fortfarande på sidan men även på mage.
Ni kommer att lyckas kanon med rätt attityd och rätt kunskaper om kuren
Lycka till!
Frans 080602
ElinN

Inlägg av ElinN »

Angående magläget -hur mycket har du "provat" det? Kan ju ta några dagar innan dom får korn på hur skönt man sover så! :D :sleep: Bra för matsmältningen -kanske blir han mindre bökig och verkligen sömnbrämjande!? Jag märket stor skillnad efter några dagar! :!:
mamma jo

Inlägg av mamma jo »

tack för alla svar! Verkligen! Vad fina ni är som bryr er och vill dela med er av tips och erfarenheter!

Ska absolut gå in under profil, fixar det när jag nattat klart..

ang magläget har jag bara provat nån gång då och då och det känns inte riktigt som om han "förstår" hur man ska sova så, han börjar snarare göra kryprörelser i sömnen..men kanske ska jag prova det lite mer handfast och fler gånger då!

ang de 45 minutrarna: vi har tyvärr inte möjlighet att ha vagn inne men har också läst om att man kan få dem att sova över dessa 45-minutare. Jag har stått som en elitsoldat brevid sängen precis innan uppvak och smygkastat mig med bröstet (för det var det jag läste att man skulle göra) in i hans stackars halvöppna mun så att han somnat innan han riktigt vaknat..han sover ju vidare och idag sov han 3 timmar med 2 omsövningar (fast han var dock inte vaken utan började böka) men så fort jag inte gör dessa omsövningar innan uppvak så vaknar han ändå..men om jag varit helt konsekvent vet jag faktiskt inte..

ska sätta mig ner och se igenom hur våra dagar etc ser ut och skriver mer här sen!
070117
081014
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och tack, lizluz :-({|= (Vad sägs om en liten berättelse i "Livet efter kuren - en uppmuntran" som skulle glädja och stärka och peppa så många, många :?: :sleep: )
mamma jo skrev:det känns inte riktigt som om han "förstår" hur man ska sova så, han börjar snarare göra kryprörelser i sömnen...
Det är just det han SKA göra :wink: :lol:

Ska kunna - ska få.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"